מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הנחת תפילין כל היום

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוגוסט 20, 2019 1:46 am

על הנחת תפילין בכלל, ובמשך שאר היום בפרט, עי' בקישור המצורף ובכל האשכול.
viewtopic.php?f=7&t=25932&p=355195&hilit#p327922

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' אוגוסט 20, 2019 2:38 am

לוצאטי כתב:הרב ר' יחיאל מאיר הוא ת"ח מופלג ומסתמא קטנו עבה ממתנם של כל הכותבים כאן (כולל ידידו הח"מ).
והיה לו להביא המכילתא דפסחא י"ז 'ולזכרון בין עיניך למען תהיה תורת ה' בפיך. מכאן אמרו כל המניח תפילין כאלו קורא בתורה וכל הקורא בתורה פטור מן התפילין.' הרי שהתפילין מיועדים לשעה שלא עוסקים בתורה. ותפילה דומה לתורה בזה.
ובמס' תפילין הי"א מפורש 'מצות תפילין מצות תפילין מהשחר עד הערב.'
ויעויין רמב"ם הל' תפילין ד' כ"ה-כ"ו.


ע' באורך באור שמח ריש הל' ת"ת.

וע"ע ביאור הגר"א סי' לח אות י.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי קראקובער » ג' אוגוסט 20, 2019 10:20 am

פרנקל תאומים כתב:
ונתנו ידידים כתב:אני לא מזדהה עם כל הטענה ההלכתי דליכא בעיא דנפיחה. חלק גדול מהציבור מפיחים במשך היום ואפי' אם הוא באופן דליכא ריח, אמנם הרבה פעמים גם עם ריח וממשיכים הלאה. אם יחייבו את כל מי שצריך להפיח להוריד התפילין יקרה חדא מתרתי או שיהי' אי נעימות גדול להרבה אנשים ויבאו לידי מכשולים, או שרק חלק מהציבור ילכו עם תפילין במשך היום, ובקיצור כל הרעיון הזה אינו שוה לכל נפש וא"א לשנות את המצב הקיים באופן כזה, ומקסימום יכול להיות יחידי סגולה כמו מרן הרב שטיינמן שכמעט ולא אכל וגופו טהור. אני ראיתי בשנה שעברה בהכנס הי' שם מלובשי תכלת שהלכו תפילין וכל ההלך ילך שלהם לא הי' נראה טוב וברור לי שבאופן כזה א"א להקפיד על הנקיות כדבעי.

גא''מ.
לענ''ד, אדרבה, מרבית האנשים אינם זהירים כדבעי על גוף נקי, לא לתפילה ואפי' לא לתפילין. אנשים קמים מהמיטה ותוך רבע שעה כבר יוצאים מהבית אל ביהכ''נ ומניחים תפילין ומתפללים...
וחוץ מכבודכם, זה לא רק עניין של הפחה בשעת התפילה/תפילין כ''א שגם אם הפיח לפני התפילה או בשנתו, ולא התפנה כדבעי ולא ניקה את גופו, הרי שהרבה פעמים יש לכלוך בפה''ט ואסור להתפלל כן. מלבד זה שאסור להתפלל כשיש בו הרגשת צורך. הצורך להפיח הוא רק סימן פיזיולוגי שהגוף צריך להתפנות.

אולי נבטל גם את התפילה...?! זה לא סיפור גדול להקפיד על גוף נקי אחרת היה אסור להתפלל כמש"כ.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 20, 2019 10:33 am

נראה לי שכולם מסכימים עם שתי הנקודות הבאות:
א. היו מגדולי ישראל האמיתיים שהלכו עם תפילין כל היום גם בדורות האחרונים.
ב. היו מגדולי ישראל האמיתיים שהלכו עם תפילין רק בשעת התפילה (מהם שהניחום אף במנחה, ומהם שלא), וכך הנהיגו גם לתלמידיהם.

לאור זאת, הויכוח כאן על "האם יש ענין להניח תפילין כל היום" - נראה די מיותר.
אפשר לדון על:
1. האם הנחת תפילין כל היום היא פתרון-משמעותי להתמודדות עם היצרים שבדורנו?
2. האם הנחת תפילין כל היום היא דבר שיש להורותו לרבים?
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ד' אוגוסט 21, 2019 9:30 am, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: לבקשת אחד מחשובי החברים

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' אוגוסט 20, 2019 10:37 am

סי' א  ס''ק ט.PNG
סי' א ס''ק ט.PNG (17.27 KiB) נצפה 7182 פעמים

כחול הים
הודעות: 129
הצטרף: ב' יוני 24, 2019 4:28 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי כחול הים » ג' אוגוסט 20, 2019 11:59 am

עזריאל ברגר כתב:נראה לי שכולם מסכימים עם שתי הנקודות הבאות:
א. היו מגדולי ישראל האמיתיים שהלכו עם תפילין כל היום גם בדורות האחרונים.
ב. היו מגדולי ישראל האמיתיים שהלכו עם תפילין רק בשעת התפילה (מהם שהניחום אף במנחה, ומהם שלא), וכך הנהיגו גם לתלמידיהם.

לאור זאת, הויכוח כאן על "האם יש ענין להניח תפילין כל היום" - נראה די מיותר, ובוודאי איננו שייך לאשכול זה.
אם מישהו רוצה לדון בזה - יתכבד ויפתח אשכול חדש.

הדיון באשכול זה הוא:
האם הנחת תפילין כל היום היא פתרון-משמעותי להתמודדות עם היצרים שבדורנו?


גא"מ

וכן מצטרף אני לדבריו של דרומי. שלא התכוון שאין ענין סגולי בהנחת תפילין וחלילה לזלזל בזה.

