מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
שעת הכושר
הודעות: 240
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

הודעהעל ידי שעת הכושר » ב' אוגוסט 19, 2019 2:57 pm

הרב יחיאל מאיר.png
הרב יחיאל מאיר.png (521.37 KiB) נצפה 8688 פעמים

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי חיים שאול » ב' אוגוסט 19, 2019 3:06 pm

זה באמת הי׳ משפיע עד כדי כך?

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוגוסט 19, 2019 3:15 pm

דור האינסטנט... במקום להעמיק במצב האמיתי, להבין את הנפשות והלבבות, מחפשים פתרון 'טכני' מחובת האיברים (ולטעמיה, מי שעבודתו בלילה - מה יעשה?...)

[אין צורך לומר שכל החילוק שנכתב בין יושבי אה"ק לחו"ל הם חלומות באספמיא].
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב ב' אוגוסט 19, 2019 3:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' אוגוסט 19, 2019 3:17 pm

אם אנחנו נותנים אמון בדבר ה' אמת לישראל, שהתורה ומצוותיה הם המעמידים אותו בקרן אורה, זה נראה לי סביר להניח שכך זה אמור להיות.
זו השאלה בעצם. אם אנו בוטחים ונותנים אמון בתורה או שלא, דומני שיש ע"ז בדברי הגר"א בספר משלי ביחס לבטחון הזה. ואיני זוכר כעת.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוגוסט 19, 2019 3:30 pm

בראתי יצר הרע - בראתי לו תורה תבלין!

רק התורה היא שתושיע אותנו.

עזריאל ברגר
הודעות: 12954
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 19, 2019 3:44 pm

דרומי כתב:בראתי יצר הרע - בראתי לו תורה תבלין!
רק התורה היא שתושיע אותנו.

איתא במדרש תילים:
ר׳ אליעזר אומר: אמרו ישראל לפני הקב״ה, רבונו של עולם, רוצין אנו ליגע בתורה יומם ולילה אבל אין לנו פנאי. אמר להם הקב״ה, קיימו מצות תפילין ומעלה אני עליכם כאלו אתם יגיעים בתורה יומם ולילה.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' אוגוסט 19, 2019 3:47 pm

מנחות דף מג ע"ב
רבי אליעזר בן יעקב אומר כל שיש לו תפילין בראשו ותפילין בזרועו וציצית בבגדו ומזוזה בפתחו הכל בחיזוק שלא יחטא שנאמר והחוט המשולש לא במהרה ינתק ואומר חונה מלאך ה' סביב ליראיו ויחלצם

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוגוסט 19, 2019 3:53 pm

בזמן חז"ל היו עובדים רק בשעות היום. בלילה היו ישנים.

היום המצב השתנה, והרבה אנשים עובדים בשעות הלילה. מה יעשה זה ולא יחטא?

זאב ערבות
הודעות: 8536
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' אוגוסט 19, 2019 4:21 pm

דרומי כתב:דור האינסטנט... במקום להעמיק במצב האמיתי, להבין את הנפשות והלבבות, מחפשים פתרון 'טכני' מחובת האיברים (ולטעמיה, מי שעבודתו בלילה - מה יעשה?...)

[אין צורך לומר שכל החילוק שנכתב בין יושבי אה"ק לחו"ל הם חלומות באספמיא].

היום הלא כל הגברים הם יושבי בית המדרש וכנראה הכותב מעודו לא היה בחו"ל ולא יודע כיצד חיו שם בימים עברו ומה נעשה שם היום.
ומה עם הנשים היוצאות היום לעבודה? כיצד הן ירפאו מחוליינו ומבוכתינו הציבוריים?
אכן כתבת דבר נכון מאוד: היום מחפשים פתרונות טכניים לכל דבר, כגון סגולות, הליכה לקברים, ח"י רוטל, ישועות ע"י תרומה לקופת העיר ועוד ועוד.

