מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בית המדרש תפארת ישראל רוז׳ין בעיר העתיקה

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
פלפלת בחכמה
הודעות: 173
הצטרף: ד' נובמבר 15, 2017 12:03 am

בית המדרש תפארת ישראל רוז׳ין בעיר העתיקה

הודעהעל ידי פלפלת בחכמה » ד' אוגוסט 14, 2019 6:25 am

אני מחפש מאמר, כתבה, וכדומה, אודות תולדות בית המדרש ההיסטורי רוז׳ין בעיר העתיקה שנבנה בפקודת קדוש ישראל מרויז׳ין...ונחנך על ידי בנו הרה״ק מסדיגורא... ומה מצבו כיום (זכורני לפני כט״ו שנים הייתי שם והיה בלא גג...)
אני מחפש מאמר אודותיו ואודות חנוכת בית המדרש שהתקיימה בשבת נחמו שנת תרל״??? בהשתתפות הרהק מסדיגורא כאמור

אביגדור דרור
הודעות: 39
הצטרף: ג' יוני 25, 2019 7:40 am

Re: בית המדרש תפארת ישראל רוז׳ין בעיר העתיקה

הודעהעל ידי אביגדור דרור » ד' אוגוסט 14, 2019 7:45 am

בעניין מצבו העכשוי, לפני שלש שנים היה באמצע לשקמו [נראה לי בתור חלק מפרויקט שיקום העיר העתיקה ע"י המדינה, כמו ה'חורבה'].

פלוריש
הודעות: 2414
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: בית המדרש תפארת ישראל רוז׳ין בעיר העתיקה

הודעהעל ידי פלוריש » ד' אוגוסט 14, 2019 7:51 am

הרב נחמיה לביא הי"ד פרסם חוברת קטנה על בי"כ תפארת ישראל

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: בית המדרש תפארת ישראל רוז׳ין בעיר העתיקה

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ד' אוגוסט 14, 2019 7:57 am

מכאן תוכל לדלות מעט מידע ותמונות.

גביר
הודעות: 2760
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: בית המדרש תפארת ישראל רוז׳ין בעיר העתיקה

הודעהעל ידי גביר » ד' אוגוסט 14, 2019 8:33 am

ישנו ספר שלם המוקדש לבית כנסת זה - גבוה מעל גבוה :בית הכנסת תפארת ישראל והקהילה החסידית בירושלים /עורכים: ראובן גפני, יוחאי בן-גדליה, אוריאל גלמן. ירושלים :יד יצחק בן צבי,תשע"ו 2016.
תיאור הספר -
מאז ייסודו בשלהי שנות השישים של המאה התשע עשרה היה בית הכנסת תפארת ישראל לאחד מסימני ההיכר הבולטים של הרובע היהודי בירושלים, ולמרכזה הפועם של הקהילה החסידית בעיר, שראתה בו את משכנה העיקרי. עם חורבנו של הרובע היהודי במלחמת העצמאות חרב גם בית הכנסת, ואולם מאז איחודה של העיר לאחר מלחמת ששת הימים שב האתר והיה למוקד לביקורים ועלייה לרגל, כשרבים גם מייחלים לשיקומו ולבנייתו מחדש. ספר זה הרואה אור עם תחילתן של העבודות לבנייתו המחודשת של בית הכנסת, הוא מסע מרתק בעקבות קורותיו ועברו של בית הכנסת, קשרי היישוב עם הקיסרות האוסטרו-הונגרית, ותולדותיה של הקהילה החסידית בין החומות. בספר, שבו כתריסר מחקרים חדשים, נסקרים בפעם הראשונה באורח סדור ראשית הקמתה והרכבה של הקהילה החסידית בעיר, המהלכים שהובילו לייסוד בית הכנסת ואופייה של הפעילות שהתקיימה בו כל השנים עד חורבנו, וייצוגו בזיכרון הירושלמי ובספרות. מאמרים אחדים מוקדשים גם לניתוח דמותו האדריכלית של בית הכנסת ומקורות השפעתה, למקום שתפס בנוף הירושלמי, לסקירת הניסיונות לשיקומו בחמישים השנים האחרונות ולממצאים הארכיאולוגיים שנמצאו באתרו בראשית ההכנות לבנייתו המחודשת. המאמרים מלווים בשפע של איורים, תמונות, תרשימים ותעודות היסטוריות.

תוכן העניינים -
היסטוריה:<<ה>>חסידים בירושלים במאה התשע עשרה /אוריאל גלמן --תפארת ישראל ובית רוזין /אברהם חנוך שפיגל --יסוד שבתפארת: 'תפארת ישראל' ואופיו על מלחמת העצמאות /איל דוידסון --'תפארת ישראל' וסביבתו במלחמת העצמאות /משה ארנוולד --ייצוג וזיכרון:'משכמו ומעלה גבה מכל העם': מקורות חזותיים לתולדות בית הכנסת 'תפארת ישראל' /לביא שי --כיפות, זיכרונות, חורבנות: השתקפותו ועיצוב זיכרונו של בית הכנסת 'תפארת ישראל' בכתיבה העברית /ראובן גפני --ביופיה תחזינה עיניך: ברכות המעוטרות בנופי הארץ מיהודי ירושלים לפרנץ יוזף /לילי ארד --'המשך למעשי צדיקים ראשונים': הנצחת בית הכנסת 'תפארת ישראל' /ראובן גפני --תכנון ואדריכלות:עתיקות לתפארת: הממצאים הארכאולוגיים מחפירות מתחם בית הכנסת 'תפארת ישראל' /אורן גוטפלד והלל גבע --<<ה>>אדריכלות של בית הכנסת 'תפארת ישראל' /סרגיי קרבצוב --בית הכנסת 'תפארת ישראל': עיון אדריכלי ואורבני /פאינה מילשטיין --שחזור, שימור או בנייה חדשה? : שיקום בית הכנסת 'תפארת ישראל' במסגרת שיקום הרובע היהודי לאחר מלחמת ששת הימים --ברכה סליי --מקורות האיורים והתצלומים --מפתח כללי.

בסדר
הודעות: 449
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: בית המדרש תפארת ישראל רוז׳ין בעיר העתיקה

הודעהעל ידי בסדר » ה' אוקטובר 31, 2019 4:26 am

יש סיפור מסורתי, שהצדיק מרוזין זצ"ל קנה את השטח כשנתוודע לו שהצאר הרוסי רוצה לקנות שטח מול מקום המקדש ולבנות שם כנסייה, והרוזינער שלח מיד לקנות את השטח ע"י חסידיו בארה"ק, וצוה לבנות שם ביהכנ"ס מפואר. הבנייה התחיל עוד בימי חייו, אבל חלם חלום שלא עליו לגמור המלאכה אלא בנו, ועל ידיו נבנה רק היסודות של הביהכנ"ס, והפסיקו בבניה עד לאחר פטירתו בשנת תרי"א. לאחר פטירתו נמשך הבנייה ע"י בנו האדמו"ר הזקן מסאדיגורא זצ"ל. בפועל נבנה ע"י חסיד הרוזינאי המפורסם ר' ניסן באק, בעל בית הדפוס בעיר צפת, ועל שמו קראו בני ירושלים את הביהכנ"ס ר' ניסנ'ס שול. [ר' ניסן היה מי שעמד בראש החרם נגד הצאנזער רב זצ"ל, וידוע שמפני זה מעולם לא נכנס רבי נפתלי חיים האראוויץ זצ"ל לביהכנ"ס רק עלה על הגג].
בשנים האחרונות רואים שם רק היסודות, עד שהחלו בעבודת השיקום. (לא היה אפשרות כניסה אבל טפסתי על הגדר ונכנסתי פנימה כמה פעמים. שם ראיתי היסודות שבנה הרוזינער, גם מקוה עדיין קיים שלא נחרב במלחמת השחרור).
מה שמעניין, שביהכנ"ס זו שהיה ביהמ"ד המרכזי בעיר העתיקה, נמצא ממש בתוך הד' אמות של - להבדיל - ביהכנ"ס הקראי שהוחרם ע"י האוחה"ק וגדולי ירושלים.

בסדר
הודעות: 449
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: בית המדרש תפארת ישראל רוז׳ין בעיר העתיקה

הודעהעל ידי בסדר » ה' אוקטובר 31, 2019 4:28 am

מכתב של אדמור"י בית רוז'ין סאדיגורא, למען בית הכנסת תפארת ישראל

קבצים מצורפים
מכתב צדיקי סאדיגורא.PNG 2.PNG
מכתב צדיקי סאדיגורא.PNG 2.PNG (336.71 KiB) נצפה 3375 פעמים
מכתב צדיקי סאדיגורא.PNG
מכתב צדיקי סאדיגורא.PNG (233.95 KiB) נצפה 3375 פעמים

בסדר
הודעות: 449
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: בית המדרש תפארת ישראל רוז׳ין בעיר העתיקה

הודעהעל ידי בסדר » ה' אוקטובר 31, 2019 4:36 am

עוד מכתב של אדמור"י סאדיגורא בעד הביהמ"ד
בין החותמים, הרה"ק הישיש רבי ישראל מהוסיאטין זצ"ל. (ההוסיאטינער ושאר אדמורי"ם לבית רוז'ין - סאדיגורא, ערכו את שלחן ביום הילולת הרה"ק מרוז'ין זצ"ל ג' חשון בביהכנ"ס זו)
קבצים מצורפים
מכתב סאדיגורא.PNG
מכתב סאדיגורא.PNG (345.89 KiB) נצפה 3375 פעמים


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 120 אורחים