אלא הכוונה משני צדדים א' שעיקר לבישת התפילין לא תהיה משום הסגולה ב' והעולה על כולנה הכותרת של האשכול היא המקוממת, רפואה?! חסל סדר עבודת האדם?? הנח תפילין וסיימת עם בעיותיך. לי זה צורם. סגולה זה סיוע מן שמיא לאדם העמל, והבא ליטהר פותחין לו , אך בשם ריפוי לכנות זאת?! נשמע כמו תאמר אמן וכל בעיותיך יפתרו. והמקיש יקיש.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי קראקובער » ג' אוגוסט 20, 2019 12:45 pm

אם ידידינו ר' דרומי היה מודע למה שהרבי מחב"ד כתב בעניין מבצע תפילין היה חוזר בו מדבריו.
מבצע תפילין נגד טנקים .pdf
(4.05 MiB) הורד 357 פעמים

זאב ערבות
הודעות: 8535
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' אוגוסט 20, 2019 4:57 pm

קראקובער כתב:אם ידידינו ר' דרומי היה מודע למה שהרבי מחב"ד כתב בעניין מבצע תפילין היה חוזר בו מדבריו.
תפילין של חיילים תפיל פחד על האויבים.pdf
מבצע תפילין נגד טנקים .pdf

אתמול התפרסם טור מסופר חרדי שאם בוקר אחד נתעורר ונמצא שיש רק חרדים במדינה (שכל השאר נעלמו) - המדינה לא תתקיים יותר מעשרים וארבע שעות! כנראה לא קרא את דברי הרב"י מחב"ד.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי ישראליק » ג' אוגוסט 20, 2019 5:26 pm

שמואל שלומוביץ כתב:
מנחות דף מג ע"ב
רבי אליעזר בן יעקב אומר כל שיש לו תפילין בראשו ותפילין בזרועו וציצית בבגדו ומזוזה בפתחו הכל בחיזוק שלא יחטא שנאמר והחוט המשולש לא במהרה ינתק ואומר חונה מלאך ה' סביב ליראיו ויחלצם


ואמר על זה מו"ר זצ"ל שתנאי הסגולה היא שנשמח באלו המצות, ואז נהי' נשמרים מחטאים, והיינו טעמא בהבטחת האריז"ל על הנזהר ממשהו חמץ בפסח.

אם היינו שמחים בהמצוות שעושים, ובנידון דידן, במצות תפילין, עכ"פ בזמן המועט שאנחנו לובשים אותם כעת, בוודאי הי' משפיע עלינו יותר קדושה ושמירה

בן מיכאל
הודעות: 2255
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' אוגוסט 20, 2019 5:49 pm

זאב ערבות כתב:
קראקובער כתב:אם ידידינו ר' דרומי היה מודע למה שהרבי מחב"ד כתב בעניין מבצע תפילין היה חוזר בו מדבריו.
תפילין של חיילים תפיל פחד על האויבים.pdf
מבצע תפילין נגד טנקים .pdf

אתמול התפרסם טור מסופר חרדי שאם בוקר אחד נתעורר ונמצא שיש רק חרדים במדינה (שכל השאר נעלמו) - המדינה לא תתקיים יותר מעשרים וארבע שעות! כנראה לא קרא את דברי הרב"י מחב"ד.

תוכל להעלות את הטור?

זאב ערבות
הודעות: 8535
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' אוגוסט 20, 2019 6:01 pm

בן מיכאל כתב:
זאב ערבות כתב:אתמול התפרסם טור מסופר חרדי שאם בוקר אחד נתעורר ונמצא שיש רק חרדים במדינה (שכל השאר נעלמו) - המדינה לא תתקיים יותר מעשרים וארבע שעות! כנראה לא קרא את דברי הרב"י מחב"ד.

תוכל להעלות את הטור?
קבצים מצורפים
חרדים.jpg
חרדים.jpg (63.43 KiB) נצפה 7025 פעמים

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי ישראליק » ג' אוגוסט 20, 2019 6:14 pm

זאב ערבות כתב:
בן מיכאל כתב:
זאב ערבות כתב:אתמול התפרסם טור מסופר חרדי שאם בוקר אחד נתעורר ונמצא שיש רק חרדים במדינה (שכל השאר נעלמו) - המדינה לא תתקיים יותר מעשרים וארבע שעות! כנראה לא קרא את דברי הרב"י מחב"ד.

תוכל להעלות את הטור?


יש גם אפשרות שהחילונים יחזרו בתשובה... וגם אז ישארו רק חרדים אבל מהם רופאים וכו'

בן מיכאל
הודעות: 2255
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' אוגוסט 20, 2019 6:45 pm

זאב ערבות כתב:
בן מיכאל כתב:
זאב ערבות כתב:אתמול התפרסם טור מסופר חרדי שאם בוקר אחד נתעורר ונמצא שיש רק חרדים במדינה (שכל השאר נעלמו) - המדינה לא תתקיים יותר מעשרים וארבע שעות! כנראה לא קרא את דברי הרב"י מחב"ד.

תוכל להעלות את הטור?

תודה רבה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אוגוסט 20, 2019 7:10 pm

המיקוד בנקודה המשונה הזאת אם החרדים מסוגלים 'לבד' או לא מעוררת דחיה,
ואם יתברר, למשל, שבלי הפועלים הזרים לא נוכל להחזיק קשישים,
ובלי העובדים נכדי ישמעאל לא נוכל להרים פרויקט בניה,
אז מה?

הצלילים הללו, הם לא רק לא חרדיים, הן לא חרדי משמיע אותם,
[איזה 'רב' / ד"ר דובר / הוגה מטעם עצמו],
כ"כ לא יהודיים... לא אמוניים.

היום - אם בקולו תשמעון,
והבעיות הזוטרות הללו, יימצא להם פתרון,
אזרח מודאג.

קטני אמנה הללו היוו ארבע חמישיות במצרים.