מענה איש
הודעות: 1022
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי מענה איש » ב' אוגוסט 19, 2019 7:28 pm

במה שכתב שעיקר המצוה הוא לא לזמן תפילה יש להעיר מדברי הרמב''ם ד כד
אף על פי שמצותן ללובשן כל היום, בשעת תפילה יתר מן הכול

חרסון
הודעות: 1171
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי חרסון » ב' אוגוסט 19, 2019 8:37 pm

שמואל שלומוביץ כתב:
מנחות דף מג ע"ב
רבי אליעזר בן יעקב אומר כל שיש לו תפילין בראשו ותפילין בזרועו וציצית בבגדו ומזוזה בפתחו הכל בחיזוק שלא יחטא שנאמר והחוט המשולש לא במהרה ינתק ואומר חונה מלאך ה' סביב ליראיו ויחלצם


רמב"ם הל' מזוזה פ"ו הי"ג
חייב אדם להזהר במזוזה מפני שהיא חובת הכל תמיד וכל זמן שיכנס ויצא יפגע ביחוד השם שמו של הקדוש ב"ה ויזכור אהבתו ויעור משנתו ושגיותיו בהבלי הזמן וידע שאין דבר העומד לעולם ולעולמי עולמים אלא ידיעת צור העולם ומיד הוא חוזר לדעתו והולך בדרכי מישרים

אמרו חכמים הראשונים כל מי שיש לו תפילין בראשו ובזרועו וציצית בבגדו ומזוזה בפתחו מוחזק הוא שלא יחטא שהרי יש לו מזכירין רבים והן הם המלאכים שמצילין אותו מלחטוא שנאמר חונה מלאך יי' סביב ליראיו ויחלצם בריך רחמנא דסייען.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' אוגוסט 19, 2019 8:47 pm

ברור שהתפילין מונעים מחטא בצורה סגולית, וזיל קרי בי רב הוא.
אבל את זה ידעו כל חכמי הדורות מתקופת הראשונים ועד היום, ואעפ"כ לא הניחו תפילין משך כל היום (חוץ מהגר"א, שהיה יחידאה או כמעט יחידאה בהוראתו).
החידוש במאמר הוא הרעיון שנשתנו העיתים, ובימינו גם כל אותם חכמים היו מורים להניח תפילין כל היום (הטיעון הקבוע של המחדשים למיניהם...)
ועל זה הדיון אמור להיות נסוב, לא על השאלה האם תפילין מונעים מחטא או לא.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוגוסט 19, 2019 9:00 pm

לא צריך להיות דיון בכלל...

כל כותרת מפוצצת כמו 'קושיה עצומה שלא עמדו עליה הראשונים', 'תמיהה נשגבה', 'פתרון פלא לכל הבעיות' חזקתה שאין מאחוריה שום תוכן אמיתי וממשי.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' אוגוסט 19, 2019 9:01 pm

אם כיפה ולבוש יהודי - הוא רק 'קוד חברתי' כדברי הנ"ל, הרי שבקהילת אדרת אליהו גם תפילין זה בכלל 'קוד חברתי'.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי קראקובער » ב' אוגוסט 19, 2019 9:24 pm

מישהו אומר שאסור ללכת עם תפילין כל היום? מחפשים היתרים למה לא, (כמדומני שעיקר הסיבה בגלל שגרו בין האומות) ובפוסקים כתבו אדרבה, מי שיכול לשמור על גוף נקי שילך כל היום.
זה די תמוה בזמן שכל מנהג מפוקפק או סתם חומרות משונות מתקבלות בברכה ובהבנה וכשיהודים יקרים עושים מצווה כתיקונה מתנפלים עליהם, עקבתא דמשיחא.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' אוגוסט 19, 2019 9:39 pm

קראקובער כתב:מישהו אומר שאסור ללכת עם תפילין כל היום? מחפשים היתרים למה לא, (כמדומני שעיקר הסיבה בגלל שגרו בין האומות) ובפוסקים כתבו אדרבה, מי שיכול לשמור על גוף נקי שילך כל היום.
זה די תמוה בזמן שכל מנהג מפוקפק או סתם חומרות משונות מתקבלות בברכה ובהבנה וכשיהודים יקרים עושים מצווה כתיקונה מתנפלים עליהם, עקבתא דמשיחא.


בודאי שהרבה סוברים לחוש משום הסח דעת. זה שנוי במח' ראשונים בגדר היסח דעת, אם היינו דוקא שלא יבוא לשחוק וקלו"ר, או כל היסח דעת.

ידוע שהגר"ח מבריסק היה נזהר שלא להניח תפילין אלא בתפלה בלבד, ומיד אחרי שמו"ע היה חולץ, כי חשש להסח דעת!

