מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי לענין » ג' יולי 23, 2019 9:22 am

הרואה כתב:לא מסתבר שמשפחה כזו גדולה שהיתה שם חפיפה גדולה בין הדורות (לא כמו במשפחתי למשל שהרוב ניצולי שואה) תיפול כזו טעות חמורה, ועוד בתוך כ"כ מעט דורות.


תכיר קצת את עולם היוחסין.
מאד מצויות טעויות חמורות פי כמה - ובתוך דורות בודדים ממש.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' יולי 23, 2019 9:30 am

הרואה כתב:מה זה השם הזה חעשע?
כנראה שהיה לה עוד שם עברי, ואפשר שאביה מזכיר אותה רק בשמה השני.
לא מסתבר שמשפחה כזו גדולה שהיתה שם חפיפה גדולה בין הדורות (לא כמו במשפחתי למשל שהרוב ניצולי שואה) תיפול כזו טעות חמורה, ועוד בתוך כ"כ מעט דורות.

האם חנה היא חעשע? קרוב לוודאי שלא, שכן בשנת תקע"ב באשע-בתיה אשתו של ר"מ חעשעס כבר נולדה, אבל היא אינה נזכרת בין נכדותיו של ר"ס בעוד בנותיו של ר"ס היו אז כבר אלמנות או גרושות (כך משתמע שם).

תתפלא, אבל יש טעויות כאלה והן ממש לא נדירות, ראה אצל מורגנשטרן (גאולה בדרך הטבע, פי"ט, עמ' 361 ואילך) שמביא כמה כאלו.
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... geid=P0373

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ג' יולי 23, 2019 11:00 am

לא מבין כ"כ בעניני חאשע, אך מצאתי אסתר חאשע חשא מן לבית חשין שנולדה ב1844 - תר"ד, האם זה מסייע במשהו לפלונטר? וכן ראיתי עוד כמה במשפחת חשין אסתר-חשע. אם לאשתו של ר' סעדיה קראו אסתר יתכן שגם קראו לה חאשע. אולי?

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' יולי 23, 2019 11:06 am

משולש כתב:לא מבין כ"כ בעניני חאשע, אך מצאתי אסתר חאשע חשא מן לבית חשין שנולדה ב1844 - תר"ד, האם זה מסייע במשהו לפלונטר?

לא, כי זה שר"מ מחסלוביץ' כונה "ר' משה חעשעס" זה ברור (נזכר כבר בקורות העתים), ולכן לא פלא שמוצאים את השם חעשע בצאצאי ר"מ.
פה השאלה היא מה הייחוס של החעשע הזאת שע"ש כונה ר"מ?

משולש כתב:וכן ראיתי עוד כמה במשפחת חשין אסתר-חשע. אם לאשתו של ר' סעדיה קראו אסתר יתכן שגם קראו לה חאשע. אולי?

זה כבר מסקרן, אבל זה לא עדיין לא פותר, מכיון שאין באשע-בתיה (אשת ר"מ) לא כבת ולא כנכדה של ר"ס.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ג' יולי 23, 2019 11:15 am

מי אמר שחשעס זה דווקא ע"ש חשע (קורות העיתים לא ראיה אצלינו...) אולי זה קיצור של חסאלוויץ?
יש באוצר 2 ספרים של ייחוס משפחת מינצברג, אין לי גישה, אך נראה לי שהם מדברים על הנושא של חאשע וכו'.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ג' יולי 23, 2019 11:22 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' יולי 23, 2019 11:17 am

משולש כתב:מי אמר שחשעס זה דווקא ע"ש חשע (קורות העיתים לא ראיה אצלינו...) אולי זה קיצור של חסאלוויץ?

והנכדות והנינות נקראו ע"ש חסלוביץ'..

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ג' יולי 23, 2019 11:25 am

תחפש כאן באתר היוחסין של חשין. חלקו חסום לי.

https://www.myheritage.co.il/search-rec ... in=profile

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' יולי 23, 2019 11:31 am

גם לי חסום.

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי קרית מלך » ג' יולי 23, 2019 11:45 am

לענין כתב:
הרואה כתב:לא מסתבר שמשפחה כזו גדולה שהיתה שם חפיפה גדולה בין הדורות (לא כמו במשפחתי למשל שהרוב ניצולי שואה) תיפול כזו טעות חמורה, ועוד בתוך כ"כ מעט דורות.


תכיר קצת את עולם היוחסין.
מאד מצויות טעויות חמורות פי כמה - ובתוך דורות בודדים ממש.


בענין יחוס שמעתי אמרת כנף נחמדה "יחוס דומה למערכה של חידו"ת, הכל יכול להתאים ולהשתלב כפתור ופרח, אבל זה עדיין לא מחייב שזה גם נכון..

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ג' יולי 23, 2019 1:48 pm

תגלית מרגשת בליטא: לראשונה מאז תחילת פרויקט החפירות לחשיפת בית הכנסת הגדול של וילנה אשר שנשרף בשואה ונהרס ע"י הסובייטים, נחשפו במקום כתובות בשפה העברית.

לדברי החוקרים, ד"ר יוחנן (ג'ון) זליגמן מרשות העתיקות ויוסטינאס ראקאס מחברת החפירות הליטאית, אשר מנהלים בליטא חפירות מדי קיץ ב-4 השנים האחרונות, "הכתובת הגדולה והמשמעותית, מ-1796, משלבת ביטויים מספר בראשית ומספר תהילים, והיא היתה חלק משולחן אבן לקריאת התורה אשר ניצב על הבימה המפוארת של בית הכנסת בוילנה".

הם מספרים כי השולחן נתרם - על פי הכתוב, על ידי שני אחים – ר' אליעזר ור' שמואל, לזכרם של אמם, שרה ושל אביהם חיים. מהכתובת עולה כי חיים עלה מליטא לארץ, השתקע בטבריה ונפטר בירושלים. משולחן זה התבצעה קריאת התורה במשך כ-200 שנה, עד לשריפת בית הכנסת ולחורבנו הסופי בידי הסובייטים, לפני 70 שנה.

כך נכתב בכתובת, שנקראה יחד עם ד"ר ולדימיר לוין מהאוניברסיטה העברית בירושלים: "לפרט 'תעלנו' (שנת 1796) בשמחה לארצנו. נדבו ר' אליעזר ור' שמואל בני ר' חיים שחי בטבריא תוב"ב וחי"ש תמת שרה אב"ר שבתי ד' אדר, ולירושלים 'מבשר' (שנת 1782) אתן, וא"ר חיים ב"ר חיים מת שם ז' ניסן, אתה 'תקום' (שנת 1786) תרחם ציון".

לדברי החוקרים, "משפטים קצרים אלה, מצביעים על הקשר העמוק בין קהילת ליטא לבין ארץ הקודש, שהתקיים מאז ימי הגאון מווילנה ועד ימינו. מבירור ראשוני שערכנו עולה, כי המשפחה התורמת היתה מהמשפחות הרבניות המובילות בליטא בתחילת המאה ה-18. יחד עם זאת, בשל היעדר שם המשפחה בכתובת, המידע שבידנו אינו שלם, ואנו מזמינים את הציבור להוסיף חלקים לפאזל ולמסור מידע אודות המשפחה.

דרישת שלום אישית נוספת, התגלתה בדמות לוחית מושב כסאו של מנהל אגודת 'צדקה גדולה', האגודה שניהלה את בית הכנסת הגדול בוילנה מסוף המאה ה18 ועד 1931. "אלה התגליות שמרגשות אותנו במיוחד: חפצים אישיים שמספקים חיבור ישיר לאנשים, למי שהתפללו כאן. זה מיד מצית את הדמיון", אומרים החוקרים.

חפירת בית הכנסת הגדול בליטא היא מיזם משותף של רשות העתיקות, חברת החפירות הליטאית, קרן הרצון הטוב, והקהילה היהודית בליטא.

לדברי ישראל חסון, מנהל רשות העתיקות, "פרויקט חשיפת בית הכנסת העתיק בוילנה הינו חלק מתפישת ״מורשת ללא גבולות״ של רשות העתיקות, במסגרתה נחפרים ומתועדים גם אתרים מחוץ לגבולות מדינת ישראל, אשר יש להם ערך מורשת משמעותי בתולדות העם היהודי. זאת, כחלק
מהתפישה שהרשות הופקדה ע"י הציבור בישראל לשמש כ"תורנית השמירה" מטעמו על נכסי המורשת והתרבות".

החפירה השנה, בהשתתפות צוות של חופרים ישראליים, ליטאיים ובינלאומיים, חשפו חלקים נרחבים של בימת בית הכנסת המפוארת.

הבימה, שהתנשאה לגובה של שתי קומות, נבנתה במאה ה-18, באמצעות תרומה מהנדבן היהודי הידוע - היסו"ד. הבימה המעוטרת, אשר תועדה בצילומים מתחילת המאה ה-20, היתה מבנה דו-קומתי בין ארבעה עמודים מפוארים שתמכו בתקרה. השנה התגלו חלקים מעמודים אלה, וחזית הבימה ממנה הקריא החזן את התורה לקהל במשך 300 שנה. גילוי מעניין הייתה רצפת הבימה, שהיתה צבעונית ומהודרת. כמו-כן, התגלה מרתף מתחת לבימה, שאף הוא לא היה מוכר לחוקרים. בנוסף, במהלך החפירה התגלו גם ספר תפילה ששרד את השואה, מאות מטבעות מהמאות ה16- עד ה-20 וכפתורים של צבא נפוליאון, שעבר בוילנה בדרכו לתבוסה במוסקבה, בשנת 1812.
קבצים מצורפים
וילנא.jpg
וילנא.jpg (98.38 KiB) נצפה 11263 פעמים
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ג' יולי 23, 2019 1:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' יולי 23, 2019 1:58 pm

האחים הנזכרים הם בניו של ר' חיים שעפסיל'ס חתנו של ר' שבתי מווילנא (עלה לאר"י עם ר' עזריאל משקלוב בתקל"ב) שנלחם את מלחמת ה'מתנגדים' בטבריה נגד רמ"מ מויטעבסק (כנזכר באגרתו של רמ"מ הנזכר). מורגנשטרן מרחיב בענין בספרו "מיסטיקה ומשיחיות" עמ' 163-173).
www.otzar.org/wotzar/book.aspx?180873&pageid=P0161

הכתובת הזו שנמצאה נזכרת כבר ב"עיר ווילנא" עמ' 92.
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?2 ... eid=P0053R

אהרן חן
הודעות: 64
הצטרף: ו' נובמבר 10, 2017 11:29 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי אהרן חן » ג' יולי 23, 2019 2:21 pm

אליבא דמשולש אין לראות בתלמידי הגר"א כמייסדי הישוב האשכנזי בירושלים, ותפקידם הוא משני לחלוטין, כפי שכתב בעבר ולכן אני מתפלא על הויכוח האם ר' הלל היה ראש העולים, או מי שנגרר בעל כרחו, בכל מקרה כל החבורה הזו של תלמידי הגר"א אינם כ"כ משמעותיים. כך הוא כתב בעבר

משולש כתב:מעניין גם הסקירה ההסטורית של הישוב האשכנזי בארץ ישראל לאורך הדורות,

בניגוד למה שנתפס בטעות כאילו א"י היא אתרא דספרדים, והאשכנזים הראשונים כאן היו תלמידי הגר"א ובעש"ט. הרי שהמציאות הפוכה לגמרי:

האשכנזים עלו בהמוניהם לארץ מאות שנים לפני הספרדים (שהגיעו לכאן רק בסביבות זמן גירוש ספרד). והקימו כאן קהילות גדולות וחשובות, עם ישיבות וגדולי תורה וכו'. ועד גירוש ספרד הם נחשבו לקהילה המרכזית בארץ. (בעיקר בירושלים ובצפת, אך גם בערים נוספות)
וגם לאחר גירוש ספרד כשהגיעו מספר גדול של ספרדים לארץ והנהיגו בה את מנהגיהם ביחד עם המוסתערבים המקומיים, עדיין קהילות אשכנז החזיקו קהילות נפרדות לחלוטין שבהם נהגו כל מנהגי אשכנז כולל הנחת תפילין בחול המועד כמובן.

הקהילה האשכנזית בירושלים נחרבה בשנת תפ"א בעקבות החבורה השבתאית של ר''י חסיד וחיים מלאך שנכנסו לחובות גדולים וגרמו לגירוש מוחלט ולאיסור כניסת אשכנזי לירושלים. (וכמאה שנה לאחר מכן הגיעו תלמידי הגר"א ויסדוהו).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ג' יולי 23, 2019 2:40 pm

נא לא לערב עם הנכתב באשכולות אחרים ע"י משולש.

אהרן חן
הודעות: 64
הצטרף: ו' נובמבר 10, 2017 11:29 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי אהרן חן » ג' יולי 23, 2019 3:06 pm

משולש כתב:נא לא לערב עם הנכתב באשכולות אחרים ע"י משולש.


לא הבנתי.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' יולי 23, 2019 4:03 pm

מצאתי עתה במפקד מונטיפיורי תרל"ה שם נזכרת:
בתיה אלמנת ר' משה מחאסלוויץ', שנולדה בפינסק, בת 57, 48 שנה באר"י, ועלתה לאר"י בתקצ"ב.
http://www.montefiorecensuses.org/scans/11980015.pdf

מה שמתאים בהחלט להיותה בתו של ר' שמואל ב"ר שלום פינס מפינסק שעלה אז, כפי שטוען מורגנשטרן, ולא מתאים להיותה בת בתו של ר' סעדיה (למרות שע"פ מפקד זה מובן שלא יזכירה ר"ס כיון שנולדה רק בתקע"ח - 5 שנים לאחר פטירתו).
נערך לאחרונה על ידי איש-אחד ב ג' יולי 23, 2019 4:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ג' יולי 23, 2019 4:25 pm

בדברי ישעיהו עמוד 136 כתוב שר' יצחק חעשין לקח את יעקב מן לביתו "אסתר חאשע" כנראה אותו אסתר חאשע מן שהזכרתי לעיל. (נולדה תר"ד) ויתכן שאשתו של סעדיה קראו לה מלבד אסתר גם חאשע.

וכן יתכן שנקראה גם ע"ש אסתר אשתו של ר' סעדיה, וגם ע"ש חאשע, ומפקד מונטיפיורי שהעלית מדבר על זיווג שני. כמו שמצאתי על ר' אליהו ריבלין שבספר היחס ועוד מובא שהיה חתנו של ר' יעקב ביחובסקי, ובמפקד תקצ"ט מופיע שם אשתו רבקה בת ר' משה מגיד (היינו שנשא את בת אחיו הגדול). יש עוד דוגמאות כאלו.

להלן עוד ייחוס של חשין ממקור אחר.
קבצים מצורפים
חשין.png
חשין.png (49.38 KiB) נצפה 11199 פעמים
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ג' יולי 23, 2019 4:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' יולי 23, 2019 4:30 pm

משולש כתב:בדברי ישעיהו עמוד 136 כתוב שר' יצחק חעשין לקח את יעקב מן לביתו "אסתר חאשע" כנראה אותו אסתר חאשע מן שהזכרתי לעיל. (נולדה תר"ד) ויתכן שאשתו של סעדיה קראו לה מלבד אסתר גם חאשע.

א. ע"פ מסורת משפחת חשין, חעשע היתה בתו של ר"ס ולא אשתו.
ב. אם אשתו של ר"ס היתה חעשע, מה שם בתה אמה של בתיה-באשע אשת ר"מ מחסלביץ? השארת פה חור..
ג. כאמור זה לא עוזר, כיון שמורגנשטרן צודק בזיהויו של ר"ש מפינסק עם ר' שמואל פינס.

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ג' יולי 23, 2019 4:37 pm

הגיע הזמן להחליף את שם האשכול לשם חדש: 'חעשע מן התורה - מנין?'

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' יולי 23, 2019 4:41 pm

בריושמא כתב:הגיע הזמן להחליף את שם האשכול לשם חדש: 'חעשע מן התורה - מנין?'

הנושא של "חעשע" בפני עצמו, לא באמת מעניין ולא באמת חשוב, כל החשיבות של זה הוא להדגים מדוע צריך להתייחס ל"מסורות משפחתיות" (ירושלמיות..) בבחינת "כבדהו וחשדהו" כל עוד לא עברו אימות, מה שמאוד רלוונטי לנושא האשכול.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' יולי 23, 2019 4:50 pm

משולש כתב:וכן יתכן שנקראה גם ע"ש אסתר אשתו של ר' סעדיה, וגם ע"ש חאשע, ומפקד מונטיפיורי שהעלית מדבר על זיווג שני.

בתיה-באשע עלתה לאר"י בתקצ"ב בזיווג שני?!

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ג' יולי 23, 2019 5:10 pm

איש-אחד כתב:כל החשיבות של זה הוא להדגים מדוע צריך להתייחס ל"מסורות משפחתיות" (ירושלמיות..) בבחינת "כבדהו וחשדהו" כל עוד לא עברו אימות, מה שמאוד רלוונטי לנושא האשכול.

אתה צודק, אבל כל בר דעת יודע שכל מסורת משפחתית - ירושלמית, וורשאית או מרכאשית - רובה אגדה ומיעוטה אמת, שהרי כל מסורת
משפחתית לא באה אלא לפאר את החוליות החלשות בשרשרת בזוהר החוליות הבודדות שנמצאות בדרך כלל בראשיתה אי אז.
גם אני, מצד אמי, חוליה בשרשרת משפחתית שתחילתה בר' משה נאוואמייעסטא, והיא רצופה ב'דמויות ההוד', באגדות, בסיפורי מופת, בבדותות
ובדמיונות פורחים.
על כן אתה צודק בדבריך כי עניינה של הגברת הצדקת חעשע מאוד רלוונטי לנושא האשכול,
אבל השאלה היא האומנם נכון הוא להקדיש לה זמן ומקום כל כך נרחבים.

קראתי פעם משפט שאמר הפילוסוף סרן קירקגור, והוא משמש לי תמיד תמרור אזהרה.
כה אמר קירקגור:
כל אדם הוא רציני ואין לך אדם שאיננו רציני, השאלה היא רק במה הוא רציני.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' יולי 23, 2019 5:13 pm

צודק.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' יולי 24, 2019 1:12 am

אוהב ציון כתב:בעזה"י
.....
אלא שיש כאן איזו שיטה של הַצְהֵר וְהַכְּחֵש.
כגון:
הַצְהֵר
לדעתי מי שיתבונן בסיפור השליחות לעשרת השבטים יגיע למסקנה שהדבר הזה היה בעיקרו תרגיל שיווקי לצורכי גיוס כספים לישוב היהודי בא"י, המכתב הודפס והתפרסם בישראל ברחבי אירופה ועורר הדים רבים בקרב ישראל ואצל ממוני הפקוא"מ. וסביר שנתן רוח גבית עצומה לישוב האשכנזי המתחדש, במאבקיהם על המימון מול הקהילות המתחרות ששתו את רוב כספי הציבור שבא ממדינות אירופה.
סביר להניח שאם זה הייתה התוצאה של הענין שזה הוא גם היה מטרתו הראשונית...

ועל זה כתבתי:
אחרי שכבודו כתב שתלמידי הגר"א חיפשו את עשרת השבטים משום שרצו שיתרמו להם כסף. הבנתי שההגיון שלנו שונה, ולא נוכל להגיע לעמק השווה.
כמעט הצעתי זאת לרב שלום בר סורוצקין אך חששתי שיש כאן גניבת זכויות יוצרים.

הַכְּחֵש
אתה מצטט אותי לא נכון בנוגע לעשרת השבטים.


לו היית מצטט אותי נכון, האם יכול היית שתכתוב על כך הַכְּחֵש?

אני אצטט שוב, ואם נפשך לדון בעיקרי הדברים מולי, ולא אל מול אנשי קש [שאינם ראויים כמובן להזכר בשמם] הודיעיני נא את דרכך.
שמואל שלומוביץ כתב:לדעתי מי שיתבונן בסיפור השליחות לעשרת השבטים יגיע למסקנה שהדבר הזה היה בעיקרו תרגיל שיווקי לצורכי גיוס כספים לישוב היהודי בא"י, המכתב הודפס והתפרסם בישראל ברחבי אירופה ועורר הדים רבים בקרב ישראל ואצל ממוני הפקוא"מ. וסביר שנתן רוח גבית עצומה לישוב האשכנזי המתחדש, במאבקיהם על המימון מול הקהילות המתחרות ששתו את רוב כספי הציבור שבא ממדינות אירופה.
סביר להניח שאם זה הייתה התוצאה של הענין שזה הוא גם היה מטרתו הראשונית...

שמואל שלומוביץ כתב:אתה מצטט אותי לא נכון בנוגע לעשרת השבטים.
אבל מה זה משנה אם אתה לא מאמין בשיח בין אנשים ומעדיף להשתמש בפלטפורמה הזו כתעמולה, וכבר הערתי ע"ז לעיל. חבל.
דווקא אני חשבתי שהיה אפשר לנסות לדבר וללבן את הנקודות שבויכוח. בלי התלהמות והשתלחויות.

ואוכל גם להסביר את הבעיות בסיפור השליחות לעשרת השבטים שכנראה לא היתה לו רק המטרה לקרב את הגאולה ולחדש את הסמיכה נגד שיטת הש"ס...
נסה נא לראות למי נכתבה האגרת הזאת מתוך נוסחה עצמה, נסה נא לראות למי הגיעה האגרת הזו, היכן נדפסה, ע"י מי, ומה היתה פעולתה?
כנראה תבין את הדו משמעיות כאן לבד,
ר"י משקלוב חכם היה ועדיף מנביא.


האמנם הַכְּחֵש?
הודיעיני נא.
אחרי כן יקרא לך עיר הצדק קריה נאמנה.
נערך לאחרונה על ידי שמואל שלומוביץ ב ד' יולי 24, 2019 1:28 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 24, 2019 1:27 am

מאמר מקיף של ר' יחיאל גולדהבר הי"ו על חיפוש עשרת השבטים.
קבצים מצורפים
, גולדהבר יחיאל, עשרת השבטים מוגה.pdf
(1.5 MiB) הורד 1902 פעמים

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 24, 2019 3:08 am

ציטוט מהמאמר הנ"ל:

לאחרונה התגלה כתב שד"רות שכתב העדה הצפתית בעבור ר' צבי הירש ב"ר יהודה. כתב זה נכתב כחודש לאחר שילוח רבי ברוך, כ' בכסלו תקצ"א.
תוכן הכתב שנחתם על ידי כל ראשי העדה - כולל רבי חיים כהן! - הוא מעניין ביותר: הם 'מקנאים' בעדת החסידים בכך שהצלחה שלהם בהתרמת שקלי-הקודש נובעת כתוצאה מדבקותם הרב לרבותיהם. אחרי שהם חושפים את עצמם כמייצגים את תלמידי הגר"א 'היישוב אשר יסודותיו בהררי קודש מתלמידי דבי רב תנא קדוש ה' אור העולם רבינו הגדול האמתי רבן של כה"ג רבינו אליהו חסיד', הם מבטאים את ההבדל בכך שעם פטירתו "אין לנו רב מלהיב שופע ומשפיע ומאיר לארץ ודריה, ומדינתנו מגרעות ניתן בקודש מרובי הגזרות [הכוונה לגזירת הצאר] הרוסי, ולעומת זאת ההתרמה אצל החסידים מצליחה, וזאת משום שהם "אחוזי ודבוקי וקשורי ורבני החסידים בשלהבת אהבתם מאירים לאחוזים בהם ובדרכיהם בארץ"; דסלר, שנות דור ודור, א, עמ' פח.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 24, 2019 10:32 am

מכתבי רש"ז צורף על גודל עניין הצדקה של בני חוץ לארץ שבזה יש להם גם חלק בקירוב הגאולה ובזה תלוי קיבוץ גלויות, שהסדר הוא קיבוץ גלויות ואח"כ בנין המקדש. והשטן מרפה ידי התורמים בשביל שרצונו לעכב הגאולה.
קבצים מצורפים
נחלת אבות, כתבי ר''ז צורף עמ' 10, אתר סלומון, הודפס בספר קרית ארבע, דברים ברוח קול התור, מזכיר ג''כ שתחילת הגאולה היא קיבוץ גלויות, והשפעת ענין הצדקה על הגאולה.JPG
נחלת אבות, כתבי ר''ז צורף עמ' 10, אתר סלומון, הודפס בספר קרית ארבע, דברים ברוח קול התור, מזכיר ג''כ שתחילת הגאולה היא קיבוץ גלויות, והשפעת ענין הצדקה על הגאולה.JPG (119.3 KiB) נצפה 11052 פעמים

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 24, 2019 10:46 am

משולש כתב:מכתבי רש"ז צורף על גודל עניין הצדקה של בני חוץ לארץ שבזה יש להם גם חלק בקירוב הגאולה ובזה תלוי קיבוץ גלויות, שהסדר הוא קיבוץ גלויות ואח"כ בנין המקדש. והשטן מרפה ידי התורמים בשביל שרצונו לעכב הגאולה.

הרעיון נזכר בתמצות כבר באגרת תק"ע: "ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה אשר הם נותנים".
אם כי לגבי סדר הגאולה שם בניית ביהמ"ק קודמת לקיבוץ גלוית:
תחיית המתים בארץ החיים תחלה נכונים, ומחה ה' דמעה מעל כל פנים, אז יתמלא החרבה בשני החורבנים בבית השלישי אשר גדול יהיה כבודו מן הראשונים, ואז נדחי ישראל יכנס מארבע פינים, ויביאם אל גבול נחלת קדשינו בשמחות וגילים ורננים" (אגרת תק"ע).

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 24, 2019 10:59 am

אגב, ר"י משקלוב שנתיים מאוחר יותר כותב סדר אחר לגאולה:
ונזכה שיקבצו כל אחב"י לארה"ק. וכיון שיקובץ נדחי ישראל מתרוממת קרן צדיקים. וכיון שתתרומם קרן צדיקים ירושלים ניבנית. וכיון שנבנית ירושלים משיח ב"ד בא. ויבנה בית המקדש. גדול יהיה כבוד הבית האחרון. ומלאה כל הארץ דעה ונגלה כבוד ה' לעולם ועד" (הקד' לספרו תקלין חדתין, שקלוב תקע"ב).


זכור לי שיש מתלמידי הגר"א עוד כמה סדרים שונים לגאולה (אבדוק ואביא ציטוטים נוספים), אבל די כבר בשני הציטוטים הנ"ל להראות שדיבורים על משנה סדורה שקיבלו תלמידי הגר"א מרבם בסדר הגאולה כולל "תכנית פעולה" כביכול, הם חסרי בסיס כיוון שאפילו על סדר הגאולה אינם מסכימים.
נערך לאחרונה על ידי איש-אחד ב ד' יולי 24, 2019 11:02 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' יולי 24, 2019 11:01 am

תחיית המתים לפני הכל ? כך הם למדו את שיטת התוספות בסוף פסחים? ומלבד זאת דלא כגמרא במגילה?

ר"י משקלוב מעתיק את הגמרא במגילה זה ברור מהנוסח.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 24, 2019 1:28 pm

יתכן שהגר"א נתן לכל תלמיד שליחות במה לעסוק, כגון לר' ישראל משקלוב ביקש שיעסוק בעשרת השבטים (ישראל -נדחי ישראל), ולרמ"מ משקלוב ביקש שיעסוק בבנין ירושלים (ברוך מרחיב גד כנ"ל), כ"א לפי שורש נשמתו. ולר' הלל כמובן בקץ המגולה. ובקול התור אספו כל הרעיונות לספר אחד (אולי ר' משה מגיד או ר' יושעה). אך הדבר ברור כשמש שכל העניין של קירוב הגאולה היה חדור בעצמותם, ופעלו בזה בכל הכח.

לגבי סדר הגאולה, גם לפי קול התור העניין של בניין ירושלים וקיבוץ גלויות וקץ המגולה שהם פעלו בו היה רק בבחי' אתערותא דללתא, והשלמת בנין ירושלים וקיבוץ נדחי ישראל וכו' ודאי יהיו ע"י משיח בן דוד בב"א, וכמו שכתוב עוד אקבץ עליו לנקבציו וכו'. וזה יתכן שיהיה רק בזמן תחיית המתים.

לפי הרמח"ל, משיח בן יוסף מקבץ את גלות יהודה ובנימין. ומשיח בן דוד את עשרת השבטים.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' יולי 24, 2019 2:08 pm

מעבר להמון דמיון לב, יש סימוכין לכך? (הגר"א לא עסק בכגון דא. זה מתאים למקובלים מסוג אחר).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 24, 2019 2:22 pm

עסק בזה בכל מאודו. ביקש לבטל האיסור של שני נשיאת נשים כדי לקרב הגאולה, ביקש לעלות לארץ ישראל, גדולי תלמידיו שעלו (חלקם עלו עוד בזמנו) עשו פעולות לקירוב הגאולה כמו שהם עצמם מעידים והם עצמם מקשרים זאת לגאולה, ר"ח מוולוזין מייסד קרן מיוחדת (עוד בשנת תקנ"ו בחיי הגר"א) לתמוך בכל מי שנמצא בארץ ישראל גם במי שלא עוסק בתורה כל היום, כי גם הוא מקיים היישוב, (מה הוא חיפש לזכות את ישראל במצוות?).

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 24, 2019 3:19 pm

באתי לבקש מאתכם שלא תצטערו כלל וכלל, כמה שהבטיחו לי אמתית, וגם לא תדאגו (נ"א: שהבטיחה לי אמי תחיה, וגם מה תדאגו?), הנה אנשים נוסעים על כמה שנים בשביל ממון, מניחים נשותיהן וגם הם נע ונד בחוסר כל. ואני תודה לאל, נוסע לארץ הקדושה שהכל מצפים לראותה, חמדת כל ישראל (נ"א: וחמדת השם-יתברך, כל העליונים והתחתונים תשוקתם אליה), ואני נוסע בשלום ברוך ה'" (אגרת הגר"א).

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' יולי 24, 2019 3:39 pm

משולש כתב:עסק בזה בכל מאודו. ביקש לבטל האיסור של שני נשיאת נשים כדי לקרב הגאולה, ביקש לעלות לארץ ישראל, גדולי תלמידיו שעלו (חלקם עלו עוד בזמנו) עשו פעולות לקירוב הגאולה כמו שהם עצמם מעידים והם עצמם מקשרים זאת לגאולה, ר"ח מוולוזין מייסד קרן מיוחדת (עוד בשנת תקנ"ו בחיי הגר"א) לתמוך בכל מי שנמצא בארץ ישראל גם במי שלא עוסק בתורה כל היום, כי גם הוא מקיים היישוב, (מה הוא חיפש לזכות את ישראל במצוות?).

ומי שאינו עוסק בתורה כל היום אינו בכלל מצוות ישוב הארץ? רק בכלל קירוב הגאולה??
מה הוא חיפש לזכות את ישראל במצוות?

ומה דעתך שכן?
כ"כ מופרך בעיניך?
מענין שאתה מוכן לקבל שאנשים שלא פירטו מעולם דברים ברורים על שאיפות גאוליות, היו בעצם אקטיביסטים משיחיים.
אבל שאנשים שעסקו כל היום בהפצת תורה ומצוות ובזיכוי הרבים,
וכל דבריהם מעולם היו סביב הקוטב הזה של ריבוי קיום התורה והמצוות בכל דרך אפשרית, וע"ז מסרו נפשם וחיברו את ספריהם,
שאלו ישתדלו לזכות את ישראל במצוות,
זה מופרך בעיניך משום מה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 24, 2019 3:52 pm

הם ידעו גם ידעו שכל מי שנוסע מסתכן בחייו, עצם הנסיעה בלב ים במשך יותר מחצי שנה וכן השהייה בארץ ישראל היתה סכנה מוחשית, שהיו בה תחלואים ומגפות, במגיפה בצפת שנים ספורות אחרי בואם, נפטרו 80 אחוז מהפרושים, ובכ"ז המשיכו לחזק ידי הנוסעים ולתמוך בכל מי שבה לישב בה במסירות נפש. היו הרבה שעלו ונתנו קודם גט לנשיהם כי לא ידעו אם יחזרו והשאירו שם אישה וילדים. פתאום בערה בהם מצוות יישוב ארץ ישראל, עד כדי שמוכנים לסכן עצמם ואחרים? גם ראשי רוזני וילנא שכולם היו מבני משפחתו של הגר"א פעלו בחשאיות וסיכנו עצמם מהשלטון.

תסתכל בעיניים ישרות בהקדמת פאת השולחן המכתב מתלמידי הגר"א משנת תק"ע ותגיד לי האם הם נסעו רק כדי לקיים מצוות יישוב ארץ ישראל, או שבאו לקיים דרישת ציון כי שכחת ארץ ישראל מאריכה את הגלות וכו' וכו'. ולכן הם יסדו שם מושב קבוע בארץ ישראל. וכן תסתכל בהקדמת עמוד הימיני לרבה של מינסק משנת תקע"א (יש באוצר) ותסתכל למה ביקש כ"כ לנסוע לארץ ישראל ולהצטרף לחבריו במסירות נפש, ולכן מחבר את הספר כדי שיהיו לו הוצאות הדרך, הוא כותב על חבריו שנסעו "וישימו נפשם בכפם" , כל המכתב מדבר רק על דרישת ואהבת ציון וכו' שזה התיקון לגלות והחורבן.

תלמידי הגר"א שעסקו במפורש בפעולות להביא את הגאולה לא פעלו על דעת עצמם.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ד' יולי 24, 2019 4:10 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 24, 2019 4:08 pm

משולש כתב:הם ידעו גם ידעו שכל מי שנוסע מסתכן בחייו, עצם הנסיעה בלב ים במשך יותר מחצי שנה וכן השהייה בארץ ישראל היתה סכנה מוחשית, שהיו בה תחלואים ומגפות, במגיפה בצפת שנים ספורות אחרי בואם, נפטרו 80 אחוז מהפרושים, ובכ"ז המשיכו לחזק ידי הנוסעים ולתמוך בכל מי שבה לישב בה במסירות נפש. היו הרבה שעלו ונתנו קודם גט לנשיהם כי לא ידעו אם יחזרו והשאירו שם אישה וילדים. פתאום בערה בהם מצוות יישוב ארץ ישראל, עד כדי שמוכנים לסכן עצמם ואחרים?

לא יאומן איך אתה שוב ושוב מצייר לך תמונה בדיונית כביכול הם היחידים שעלו לאר"י משך מאות שנים, כביכול משך מאות שנים וכן בזמן עלייתם ממש לא עלו מאות יהודים אחרים וגם סיכנו את נפשם בדרכים, כאילו משך מאות שנים לא היו באר"י מגפות ורעידות אדמה וכדו'.
לא היה שום דבר יוצא דופן במסירות נפשם בעליית תלמידי הגר"א וסייעתם לאר"י!!!

הסיבה שהיו שנתנו גט (לא רבים) היא מסיבה פשוטה, כפי שכותב ר"ח כ"ץ באגרתו עוד מתק"ע:
"גם זאת להודיע, שלא יניחו לבוא אנשים בלא נשים לכאן, מפני רוב תרעומת חכמי הספרדים, והדין עמהם. וכן מי שלא יביא סהדותא מהימנא מנכבדי מפורסמים שנתן ג"פ לאשתו ברצונה, אזי לא יהיה לו קיום בכאן, ולא יכול ליקח אשה כאן".

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' יולי 24, 2019 4:17 pm

משולש כתב:הם ידעו גם ידעו שכל מי שנוסע מסתכן בחייו, עצם הנסיעה בלב ים במשך יותר מחצי שנה וכן השהייה בארץ ישראל היתה סכנה מוחשית, שהיו בה תחלואים ומגפות, במגיפה בצפת שנים ספורות אחרי בואם, נפטרו 80 אחוז מהפרושים, ובכ"ז המשיכו לחזק ידי הנוסעים ולתמוך בכל מי שבה לישב בה במסירות נפש. היו הרבה שעלו ונתנו קודם גט לנשיהם כי לא ידעו אם יחזרו והשאירו שם אישה וילדים. פתאום בערה בהם מצוות יישוב ארץ ישראל, עד כדי שמוכנים לסכן עצמם ואחרים? גם ראשי רוזני וילנא שכולם היו מבני משפחתו של הגר"א פעלו בחשאיות וסיכנו עצמם מהשלטון.

תסתכל בעיניים ישרות בהקדמת פאת השולחן המכתב מתלמידי הגר"א משנת תק"ע ותגיד לי האם הם נסעו רק כדי לקיים מצוות יישוב ארץ ישראל, או שבאו לקיים דרישת ציון כי שכחת ארץ ישראל מאריכה את הגלות וכו' וכו'. ולכן הם יסדו שם מושב קבוע בארץ ישראל. וכן תסתכל בהקדמת עמוד הימיני לרבה של מינסק משנת תקע"א (יש באוצר) ותסתכל למה ביקש כ"כ לנסוע לארץ ישראל ולהצטרף לחבריו במסירות נפש, ולכן מחבר את הספר כדי שיהיו לו הוצאות הדרך, הוא כותב על חבריו שנסעו "וישימו נפשם בכפם" , כל המכתב מדבר רק על דרישת ואהבת ציון וכו' שזה התיקון לגלות והחורבן.

תלמידי הגר"א שעסקו במפורש בפעולות להביא את הגאולה לא פעלו על דעת עצמם.
הצדק אתך,
בוודאי שכל מצווה עושים עם כל הלב,
ועם כל המשמעות והכוונה שיש מאחרי הדברים,
להכיר בשגב קדושת מעלת ישוב הארץ,
"ציון היא דורש אין לה, מכלל דבעי דרישה",
ובוודאי כשבאו לארץ ידעו,
שכאן הוא מקום השכינה ולכאן עיני כל ישראל בכל שנות גלותם,
כאן חלק ה' ונחלתו, וכל מי שדר בארץ כמי שיש לו אלוה,
והרי הוא כנוכח פני ה' אלוקי הארץ,
ואין התיקון שלם עד שיהיו ישראל בארצם ונחלתם,
ומעלת קדושת הארץ מסייעת להשגת ה' וידיעת תורתו,
וקיום המצוות עיקרם בארץ, ובוודאי במצוות התלויות בה.
ובוודאי עוד יתכן להאריך כהנה וכהנה בשבח הארץ וחובת ומעלת ישיבתה.
ואין ספק שבאו לדרוש לציון בחיבה ואהבה,

אבל מה לכל זה ולנסיונות גאוליים שאינם בתחום המצוות וענינם?
ומה לכל זה ולמשנת קול התור?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 24, 2019 4:18 pm

דברי הבל ורעות רוח. נכון נסעו עוד כמה קבוצות ולכן זה לא נקרא שמסרו נפש?, בסך הכך שהו בארץ ישראל בשנת תק"ס 5,000 יהודים רובם הגדול ספרדים שהיו כאן מדורי דורות או שבאו מארצות סמוכות. אני מאמין לרבה של מינסק שהיה בין העולים הראשונים שכותב "וישימו נפשם בכפם" יותר מלשטויות שלך. וכן בעניין הגט אתה כותב שטויות והבלים. רח"כ מזהיר אותם רק למה מכאן ולהבא לא לבוא יחידים, אבל זו המציאות שעלו יחידים ועזבו את נשיהם וילדיהם לבד, זה לא מסירות נפש?, ר' ישראל משקלוב שיכל את כל ילדיו הקטנים במגיפה וממשיך בכל מאודו לעסוק הלאה למען היישוב זה לא מסירות נפש, פשוט בושה איך שאתה במחי יד מנסה למחוק היסטוריה שלמה של מסירות נפש עילאית של תלמידי הגר"א ועוד. תחשוב קצת לפני שאתה כותב כאלו הבלים.

"כי בייסורים רבים עמדה לי אשר זכיתי להסתפח בנחלת ה' ולהתגנדר בעפרה זה שבעה ועשרים שנה. והרבה נתייסרתי והרבה יגיעות על תיקוני ישיבתה יגעתי וכמה הרפתק' עדו עלי מיום שבתי פחד דבר וחרב ורעב טעמתי ובשבי הקשה בסוגר ישבתי סבוני גם סבבוני אויבי בנפשי יקיפו עלי, ומה יעשה לי אדם אמרתי ובה' בטחתי ה' לי בעזרי עליו מרחם הושלכתי והרבה הצלתי ועזרתי אה"ק ואנשים בה בע"ה בכל כחי עבדתי והנהגות כולל צבור טהור בכל כחי עשיתי ועבודת למוד תורה ברבים קבעתי ויסודות ישוב אה"ק הרבה מחוץ ופנים יסדתי" (הקדמה לפאת-השולחן)
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ש' יולי 27, 2019 9:19 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' יולי 24, 2019 4:21 pm

שמואל שלומוביץ כתב:
משולש כתב:הם ידעו גם ידעו שכל מי שנוסע מסתכן בחייו, עצם הנסיעה בלב ים במשך יותר מחצי שנה וכן השהייה בארץ ישראל היתה סכנה מוחשית, שהיו בה תחלואים ומגפות, במגיפה בצפת שנים ספורות אחרי בואם, נפטרו 80 אחוז מהפרושים, ובכ"ז המשיכו לחזק ידי הנוסעים ולתמוך בכל מי שבה לישב בה במסירות נפש. היו הרבה שעלו ונתנו קודם גט לנשיהם כי לא ידעו אם יחזרו והשאירו שם אישה וילדים. פתאום בערה בהם מצוות יישוב ארץ ישראל, עד כדי שמוכנים לסכן עצמם ואחרים? גם ראשי רוזני וילנא שכולם היו מבני משפחתו של הגר"א פעלו בחשאיות וסיכנו עצמם מהשלטון.

תסתכל בעיניים ישרות בהקדמת פאת השולחן המכתב מתלמידי הגר"א משנת תק"ע ותגיד לי האם הם נסעו רק כדי לקיים מצוות יישוב ארץ ישראל, או שבאו לקיים דרישת ציון כי שכחת ארץ ישראל מאריכה את הגלות וכו' וכו'. ולכן הם יסדו שם מושב קבוע בארץ ישראל. וכן תסתכל בהקדמת עמוד הימיני לרבה של מינסק משנת תקע"א (יש באוצר) ותסתכל למה ביקש כ"כ לנסוע לארץ ישראל ולהצטרף לחבריו במסירות נפש, ולכן מחבר את הספר כדי שיהיו לו הוצאות הדרך, הוא כותב על חבריו שנסעו "וישימו נפשם בכפם" , כל המכתב מדבר רק על דרישת ואהבת ציון וכו' שזה התיקון לגלות והחורבן.

תלמידי הגר"א שעסקו במפורש בפעולות להביא את הגאולה לא פעלו על דעת עצמם.
הצדק אתך,
בוודאי שכל מצווה עושים עם כל הלב,
ועם כל המשמעות והכוונה שיש מאחרי הדברים,
להכיר בשגב קדושת מעלת ישוב הארץ,
"ציון היא דורש אין לה, מכלל דבעי דרישה",
ובוודאי כשבאו לארץ ידעו,
שכאן הוא מקום השכינה ולכאן עיני כל ישראל בכל שנות גלותם,
כאן חלק ה' ונחלתו, וכל מי שדר בארץ כמי שיש לו אלוה,
והרי הוא כנוכח פני ה' אלוקי הארץ,
ואין התיקון שלם עד שיהיו ישראל בארצם ונחלתם,
ומעלת קדושת הארץ מסייעת להשגת ה' וידיעת תורתו,
וקיום המצוות עיקרם בארץ, ובוודאי במצוות התלויות בה.
ובוודאי עוד יתכן להאריך כהנה וכהנה בשבח הארץ וחובת ומעלת ישיבתה.
ואין ספק שבאו לדרוש לציון בחיבה ואהבה,

אבל מה לכל זה ולנסיונות גאוליים שאינם בתחום המצוות וענינם?
ומה לכל זה ולמשנת קול התור?

יש לך קושיא על תלמידי הגר"א למה עסקו בעשרת השבטים ובקיבוץ גלויות ובבנין ירושלים וחידוש הסמיכה וביישוב הארץ? תיק"ו.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ד' יולי 24, 2019 4:23 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ד' יולי 24, 2019 4:22 pm

משולש כתב:דברי הבל ורעות רוח. נכון נסעו עוד כמה קבוצות ולכן זה לא נקרא שמסרו נפש?, בסך הכך שהו בארץ ישראל בשנת תק"ס 5,000 יהודים רובם הגדול ספרדים שהיו כאן מדורי דורות או שבאו מארצות סמוכות. אני מאמין לרבה של מינסק שהיה בין העולים הראשונים שכותב "וישימו נפשם בכפם" יותר מלשטויות שלך. וכן בעניין הגט אתה כותב שטויות והבלים. רח"כ מזהיר אותם רק למה מכאן ולהבא לא לבוא יחידים, אבל זו המציאות שעלו יחידים ועזבו את נשיהם וילדיהם לבד, זה לא מסירות נפש?, ר' ישראל משקלוב שיכל את כל ילדיו הקטנים במגיפה וממשיך בכל מאודו לעסוק הלאה למען היישוב זה לא מסירות נפש, פשוט בושה איך שאתה במחי יד מנסה למחוק היסטוריה שלמה של מסירות נפש עילאית של תלמידי הגר"א ועוד. תחשוב קצת לפני שאתה כותב כאלו הבלים.

לא יאומן איך בן אדם לא יודע לקרוא..

מי כתב שהם לא עלו במסירות נפש???
כל מה שכתבתי הוא שלא היה שום דבר ייחודי וחריג במסירות הנפש שלהם בעלייה לאר"י ובמגורים בה בהשוואה למאות אחרים שעלו משך השנים בתנאים דומים!


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 39 אורחים