מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » א' אוגוסט 11, 2019 8:17 pm

בריושמא כתב:קול התור = 747

ורק רבלין מאמין בו = 747

הגרא לא כתב מילה = 747

בדמיון שקר וכזב = 747

שקר עבידא אגלויי = 747

כתב הגרמ"מ משקלוב תלמיד רבינו הגר"א בהקדמת ספר דרך הקודש (ירושלים תשנ"ט)בשם ספר קדמון שחכמת המספר היא יסוד כל החכמות וחכמי התלמוד גילו לנו שבזו החכמה היחל הקב"ה עולמו ובה חתמו וכו' וכן קבלתי מאדמ"ו הקדוש החסיד רשכבה"ג רבינו אליהו זצוק"ל, וע"ז העמיד ספריו! אך צריך שיהא החשבון מושכל בשכל נגלה ונעלם וע"כ הסתירוהו קדמונינו עכל"ק.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אוגוסט 11, 2019 9:56 pm

כמי שגדל על קרבה לביהמ"ד הגר"א יש לי צער גדול מהאשכול הזה.

אין ספק שתלמידי הגר"א ר"י ורמ"מ משקלוב איש בדרכו פעלו להתחדשות הישוב היהודי בארה"ק מה שלא פעלו קודמיהם. ומלבד החובה המוסרית להכיר בפעלם, בודאי אחר שאנשים גדולים היו, מעשיהם צריכים להיות אות ומופת עבורינו. אלא שכמו במקרים רבים, (ע"ע תנועות משיחים כוזבים למיניהם) הזייפנים משיגים את התוצאות ההפוכות ביותר מזה שניתן היה לצפות.
ובכן, משפחה אחת שהעמידה עסקנים חרוצים ומצוינים שחלקם בבנין ירושלים גדול, ביקשה גדולה לעצמה, וטוותה מערכת שלימה של פולקלור, כתבים רעיוניים והגיוגרפיים עד ציז'בטים שיכולו לשמש חומר השראה לחסמבה.
בימים ההם היו בני ירושלים מעוללים בעפר קרנם, החלוצים מתנועת ביל"ו ועד אנשי העליה השניה נתקבעו כגואלי הארץ, והישוב הישן כולו הצטייר כחבורת בטלנים נתמכי חלוקה. בהתעלם מחלקם וזכויותיהם בבנין הארץ. תחושת השפלה זו, היתה קרקע פוריה מאין כמותה לקליטת כל אותם סיפורים, המפארים את דרכם של בוני הארץ אנשי הישוב הישן. לימים כאשר אותם כתבים וסיפורים החלו לעבור בכור הבחינה, התברר שהם כקש לפני אש, כעצים יבשים לפני האור, הבל הבלים אין בו ממש. וכאן, כמו בתהליך הידוע, שטף הנהר את כולם, עננת הזיוף מתקדרת אחרי כל מה ששייך לחידוש הישוב שע"י תלמידי הגר"א, ופעליהם הגדולים והחשובים, נכתמים בחשדנות מעיקה.

כמדומה שהגיע הזמן לכתוב את מפעלות תלמידי הגר"א על סמך כל הידוע לנו, ולהציל פרק חשוב זה מן הגורל הצפוי לכל אותה ספרות בדויה.

לא היסטוריון אני ולא קרוב לזה, אבל יכולני להעיד על סבי זצ"ל, שהגר"א ותלמידיו היו חיי רוחו, וישוב אר"י היה אצלו במדרגה הגבוהה ביותר (וכמה השתבח בעצמו שמיום עלותו לארץ כילד לא יצא מגבולות הקדושה, ובימיו האחרונים ממש קיבל לידו חוברת תורנית שהוקדשה לנושא "גזירת הגלות" (!) ובה כך וכך טעמים למאן בישוב הארץ (!), בקול חלוש ומעט נשימה הרים את החוברת בידו הקדושה, כשהוא מרוגש מאד, וביקש ממני: תוציא את זה מן החדר!), ורחש"פ פראנק היה מידידיו הקרובים ביותר (בתקופה מסוימת אולי הקרוב ביותר!) ואילו ספר קול התור היה מונח אצלו במקלט בשורה פנימית, עם שאר הספרים שלא יבואו לשימוש לעולם. ואין אני מבקש לומר שדעתו של סבי מכרעת, ולא נצרכה אלא לאמור: אין לנו צורך בכל מיני גרי צדק שיטיפו לנו על היחס לגר"א ולתלמידיו, או על קדושת הארץ ומעלת הישוב בה. וד"ב.

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » א' אוגוסט 11, 2019 10:25 pm

יפה כתב הרב איש ספר, ועל דבריו הנכונים יש להוסיף עוד כהנה וכהנה ועוד כהנה וכהנה ידיעות ברורות ובדוקות.
אכן, תלמידי הבעש"ט ותלמידי הגר"א ותלמידי החת"ם סופר עלו ארצה ובנו חורבותיה, יחד עם הספרדים שישבו בה מאז,
ועליהם נוספו חובבי ציון ובנו מושבותיה ועריה וכו' וכו'.
כי נחם ה' ציון ובנה ועוד יבנה וישכלל ויוסיף קמעא קמעא ומהרה מהרה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » א' אוגוסט 11, 2019 10:35 pm

קל להיתפס על אי דיוקים וגוזמאות שכתב רש"ז ריבלין, כאילו הוא שיקר את כולם. וכאילו הוא המציא כאן השקפה חדשה והפיל ברשותו את כל ראשי הפרושים שנתנו הסכמתם לחיבורו.

זה בערך כמו שהיום יקום מישהו ויטען שהחזון איש היה משיח בן יסף ולכן עלה לארץ, ויצליח להחתים את כל תלמידי החזון איש כמו הגר"ח קנייבסקי והרב קרליץ ולו זה בלבד אלא גם להעידם שאכן כך מקובל אצלם מדור דור מאבותיהם.

כיום יש הכחשה והשתקה גורפת בכל מקום על עליית תלמידי הגר"א והבעש"ט החתם סופר, בבתי החינוך לא מלמדים אותנו שמי שבנה את ארץ ישראל היו החרדים לדבר ה', וכמה אבותינו חיבבו והיללו את יישוב ארץ ישראל, וכן ראו בזה אתחלתא דגאולה, והם לא התביישו להזכיר את צמד המילים האלו, רוב הדברים שכתבתי כאן נחשפתי אליהם לראשונה רק בחודשים האחרונים. מה שמחדירים בנו זה שהרבש"ע קיבץ אותנו לכאן אחרי 2000 שנה להיות תחת ממשלת הערב רב, ולא יעלה על דל שפתיים שום מילה של פקידה קץ המגולה קיבוץ גלויות יישוב ארץ ישראל, כלום, כולם נהיו פתאום חסידי סאטמאר. ומשכחים בכוונת מכוון היסטוריה מפוארת של יותר ממאה שנה. תשאל חרדי ממוצע מי היה ר' יושעה ריבלין, או מי בנה את פתח תקווה וראש פינה לא יודע כמה ידעו לענות זה?

מי יודע איזה קיטרוג זה מעורר בשמים שאין לנו דעת להביט נוכחה ולהלל את הרבש"ע על ארץ חמדה טובה ורחבה שהנחילנו. ועל כל הניסים ששומר אותנו כאן מיד כל אויבנו מסביב בהשגחה מופלאה. ואנחנו מעדיפים לטמון ראשינו בעפר, ולומר כלום לא השתנה אנחנו עדיין בגלות כמקודם. חזקיה המלך היה אמור להיות משיח ולא נהיה בגלל שלא אמרו שירה על מפלת סנחריב. נכון עדיין אנחנו בגלות מרה תחת שלטון הערב רב, רק היום ראינו את ההחלה הפושעת שלהם שלא מתירה לעשות אירוע בהפרדה ברשות הרבים. אך רבותינו הכינו אותנו לכך, וכך היא גאולתן של ישראל קמעא קמעא, עד התגלות משיח בן דוד בב"א.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב א' אוגוסט 11, 2019 11:08 pm, נערך 5 פעמים בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » א' אוגוסט 11, 2019 10:48 pm

תקציר ממשנתו של ר' יוסף חיים זוננפלד, על יישוב ארץ ישראל מספר האיש על החומה:

רבי יוסף חיים זוננפלד על אף מלחמתו הבלתי מתפשרת בציונים ובחילוניות, התבטא רבות על גודל מעלת יישוב הארץ וראה בזה "אתחתלתא דגאולה" ו"פקידה", ועודד את בניית הישובים החדשים. וכך אנו רואים שהגאון ר' יוסף חיים זוננפלד חתום על מכתב שנשלח לקרת "מסע המושבות בחשון תרע"ד, הפותח במילים: "שלומי אמוני ישראל וודאי צריכים לשמוח על החזון הנהדר שבו אנו רואים אתחלתא דגאולה".