אי"ז אומר שכך הלכה למעשה, ודברי הגר"א מפורסמים (ואעפ"כ תלמידו המובהק הגר"ח לא היה מניח כל היום ממש כהגר"א כמפורש בספר כתר ראש), וכ"א יברר הדברים לאשורם, אבל א"א לכתוב מה שכתבת, במחילה.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' אוגוסט 19, 2019 9:45 pm

איפה נכתב הנ"ל?

זאב ערבות
הודעות: 8536
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' אוגוסט 19, 2019 9:50 pm

מקדש מלך כתב:ברור שהתפילין מונעים מחטא בצורה סגולית, וזיל קרי בי רב הוא.
אבל את זה ידעו כל חכמי הדורות מתקופת הראשונים ועד היום, ואעפ"כ לא הניחו תפילין משך כל היום (חוץ מהגר"א, שהיה יחידאה או כמעט יחידאה בהוראתו).
החידוש במאמר הוא הרעיון שנשתנו העיתים, ובימינו גם כל אותם חכמים היו מורים להניח תפילין כל היום (הטיעון הקבוע של המחדשים למיניהם...)
ועל זה הדיון אמור להיות נסוב, לא על השאלה האם תפילין מונעים מחטא או לא.

כמדומני שהגר"ש דבליצקי היה לבוש תפילין כל היום.

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי הרואה » ב' אוגוסט 19, 2019 11:00 pm

דרומי כתב:דור האינסטנט... במקום להעמיק במצב האמיתי, להבין את הנפשות והלבבות, מחפשים פתרון 'טכני' מחובת האיברים (ולטעמיה, מי שעבודתו בלילה - מה יעשה?...)

[אין צורך לומר שכל החילוק שנכתב בין יושבי אה"ק לחו"ל הם חלומות באספמיא].

לידיעתך ה' נתן לנו תורה, ושם כתב איך צריך לנהוג, וכך צריך לעשות.
תמוה שדברי כפירה כאלו נכתבים פה בלי מחאה מספקת.
(כמובן אינני נכנס לנידון האם כיום צריכים כולם להתחיל להניח תפילין כל היום שיש בזה עוד כמה שיקולים לכאן ולכאן).

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי הרואה » ב' אוגוסט 19, 2019 11:07 pm

זאב ערבות כתב:
מקדש מלך כתב:ברור שהתפילין מונעים מחטא בצורה סגולית, וזיל קרי בי רב הוא.
אבל את זה ידעו כל חכמי הדורות מתקופת הראשונים ועד היום, ואעפ"כ לא הניחו תפילין משך כל היום (חוץ מהגר"א, שהיה יחידאה או כמעט יחידאה בהוראתו).
החידוש במאמר הוא הרעיון שנשתנו העיתים, ובימינו גם כל אותם חכמים היו מורים להניח תפילין כל היום (הטיעון הקבוע של המחדשים למיניהם...)
ועל זה הדיון אמור להיות נסוב, לא על השאלה האם תפילין מונעים מחטא או לא.

כמדומני שהגר"ש דבליצקי היה לבוש תפילין כל היום.

כמה פעמים הייתי בביתו של מרן הגראי"ל שטינמן בשעות הצהריים וראיתי אותו עם תפילין, וכידוע יש עוד חכמים רבים.
אני כלל לא מבין את סוג הטענה הזו שקודם כל קובעת מי הם גדולי ישראל, ואחר כך מחליטה לפי זה מה מתוך מצוות ה' צריך לקיים. אני הולך הפוך. מחליט מי גדולי ישראל לפי כמה הם מקיימים מתוך מצוות ה'.
(כמובן שרבים מגדולי ישראל האמיתיים בדורות האחרונים לא הניחו תפילין כל היום מסיבות תורניות שונות (למשל דעת תוס', או שהיה להם קושי, או מסיבות ציבוריות ועוד) אני מדבר על העיקרון שלא כך בוחנים את היהדות).

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' אוגוסט 19, 2019 11:25 pm

קשה מאד לקרא על מצוות ה' ברה לשונות מזלזלים כמו :
פתרון 'טכני' מחובת האיברים.
אין מאחוריה שום תוכן אמיתי וממשי.
קוד חברתי.
השוואות מקוממות בנוסח : כגון סגולות, הליכה לקברים, ח"י רוטל, ישועות ע"י תרומה לקופת העיר.

