תוכן כתב:בינתיים אין ראיות ברורות. אבל לכאורה יש להביא ראיה מגמרא קידושין מ' א': 'וכי יש צדיק טוב, ויש צדיק שאינו טוב. אלא, טוב לשמים ולבריות זהו צדיק טוב, טוב לשמים ורע לבריות זהו צדיק שאינו טוב כו'. וכי יש רשע רע, ויש שאינו רע. אלא, רע לשמים ורע לבריות הוא רשע רע, רע לשמים ואינו רע לבריות זהו רשע שאינו רע'. ומבואר שמי שמקפיד על בין אדם למקום ואינו מקפיד על בין אדם לחבירו חשיב צדיק, ומי שמקפיד על בין אדם לחבירו ואינו מקפיד על בין אדם למקום חשיב רשע. הרי שבין אדם למקום חשוב יותר מבין אדם לחבירו.
תוכן כתב:אם יש לו לאדם אפשרות להדר או במצוה שבין אדם למקום, כגון תפילין מהודרות, או להדר במצוה שבין אדם לחבירו, כגון להלוות כסף לאדם בשעת צורכו, מה קודם למה? הבאתי את הדוגמאות הנ"ל רק לשם דוגמא, אבל השאלה היא כללית. איזה מצוה יש לה קדימה, בין אדם למקום או בין אדם לחבירו?
תוכן כתב:בינתיים אין ראיות ברורות. אבל לכאורה יש להביא ראיה מגמרא קידושין מ' א': 'וכי יש צדיק טוב, ויש צדיק שאינו טוב. אלא, טוב לשמים ולבריות זהו צדיק טוב, טוב לשמים ורע לבריות זהו צדיק שאינו טוב כו'. וכי יש רשע רע, ויש שאינו רע. אלא, רע לשמים ורע לבריות הוא רשע רע, רע לשמים ואינו רע לבריות זהו רשע שאינו רע'. ומבואר שמי שמקפיד על בין אדם למקום ואינו מקפיד על בין אדם לחבירו חשיב צדיק, ומי שמקפיד על בין אדם לחבירו ואינו מקפיד על בין אדם למקום חשיב רשע. הרי שבין אדם למקום חשוב יותר מבין אדם לחבירו.
שומע ומשמיע כתב:אחרי דברי הרא"ש, יש עוד מה להסתפק?
[כל מה שדברו פה היה ראיות מסביב, אבל הרא"ש מדבר בדיוק על זה איזו מצוה יוצר חביבה]
עזריאל ברגר כתב:מסוגיית "העוסק במצוה פטור מן המצוה" נראה לי ברור שאין העדפה לצד אחד מהם:
העוסק בפדיון שבויים (בין אדם לחבירו) פטור מסוכה (בין אדם למקום).
והעוסק בהנחת תפילין (בשעה שמניח ממש) (בין אדם למקום) פטור מנתינת פרוטה לעני (בין אדם לחבירו).
וגם אם אפשר להתווכח על הדוגמאות שנתתי, אבל יש כנגדן דוגמאות רבות ומגוונות, ואכמ"ל.
תוכן כתב:שומע ומשמיע כתב:אחרי דברי הרא"ש, יש עוד מה להסתפק?
[כל מה שדברו פה היה ראיות מסביב, אבל הרא"ש מדבר בדיוק על זה איזו מצוה יוצר חביבה]
הרא"ש כותב שמצות בין אדם למקום חביבה יותר אם יש בה גם בין אדם לחבירו. וזה מילתא דמסתברא. אבל הוא לא דיבר כלל באופן כללי, איזה מהם יותר חשוב, אם בין אדם למקום או בין אדם לחבירו.
תוכן כתב:זה בודאי שאינו ראיה, כי עוסק במצוה פוטר אפילו עוסק במצוה קלה פטור ממצוה חמורה.עזריאל ברגר כתב:מסוגיית "העוסק במצוה פטור מן המצוה" נראה לי ברור שאין העדפה לצד אחד מהם ... ואכמ"ל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 272 אורחים