במכתבו למחותנו הרב פישל זוסמן הוא כותב :
אומר אני, בודאי הגיעה השעה שיתעוררו בעלי היכולת ליתן לב להישוב בקודש, אם כי מאז לבם של ישראל עם הקודש הומה לחיבת הקודש, לא היה להם כי אם לתמוך באותם המעטים השרידים אשר נתנו לבם לעלות בקדש, אבל לשים לב להרבות הישוב בקדש, בזה כנראה לא התעוררו, וכבר דבר בקדשו הגאון הצדיק זצ"ל בהקדמת סידור היעב"ץ כראוי בענין הקדוש, והעיר אוזן ומוסר. ובכל זאת, הגם כי אגדו"י עשו למעשה בזה, והתעוררות גדולי וגאוני פולין עשה רושם גדול, והלא המה ג"כ עשו לאחר שנתנו לבם לעלות לאה"ק ע"י שלוחיהם ולהתבונן על הדבר, וכמו כן יעשו כל המתנדבים בעם בזה לבור מתוכם אנשי מדע היודעים פרק בדרך ארץ, ולהתבונן בענין הקדוש הזה ולאחר התיעצות אח"כ עם הגדולים אשר בארץ. והנראה שהחפץ הזה התעוררות עליון. השי"ת ברחמיו יחיש ישועה לעמו בבא ובהכא..."
"התיחסותי החיובית לשאלת התגשמות הישוב היהודי בארץ ישראל לא נשתנתה במאום. אני עומד על אותה השקפה כלפני שנתיים וכמאז ומעולם, והתמסרותי להרעיון הקדוש של ישוב ארצנו הקדושה הנובעת ממקור תורתנו הקדושה לא נחלשה ח"ו אצלי בכל שהוא. אנחנו החרדים לדבר ה' חובבים את הישוב ומוסרים את נפשנו עליו מאז ועד היום, אלא חפצים אנו שהישוב בארץ ישראל עכ"פ החרדי, יהיה אפשר לו להתפתח על יסוד החק הצודק הנותן חפש גמור לכל העדות והדתות למען יוכל לשמור את התורה והמצוה כרצונו וכשאיפתו.

"ביקשתי וציויתי להגיד להיהודים החרדים שכל מי שסיפק בידו לעלות לא"י ואינו עולה עתיד ליתן את הדין..." אני נלחם רק נגד הרוח האנטי דתית של ההתישבות החדשה... - יש אומרים, העירותי כאילו כדי לקנטרו, ודוקא בשם הרב, שיהודי דתי אסור לעלות לארץ ישראל.
הזדקף רבי חיים וקולו נעשה יותר צלול ותקיף, והכריז "חס וחלילה, דוקא היהודים הדתיים מחוייבים לעלות ולבנות את הארץ על טהרת הקודש, כי הארץ מחכה להם שיגאלוה משוממותה". ועל האחרים, המשיך רבי חיים, כתוב "ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב" – מקודם תהיה הגאולה ואח"כ יחזרו החוטאים בתשובה, ואני מאמין שכל חלוץ המשתתף בבנין הארץ, תעמוד לו זכות ארץ ישראל שיחזור בתשובה, הלא גם אלה שעלו מבבל בימי עזרא ונחמיה לא היו צדיקים גמורים, כמסופר בספרי הקודש שחיללו את השבתות והמועדים, ובכל זאת נבנה בית המקדש על ידם וחזרו בתשובה..." .

ואילו הועד לכל מקהלות האשכנזים (העדה החרדית) פירסם את הגילוי דעת הבא:
"אנו חוזרים להצהיר בזה את אשר נתפרסם כבר ע"י מרן הגאב"ד שליט"א (הריה"ח זוננפלד) , כי גם בדברים שבכתב שנמסרו ללורד נורטקליף וגם בדברים שבע"פ לא היה ח"ו שום התנגדות לישוב ארץ ישראל ולא להצהרת בלפור. היהודים החרדים הם שיסדו את הישוב הקיים של ארץ ישראל, הם הם שמסרו את נפשם עליו, והם הם המוכנים למסור נפשם בעד עתידו וקיומו על יסודות בריאים ומוצקים, ועפ"י חוקי התוה"ק הכתובה והמסורה. ובטוחים אנו כי קהל החרדים בגולה אשר גם נפשם משתוקקת להתפתחות הישוב בארץ ישראל יצטרפו אתנו בעבודתנו הקדושה לטובת הישוב ולהחזקת תורתנו הקדושה.

יושב הארץ
הודעות: 769
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ב' אוגוסט 12, 2019 1:09 am

ידוע לי בוודאות שקיימים אצל מאן דהוא מכתבים רבים שכתב ר' הלל ריבלין למען היישוב בארץ, היכולים לשפוך אור על הרבה תמיהות שהעלה מר אריה מורגנשטרן על הנושא, מי שיודע עוד פרטים על כך מתבקש לפרסם זאת לתועלת הרבים. או לפנות אלי בפרטי.

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ב' אוגוסט 12, 2019 8:48 am

משולש כתב:רוב הדברים שכתבתי כאן נחשפתי אליהם לראשונה רק בחודשים האחרונים.


עכשיו הבנתי. הרב משולש נחשף לדברים הללו לראשונה רק בחודשים האחרונים. יפה מאוד. טוב מאוחר מאשר וכו'.
ומה נעשה אנחנו שנחשפנו לדברים הללו כבר מימים ימימה, וכבר לפני שנים קדמוניות קראנו ועיינו וביררנו את כל הדברים הללו?
אם כן, יש תקווה גדולה. יעברו עוד כמה וכמה חודשים, ואולי עוד כמה וכמה שנים, וגם הרב משולש יעיין בנחת בכל הדברים הללו, יקרא אותם
פעם שנייה ושלישית, יעמיד אותם לפי סדרם במקומם ובזמנם, ואו אז יבין את האמת לאשורה.
בוודאי יפתח אז אשכול חדש ויודיע בו מה בין דברי אמת של הגר"א ובין דברי בדיה שתלו בו, וכדרכו יצטט ויצטט ויוכיח ויראה הכל ברור כשמש בצהריים.
ואני על משמרתי אעמודה ואצפה.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי לענין » ב' אוגוסט 12, 2019 12:23 pm

גם אני בחודשים הראשונים שנחשפתי לזה (בערך בגיל 20) הייתי שיכור מהתרגשות.
גדלים קצת ולומדים להפריד בין בר לתבן, בסגנון סבו הגדול של אי"ס.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ב' אוגוסט 12, 2019 12:43 pm

לקול התור והפזמונים נחשפתי והם מונחים בביתי כבר לפני יותר מחמש עשרה שנה, אך לא חקרתי אף פעם מה היתה ההשקפה של תלמידי הגר"א וממשיכיהם רבני ירושלים בעניין. הציטוטים שהעליתי כאן, מהגר"א עצמו, רמ"מ משקלוב, ר' ישראל משקלוב, ר' חיים מוולוז'ין, ר' זונדל מסלנט, ר' אביגידור מטיקטין, הנצי"ב, ר' יצחק אלחנן, המהרי"ל דיסקין, ר' יוסף חיים זוננפלד ועוד רבים, מדברים בעד עצמם. והם לא זקוקים לשום פרשנות.

אני יודע על חוקר גדול אדם יר"ש ובעל ידיעות עצומות שעובד כעת על הוצאת ספר על התיישבות הפרושים בעיקר משנת ת"ר. והוא סבור בבירור שעליית תלמידי הגר"א היתה לשם קירוב הגאולה.

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ב' אוגוסט 12, 2019 1:49 pm

האם תוכל להודיענו בצאת הספר על התיישבות הפרושים בעיקר משנת ת"ר? נשמח מאוד לקרוא בו.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ב' אוגוסט 12, 2019 1:56 pm

בשמחה.

יושב הארץ
הודעות: 769
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ב' אוגוסט 12, 2019 3:19 pm

ביום העצמאות הראשון בשנת תש"ט נשא הרי"מ חרל"פ דרשה בבית הכנסת "הגר"א". להלן עיקרי דבריו:
אנו רואים כעת בגאולתן של ישראל, בתחילה עליית תלמידי הבעש"ט והגר"א מוילנא שיסדו את הישובים בערי הקודש, ומאז אנו עדים שהישוב הולך ומתרבה וזאת היא אילת השחר הבוקעת ומתנצנצת מעל ראשי ההרים, הישובים מתרחבים וערי ישראל מתרבים.
מה הכוונה "הושענא שלוש שעות" הנאמר בהושענה רבא? לפי הקבלה מלחמת גוג ומגוג תהיה בשלושה שלבים, והם שלוש מלחמות שכל האומות ילחמו זו בזו, ואחרי כל מלחמה ינצנץ אורו של משיח. ראינו מלחמת העולם הראשונה ואחריה נצנוץ בדמות הצהרת בלפור, ואז התעוררו רבים ועלו לארץ ונתרבו הישובים. אחר כך פרצה מלחמת העולם השניה, ובה עת צרה לעמנו שלא היתה מעולם, ואחריה שוב נצנץ אורה של אילת השחר ובמידה רבה יותר ואומות העולם הכירו בזכות עם ישראל, ושערי הארץ נפתחו בפני העם לבוא לרשת את ארצו.
אך שֹרו של ישמעאל אינו משלים עם זה ונלחם עמם ארבע מלחמות כנגד ארבע לשונות גאולה: האחת, 'והוצאתי', היא מלחמת השחרור שיצאנו משעבוד מלכיות. השניה 'והצלתי', שתבוא אחריה הצלה מיד הנוגשים הישמעאלים. השלישית 'וגאלתי' זו גאולת הארץ, ואז עם ישראל יכבוש את ארצו מיד הישמעאלים. הרביעית 'ולקחתי', ואין לקיחה אלא תשובה שנאמר "קחו עמכם דברים ושובו אל ה'". וגבול צפון לא יהיה שקט עד שתהיה מלחמת עולם שלישית בשביל ישראל ובגללו ואז יתגלה מלך המשיח.
ועתה המון ישראל שמחים על כל נצנוץ אע"פ שהגאולה לא שלמה. ובכן בית ישראל ברכו את ה', ועמם בית אהרן, שבזמננו הם תלמידי החכמים המורים תורה לעם וצריכים להשפיע עליהם, בבחינת "כי שפתי כהן ישמעו דעת ותורה יבקשו מפיהו", לכן הם יורדים לעם ושמחים עמהם. אבל יראי ה' כל זמן שהם לא רואים את השכינה שבה, אינם באים לשמוח עם המוני העם. ומתי ישמחו יראי ה'? כשיהיה ברוך ה' מציון ונגלה כבוד ה' בציון.

(מרשימות בנימין ריבלין)

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ב' אוגוסט 12, 2019 5:05 pm

זה מאוד מעניין, מה שהרב חרל"פ דיבר שאחר מלחמת השחרור יהיו עוד 2 מלחמות (אם באמת הוא מסר את הדרשה הזאת...) הראשונה מלחמת הצלה -"והצלתי" שאולי הכוונה למלחמת סיני שהיתה מלחמת מנע, בספרי היסטוריה- מערכת סיני נרשמה בציבור כמערכה צודקת והכרחית וכמבצע הצלה.

אחריה באה מלחמה של "גאולת הארץ" - מלחמת ששת הימים, וזה תואם בדיוק נמרץ את מה שהביא הסופר ר' יעקב גליס מר' דוד בהר"ן (הבאתי זאת לעיל, ושמעתי זאת גם מבנו ישראל גליס שיחי') שמכתבי הגר"א נשמע שיהיו 3 תהליכים בתחילת הגאולה, בשנות תשח-תשט, ואחריה בתשי"ז-תשי"ח, אח"כ בתשכ"ז-תשכ"ח. ובאמת אחר מלחמת ששת הימים ובפרט אחרי מלחמת יום הכיפורים היה גל של תשובה אדיר "ולקחתי"- שזה מהלך של תשובה כמו שכותב כאן, והשלב האחרון יהיה והבאתי.

(יתכן אולי שהמקור לכך הוא מהפקידה של כורש שבין הפקידה הראשונה לשניה ארך 18 שנה וביניהם גזירת המן?, וכן כאן בין סוף מלחמת השחרור לששת הימים עברו 18 שנים. ונס פורים החלה בשנת שבע למלכות אחשורש היינו תשע שנים אחר הפקידה.)

ביהל אור כותב הגר"א שהכוונה לזה שמשיח בא בהיסח הדעת. היינו שיהיה תשובה באריכות ולא בבת אחת, וזו היסח הדעת.

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ב' אוגוסט 12, 2019 7:37 pm

יושב הארץ כתב:ביום העצמאות הראשון בשנת תש"ט נשא הרי"מ חרל"פ דרשה בבית הכנסת "הגר"א". להלן עיקרי דבריו:
(מרשימות בנימין ריבלין)


ילמדנו מר, היכן נדפסה הדרשה החשובה הזאת?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי לענין » ב' אוגוסט 12, 2019 7:57 pm

פיל"ד לגמרי.
משולש יקר, חשבתי לתומי שאחרי עיסוק רב כל כך בכתבי הריבלינים תדע לבד לזהות את הדמיונות.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ג' אוגוסט 13, 2019 1:14 am

כתבתי בסוגריים לעיל שאני לא מאמין לזה בעיניים סגורות.

לגבי מלחמת סיני יש כאן חומר מעניין. בפרט בעמוד האחרון.
קבצים מצורפים
מבצע קדש.pdf
(447.31 KiB) הורד 223 פעמים

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ג' אוגוסט 13, 2019 8:30 pm

דרישה הגרא.jpg
דרישה הגרא.jpg (24.9 KiB) נצפה 10167 פעמים


הגר"א- אדרת אליהו.

יושב הארץ
הודעות: 769
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ד' אוגוסט 14, 2019 11:58 pm

בריושמא כתב:
יושב הארץ כתב:ביום העצמאות הראשון בשנת תש"ט נשא הרי"מ חרל"פ דרשה בבית הכנסת "הגר"א". להלן עיקרי דבריו:
(מרשימות בנימין ריבלין)


ילמדנו מר, היכן נדפסה הדרשה החשובה הזאת?
קבצים מצורפים
חרלפ.doc
(46 KiB) הורד 310 פעמים

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי קרית מלך » ה' אוגוסט 15, 2019 1:51 am

גם זה נכתב ע"י שבט הריבלנים...

יושב הארץ
הודעות: 769
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ה' אוגוסט 15, 2019 2:25 am

בנימין ואביו אליעזר ריבלין היו מקורבים לרב י.מ חרל"פ , ר' אליעזר היה ממקימי בית כנסת הגר"א בשערי חסד , כך הספיד אותו הרב חרל"פ בהצופה תש"ב. היה נחשב לחוקר רציני, והיה בין עורכי הספר תולדות חכמי ירושלים של פרומקין. בנו בנימין הוא חמיו של חגי בן ארצי המוזכר במאמר, גיסו של...

תמונה:
viewtopic.php?t=15086#p142073

הצופה תש"ב

http://jpress.org.il/olive/apa/nli_heb/ ... id=Ar00300

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ה' אוגוסט 15, 2019 8:24 am

שאלתי היכן נדפסה דרשת הרב חרל"פ משנת תש"ט.
הביא הרב יושב הארץ קובץ ובו דף פרשת שבוע.
אל הדף הזה כבר הגעתי בכוחות עצמי.
והוא לא ציין למקור בדפוס.
ואת אשר יגורתי בא: לא די לנו ביבול הריבליני שהגיע אל הדפוס ועתה מגיע יבול ריבליני נוסף מאוצרות עלומים וממטמונים נסתרים. הפלא ופלא!
עד מתי? חדשים לבקרים רבות בדיותיהם!
הירושלמי על סדר קדשים, הגולם מפראג, מכתבי הרב בלאך, פזמונים וקול התור, ועוד ועוד.

ולהעיר כי אכן, אליעזר ריבלין היה איש אמת ולא שלח ידו במלאכת הבדיון.

יושב הארץ
הודעות: 769
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ה' אוגוסט 15, 2019 1:21 pm

תיכנס לאתר מכירות כת"י כל יום מתפרסמים מכתבים וכת"י שלא עלו על מכבש הדפוס מאה או מאתיים שנה. אז כולם שקרנים?

הרב זילברמן אומר בהקלטה שהוא הלך ליותר ממאה זקנים שכולם העידו על קול התור ועל התכנים המרכזיים שבהם. הם לא שקרנים, אין שום סיכוי שבעולם שר' שלמה ז. או ר' יצחק צבי היו יכולים לשנות או להחדיר השקפה זרה ועוד בשם הגר"א שהיה אצלם קודש קדשים ."נכון, זו לא ההשקפה המקובלת כיום".

הרב זילברמן ידע וסבר שקול התור הוא חומר משוכתב והאמין בו, וסמך על שלושה דברים מרכזיים: עדות הזקנים, ספר הפזמונים שכבר נזכר קודם ור' שמעון לידר והרב חרל"פ עסקו בביאוריהם, כתבי הגר"א ופעולת תלמידיו בלמעשה.

זה שאתה מסרב להאמין במה שכתוב שם, זכותך!

על מאמרו של בנימין ריבלין: חתנו ד"ר חגי בן ארצי כתב לי שלשום שישלח לי העתק, כשישלח אעלה אותו. אגב בנימין היה איש אמת. "אם אכן הוא כתב זאת בשעת מעשה", אני מאמין לו.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ה' אוגוסט 15, 2019 8:53 pm

הגר"א כותב שמלכות משיח בן יוסף היא בבחי שאול המלך, וכן בבחי' חלוקת ירבעם, ושם מאריך בענין שקלי' עמלק היא החוצצת בין שאול ודוד. (עמלק-ערב רב)

ולענ"ד הכוונה שאפרים בן יוסף הם הצדיקים שפעלו בתחילה את כל הקיבוץ גלויות ובנין הארץ. וירבעם זה קלי' הערב רב וקלי' עמלק שהתלבשה עליהם בחיצוניות, וכמו שכתבו בזוהר (נשא) שאין בין עולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכויות "מסטרייהו דעמי ארצות".

אמנם הרבש"ע יכול לגלגל ישועה גם דרך "ירבעם" על אף שהיה חטא ומחטיא, כמו שכתוב במלכים:

בשנת חמש עשרה שנה לאמציהו בן יואש מלך יהודה מלך ירבעם בן יואש מלך ישראל בשמרון ארבעים ואחת שנה: (כד) ויעש הרע בעיני ה’ לא סר מכל חטאות ירבעם בן נבט אשר החטיא את ישראל: (כה) הוא השיב את גבול ישראל מלבוא חמת עד ים הערבה כדבר ה’ אלוקי ישראל אשר דבר ביד עבדו יונה בן אמתי הנביא אשר מגת החפר: (כו) כי ראה ה’ את עני ישראל מרה מאד ואפס עצור ואפס עזוב ואין עזר לישראל: (כז) ולא דבר ה’ למחות את שם ישראל מתחת השמים ויושיעם ביד ירבעם בן יואש:

וזה כוונת הגר"א כשיתייחדו העטרה והמלכות כבראשונה אז יתגלה משיח צדקנו, ודו"ק.
קבצים מצורפים
נחלקו א.JPG
נחלקו א.JPG (68.46 KiB) נצפה 9967 פעמים
עמלק.png
עמלק.png (60.65 KiB) נצפה 9967 פעמים
חלוקה.JPG
חלוקה.JPG (30.85 KiB) נצפה 9967 פעמים

הפצת המעיינות
הודעות: 1229
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ה' אוגוסט 15, 2019 10:59 pm

האם החומר שכב' מעלה מגיע מה"חוקר גדול אדם יר"ש ובעל ידיעות עצומות שעובד כעת על הוצאת ספר על התיישבות הפרושים"?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ה' אוגוסט 15, 2019 11:21 pm

לא. חומר שברובו אספתי לבד.


לא נראה לי שהוא הולך להעלות ראיות מכתבי הגאון וכו' על הגאולה, לא זה המטרה שלו, אלא סתם לספר את קורות ההתיישבות האשכנזית בארץ משנת ת"ר.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » א' אוגוסט 18, 2019 10:21 pm

הרב יעקב משה חרל"פ בספרו מי מרום (חלק ו עמ 35) : וסדר הגאולה ממצרים הוא התבנית לסדר הגאולה האמתית והשלמה של העתיד. לכתחילה נדרש פרעה שהוא ירשה את ישראל לצאת , ואמר לו משה גם אתה תתן בידנו זבחים ועולות ועשינו לה' אלהינו ופרעה קיים את זה, ושלח עמהם את הערב רב ובידיהם זבחים ועולות והלך גם ללוותם לא היו ישראל יכולים אז לצאת ביד רמה, ורק אחרי כן כשנהפך לבב פרעה ועבדיו אל העם לאמר מה זאת עשית כי שלחת את ישראל מעבדנו וירדוף אחרי בני ישראל רק אז נתקיים בהם ובני ישראל יוצאים ביד רמה ורק אז זכו לאור הגדול שנגלה עליהם בעברם את הים להיות נביאים בערכו שלמשה להתנבאות בזה, ואמרו זה אלי ואנווהו אלקי אבי וארוממנהו. וכן לעתיד מקודם ירשו האומות לישראל להיאחז בארצם, וזה יהיה אך לגאולה של יציאה מהגלות, ואולם כשיגיע תור גילוי הגאולה בכל הוד כליל תפארתה וקדש שלמותה, אזי יהפכו כל העמים לרודפים ויבואו על ה' ועל משיחו ואז תהיה מלחמת גוג ומגוג ויפלו על הרי ישראל והיה ישראל כלו קודש לה' ויתגלה משיח בן דוד בב"א.

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי קרית מלך » ב' אוגוסט 19, 2019 12:41 pm

מה החידוש בדברים אלו בכל הנוגע לנושא האשכול?

יושב הארץ
הודעות: 769
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ב' אוגוסט 19, 2019 6:32 pm

בינתיים השגתי את הסיכום המלא של בנימין ריבלין (אצל חגי בן ארצי נמצא גם הכת"י המקורי ואני מקווה לקבלו, מ"מ זה נראה אוטנתי, כי לגבי מלחמת ששת הימים או שהרי"מ לא צפה במדוייק, או שר' בנימין לא הבין כוונתו, אם היה זייפן לא היה מניח זאת כך).
קבצים מצורפים
ת רבלין בנימין יום העצמאות דף1.doc
(33.5 KiB) הורד 172 פעמים

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ג' אוגוסט 20, 2019 6:07 pm

במאמר בחוברת על ר' יושעה ריבלין שנדפס באלול תש"ו, כותב ר' ישעיה חעשין ששיטת תלמידי הגר"א היתה לפעול באופן סודי בבחי' "שים באזני יהושע".
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_19276 (3).jpg
אוצר החכמה_19276 (3).jpg (114.28 KiB) נצפה 9576 פעמים

יושב הארץ
הודעות: 769
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ג' אוגוסט 20, 2019 10:39 pm

והנה עוד מה שכתב הרה"ג יעקב משה חרל"פ זצ"ל לחתנו ביום ב' דראש חודש
אייר תש"ח.

וז"ל:... ודאי שהננו עומדים כעת בגילויי דברים גדולים, כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות. אין הפלאה גדולה מזו שנציגי עמים שכידוע שונאים המה ליעקב ידברו ככה, אין זאת אלא כמו בלעם שנתן בפיו מה שידבר כן על הנציגים (הכוונה להסכמת האו"ם להקמת מדינת ישראל) דבר כזה שיהיה מחובר, על הטבע הוא לא יאומן ובהיות כן הרי הוא נס ולפלא להראות נפלאות בהטבע. לטובת ישראל , אף עם כל זה לא כ"כ מהר יתגשמו הדברים והרבה ימים עוד עלינו לעבור... כי צריכים עוד לשבור את קליפת ישמעאל... ואין כאן מקום להאריך, אבל אתחלתא היא והתקווה כי יערה ה' רוחו ויכירו כי הכל מפעלות תמים דעים ברוך הוא ומי ייתן והיה כי לכל הפחות כל אלו המתיימרים באמונה טהורה יאמרו כי פקד ה' את עמו. ואל יזלזלו בהנפלאות האלה ובזה ימשיכו את שפע אורות הגאולה והיה זה באמת לפקידה ולזיכרון הנבואת זכריה "ובמרחקים יזכירוני בני" (זכריה י',ט) הדחייה של מטה דוחה גם את הלמעלה ומי יתן ויפקחו עיני עוורים לעקוב באמונת אמן את כל הנעשה ע"י קורא הדורות מראש וכולם ידעו אותו.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' אוגוסט 21, 2019 10:59 am

ר' משה ריבלין -אנשי אמנה. החבצלת תרמ"ה.
קבצים מצורפים
משה ריבלין אנשי אמנה.pdf
(210.28 KiB) הורד 194 פעמים

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ד' אוגוסט 21, 2019 3:27 pm

בעניין הגברדיא. כאן מעיד מזכירו של ר' שמואל מסלנט הרב מיכלין, שלר' ישראל משקלוב היה "שומר ראש". הצפירה תשרי תר"ן.
קבצים מצורפים
שומר לראשו.png
שומר לראשו.png (45.71 KiB) נצפה 9473 פעמים

יושב הארץ
הודעות: 769
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » א' אוגוסט 25, 2019 1:36 pm

"בענין 'קול התור'.. אמר לי הגאון ר' יואל קלופט (שליט"א) [זצוק"ל] שהוא מאמין שזה ספר אותנטי, ומה שישנם בו דברים המפליאים אותנו - אין בזה כל ראיה שלא נישנו הדברים בבית מדרשו של הגר"א" ("אגרות וכתבים" להגר"ש וולבה זצוק"ל, תשס"ו, חלק א' עמוד רכז).


הגאונות הנוראה שבספר 'קול התור' - שכל פרטי פרטיו "כולם מתאימות" בדקדוק מושלם לכל חלקי התורה וסודותיה - ראויה רק לדרגת הגר"א. ומי שאומר שאינו מהגר"א – אומר שהיה גר"א שני. (הגאון ר' הלל זקס זצוק"ל.)
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב א' אוגוסט 25, 2019 2:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5795
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי קו ירוק » א' אוגוסט 25, 2019 2:11 pm

בוקר טוב... האם קראת את 1071 ההודעות! שקדמו לתגובתך שלך, כמו האם גם קראת את האשכולות האחרים בענין קול התור ?....

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אוגוסט 25, 2019 2:14 pm

יושב הארץ כתב:.


מרנן הגאונים: רבי יוסף שלמה כהנמן מפוניבז', רבי יחזקאל אברמסקי זצוק"ל (וראה בספר "מלך ביפיו") [וכמדומה שהוזכר גם מרן הג"ר איסר זלמן מלצר זצוק"ל (וראה בספר "בדרך עץ החיים")] – אחזו שהספר "קול התור" הוא מתורת רבינו הגר"א. (מפי הגאון רבי בנימן רימר שליט"א בהספדו על חמיו מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל).

מאי משמע "ראה בספר"?
כי חיפשתי בספר מלך ביופיו וגם בספר בדרך עץ החיים ולא מצאתי שם צירוף "קול התור"
גם בהספדים של ר"ב רימר על חמיו המופיעים בספר ריש"א דגלותא ל"מ זכר למו.

יושב הארץ
הודעות: 769
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » א' אוגוסט 25, 2019 2:31 pm

על ר' בנימין רימר זה היה כתוב בקובץ נחלת ה', אך מכיוון שהוא בלי מקור מחקתי זאת.

על הרב קלופט זה לא הופיע עד היום בפורום אוצר החכמה, ולא שמעתי שאסור להשאיר הודעות אם יש כבר 1071 הודעות קדומות באותו אשכול.

על ר' איסר זלמן והרב כהנמן שנכתב בסוגריים אין הכוונה שם שהם דיברו על קול התור, אלא שמשנתם בנושא הפקידה וארץ ישראל היתה דומה לזו של קול התור.

יושב הארץ
הודעות: 769
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » א' אוגוסט 25, 2019 3:11 pm

ישר כח לאחד מהחברים בפורום ששלח לי עתה הקטע המלא של דברי הרב וולבה בעניין קול התור.
קבצים מצורפים
הוטנר.PNG
הוטנר.PNG (182.54 KiB) נצפה 9253 פעמים

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' אוגוסט 25, 2019 5:21 pm

יושב הארץ כתב:"בענין 'קול התור'.. אמר לי הגאון ר' יואל קלופט (שליט"א) [זצוק"ל] שהוא מאמין שזה ספר אותנטי, ומה שישנם בו דברים המפליאים אותנו - אין בזה כל ראיה שלא נישנו הדברים בבית מדרשו של הגר"א" ("אגרות וכתבים" להגר"ש וולבה זצוק"ל, תשס"ו, חלק א' עמוד רכז).

אין טעם להביא דעות של חכמים שהאמינו בספר קול התור, ולא חשדו שמדובר בשקר והסכימו להכיל גם דברים מפליאים בשם הגר"א, הרי הוא אומר שהדברים מפליאים רק שמדעתינו לא נפריך זאת מפני זה.
שמעתי מבנו של הגר"י קלופט שספר קול התור בבירור אינו אותנטי והוא זיוף פשוט.
לא שמעתי ממנו מה סבר אביו בנושא, אבל לא נראה לי שהוא חלוק עליו, או שאביו חזר בו בזקנותו, או שהוא סבור שמשהתחדש הבירור שזו שטות מוחלטת אין שום סיבה להאמין בזה בגלל שיש בו דברים מפליאים....
ופשוט.

יושב הארץ
הודעות: 769
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ג' אוגוסט 27, 2019 11:37 am

שכונת מאה שערים

בתחילה בקשו לתת שם השכונה "רחובות". וכך נקראה שם החברה שבנתה את השכונה.

ובקול התור: התרחבות במספר המתישבים באר"י במובן הדברים של יצחק אבינו אחרי שעלה בידו להשיג את ברכת הארץ בזריעה ובמים ויקרא שמה רחובות ויאמר "כי עתה הרחיב ה' לנו ופרינו בארץ", היינו התרחבות בהתישבות ובמספר הנפשות.


בחוברת תקנות מאה שערים בכותרת מופיעים הפסוקים הרחיבי מקום אהלך וכו' (ישעיה נב ב) וסמוך לזה כתוב הפסוק ושמתי כדכד שמשותיך (שם יב). ושם יש סימן של הפסק בין כ'ד כ'ד

מאה שערים.jpg
מאה שערים.jpg (25.33 KiB) נצפה 9149 פעמים


ובקול התור: וכן ממה שהובטח לנו במצות הרחבה, הרחיבי אהלך וכו' (ישעי' נ"ד) ושמתי כדכד שמשותיך היינו חומותיך כפירוש רש"י (ב"ב ע"ה) היינו מדת הרחמים במדת הדין כהבטחת הקב"ה (בגמרא שם) בענין שהם וישפה להוי כדין וכדין.

(בגמ' שם: ושמתי כדכד שמשותיך א''ר שמואל בר נחמני פליגי תרי מלאכי ברקיעא גבריאל ומיכאל ואמרי לה תרי אמוראי במערבא ומאן אינון יהודה וחזקיה בני רבי חייא חד אמר שוהם וחד אמר ישפה אמר להו הקב''ה להוי כדין וכדין, גבריאל רומז על מידת הדין, ומיכאל על מידת הרחמים).

ולזה רומז ר' יושעה (שכנראה ניסח את תקנות החברה שעמד בראשה) בספר הפזמונים עמוד 186
יאיר אז במישרין – רמז על שכונת מישרים..
... וכדכד שמשותיך הן החומותים וכו
סוד שהיש כד'ין וכד'ין צו שמים -היינו שהם וישפה ושני פעמים כ"ד כנ"ל.
....זיווגם דיצי'ע בבנין קו הביניים.
יצי בגימ' מאה על שם מאה שערים והשכונה נבנתה בקו הביניים.

ועכשיו מצאתי בספר התקנות של מאה שערים כתוב שהמקום נקרא בידי הערבים כרם כדכוד. עיי"ש באריכות שהרבנים ראו ביסוד השכינה שמתקיים תחילת הפקידה כמו בימי עזרא.

"ובאו כולם בברית יחד בתתם כל אחד שקל כסף מאגידי אחו והחלו לתור להם מקום וימצאו את המקום הזה אשר בלשון ערבי בשם כרם כדכוד יקראוהו אשר הוכן ואשר הורם מעת בלעה' חומת בת ציון לנטות קו על המקום הזה שיהיה אבן הפינה אבן הראשה לבנות ירושלם על תילה ולהשיבה לקדמותה ולחדש נעוריה ודברי בן חלקיהו מעוז ומבטח לנו (ירמיה ל"א) והדשן וגו' קודש לה' לא ינתש ולא יהרס עוד לעולם .
עתה עת לדבר על ענין הכתוב בעזרא אשר הצגנו בפתיחה, כי כמקרה אבותינו עת שבו אסירי התקוה לבצרון, עת העיר ה' את רוח כורש מלך פרס והעביר קול בכל מלכותו לאמור מי בכל עמו ה' אלקיו עמו ויעל ורוחה' התנוססה על בחיריו, אז עזרא נחמיא , וחבריהם לעלות בראש גאולים לנהל צאן קודש אל מקום רבצם להשיב בנים אל גבולם, וברוב עמל ותלאה וברוב פחד ובהלה ענו בדרך כחם עדי הגיעם למחוז חפצם נחלת אבותיהם ארץ הצבי חמדת רוחם וחייהם, וברשפי שלהבת אהבתם אזרו חיל בישע אלקים, לקומם עיר קדשם השרופה באש מעפר שממותה. וכולם כאחד כקטן כגדול זקנים ונערים הטו שכמם למלאכת עבודת הקודש הזאת, בכל מלאכה בחומר ובלבנים, לא נחו ולא שקטו, הלילה להם למשמר והיום למלאכה, ושופרות מוכנים בידיהם להריע ולהצריח בפחד פתאום ובהכשל כחם, כי העפר הרבה, בכל זאת חגרו שארית כחם וזכרון ה' היה מעוזם, וככה לא התרפו ממלאכתם ולא הרפו ידיהם, ובעוז רוחם עמדו על מעמדם כאריות גבורים כעמודי שיש נגד כל מקרה כל פגע כל נגע נגד כל אסון, עדי חפץ ה' הצליח בידם להעמיד את חומת ירושלם על תלה סביב, וליכד היכל ה' על מקומו הראשון.
אז בעת ההיא עמדו אבותינו על רגליהם מלובשים גיל וישע, ומעוטפים בהדרת קודש, בעיניהם לנוכח הביטו האות נפשם בית ה' מתנוסס בהדרו, וכבוד ה' עליו חופף, ראו המזבח על מכונו, ראו כהני ה' שרי קודש מלובשי צדק מעלים עליו עולות ומנחה זבח ונסכים, ראו האש על המזבח נורא אשר למראה האש הזה כלו עיניהם מיחל זה שנות כמה מיום הורם התמיד (עיין יומא), ראו במלאכי צבאות נהדרים בקדש, הלוים על דוכנם עומרים לנצח בכל כלי שיר ומהללים את ה', את כל אלה ראו עיניהם גם זכרו צאתם מארץ שבים ולא ישמעו עוד קול נוגש, אז הרימו קולם בשמחה, וכל העם הריעו תרועה והלל "הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו".
וזקני הדור אשר בעיניהם יראו את כבוד הבית הראשון ביסדו הבית הזה לעיניהם בוכים בקול נחל ושמחת אבותינו אז היתה מהולה בתוגה, אבל עם כנור יחד וגם עוגב עם קול בוכים. הצעירים יעלזו בשמחה על היקר והגדולה הנגלה עתה לעיניהם, והזקנים בוכים במר נפשם על היקר והנחלה הנעדרת עתה מאז.
וככה כמקרה אבותינו אז כן קרה גם אותנו זה בדורנו זה, אשר כל משכיל יבין וכל עין ישר נוכח יביט, כי מכנף הארץ יחלו לרנן כל כוכבי בוקר, וקרוב קץ חשכת גלותנו, ובעין חודרת נביט על פני המזרח כי מבין אישון חשך יחל להניח ולהופיע שביבי אור השחר על הררי קודש, ולאט לאט עובר החשך מן הארץ, ובעינים נטויות ואזנים קשובות ניחל לה', כי אך הגה מפיו תצא "ויאמר ה' יהי אור" – "ויהי אור", והשמש תצא ברוב זהרה, ויאור כל הארץ בדורנו זה, כאשר נביט על ירושלם ועל מצבה באשר היא עתה: הנה נראה כי כמקרה אבותינו אז כן קרה גם אותנו שמחה מהולה בתוגה, בני המלה הבאים מארצות אירופא אשר מקומות מושבותיהם קריות עליזות מליאות המון תשואות ועיר אלקים מושפלת עד שאול תחתיה, הנה יקוננו ויתאבלו על רוב שממותה השורר גם עתה בתוכה.
ובני ציון אשר זה לא כביר גם בהימים מלפנים, ראוה עוד יותר שפולה קרועה ופרוטה אבלה ושוממה מעון תנים ומשוש פראים, ובראותם עתה איך שנתה מעט את עוצב פניה והחלה להתנער מעפרה ולהתלבש בבגדי תפארתה יגילו וישמחו כי יד ה' עשתה את כל אלה ויקוו ויצפו כי ככה ינחלינו ה', ולא ירף ידו מאתנו, עדי תחזינה עינינו אחרית תקותינו כי ינחם ה' את עמו ואת ענייו ירחם, ועינינו תחזינה ציון קרית מועדינו בקבוץ בניה לתוכה ושמחת עולם עלי ראשם ככל תנחומותיו והבטחותיו על ידי צירי עליון הודו הקדושים.
לכן עלינו קהל הקדש מאה שערים אשר בירושלם עה"ק ת"ו אשר חסד ה' גבר עלינו, ועזרנו עד כה, ובנו בחר ה' לייסד אבן הפינה אבן הראשה, לבנות חורבה אחת מחורבות ירושלים עיר קדשנו, והנהו עתה לכבוד ולתפארת כאשר עיני כל תחזינה מישרים! ואם לא עמלנו בכח ידינו כאבותינו, אכן בעניינו הכינונו את כל אלה.

עלינו, בטרם נחיל לחוק התקנות הקבועות אשר עליהן נוסדה חברתינו, עלינו המצוה והחובה לכתוב התיסדותינו זכרון בספר, למען ידעו כל עם ה' כבני ציון כבני הגולה, את מעשה ה' כי רבו, ולמען תחזקנה ידים רפות וברכים כושלות תאמצנה, וכולנו יחד נקוה כי בונה ירושלם ה' ונידחי ישראל יכנס במהרה בימינו אמן. כי בחשכת ליל גלותינו כולנו כצאן תעינו, וכעורים נגשש קיר, ואין אתנו יודע הדרך מגאולתינו ופדות נפשינו. אם כבר אינש עם ענני שמיא את, ומלכנו יבא לנו צדיק ונושע, ופתאום ירעיש ה' שמים וארץ ויחשוף זרוע קדשו לעיני כל העמים וכעננים קלים נפוצותינו יקבץ וכיונים אל ארובותיהם, ושמים חדשים וארץ חדשה, ורגע יהפוך מארץ נשמה לגן עדן ה', ובית המקדש בנוי ומשוכלל וחומת אש סביב, ובת ציון לא תחיל ולא תזעק בחבליה, רק בטרם בא חבל לה תלד, וגם תמליט בניה הרבים כחול אשר על שפת הים, וכולם כעדי תלבשם ותקשרם ככלה.... או תתהפך בחבליה ובציריה, ותפעה ותשום יחד כאשר עינינו רואות כעת בעוה"ר, ואך עני ורוכב על החמור נגוע איש מכאובות וידוע חולי, וקהל גדול יבואו בם גם עור ופסח הרה ויולדת יחדיו בבכי יובלו ובתחנונים ילכו, ובשובה ונחת נושע עדי יבואו ורננו במרום הר ציון ונהרו על טיב טיב ה' כי דרך הגאולה היא לפי הזכות, והזכות לפי המעשה, והמעשה בידי הבחירה, והבחירה דרכה נסתרה.
לכן המצפים לישועת ה' עליהם לשום לב ולהתבונן בשכל ובינך על כל מפעלות ה' באחרית הימים האלו, כי אם אמנם אם פתאום יגיה ה' חשכינו, הלא טוב ונעים לנו גם לראות בעפעפי שחר, בטרם תצא השמש להאיר אור גדול על פני כל הארץ. ואם לאט לאט ירום קרנינו הלא עלינו להביט ולהתבונן על פעמי רגלינו צעדי הישועה ובעינים חודרות על כל מעלה ומעלה, מדרגה ומדרגה, עדי הגיענו למרום חביון עוזנו. לכן סדר התיסדות חברתינו ראוים להכתב ולחוקם בספר לזכרון, למען ידעו כל עם ה', ולמען ידעו דור אחרון בנים יולדו לספר בציון שם ה' ותהלתו בירושלים! –

בקול התור: פרק ב אות קטז) עזרא ונחמיה. - "עזרא נחמיה" בחינת "יהושע" וכן בחושבנא ברמזי רבנו: יהושע הוא משיח בן יוסף וגם עזרא ונחמיה הם ביעודו של מב"י. וכבר ביארנו שכל האתחלתא דגאולה האחרונה כל הפרטים ופרטי הפרטים של כל העבודה בעקבות משיחא הם ביעודו של עזרא ונחמיה כמו שהיה בימי כורש בימי בית שני.

בשער התקנות מודגש שהשכונה היא צפונית מערבית להר הבית

מאה שערים.jpg
מאה שערים.jpg (52.9 KiB) נצפה 8887 פעמים



ובקול התור: התחלת בנינה של ירושלם צפונית מערבית, מראש אמנה, כי משיח בן יוסף בצפון והשכינה במערב


https://tablet.otzar.org/he/pages/?&res ... 6904414217


תמונה משכונת מאה שערים משנת תרמ"ד
שכונת מאה שערים בתרמ.JPG
שכונת מאה שערים בתרמ.JPG (35.19 KiB) נצפה 8360 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב ש' אוקטובר 12, 2019 11:37 pm, נערך 12 פעמים בסך הכל.

יושב הארץ
הודעות: 769
הצטרף: ג' יולי 16, 2019 11:59 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי יושב הארץ » ג' אוגוסט 27, 2019 12:22 pm

יריחו ופתח תקווה

רבי מאיר אוירבך רבה של ירושלים שעלה בשנת תרי"ט היה בין המעוררים הגדולים לגאול קרקעות בארץ ישראל ופעל ליישבם, עמד בראש קבוצה שביקשה לקנות קרקעות בסביבות יריחו, וכעדותו של ר' יושעה במאמר בעיתון הלבנון סיון תרל"ו:

ירושלים ת"ו לסדר וחי בהם לפ"ק.
באלה הימים נוסדה פה חברה חדשה מאנשים נכבדים וקנו את אדמת יריחו עיר התמרים, למען עבוד אותה ולהוציא לחמם ממנה. ראשי החברה הזאת המה: הרב הגאון הגדול וכו' מהו' מאיר אוירבאך נ"י, והרב הגביר מוהר"מ יפה, והגביר הסוחר הנכבד מוה"רר בן ציון ליאן והרב המופלג הסוחר החרוץ מוה"רר בנימין בינוש סאלאנט הי"ו. האדמה הזאת היא אדמת הממשלה, והפחה מושל העיר הוא מכר אותה. וזכרה אלוק להשר הישר באדם יעקאב פאסקאל וויצע קונזול האוסטרי אשר הוא היה בעזרתנו גם בדבר הזה. פעמים רבות הלך בעצמו ובכבודו אל פחת העיר וידבר על לבו אדות המכירה הזאת, גם הורהו איך יעשה להפק גם רצון אילי הארץ (איפינדיס) כי יסכימו גם המה על המכירה, והננו מצפים בכל יום כי יבא קיום על המכירה מהממשלה הרוממה בקושטא. ע"כ.

ובעיתון הדביר נכתב עליו אחר פטירתו: באחרית ימיו התחיל שוב לראות בנחמת הישוב, כי תלמידיו החובבים העובדים לא רפה ידם גם אחר עסק יריחו של הצליח, וגם הצרות הרעות והמרות שקרו את הרץ בשנים אלו, ובשנת תרל"ו יסדו מחדש את החברה "ישוב ארץ ישראל באה"ק הנקראת חברת האדמה וגאולת הארץ". והגאון הרמ"א הוסיף לתמוך בידם כבתחילה, ויאמץ את רוחם ויברכם: "האל הטוב יגמור בעדם לטובה... ותהי' לנס ולעיניים לכל אחב"י שר לאל ידם לעשות חיל בעבודה אדמת הקודש וגאולה תתנו לארץ, ואתערותא דלתתא יתעורר לעומתכם הבטחת הקב"ה "והארץ אזכור".

בתחילה חשבו לקרוא למקום - פתח תקווה.
יריחו 1.png
יריחו 1.png (36.61 KiB) נצפה 9137 פעמים
יריחו 2.png
יריחו 2.png (27.73 KiB) נצפה 9137 פעמים


את השם פתח תקווה הציע ר' יושעה ריבלין לר"מ אוירבך ונתן רמז שהוא עולה בגימ' אלף פחות אחד.

פתח תקוה 999.jpg
פתח תקוה 999.jpg (24.74 KiB) נצפה 8534 פעמים


ובקול התור: וזהו סוד מעמק עכור ל"פתח תקוה" (הושע ב'). והוא טצ"ץ ביסוד, וכן בחושבנא.

ג. והנה לבסוף נכזבה תוכניתם, אך פעלו במקום זאת לקנות קרקעות וליישב את אדמות "פתח תקוה" ובין העומדים בראש החברה היו גם רבה של ירושלים המהרי"ל דיסקין.
והנה מנוסח התעודה של הרבנים שקנו את שטח המושבה פתח תקווה רואים שראו בזה ממש מצוות עשה מדברי סופרים של "שדות בכסף יקנו: וכך נכתב בה: ״לשם יחוד קוב״ה ושכינתי׳ הנני נותן כסף השדה שזכיתי לקנות חלק באדמת הקדש לקיים דברי אלקים חיים ע״י נביאו (ירמיהו) כמ׳׳ש שדות בכסף יקנו, וכדברי חז״ל כי מצוה גדולה וזכות נעלה מאד להפקיע קרקע בא׳׳י מיד נכרים, כן יזכני ה׳ מעוז צורי וישועתי לעבדה ולשמרה ולקיים מצות התלויות בארץ הק׳ כמצווה עלינו בתורת ה׳. ויהי נועם ה׳ אלקינו עלינו ומעשה ידינו כוננה עלינו״ ובו׳.

מקור השם "פתח־תקווה" לקוח מספר הושע: „וְנָתַתִּי לָהּ אֶת־כְּרָמֶיהָ מִשָּׁם וְאֶת־עֵמֶק עָכוֹר לְפֶתַח תִּקְוָה” (ספר הושע, פרק ב', פסוק י"ז).

ובקול התור פ""ב: הבחינה הקמ"ט מקנ"ו הבחינות של משיח בן יוסף: שדות בכסף יקנו (ירמי׳ ל״ב) – גזירה זו הוא כעונש לכפר ״על מכרם בכסף צדיק״ (עמוס ב׳) שנאמר על יוסף וכל הענין של שדות יקנו הוא בסמיכות לפרק הקודם (ירמיה ל״א) ששם מדובר על ארבע התכונות של אפרים שהוא מב״י כמבואר לעיל (סימן א׳) בחינה אפרים בכורי.


המתיישבים הראשונים של פתח־תקווה התכוונו בשנת תרל"ב להתיישב בסביבות העיר יריחו, ובכך להגשים את הנבואה המוזכרת בספר הושע בהקשר לעמק עכור הנמצא באזור זה. השם אותו בחרו המייסדים היה ביטוי לתקווה כי ניתן להפוך מקום מקולל ליישוב פורח. בסופו של דבר רכישת הקרקע בעמק עכור לא התבצעה. המתיישבים הגיעו לשפלה, רכשו את אדמות הכפר הערבי אוּמְלָבָּס וקראו למושבה החדשה בשם שתוכנן למושבה ביריחו – "פתח־תקווה". גם במקום זה נמצאה משמעות לשם המושבה, שכן בספר ישעיהו מוקבל עמק עכור לאזור השרון בו היא הוקמה לבסוף: "וְהָיָה הַשָּׁרוֹן לִנְוֵה־צֹאן וְעֵמֶק עָכוֹר לְרֵבֶץ בָּקָר" (ספר ישעיהו, פרק ס"ה, פסוק י'). ע"כ . (אנציקלופדיה הלפרין ערך "עמוק עכור")

ובקול התור פרק ג': אחד מהח"י סגולות של משיח בן יוסף: - יא) ביעור השממה בכוונת עמק עכור ל"פתח תקוה".


תלמידי ונאמני מהרי"ל דיסקין חיברו חוברת "הברית והזכרון" לחברת "אגודת מיסדי הישוב" פתח תקוה, וכל מעשיהם ומכתביהם מטעם החברה - היו על דעתו של מהרי"ל דיסקין זיע"א, וכמו שכתבו ב"כתב ההתקשרות": "והקושאן של מקום הישוב יכתב על שם אדמו"ר הגאון אב"ד דבריסק [מהרי"ל דיסקין] נ"י, וכל התנהגות של החברה יהיה רק ע"פ פקודתו בכל דבר, וכל התקנות המוסכמים ממנו, מכבר קבלנו עלינו לשמור ולעשות מבלי לנטות ימין ושמאל... סוכן החברה יהיה אדמו"ר הגאון אבדק"ק בריסק שליט"א, וה' יהיה בעזרנו לבנות הנהרסות ולנטוע הנשמות, ותחזינה עינינו בשוב ה' שכינתו לציון במהרה בימינו אמן".
דבר ראשון יש לציין, שלאורך כל הספר הם מעטרים את מאמריהם ומכתביהם על פעולת ישוב הארץ בימינו - לא רק בפסוקים של מצות ישיבת הארץ גרידא, אלא בפסוקים ולשונות שמדברים על גאולת קיבוץ גלויות.
וכבר בשער הספר כתוב:
"וְשַׁבְתִּי אֶת שְׁבוּת עַמִּי יִשְׂרָאֵל וּבָנוּ עָרִים נְשַׁמּוֹת וְיָשָׁבוּ וְנָטְעוּ כְרָמִים וְשָׁתוּ אֶת יֵינָם וְעָשׂוּ גַנּוֹת וְאָכְלוּ אֶת פְּרִיהֶם: וּנְטַעְתִּים עַל אַדְמָתָם וְלֹא יִנָּתְשׁוּ עוֹד מֵעַל אַדְמָתָם אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם אָמַר ה' אֱ-לֹהֶיךָ" (עמוס ט' - ד טו).
ואח"כ בהקדמת הספר.
"שׁוּבִי בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל שֻׁבִי אֶל עָרַיִךְ אֵלֶּה" (ירמיה ל"א).
לקול שועת אחינו בארצות פזוריהם, העולה עד לב השמים, כי הקיפום חבלי יולדה צרה כמבכירה.. לעומתם יענה הד הרים קול גדול ונורא, קול שדי חוצב להבות, קול מבין הררי קודש "שׁוּבִי בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל שֻׁבִי אֶל עָרַיִךְ אֵלֶּה".
עד מתי תחבקו חיק נכריה? ארצכם החמודה מִדְבָּר, עריכם הקדושות שממה, ואין איש שם על לב, ואין מכם חולה על זה? כל מאויכם לבלות בטוב ימיכם, לצבור הון, לאסוף עושר, לבנות היכלי עונג, ולהרים קרן המסחור בארצות אחרות,.. עד אנה תצפו צפית הבל כי זאת המרגעה וזאת המנוחה, ותאמרו כי שלום שלום ואין שלום, כי אחת דיבר אלקים בקדשו "ובגויים ההם לא תרגיע ולא תמצא מנוח", רק זאת המרגעה וזאת לכם המנוחה - "שׁוּבִי בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל שֻׁבִי אֶל עָרַיִךְ אֵלֶּה".
ועתה שמעו אלינו אחים יקרים, שמעו אלינו וישמע אליכם אלקים, אנחנו בני החברה "אגודת מיסדי הישוב" בעיר הקדש ירושלים, בעזר ה' נחלץ חושים לעבור לפניכם לסול המסילה לפנות הדרך ולתור לכם מנוחה עד אשר נביאכם אל המקום הזה, רק הבה תנו ידיכם עמנו ונהי' לאגודה אחת, ובעזר ה' נעשה חיל...
על כן אחינו היקרים קומו והתעוררו ובואו לעזרת ה' בגבורים, ולא אותנו לבד אתם עוזרים, כי אם גם אותכם, בבואכם בברית עמנו להגדיל ולהאדיר את כח חברתינו - תשועה גדולה תצמח לכל ישראל, וגאולה תהי' לארץ".

כפי איך שאנו רואים, הם קוראים להפסיק להמשיך בידים את הקללה שנאמרה על זמן הגלות - "וּבַגּוֹיִם הָהֵם לֹא תַרְגִּיעַ וְלֹא יִהְיֶה מָנוֹחַ לְכַף רַגְלֶךָ " (דברים כח, סה), ובמקום זה לקיים את יעוד הגאולה שנאמר עוד לפני היציאה לגלות - "הַצִּיבִי לָךְ צִיֻּנִים שִׂמִי לָךְ תַּמְרוּרִים שִׁתִי לִבֵּךְ לַמְסִלָּה דֶּרֶךְ הָלָכְתְּ שׁוּבִי בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל שֻׁבִי אֶל עָרַיִךְ אֵלֶּה" (ירמיהו לא כ).
ופירש המצודת דוד: הציבי - אתה ישראל בעת תלכי בגולה הציבי לך ציונים על הדרך למען תכיר את הדרך לשוב דרך בה... שובי - ובדרך הזה תשובי בתולת ישראל, ר"ל החביבה עלי כבתולה על הנושאה".

[בקול התור פרק ב, קנד) שבי אל עריך (ירמי' ל"א) - כל הפרק הזה נאמר על משיח בן אפרים ראה לעיל (סימן א) בחינה אפרים בכורי שעל ידו קבוץ גלויות. ורבנו הוסיף רמז ע"ז "שבי אל עריך" (לפי הכתיב שבי בלי ו') בגימט' "עדות ביהוסף" ראה לעיל (סימן קיז) בחינה עדות ביהוסף, ושם הציבי לך ציונים וכו' שיתי לבך למסילה וכו'.]

אח"כ הם כותבים בהקדמה (עמוד כ):
"וְנָתַתִּי לָהּ אֶת כְּרָמֶיהָ מִשָּׁם וְאֶת עֵמֶק עָכוֹר לְפֶתַח תִּקְוָה וְעָנְתָה שָּׁמָּה כִּימֵי נְעוּרֶיהָ וּכְיוֹם עֲלֹתָהּ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (הושע ב יז).
"גלוי וידוע לכל יושבי תבל, כי שינוי העתים וחילופי הזמנים היורדים משמים ארץ - לאט לאט, אף אם אמנם הם גדולים ונוראים, עד אשר אם נערוך ראשיתם מול תכליתם, הם רחוקים כרחוק מזרח ממערב, והדבר נהפך משורש, ממספד למחול, מאפילה לאור גדול, משעבוד לגאולה, בכל זאת יען לאט מהלכם ונאחזים ביתר ילדי הזמן, יתעלמו עקבי השנוים והחליפות המשתנים והמתחלפים מרגע לרגע... לא נרגיש בעצמינו איך מרגע לרגע אנחנו הולכים ומתקרבים אל מחוז חפצינו אל תכלית הטוב.

... כן אנחנו גם עתה בדורינו זה, אשר אנחנו יוצאים מן החושך ומתקרבים אל האור לאט לאט, אשר הולך ואור עד נכון היום, עד אשר תפיץ השמש קרני אורה על כל פני תבל ... עלינו המצוה והחובה להתעורר ולפתוח עינינו ולהביט על מעשי ה'... ואם אך נפתח עינינו לא נצטרך להביט למרחוק - כי אם עד חמש עשרה שנה, הנה גם אז הי' מצבינו נורא מאוד, כי ישבנו בביתינו באימה ופחד, ואם הלכנו בשוק הי' מגור מסביב, ומחוץ לעיר הי' אימת מות שוד ורצח, מדבר שממה שמה ושאיה, וכנטות צללי ערב סוגרו כל שערי העיר על מסגר, והנשאר בחוץ הי' מאכל למלתעות כפירים....

מה גדלה שמחתינו בראותינו את חברת מאה שערים בנויה לתלפיות, ומה תגלנה כליותינו על חברת משכנות ישראל המתנוססת בהדרה, האח! האח! בראיתינו חברות אבן ישראל, בית יעקב, נחלת שבעה, ויתר בנות ירושלם, סביבה משובצים בפאר עדים ומתנוצצים כספירים ביפעת זהרם, ובכולם מלאים בני ציון היקרים, שוכנים שמה שלוים ושקטים בטוחים ושאננים, ואין פרץ ואין יוצאת ואין צוחה ברחובותיהם.

וכאשר עמדנו וראינו אותם בפעם הראשון [=ובסקירה אחת אנו מסתכלים ג"כ על מה שהתפתח במשך השנים] - חרצנו משפטינו כי הדבר הזה מבשר לנו צבא רב [= שזה ימשיך ברציפות עד הגאולה השלימה], כי כאשר פתחה ירושלם עיר הקודש את חיקה והרחיבה מקום אוהלה להביא בניה אליה, כן גם תמהר ותחיש ארצינו הקדושה להביא גם בניה עליה ותחליץ להם משוד תנחומיה להשביעם ולענגם מטובה, ועוד נצא השדה ואנחנו נהי' הראשונים לסול המסילה לשאר עם ה' וישובו בנים לגבולם, ויחרדו ויאתיו בני ציון היקרים מארץ שבים, עד אשר יקבץ ה' עוד עליו לנקבציו... ופתאום יבא האדון אל היכלו אשר אתם מבקשים, ואלוה כל קדושים עמו".
נערך לאחרונה על ידי יושב הארץ ב ד' ספטמבר 25, 2019 2:37 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 69 אורחים