וכל זאת ביחס לאות שניתן לישראל מאביהם שבשמים לקבל ע"ע עי"ז עול מלכות שמים להכירו וליראה מלפניו, ולמשול בגוף ובכל תולדותיו. למען תהיה תורתו בפינו. ביחס למצווה שקיומה הוא ח' מצוות עשה בכל רגע.

כנראה אני לא מתאים להשתתף בדיון בזה, כי נקודות המוצא שלנו ביחס ליהדות, לתורה ולמצות ה', שונות מאד, ולכן יקשה עלי להוסיף עוד דבר בזה.

הבהרה: לא זכיתי להיות מאלו שמניחים תפילין כל היום.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי קראקובער » ב' אוגוסט 19, 2019 11:30 pm

תם מה הוא אומר כתב:
בודאי שהרבה סוברים לחוש משום הסח דעת. זה שנוי במח' ראשונים בגדר היסח דעת, אם היינו דוקא שלא יבוא לשחוק וקלו"ר, או כל היסח דעת.

שוב זה רק בתור לימוד זכות כי העיקר נפסק להלכה דלא כהרמב"ם וגם בזה גופא יש לומדים שאין הכוונה איסור ממש אלא שלא קיים את המצווה באותו זמן(כבר דנו בזה שהוא בעצמו פסק שמותר לישון שינת עראי באופנים מסויימים ואין לך היסח הדעת גדולה מזו) .

זאב ערבות
הודעות: 8536
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' אוגוסט 19, 2019 11:47 pm

שמואל שלומוביץ כתב:קשה מאד לקרא על מצוות ה' ברה לשונות מזלזלים כמו :
פתרון 'טכני' מחובת האיברים.
אין מאחוריה שום תוכן אמיתי וממשי.
קוד חברתי.
השוואות מקוממות בנוסח : כגון סגולות, הליכה לקברים, ח"י רוטל, ישועות ע"י תרומה לקופת העיר.

וכל זאת ביחס לאות שניתן לישראל מאביהם שבשמים לקבל ע"ע עי"ז עול מלכות שמים להכירו וליראה מלפניו, ולמשול בגוף ובכל תולדותיו. למען תהיה תורתו בפינו. ביחס למצווה שקיומה הוא ח' מצוות עשה בכל רגע.

כנראה אני לא מתאים להשתתף בדיון בזה, כי נקודות המוצא שלנו ביחס ליהדות, לתורה ולמצות ה', שונות מאד, ולכן יקשה עלי להוסיף עוד דבר בזה.

הבהרה: לא זכיתי להיות מאלו שמניחים תפילין כל היום.

לא התייחסתי בדברי כלל לתפילין, מצוות וקיום הלכה אלא טפסתי טרמפ על דברי דרומי שהיום מחפשים פתרונות קלים לבעיות החיים.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ג' אוגוסט 20, 2019 11:22 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' אוגוסט 19, 2019 11:49 pm

באותה הזדמנות ניתן גם לסגור את צה"ל, שהרי התפילין מפילים פחד על האויבים כדברי חז"ל, וכמובן לוותר על מנעולי הבית שהרי המזוזה שומרת.

אין צורך להגיב בדברי זעזוע (שקריים ומלאכותיים). הכוונה פשוטה, שגם מצוות שפועלות באופן סגולי אינן פוטרות מהצורך להתייחס לבעיות ולפתור אותן בדרך הטבע.

מענה איש
הודעות: 1022
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי מענה איש » ג' אוגוסט 20, 2019 12:09 am

האם בזמן שאנו כן מניחים את התפילין ז''א בשעת התפילה אנו כן מרגישים וחשים את קדושתם?
מי שאצלו התשובה היא חיובית והוא ממש חש קדושה בהנחתן אז יש סיכוי שיתקיים אצלו 'ויראו ממך' ויתרפא מחולייו וממבוכותיו אכי''ר.
סתם שאלה האם בימינו שרחובותינו מלאים בניסיונות של שמירת העיניים מותר להסתובב עם תפילין???

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי הרואה » ג' אוגוסט 20, 2019 12:12 am

סגי נהור כתב:באותה הזדמנות ניתן גם לסגור את צה"ל, שהרי התפילין מפילים פחד על האויבים כדברי חז"ל, וכמובן לוותר על מנעולי הבית שהרי המזוזה שומרת.

אין צורך להגיב בדברי זעזוע (שקריים ומלאכותיים). הכוונה פשוטה, שגם מצוות שפועלות באופן סגולי אינן פוטרות מהצורך להתייחס לבעיות ולפתור אותן בדרך הטבע.

מישהו דיבר על להפסיק לעשות פעולות אחרות?!
אין צורך להגיב בדברי היתממות (שקריים ומלאכותיים), הכוונה פשוטה.

ונתנו ידידים
הודעות: 1121
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ג' אוגוסט 20, 2019 12:12 am

אני לא מזדהה עם כל הטענה ההלכתי דליכא בעיא דנפיחה. חלק גדול מהציבור מפיחים במשך היום ואפי' אם הוא באופן דליכא ריח, אמנם הרבה פעמים גם עם ריח וממשיכים הלאה. אם יחייבו את כל מי שצריך להפיח להוריד התפילין יקרה חדא מתרתי או שיהי' אי נעימות גדול להרבה אנשים ויבאו לידי מכשולים, או שרק חלק מהציבור ילכו עם תפילין במשך היום, ובקיצור כל הרעיון הזה אינו שוה לכל נפש וא"א לשנות את המצב הקיים באופן כזה, ומקסימום יכול להיות יחידי סגולה כמו מרן הרב שטיינמן שכמעט ולא אכל וגופו טהור. אני ראיתי בשנה שעברה בהכנס הי' שם מלובשי תכלת שהלכו תפילין וכל ההלך ילך שלהם לא הי' נראה טוב וברור לי שבאופן כזה א"א להקפיד על הנקיות כדבעי.

שעת הכושר
הודעות: 240
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי שעת הכושר » ג' אוגוסט 20, 2019 12:14 am

ולמרות הכל ואחרי הכל,

החזו"א היה מעיר ללובשי חליפות קצרות, אחיינו הגר"ח מוטרד ממיקום הפיאות, וכן הלאה,
ורק ר' יחיאל מאיר תפס את הענין האלוקי המשמעותי שבמלבוש היהודי.

והפליאה הזאת עמוקה מאד, ובתחומים רבים;
למה הגדולים חיים בקטן
והקטנים חושבים בגדול.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' אוגוסט 20, 2019 12:17 am

לא ברורה לי החלוקה שלך. רוב הקטנים [בלי להיכנס לתיוג שלך על חכם מסוים כקטן] לא עסוקים בזה. וגם בגדולים תמצא 'מוזרים' שעוסקים בזה.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' אוגוסט 20, 2019 12:18 am

הרואה כתב:
סגי נהור כתב:באותה הזדמנות ניתן גם לסגור את צה"ל, שהרי התפילין מפילים פחד על האויבים כדברי חז"ל, וכמובן לוותר על מנעולי הבית שהרי המזוזה שומרת.

אין צורך להגיב בדברי זעזוע (שקריים ומלאכותיים). הכוונה פשוטה, שגם מצוות שפועלות באופן סגולי אינן פוטרות מהצורך להתייחס לבעיות ולפתור אותן בדרך הטבע.

מישהו דיבר על להפסיק לעשות פעולות אחרות?!
אין צורך להגיב בדברי היתממות (שקריים ומלאכותיים), הכוונה פשוטה.

כיוון שהכל מודים שיש צורך לעשות גם פעולות אחרות, הרי שניתן להבין את הביקורת על הבריחה לפתרון הסגולי ואין צורך לרוץ לתלות פאשקווילים.

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי הרואה » ג' אוגוסט 20, 2019 12:20 am

שעת הכושר כתב:ולמרות הכל ואחרי הכל,

החזו"א היה מעיר ללובשי חליפות קצרות, אחיינו הגר"ח מוטרד ממיקום הפיאות, וכן הלאה,
ורק ר' יחיאל מאיר תפס את הענין האלוקי המשמעותי שבמלבוש היהודי.

והפליאה הזאת עמוקה מאד, ובתחומים רבים;
למה הגדולים חיים בקטן
והקטנים חושבים בגדול.

הסיבה פשוטה.
החזו"א הבין שאם היה מעיר על זה, היה נחשב בעיניך קטן

שעת הכושר
הודעות: 240
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי שעת הכושר » ג' אוגוסט 20, 2019 12:23 am

שומע ומשמיע כתב:[בלי להיכנס לתיוג שלך על חכם מסוים כקטן]
הכל באופן יחסי, כמובן. חבל להיתפס לזוטות (-ולפי החלוקה שלי זה יזהה אותך כ'גדול'...)