והמוח הקדחתני הזה ינפיק את השאלה הבאה:
אז המשיח יבוא על חמור פשוט או על ג'יפ?
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ג' אוגוסט 20, 2019 8:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ונתנו ידידים
הודעות: 1120
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ג' אוגוסט 20, 2019 7:53 pm

קראקובער כתב:
פרנקל תאומים כתב:
ונתנו ידידים כתב:אני לא מזדהה עם כל הטענה ההלכתי דליכא בעיא דנפיחה. חלק גדול מהציבור מפיחים במשך היום ואפי' אם הוא באופן דליכא ריח, אמנם הרבה פעמים גם עם ריח וממשיכים הלאה. אם יחייבו את כל מי שצריך להפיח להוריד התפילין יקרה חדא מתרתי או שיהי' אי נעימות גדול להרבה אנשים ויבאו לידי מכשולים, או שרק חלק מהציבור ילכו עם תפילין במשך היום, ובקיצור כל הרעיון הזה אינו שוה לכל נפש וא"א לשנות את המצב הקיים באופן כזה, ומקסימום יכול להיות יחידי סגולה כמו מרן הרב שטיינמן שכמעט ולא אכל וגופו טהור. אני ראיתי בשנה שעברה בהכנס הי' שם מלובשי תכלת שהלכו תפילין וכל ההלך ילך שלהם לא הי' נראה טוב וברור לי שבאופן כזה א"א להקפיד על הנקיות כדבעי.

גא''מ.
לענ''ד, אדרבה, מרבית האנשים אינם זהירים כדבעי על גוף נקי, לא לתפילה ואפי' לא לתפילין. אנשים קמים מהמיטה ותוך רבע שעה כבר יוצאים מהבית אל ביהכ''נ ומניחים תפילין ומתפללים...
וחוץ מכבודכם, זה לא רק עניין של הפחה בשעת התפילה/תפילין כ''א שגם אם הפיח לפני התפילה או בשנתו, ולא התפנה כדבעי ולא ניקה את גופו, הרי שהרבה פעמים יש לכלוך בפה''ט ואסור להתפלל כן. מלבד זה שאסור להתפלל כשיש בו הרגשת צורך. הצורך להפיח הוא רק סימן פיזיולוגי שהגוף צריך להתפנות.

אולי נבטל גם את התפילה...?! זה לא סיפור גדול להקפיד על גוף נקי אחרת היה אסור להתפלל כמש"כ.

לזמן מסוים זה לא סיפור גדול ולכל היום זה סיפור גדול מאד ואחוזים גדולים מהציבור לדעתי לא מסוגלים לזה.
ולהרב עזריאל אלו מגדו"י שהלכו עם תפילין כל היום היו בודדים ולא הנחילו את דרכם לרבים וידעו שהוא דרך פרטי שלהם ולכן ברור לענ"ד שאינו מן הראוי להורות כן לרבים, וזהו כן מטרת האשכול הזה שעושה מזה ענין כאילו שזהו ההוראה לרבים

זאב ערבות
הודעות: 8535
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' אוגוסט 20, 2019 9:33 pm

נוטר הכרמים כתב:המיקוד בנקודה המשונה הזאת אם החרדים מסוגלים 'לבד' או לא מעוררת דחיה,
ואם יתברר, למשל, שבלי הפועלים הזרים לא נוכל להחזיק קשישים,
ובלי העובדים נכדי ישמעאל לא נוכל להרים פרויקט בניה,
אז מה?

הצלילים הללו, הם לא רק לא חרדיים, הן לא חרדי משמיע אותם,
[איזה 'רב' / ד"ר דובר / הוגה מטעם עצמו],
כ"כ לא יהודיים... לא אמוניים.

היום - אם בקולו תשמעון,
והבעיות הזוטרות הללו, יימצא להם פתרון,
אזרח מודאג.

קטני אמנה הללו היוו ארבע חמישיות במצרים.

והמוח הקדחתני הזה ינפיק את השאלה הבאה:
אז המשיח יבוא על חמור פשוט או על ג'יפ?

התגובה הזו צפויה ממך, אך לומר "הבעיות הזוטרות הללו, יימצא להם פתרון" זה קוצר ראיה. הדוגמאות שאתה מביא ממטפלי קשישים וכדומה הן לא דוגמאות טובות אלא הן בעיות של נוחות ופינוק שבקלות ניתן להתגבר עליהן, ולומר שהוקוס פוקוס תוך יום ימצאו פתרונות או שיקרו נסים זה לא מהלך שכן אין סומכין על הנס. אך אתן דוגמא מעשית: במדינה יש כידוע מחסור מים גדול למרות שישראל היא המדינה הכי חסכנית במים בעולם. עם גידול האוכלוסיה והתגברות הפינוק כגון מקלחת בכל יום הכנרת ומאגרי המים התת קרקעיים לא הספיקו. לשם כך יש שר תשתיות שמתפקידו לדאוג לאספקת מים. אז החלו בבנית מפעלי התפלה, זה דבר שדורש כסף, זמן, וידע. לא ניתן לבנות מפעל התפלה ביום אחד. כמדומני שמה שהוא אומר הוא שהיום החרדים תלויים בחילוניים עבור רוב השרותים שהיא מספקת, אך בתור הכנה למציאות (שאינה רחוקה) שהרוב במדינה יהיה חרדים כדאי להתחיל לתת על כך את הדעת כיוון שהיום אין לרוב החרדים את הידע הטכני הדרוש ללתפקוד סדיר.

הפצת המעיינות
הודעות: 1229
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ג' אוגוסט 20, 2019 9:42 pm

זאב ערבות כתב:התגובה הזו צפויה ממך

התגובה הזו, ככל השאר, צפויה ממך ר' זאב
נערך לאחרונה על ידי הפצת המעיינות ב ג' אוגוסט 20, 2019 9:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אוגוסט 20, 2019 9:50 pm

הפצת המעיינות כתב:
זאב ערבות כתב:התגובה הזו, ככל השאר, צפויה ממך

לא מנומס, לא תרבותי, ואפילו לא הוגן,
ההטחה הזאת בכל הזדמנות.
זכותי להביע את דעתי הצפויה גם בלי להפתיע כל עוד היא מנומקת וכתובה בכבוד,
וזה צפוי לא פחות.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי לענין » ג' אוגוסט 20, 2019 10:20 pm

הטעות של הרב הנוטר זה שהוא ירד לדון עם המתפלשים בדיוטא הטפשית הזאת. הקטע שהובא לעיל, הוא מוגדר כאפיקורסות רשמית (מאי אהנו לן לרבנן וחמור מכך), והוא לא אמור לקבל תשובה 'רשמית' מאף דובר. יאיר לפיד אהב לנופף בשאלה הזו, להביך איתה חרדים, החל מיומו הראשון במסעו ה...
אבל השאלה הזו היא טפשית ממש. וכי מישהו רואה את החילונים מתאיידים להם תוך 24 שעות? אז השאלה הפילוסופית הזו אין לה מקום, וככל הנראה גם לא יהיה לה, עד ביאת משיח.
לעצם הדבר, אז הסיבה שכל מנגנוני המדינה מוחזקים על ידי החילונים זה אך ורק בגלל שהם אלו שהשתלטו על המדינה בעת הקמתה.
לא היה למקימי המדינה שום ידע מוקדם איך מנהלים מדינה, וכורח המציאות שנכנסו אליו זה גרם להם להצליח לתפעל אותה למעשה. אם האו"ם היה מחליט על הקמת המדינה, ולא היו כאן רק חרדים, אז החרדים הם שהיו מאיישים את כל המשרות. סביר להניח שהמצב היה מאד עגום, מפני שהיו צריכים שכל האנשים ילכו לעבוד ולא יוכלו ללמוד, ואולי לכן באמת השם עשה את זה כך, אבל במחילה אין כאן איזו חכמה חילונית עמוקה.
זאת אומרת, זה שאין חרדי שיודע לתפעל רמזור זה בדיוק כמו שאין חילוני שיצליח לנהל את אוצר החכמה. למעשה המצב הוא, שיותר ויותר חרדים מאיישים משרות בכירות, הן ממשלתיות והן עצמאיות. מבלי להתייחס לעובדא אם זה טוב או רע, אבל העובדה היא שכמה וכמה משרדי ממשלה חיוניים ביותר מתוחזקים על ידי הנדסאיות חרדיות בכירות מהשורה הראשונה. כך שסביר להניח שעם הזמן, כמו שהרבה משרות פעם לא היו לחרדים בכלל, והיום היא בשיא האופנה (סיפר לי אחד מראשוני השמאים החרדים, על כך שכל המערכת עשתה יד אחת להפיל אותו בבחינות כדי שלא יצליח לקבל את התעודה), כך סביר להניח שגם הפעלת הרמזורים תוכל להעשות על ידי חרדים, למרות שיש להם קרנים וזנב.

זאב ערבות
הודעות: 8535
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' אוגוסט 20, 2019 10:21 pm

הפצת המעיינות כתב:
זאב ערבות כתב:התגובה הזו צפויה ממך

התגובה הזו, ככל השאר, צפויה ממך ר' זאב
נוטר הכרמים כתב:
הפצת המעיינות כתב:
זאב ערבות כתב:התגובה הזו, ככל השאר, צפויה ממך

לא מנומס, לא תרבותי, ואפילו לא הוגן,
ההטחה הזאת בכל הזדמנות.
זכותי להביע את דעתי הצפויה גם בלי להפתיע כל עוד היא מנומקת וכתובה בכבוד,
וזכותכם לחלוק עליה (ר' זאב הנכבד), או לרטון עליה (מר הפצת המעיינות הנרפשים),
וזה צפוי לא פחות.

הרב נוטר הכרמים, ראשית אבקש את מחילתך על שפגעתי בך בלא מתכוין, אך לא התכוונתי לזלזל או להפחית בכבודך, אלא זו המציאות אצל הרבה מחברי הפורום שניתן לנחש את תגובתם וכפי שיש כבר היודעים לנחש מה תהיה תגובתי בנושאים מסוימים. סגנונך מוכר ועקבי, כך שתגבותך לא הפתיעה אותי. כמובן שלא אני כתבתי את הדברים ההם ומה העוולה, חוסר הנימוס, חוסר התרבותיות וחוסר ההגינות במה שכתבתי שתגבותך צפויה? איזו הטחה יש כאן ואתה עוד מוסיף בכל הזדמנות? מתי הטחתי בך? בוודאי שזכותך להביע את דעתך ואתה יודע שאני מסכים אתך בהרבה ענינים וממש אינני מבין מדוע משפט כזה גרם לך לתסיסה. כל מה שכתבתי בהמשך ההודעה שאני מבין את הכיוון של מי שכתב אותה שצריכים להיות מוכנים ליום בו החרדים יהיו בשלטון ולא לצפות לנסים. הלא אני קרוב יותר לשיטת סאטמאר בעניני ארץ ישראל כך שהמאמר לא מדבר אלי ואיני יודע מי הוא זה שכתב אותו. לסיום, לקח לי זמן ללמוד לא להתרגש ממה שכותבים עלי בפורום ומהתגובות להודעותי

פרנקל תאומים
הודעות: 4426
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' אוגוסט 21, 2019 12:17 am

לענין כתב:הטעות של הרב הנוטר זה שהוא ירד לדון עם המתפלשים בדיוטא הטפשית הזאת. הקטע שהובא לעיל, הוא מוגדר כאפיקורסות רשמית (מאי אהנו לן לרבנן וחמור מכך), והוא לא אמור לקבל תשובה 'רשמית' מאף דובר. יאיר לפיד אהב לנופף בשאלה הזו, להביך איתה חרדים, החל מיומו הראשון במסעו ה...
אבל השאלה הזו היא טפשית ממש. וכי מישהו רואה את החילונים מתאיידים להם תוך 24 שעות? אז השאלה הפילוסופית הזו אין לה מקום, וככל הנראה גם לא יהיה לה, עד ביאת משיח.
לעצם הדבר, אז הסיבה שכל מנגנוני המדינה מוחזקים על ידי החילונים זה אך ורק בגלל שהם אלו שהשתלטו על המדינה בעת הקמתה.
לא היה למקימי המדינה שום ידע מוקדם איך מנהלים מדינה, וכורח המציאות שנכנסו אליו זה גרם להם להצליח לתפעל אותה למעשה. אם האו"ם היה מחליט על הקמת המדינה, ולא היו כאן רק חרדים, אז החרדים הם שהיו מאיישים את כל המשרות. סביר להניח שהמצב היה מאד עגום, מפני שהיו צריכים שכל האנשים ילכו לעבוד ולא יוכלו ללמוד, ואולי לכן באמת השם עשה את זה כך, אבל במחילה אין כאן איזו חכמה חילונית עמוקה.
זאת אומרת, זה שאין חרדי שיודע לתפעל רמזור זה בדיוק כמו שאין חילוני שיצליח לנהל את אוצר החכמה. למעשה המצב הוא, שיותר ויותר חרדים מאיישים משרות בכירות, הן ממשלתיות והן עצמאיות. מבלי להתייחס לעובדא אם זה טוב או רע, אבל העובדה היא שכמה וכמה משרדי ממשלה חיוניים ביותר מתוחזקים על ידי הנדסאיות חרדיות בכירות מהשורה הראשונה. כך שסביר להניח שעם הזמן, כמו שהרבה משרות פעם לא היו לחרדים בכלל, והיום היא בשיא האופנה (סיפר לי אחד מראשוני השמאים החרדים, על כך שכל המערכת עשתה יד אחת להפיל אותו בבחינות כדי שלא יצליח לקבל את התעודה), כך סביר להניח שגם הפעלת הרמזורים תוכל להעשות על ידי חרדים, למרות שיש להם קרנים וזנב.

דפח''ח.

גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' אוגוסט 21, 2019 2:08 am

תפילין שלא בזמן תפילת שחרית
משנה ברורה (כה,מד) בשם פמ"ג כותב דין הנוגע ל"אותן שהולכין לפעמים עד חצות בתפילין"
ולפי דרכנו למדנו שהיה מצוי בזמנם כאלו שהולכים עם תפילין עד חצות.

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי אב בבינה » ד' אוגוסט 21, 2019 6:48 am

גם זו לטובה כתב:תפילין שלא בזמן תפילת שחרית
משנה ברורה (כה,מד) בשם פמ"ג כותב דין הנוגע ל"אותן שהולכין לפעמים עד חצות בתפילין"
ולפי דרכנו למדנו שהיה מצוי בזמנם כאלו שהולכים עם תפילין עד חצות.

אם כבר מביאים דברי המשנה ברורה, אז תביא הביאור הלכה
סי' לז
(*) מצותן וכו': עיין בפמ"ג שמסתפק אם מן התורה חייב כל היום או מן התורה די ברגע אחד שמניח ומדרבנן כל היום ובטלוה עכשיו שאין לנו גוף נקי ומסיק דעיקרן של דברים דאם לא הניח יום א' כלל לתפילין ביטל מ"ע ובהניח רגע עליו קיים המצוה אבל מצוה מן המובחר מן התורה להיותן עליו כל היום וכו' עיין שם. ובספר ישועות יעקב פסק דמן התורה מצותן כל היום עיין שם. ועיין בספר א"ר שמוכח מדבריו דמי שיודע שיש לו גוף נקי אין לו לפטור א"ע ממצות תפילין כל היום. ופשוט דכונתו אם יודע שיוכל ליזהר א"ע ג"כ מהיסח הדעת דהיינו עכ"פ משחוק וקלות ראש כמו שכתבנו לעיל בכלל כ"ח עי"ש. ועיין בספר מעשה רב שכתב דאם חושש ליוהרא בפני הבריות מותר בשל יד לבד. ומ"מ טוב לעשות של ראש קטן והרצועות יהיה ג"כ מכוסות מלילך בשל יד לבד עכ"ד. ואשרי המקיים כדינו כמשאחז"ל במגילה כ"ח שאלו תלמידיו את ר"א במה הארכת ימים א"ל וכו' ולא הלכתי ד"א בלא תורה ובלא תפילין:.

כולל יונגערמאן
הודעות: 584
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ד' אוגוסט 21, 2019 7:31 am

מה המקור להצד של הפרמ"ג שמצוות תפילין יש חיוב על כל יום לפחות קצת וכו'? לכאורה חיובה בכל עת ורגע שיכולים להניחה - וביום / שעה שהיא זמן תפילין. אלא שהראשונים שחששו לגוף נקי וכו' בתחילה נהגו לכמה דורות לא להניחה בכלל ושוב הנהיגו שלפחות בשעת קריאת שמע ותפילה- הנזכר בגמרא שזה הולך יחד עם התפילין - יניחו אותה. אבל מאיפה נוצר חיוב כזה להניחה לפחות פעם אחת ביום? מה המקור לזה בתורה או אפילו בגמ' וראשונים?

נראה קצת שדימה תפילין לחיוב תלמוד תורה וכאותו מ"ד שבקריאת שמע שחרית וערבית יצא (וכפי ביאור האו"ש). ומ"מ צריך עיון אם כן בציצית ובשאר כל המצוות התמידיות נמי נימא הכי שיש חיוב עכ"פ פעם ביום והשאר מצוה מן המובחר

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' אוגוסט 21, 2019 9:34 am

מסקרן אותי לדעת, האם מה שכתבו כאן חלק מהחברים שהשפעת התפילין להציל מן העבירה וכו', היא סגולית - האם כך הסכמת שאר החברים דכאן?
והאם כוונתם שעיקר ויסוד מצות תפילין היא ההשפעה הסגולית?

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי אב בבינה » ד' אוגוסט 21, 2019 9:48 am

כולל יונגערמאן כתב:מה המקור להצד של הפרמ"ג שמצוות תפילין יש חיוב על כל יום לפחות קצת וכו'? לכאורה חיובה בכל עת ורגע שיכולים להניחה - וביום / שעה שהיא זמן תפילין. אלא שהראשונים שחששו לגוף נקי וכו' בתחילה נהגו לכמה דורות לא להניחה בכלל ושוב הנהיגו שלפחות בשעת קריאת שמע ותפילה- הנזכר בגמרא שזה הולך יחד עם התפילין - יניחו אותה. אבל מאיפה נוצר חיוב כזה להניחה לפחות פעם אחת ביום? מה המקור לזה בתורה או אפילו בגמ' וראשונים?

נראה קצת שדימה תפילין לחיוב תלמוד תורה וכאותו מ"ד שבקריאת שמע שחרית וערבית יצא (וכפי ביאור האו"ש). ומ"מ צריך עיון אם כן בציצית ובשאר כל המצוות התמידיות נמי נימא הכי שיש חיוב עכ"פ פעם ביום והשאר מצוה מן המובחר

זה מפורש בריטב"א בשבת, ובעוד מקומות. כמדומה שהיה כמה אשכולות בענן, ונכב"ב

כחול הים
הודעות: 129
הצטרף: ב' יוני 24, 2019 4:28 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

הודעהעל ידי כחול הים » ד' אוגוסט 21, 2019 11:12 am

דורשי יחודך כתב:מסקרן אותי לדעת, האם מה שכתבו כאן חלק מהחברים שהשפעת התפילין להציל מן העבירה וכו', היא סגולית - האם כך הסכמת שאר החברים דכאן?
והאם כוונתם שעיקר ויסוד מצות תפילין היא ההשפעה הסגולית?


בעניין הכוונה , ממחשבה זו אתינא לאפוקי.

ונתנו ידידים
הודעות: 1120
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' אוגוסט 21, 2019 12:13 pm

כולל יונגערמאן כתב:מה המקור להצד של הפרמ"ג שמצוות תפילין יש חיוב על כל יום לפחות קצת וכו'? לכאורה חיובה בכל עת ורגע שיכולים להניחה - וביום / שעה שהיא זמן תפילין. אלא שהראשונים שחששו לגוף נקי וכו' בתחילה נהגו לכמה דורות לא להניחה בכלל ושוב הנהיגו שלפחות בשעת קריאת שמע ותפילה- הנזכר בגמרא שזה הולך יחד עם התפילין - יניחו אותה. אבל מאיפה נוצר חיוב כזה להניחה לפחות פעם אחת ביום? מה המקור לזה בתורה או אפילו בגמ' וראשונים?

נראה קצת שדימה תפילין לחיוב תלמוד תורה וכאותו מ"ד שבקריאת שמע שחרית וערבית יצא (וכפי ביאור האו"ש). ומ"מ צריך עיון אם כן בציצית ובשאר כל המצוות התמידיות נמי נימא הכי שיש חיוב עכ"פ פעם ביום והשאר מצוה מן המובחר

עיין קובץ בית אהרן וישראל באחד השנים האחרונות מאמר שלם מרבי חנוך שבדרון בענין זה


דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' אוגוסט 21, 2019 4:49 pm

כחול הים כתב:
דורשי יחודך כתב:מסקרן אותי לדעת, האם מה שכתבו כאן חלק מהחברים שהשפעת התפילין להציל מן העבירה וכו', היא סגולית - האם כך הסכמת שאר החברים דכאן?
והאם כוונתם שעיקר ויסוד מצות תפילין היא ההשפעה הסגולית?


בעניין הכוונה , ממחשבה זו אתינא לאפוקי.

כוונתך להודעתך זו למעלה viewtopic.php?p=570334#p570098?
אם לא איכפת לך לבאר דבריך כי לא הבנתים כעת.

כחול הים
הודעות: 129
הצטרף: ב' יוני 24, 2019 4:28 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

הודעהעל ידי כחול הים » ד' אוגוסט 21, 2019 9:01 pm

דורשי יחודך כתב:
כחול הים כתב:
דורשי יחודך כתב:מסקרן אותי לדעת, האם מה שכתבו כאן חלק מהחברים שהשפעת התפילין להציל מן העבירה וכו', היא סגולית - האם כך הסכמת שאר החברים דכאן?
והאם כוונתם שעיקר ויסוד מצות תפילין היא ההשפעה הסגולית?


בעניין הכוונה , ממחשבה זו אתינא לאפוקי.

כוונתך להודעתך זו למעלה http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=570334#p570098?
אם לא איכפת לך לבאר דבריך כי לא הבנתים כעת.


עיקר ויסוד מצות תפילין היא כדי לקיים מצוותו יתברך ולא לשום פניה אחרת. ומעתה יש לדון בכל הנ"ל האם המצוה היא לכל היום או לא.

המניח תפילין ומטרתו לשם סגולה בעלמא, לענ"ד יצא מן הדרך הישר אל שולי הדרך, וכשהרימו לו חרס ליטול הפנינה, לא נטל אלא החרס.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוגוסט 21, 2019 9:07 pm

דורשי יחודך כתב:מסקרן אותי לדעת, האם מה שכתבו כאן חלק מהחברים שהשפעת התפילין להציל מן העבירה וכו', היא סגולית - האם כך הסכמת שאר החברים דכאן?
והאם כוונתם שעיקר ויסוד מצות תפילין היא ההשפעה הסגולית?

השפעה סגולית היינו השפעה של קיום המצוה ושל קדושת התפילין. מהי השפעה שאינה סגולית? השפעה פסיכולוגית?

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' אוגוסט 21, 2019 10:37 pm

סגי נהור כתב:
דורשי יחודך כתב:מסקרן אותי לדעת, האם מה שכתבו כאן חלק מהחברים שהשפעת התפילין להציל מן העבירה וכו', היא סגולית - האם כך הסכמת שאר החברים דכאן?
והאם כוונתם שעיקר ויסוד מצות תפילין היא ההשפעה הסגולית?

השפעה סגולית היינו השפעה של קיום המצוה ושל קדושת התפילין. מהי השפעה שאינה סגולית? השפעה פסיכולוגית?

בא נדבר מזוית אחרת.
הרמב"ם כותב:
חייב אדם להזהר במזוזה מפני שהיא חובת הכל תמיד וכל זמן שיכנס ויצא יפגע ביחוד השם שמו של הקדוש ב"ה ויזכור אהבתו ויעור משנתו ושגיותיו בהבלי הזמן וידע שאין דבר העומד לעולם ולעולמי עולמים אלא ידיעת צור העולם ומיד הוא חוזר לדעתו והולך בדרכי מישרים אמרו חכמים הראשונים כל מי שיש לו תפילין בראשו ובזרועו וציצית בבגדו ומזוזה בפתחו מוחזק הוא שלא יחטא שהרי יש לו מזכירין רבים והן הם המלאכים שמצילין אותו מלחטוא שנאמר חונה מלאך יי' סביב ליראיו ויחלצם בריך רחמנא דסייען.

האם מה שהרמב"ם כותב שכשנכס פוגע ביחוד ה', זוכר אהבתו, ניעור משנתו, יודע שאין דבר העומד כו', חוזר לדעתו, והולך בדרכי מישרים -
האם זה מדבר על השפעה סגולית?

כמו כן כשהרמב"ם כותב שמוחזק הוא שלא יחטא שהרי יש לו מזכירין רבים - האם מדובר בהשפעה סגולית?

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' אוגוסט 21, 2019 10:40 pm

כחול הים כתב:
דורשי יחודך כתב:
כחול הים כתב:
דורשי יחודך כתב:מסקרן אותי לדעת, האם מה שכתבו כאן חלק מהחברים שהשפעת התפילין להציל מן העבירה וכו', היא סגולית - האם כך הסכמת שאר החברים דכאן?
והאם כוונתם שעיקר ויסוד מצות תפילין היא ההשפעה הסגולית?


בעניין הכוונה , ממחשבה זו אתינא לאפוקי.

כוונתך להודעתך זו למעלה viewtopic.php?p=570334#p570098?
אם לא איכפת לך לבאר דבריך כי לא הבנתים כעת.


עיקר ויסוד מצות תפילין היא כדי לקיים מצוותו יתברך ולא לשום פניה אחרת. ומעתה יש לדון בכל הנ"ל האם המצוה היא לכל היום או לא.

המניח תפילין ומטרתו לשם סגולה בעלמא, לענ"ד יצא מן הדרך הישר אל שולי הדרך, וכשהרימו לו חרס ליטול הפנינה, לא נטל אלא החרס.

לא הבנתי טוב את דבריך אבל זהו כבר נדון אחר לגמרי. אני לא התכוונתי לדון בנקודה זו בכלל.

כמובן, כל מצוה היא כדי לקיים מצוותו יתברך. אבל כל מצוה יש לה טעם ושורש ועניין. חלקם ידועים חלקם לא. הרמב"ם והטור כבר מדברים על כוונת מצות תפילין ועוד הופכים אותו לחלק גדול מהקיום, ולא עוד אלא הרמב"ם כותב שצריך להשתדל להיותם עליו כל היום דוקא משום השפעתם על האדם.
על זה אני שואל, האם מדובר בהשפעה סגולית כלשון שכתבו כאן למעלה.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוגוסט 21, 2019 10:55 pm

דורשי יחודך כתב:
סגי נהור כתב:
דורשי יחודך כתב:מסקרן אותי לדעת, האם מה שכתבו כאן חלק מהחברים שהשפעת התפילין להציל מן העבירה וכו', היא סגולית - האם כך הסכמת שאר החברים דכאן?
והאם כוונתם שעיקר ויסוד מצות תפילין היא ההשפעה הסגולית?

השפעה סגולית היינו השפעה של קיום המצוה ושל קדושת התפילין. מהי השפעה שאינה סגולית? השפעה פסיכולוגית?

בא נדבר מזוית אחרת.
הרמב"ם כותב:
חייב אדם להזהר במזוזה מפני שהיא חובת הכל תמיד וכל זמן שיכנס ויצא יפגע ביחוד השם שמו של הקדוש ב"ה ויזכור אהבתו ויעור משנתו ושגיותיו בהבלי הזמן וידע שאין דבר העומד לעולם ולעולמי עולמים אלא ידיעת צור העולם ומיד הוא חוזר לדעתו והולך בדרכי מישרים אמרו חכמים הראשונים כל מי שיש לו תפילין בראשו ובזרועו וציצית בבגדו ומזוזה בפתחו מוחזק הוא שלא יחטא שהרי יש לו מזכירין רבים והן הם המלאכים שמצילין אותו מלחטוא שנאמר חונה מלאך יי' סביב ליראיו ויחלצם בריך רחמנא דסייען.

האם מה שהרמב"ם כותב שכשנכס פוגע ביחוד ה', זוכר אהבתו, ניעור משנתו, יודע שאין דבר העומד כו', חוזר לדעתו, והולך בדרכי מישרים -
האם זה מדבר על השפעה סגולית?

כמו כן כשהרמב"ם כותב שמוחזק הוא שלא יחטא שהרי יש לו מזכירין רבים - האם מדובר בהשפעה סגולית?

אשאל מהכיוון ההפוך: אם המזוזה פסולה או מונחת שלא כהוגן, האם עדיין מתקיימים כל הדברים הטובים שמזכיר הרמב"ם?

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' אוגוסט 21, 2019 11:09 pm

סגי נהור כתב:[
אשאל מהכיוון ההפוך: אם המזוזה פסולה או מונחת שלא כהוגן, האם עדיין מתקיימים כל הדברים הטובים שמזכיר הרמב"ם?

שמחתני, כי חשבתי שככה תשיב. אז לפחות אני מכיר קצת את הלך רוחך .
אני מבין שאתה טוען שמזה מוכח שמדובר אכן בהשפעה סגולית. אני מבין את הטענה ואני חושב שיש מה לדון בה. אך אשאלך: האם זהו פשט דברי הרמב"ם?
האם כשהתורה מנמקת את מצות סוכה "למען ידעו דורותיכם" וגו' גם מדובר בהשפעה סגולית? כי גם שם תשאל ומה עם הסוכה פסולה משום איזה פרט קטן.
השאילה עד היכן אתה מוכן לדחוק כל לשון שנמצא שמדברים הראשונים (או חז"ל) על דברים פשוטים שהציצית מזכירות, שהתפילין מזכירים, שהסוכה מזכירה, כו', שהכל מדבר על משהו סגולי? היכן הגבול?
אני מקבל את טענתך וכפי שאמרתי אני חושב שיש מה להשיב עליה, אך האם אתה לא רואה שום בעייתיות לפרש את כל הלשונות שמצינו בראשונים על עניינים סגוליים?
(יתכן שיש חולקים על הראשונים, במשנת החסידות וחב"ד כו', זה כבר נידון אחר, אני מדבר כעת על הרמב"ם והטור ושאר הראשונים.)

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' אוגוסט 21, 2019 11:35 pm

הרב סגי,
בינתיים אני אביא שני מקורות לדרכך. הם אמנם ממקורות ליטאיים ואני לא יודע איזה משמעות יש לזה בשבילך. בשבילי יש להם משקל רב מצד עצמם, אבל אני רואה בדברים הבאים דברים תמוהים.

הא' הוא רבנו החפץ חיים בשמירת הלשון שכותב ש"משמע מפשטות הכותב שיש בראיית הציצית סגולה להתגבר על היצה"ר. "
אני רואה את זה כמדרש פליאה, הרי כל הראשונים, וכן השו"ע, כותבים שזהו כל שורש וענין מצוות ציצית, ומה צריך להגיע כאן לאיזה חידוש מיוחד שמשמע מפשטות הפסוקים כו'.

הב' הוא בספר מערכי לב להרב משה שווב זצ"ל שטוען כטענתך לגבי מה שתכלת מזכיר את כסא הכבוד. הוא מקשה מדוע אין קלא אילן משיג את אותה תכלית. ומשיב שאכן רק סגולת המצוה היא שגורם להשפעת התכלת על האדם.
לענ"ד אלה דברים תמוהים מאד אבל לפחות רציתי להעלות אותם כאן לסדר היום.

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

הודעהעל ידי אב בבינה » ד' אוגוסט 21, 2019 11:45 pm

לכאורה נידון זה תלוי בטענת קורח...

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוגוסט 21, 2019 11:48 pm

דורשי יחודך כתב:
סגי נהור כתב:[
אשאל מהכיוון ההפוך: אם המזוזה פסולה או מונחת שלא כהוגן, האם עדיין מתקיימים כל הדברים הטובים שמזכיר הרמב"ם?

שמחתני, כי חשבתי שככה תשיב. אז לפחות אני מכיר קצת את הלך רוחך .
אני מבין שאתה טוען שמזה מוכח שמדובר אכן בהשפעה סגולית. אני מבין את הטענה ואני חושב שיש מה לדון בה. אך אשאלך: האם זהו פשט דברי הרמב"ם?
האם כשהתורה מנמקת את מצות סוכה "למען ידעו דורותיכם" וגו' גם מדובר בהשפעה סגולית? כי גם שם תשאל ומה עם הסוכה פסולה משום איזה פרט קטן.
השאילה עד היכן אתה מוכן לדחוק כל לשון שנמצא שמדברים הראשונים (או חז"ל) על דברים פשוטים שהציצית מזכירות, שהתפילין מזכירים, שהסוכה מזכירה, כו', שהכל מדבר על משהו סגולי? היכן הגבול?
אני מקבל את טענתך וכפי שאמרתי אני חושב שיש מה להשיב עליה, אך האם אתה לא רואה שום בעייתיות לפרש את כל הלשונות שמצינו בראשונים על עניינים סגוליים?
(יתכן שיש חולקים על הראשונים, במשנת החסידות וחב"ד כו', זה כבר נידון אחר, אני מדבר כעת על הרמב"ם והטור ושאר הראשונים.)

נדמה לי שזה קשור לדיון בינינו (שטרם נשלם) בענין הפשט הסוד והדרש. אני לא בא לדחוק בכל דברי חז"ל והראשונים שהכוונה היא רק לענין הסגולי. למצוות יש גם טעמים פשטיים וגם הם חלק מענין המצוה ומהשפעתה. השאלה היא אם טעמים אלה כשלעצמם דיים כדי להסביר את משמעות דקדוקי ההלכה, למשל, והאם הם ממצים את הערך הגדול והמלא של המצוה. מה שאני מנסה לטעון הוא שכשם שסיפורי התורה אינם רק סיפורים, כך גם המצוות אינן רק עצות טובות ושיטות תזכורת, אלא יש בהן עומק לפנים מעומק ורובד לפנים מרובד. נקודתן היותר פנימית היא היותן גזירות מלך ורצונו העליון של הבורא ב"ה, ובכל עולם ועולם הן מתבארות ומתפרשות לפי ענינו של אותו עולם, אם בסוד אם בדרש ואם ברמז, עד שבעולם הפשט נמצאות בהן גם כוונות וענינים פשטיים.
בעיני דוקא תמונה שלימה זו היא שמקיפה את היחס השלם והמלא אל המצוה על כל פרטיה ודקדוקיה, ואילו התייחסות למצוה כאילו כל מה שיש בה הוא ענינה הפשטיי עלולה להוביל לקיצוץ בנטיעות.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: כיצד נרפא מחוליינו ומבוכותינו הציבוריים <הנחת תפילין כל היום>

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' אוגוסט 22, 2019 12:28 am

זה כבר נדון אחר: האם יש רק פשט או גם מעבר לזה. אבל מי דיבר על זה כאן? כשדיברו על השפעת התפילין להציל מן החטא כתבת שמדובר בהשפעה סגולית.
אני לא נכנסתי בכלל לדון האם ההשפעה הפשטנית יכולה או לא יכולה להסביר את דקדוקי ההלכה. זהו דיון מרתק אבל לא על זה דובר כאן.
האם לדעתך הטעמים הפשטיים הם חלק חשוב מהמצוה, שצריך להשקיע בהם, או לא?

אם אתה בא לאפוקי ממי שיזלזל בדקדוקי ההלכה מתוך שאינו מבין אותם, הא פשיטא, ולא על זה מדברים כאן. פשיטא שצריך לקיים את כל דקדוקי ההלכה בין אם מבינים או לא. ואם כוונתך שמי שמתמקד יותר מדי יבא לידי כך, זו שאילה של מציאות. אני מדבר על הדברים כשלעצמם ולא על חששות מסויימות.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים