שנו חכמים במשנה מסכת שקלים (פ"ו מ"ג):
והיכן היו משתחוים ארבע בצפון וארבע בדרום שלש במזרח ושתים במערב כנגד שלשה עשר שערים... לעומתן בצפון סמוכין למערב שער יכניה... ולמה נקרא שמו שער יכניה שבו יצא יכניה בגלותו.
וכן הוא במסכת מידות (פ"ב מ"ו).
וצריך תלמוד, חדא, הרי בית המקדש עמד ד' מאות שנה טרם יצא יכניה בגלותו, וא"כ מה שם היה לשער זה קודם שיצא ממנו יכניה.
(ראה בספר שפתי צדיק מועדים ליקוטים אות ז; ובתפארת ישראל במידות (יכין אות פ) כתב: "ונראה לי עוד שהוא שער הניצוץ שהזכירו התנא לעיל [פ"א מ"ה], דהרי ממערב למזרח קחשיב סידור שערי צפון, כדחשיב בסדור שערי דרום, והרי שער נצוץ היה היותר קרוב למערב, ומסתמא ממנו התחיל התנא למנות סדר השערים, רק שבתחלה היה נקרא שער יכניה, ואחר כך יחדוהו לקיום האש... ולכן קראוהו שער הניצוץ. ולפי דבריו יתכן שאף קודם לגלות יכניה קראוהו שער הניצוץ).
ועוד, מה שם הוא לשער משום שבו יצא יכניה לגלותו, ואיזה ציון דרך הוא זה שדווקא דרך שער זה יצא, הלא כיון שבבל בצפון הוא, ואף שער זה בצד צפון הוא, לפיכך יצא דרך שם.
וביותר, שהרי שער יעודו הוא בעיקר לכניסה ולא ליציאה, כמו דכתיב זה השער לד' צדיקים יבואו בו.