הרואה כתב:הסיבה פשוטה. החזו"א הבין שאם היה מעיר על זה, היה נחשב בעיניך קטן
אוהו, איזה עצבים שלא עליתי על זה לבד.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' אוגוסט 20, 2019 12:24 am

שמתי בסוגריים, פשוט אין ברצוני להדביק שמות לאנשים ולא רציתי להיראות כמסכים [בפרט שאיני מכירם]
מה אתה אומר על גוף דברי?
נערך לאחרונה על ידי שומע ומשמיע ב ג' אוגוסט 20, 2019 12:29 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי הרואה » ג' אוגוסט 20, 2019 12:27 am

שעת הכושר כתב:ולמרות הכל ואחרי הכל,

החזו"א היה מעיר ללובשי חליפות קצרות, אחיינו הגר"ח מוטרד ממיקום הפיאות, וכן הלאה,
ורק ר' יחיאל מאיר תפס את הענין האלוקי המשמעותי שבמלבוש היהודי.

והפליאה הזאת עמוקה מאד, ובתחומים רבים;
למה הגדולים חיים בקטן
והקטנים חושבים בגדול.

הגר"א לא היה גדול?
והפליאה הזאת עמוקה מאד, ובתחומים רבים

פרנקל תאומים
הודעות: 4426
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' אוגוסט 20, 2019 12:36 am

ונתנו ידידים כתב:אני לא מזדהה עם כל הטענה ההלכתי דליכא בעיא דנפיחה. חלק גדול מהציבור מפיחים במשך היום ואפי' אם הוא באופן דליכא ריח, אמנם הרבה פעמים גם עם ריח וממשיכים הלאה. אם יחייבו את כל מי שצריך להפיח להוריד התפילין יקרה חדא מתרתי או שיהי' אי נעימות גדול להרבה אנשים ויבאו לידי מכשולים, או שרק חלק מהציבור ילכו עם תפילין במשך היום, ובקיצור כל הרעיון הזה אינו שוה לכל נפש וא"א לשנות את המצב הקיים באופן כזה, ומקסימום יכול להיות יחידי סגולה כמו מרן הרב שטיינמן שכמעט ולא אכל וגופו טהור. אני ראיתי בשנה שעברה בהכנס הי' שם מלובשי תכלת שהלכו תפילין וכל ההלך ילך שלהם לא הי' נראה טוב וברור לי שבאופן כזה א"א להקפיד על הנקיות כדבעי.

גא''מ.
לענ''ד, אדרבה, מרבית האנשים אינם זהירים כדבעי על גוף נקי, לא לתפילה ואפי' לא לתפילין. אנשים קמים מהמיטה ותוך רבע שעה כבר יוצאים מהבית אל ביהכ''נ ומניחים תפילין ומתפללים...
וחוץ מכבודכם, זה לא רק עניין של הפחה בשעת התפילה/תפילין כ''א שגם אם הפיח לפני התפילה או בשנתו, ולא התפנה כדבעי ולא ניקה את גופו, הרי שהרבה פעמים יש לכלוך בפה''ט ואסור להתפלל כן. מלבד זה שאסור להתפלל כשיש בו הרגשת צורך. הצורך להפיח הוא רק סימן פיזיולוגי שהגוף צריך להתפנות.

שעת הכושר
הודעות: 240
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי שעת הכושר » ג' אוגוסט 20, 2019 12:44 am

הרואה כתב:הגר"א לא היה גדול?
והפליאה הזאת עמוקה מאד, ובתחומים רבים

אכן מרפסן איגרא!

אלא דלחומר הקושיא י"ל דאף דהוי גדול מ"מ שמא ל"ה יחיד והיו עוד כמה גדולים.

והבאים אחריו הכירו במעלתו הגדולה, אבל לא זנחו כל הליכותיהם לעשות כהנהגותיו דייקא. וכן הנהיגו לרבים.

ומעתה י"ל דבהא דהקטנים יתפרצו ויפרסמו לילך בדרכי הגדול היחיד, אכתי לא יבואו על תיקונם מבוכותינו הציבוריים.

(ופשיטא דענין התפילין הוא כמו 'משל', והנמשלים רבים מלהימנות. אין לך יום שאין בו נמשל חדש מרובה משל אתמול).

פוק חזי.

[ואין עיני צרה ח"ו בהנזהרים בעצמם לילך בדרכי עבודה נפלאים שאינם מקובלים, והלואי מחלקם יהיה חלקי, כי אם להזכירם שיהיו מכירים את מקומם.]

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי לענין » ג' אוגוסט 20, 2019 12:54 am

איזה כיף שיש בין הזמנים!

נ.ב. מה חטא לכם רי"מ? הוא פנה אליכם? ביקש ממכם משהו? באיזה זכות הופכים אברך יקר היקרים לחלון ראוה לדון ברשות הרבים בגדלותו או בקטנותו?
אני מתבייש להעיר לכם, אבל זה עבר את גבול הטעם הטוב.

ספרים וועלט
הודעות: 1210
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ג' אוגוסט 20, 2019 1:06 am

למה התפלל רבי עקיבא איגר זצוק"ל מנחה בשעה 4:00?
viewtopic.php?p=568303#p568303

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי הרואה » ג' אוגוסט 20, 2019 1:06 am

אז מה אתה בא לומר בשורה תחתונה?
אני מסכים לפליאה הזו, השאלה האם תסכים אתי על השורה התחתונה.
לענ"ד חידוש מופלג מאד (במרכאות), אבל רוב הגדולים לא מנסים לשנות את הציבור, כי הלואי שיצליחו בכמה פרטים קטנים (שלרוב זה בפרצות המתחדשות).
למשל בדוגמא עם ר' חיים קנייבסקי, כמה אנשים אתה מכיר שעברו ללבוש חליפה ארוכה (הוא מעיר גם על זה, לא רק דודו) או להוציא את הפיאות בגללו? אני מכיר שנים, ואולי זה מנע מעוד כמה לובשי חליפה ארוכה לעבור לקצרה.
וזו בדיוק ההוכחה שמי שיושב ומחכה להוראות מגדולי ישראל יכול להמשיך לחכות, בכל עניין, משמירת שבת ועד לימוד התורה, אין כמעט הוראות שלהם. רק על חליפה ארוכה ועוד כמה עניינים צדדיים.

(נתאר לעצמנו חילוני שחושש לדעת המחמירים לשמור שבת, ושמע כך מכמה קטנים שחושבים בגדול, אבל לא שמע הוראה מפורשת מגדולי ישראל. מביאים לו מכתב באגרות חזו"א להתחזק בשמירת שבת, ואומר, נו, זה הוא כתב למי שמנהג אבותיו לשמור שבת. מביאים לו מכתב מהגראי"ל לקבל שבת 10 דקות מוקדם, ומדייק שם שפונה דווקא למי שמשתייך לק"ק שומרי שבת, ואדרבה משם ראיה שלא כותב כלל לשמור שבת, אלא לקבל שבת 10 דקות יותר מוקדם מהרגיל, קמ"ל שמי שלא רגיל בזה לא מדברים אליו. מנסים כיוון אחר, מביאים לו מכתב מהרבי מלובביץ' כל אשה ובת תדליק נרות שבת, ומדייק שדווקא להדליק נרות, לא צריך לשמור, וכו' וכו'. כמובן שהמשל לא מדוייק כלל על הנמשל, אבל כפי שעניין התפילין הוא 'משל' הגון לעניינים אחרים כך גם זה מספיק הגון לאותם עניינים שהתפילין משל עליהם).

לוצאטי
הודעות: 708
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי לוצאטי » ג' אוגוסט 20, 2019 1:20 am

הרב ר' יחיאל מאיר הוא ת"ח מופלג ומסתמא קטנו עבה ממתנם של כל הכותבים כאן (כולל ידידו הח"מ).
והיה לו להביא המכילתא דפסחא י"ז 'ולזכרון בין עיניך למען תהיה תורת ה' בפיך. מכאן אמרו כל המניח תפילין כאלו קורא בתורה וכל הקורא בתורה פטור מן התפילין.' הרי שהתפילין מיועדים לשעה שלא עוסקים בתורה. ותפילה דומה לתורה בזה.
ובמס' תפילין הי"א מפורש 'מצות תפילין מצות תפילין מהשחר עד הערב.'
ויעויין רמב"ם הל' תפילין ד' כ"ה-כ"ו.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים