אוצר החכמה כתב:ובלאו הכי מישהו יכול להזיק לבורא??
עזריאל ברגר כתב:אוצר החכמה כתב:ובלאו הכי מישהו יכול להזיק לבורא??
שאלת השואל היא: מה חושב לעצמו המגדף כשהוא מאחל כלפי מעלה איחולים כאלו?
האם זה הגיוני לקלל "יכה פרעה את פרעה"?
אוצר החכמה כתב:הכוונה של השאלה היא כי למה שהוא יעשה את זה?
ומה חושב בלעם ? אחרי שהקב"ה אמר לו שאינו רוצה שיקלל את ישראל מה יועיל אם יצליח לקלל למה שהקב"ה יעשה את מה שהוא קילל הרי אינו רוצה?
אוצר החכמה כתב:הכוונה שלי שמשאלה זו יש תשובה גם לשאלתך.
ברכה (להבדיל קצת מתפילה) נתפסת ככוח שנתן הבורא לבני האדם לעשותו. ואחרי שניתן כביכול הוא עושה את מה שנתן. לכן בלעם סבור שהוא יכול לקלל את ישראל אע"פ שהוא נגד רצון הבורא. כמו כל דבר שבני אדם עושים אע"פ שיודעים שהוא נגד רצונו.
אחרי שאנחנו מניחים את הידיעה הזאת שהמברך סבור שאפשר לברך גם נגד רצון הבורא פתוחה בפנינו הדרך לשני מהלכים.
דרך אחת שכשם שאנחנו מברכים את הקב"ה כל היום ומבינים שתוצאת הברכה אינה על הקב"ה בעצמו אלא על דרכי הפעולה שלו בעולם שיתרבה השפע. כך יכול אדם להבין שאם הוא אומר להיפך באמת השפע בעולם מתמעט אע"פ שזה ודאי נגד רצון הבורא.
דרך אחרת שהעניין של האיסור הוא המרידה והגנאי. שבא אדם ומפעיל את הכוח שנתן לו הבורא כביכול נגד הבורא. כמו שאדם אומר שהע"ז היא המנהלת את העולם וכי אמירתו משפיעה משהו על המציאות, או אם אנשים בונים מגדל וראשו בשמים למרוד בבורא (איזה הסבר שלא תתן לזה) אע"פ שוודאי הוא שטות בפועל אבל העניין הוא המרידה כך כאן כיוון שהכוח הוא כוח אמיתי אע"פ שההפניה מול הבורא אין לה מקום אבל מרידה יש כאן.
חוות דעת כתב:שנינו בסנהדרין נו. לענין מגדף שחייב סקילה עד שיברך שם בשם.
לא הצלחתי להבין מהי כוונת המברך? כיון שמשתמש בשם של הקב"ה ומברך שם אחר של הקב"ה, הרי לכאורה לא אמר ולא הזיק כלום (אף לפי דעת המברך, כמובן) בזה....
חוץ אם נאמר שחושב על ב' רשויות, וזה נראה דוחק גדול.
אודה לרבנים אם יאירו עיני.
תוכן כתב:חוות דעת כתב:שנינו בסנהדרין נו. לענין מגדף שחייב סקילה עד שיברך שם בשם.
לא הצלחתי להבין מהי כוונת המברך? כיון שמשתמש בשם של הקב"ה ומברך שם אחר של הקב"ה, הרי לכאורה לא אמר ולא הזיק כלום (אף לפי דעת המברך, כמובן) בזה....
חוץ אם נאמר שחושב על ב' רשויות, וזה נראה דוחק גדול.
אודה לרבנים אם יאירו עיני.
שאלה זו עמוקה ביותר, והתשובה נמצאת בסוף מנחות.
בן מיכאל כתב:אוצר החכמה כתב:הכוונה שלי שמשאלה זו יש תשובה גם לשאלתך.
ברכה (להבדיל קצת מתפילה) נתפסת ככוח שנתן הבורא לבני האדם לעשותו. ואחרי שניתן כביכול הוא עושה את מה שנתן. לכן בלעם סבור שהוא יכול לקלל את ישראל אע"פ שהוא נגד רצון הבורא. כמו כל דבר שבני אדם עושים אע"פ שיודעים שהוא נגד רצונו.
אחרי שאנחנו מניחים את הידיעה הזאת שהמברך סבור שאפשר לברך גם נגד רצון הבורא פתוחה בפנינו הדרך לשני מהלכים.
דרך אחת שכשם שאנחנו מברכים את הקב"ה כל היום ומבינים שתוצאת הברכה אינה על הקב"ה בעצמו אלא על דרכי הפעולה שלו בעולם שיתרבה השפע. כך יכול אדם להבין שאם הוא אומר להיפך באמת השפע בעולם מתמעט אע"פ שזה ודאי נגד רצון הבורא.
דרך אחרת שהעניין של האיסור הוא המרידה והגנאי. שבא אדם ומפעיל את הכוח שנתן לו הבורא כביכול נגד הבורא. כמו שאדם אומר שהע"ז היא המנהלת את העולם וכי אמירתו משפיעה משהו על המציאות, או אם אנשים בונים מגדל וראשו בשמים למרוד בבורא (איזה הסבר שלא תתן לזה) אע"פ שוודאי הוא שטות בפועל אבל העניין הוא המרידה כך כאן כיוון שהכוח הוא כוח אמיתי אע"פ שההפניה מול הבורא אין לה מקום אבל מרידה יש כאן.
המגדף שאני מכיר לא מסכים למה שכתבת בדרך הראשונה...
הדרך השניה מבארת את האיסור, אבל השואל אמר כי לא קשה לו על האיסור, אלא על הגיונו של המקלל, אא"כ אתה בא לומר כי המקלל בא להראות שהוא מורד.
חוות דעת כתב:תוכן כתב:חוות דעת כתב:שנינו בסנהדרין נו. לענין מגדף שחייב סקילה עד שיברך שם בשם.
לא הצלחתי להבין מהי כוונת המברך? כיון שמשתמש בשם של הקב"ה ומברך שם אחר של הקב"ה, הרי לכאורה לא אמר ולא הזיק כלום (אף לפי דעת המברך, כמובן) בזה....
חוץ אם נאמר שחושב על ב' רשויות, וזה נראה דוחק גדול.
אודה לרבנים אם יאירו עיני.
שאלה זו עמוקה ביותר, והתשובה נמצאת בסוף מנחות.
הרב תוכן, אולי תסביר לנו כוונתיך
תוכן כתב:חוות דעת כתב:תוכן כתב:חוות דעת כתב:שנינו בסנהדרין נו. לענין מגדף שחייב סקילה עד שיברך שם בשם.
לא הצלחתי להבין מהי כוונת המברך? כיון שמשתמש בשם של הקב"ה ומברך שם אחר של הקב"ה, הרי לכאורה לא אמר ולא הזיק כלום (אף לפי דעת המברך, כמובן) בזה....
חוץ אם נאמר שחושב על ב' רשויות, וזה נראה דוחק גדול.
אודה לרבנים אם יאירו עיני.
שאלה זו עמוקה ביותר, והתשובה נמצאת בסוף מנחות.
הרב תוכן, אולי תסביר לנו כוונתיך
יותר ממה שציינתי אליו אני לא יודע.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים