מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' יוני 12, 2018 12:00 am

בעז"ה

עובדא הוה, בחתונה שלאחר שנכנסו הזוג לחדר יחוד אחר החופה, נזכר אחד העדים להודיע שאשתו בת דודה ראשונה של החתן, במקום התעורר פולמוס גדול בין כמה חכמים האם הוא עד פסול מדאוריתא או מדרבנן, וכן האם לברך עוד פעם את בברכות בקידושין שיעשו.

אשמח לדעת מה אכן ההלכה בזה. יש"כ.

עזריאל ברגר
הודעות: 12988
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 12, 2018 10:01 am

מונח אצלי שהוא כשר לעדות, ואינני מוצא זאת במפורש.
אבל:
א. הוא כשר לעדות מדאורייתא לכו"ע, והאשה הזאת היא אשת איש דאורייתא לכאורה.
ב. מפורש בשו"ע שלכתחילה לא ישימוהו עד (מפורש שבעלים של בנות-דוד לא יעידו יחד לכתחילה, וכ"ש זה).

ולכן לכאורה ראוי לקדש שנית בלי ברכה ולעשות ייחוד שני.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 12, 2018 10:15 am

שני בשני פסול מדרבנן
שני בשני בתרי בעל כאשתו אפשר להכשיר.
כאן כיוון שזה חד בעל כאשתו לכאורה פסול מדרבנן וכיוון שכל המקדש אדעתא דרבנן מקדש הרי שהקידושין אינם חלים כלל

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 12, 2018 12:11 pm

ביררתי שוב
במקדש אשה בפני פסולי עדות דרבנן יש מח' ראשונים אם הקידושין חלים או לא.

השו"ע אבהע"ז סי' מ"ב פוסק שהמקדש בפני פסו"ע דרבנן היא ספק מקודשת ואם רצה לכנוס יקדש שוב

מלבב
הודעות: 3395
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

הודעהעל ידי מלבב » ג' יוני 12, 2018 1:29 pm

מה עשו בסוף?

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ב' ספטמבר 09, 2019 6:04 pm

אברך שמחמת ידידות נהיה כמו אפוטרופוס ודואג לחתן יתום עבור מימון והשגת כל הוצאות החתונה, האם הוא יכול לשמש אצלו כעד קידושין????

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

הודעהעל ידי כדכד » ב' ספטמבר 09, 2019 6:26 pm

אין שום סיבה שלא

עזריאל ברגר
הודעות: 12988
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ספטמבר 10, 2019 4:04 pm

הא לחמא עניא כתב:אברך שמחמת ידידות נהיה כמו אפוטרופוס ודואג לחתן יתום עבור מימון והשגת כל הוצאות החתונה, האם הוא יכול לשמש אצלו כעד קידושין????

מחלוקת רבי יהודה ורבנן, האם שושבינו ורעו אשר כנפשו כשר לעדות או לא, וההלכה שכשר להעיד ופסול לדון.
אלא שיש לדון אם הוא נחשב כנוגע בדבר, ודעתי נוטה שאין זו נגיעה של ממש, ולא נשארנו ביותר מ"שושבינו" שכשר.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ג' ספטמבר 10, 2019 5:38 pm

עזריאל ברגר כתב:
הא לחמא עניא כתב:אברך שמחמת ידידות נהיה כמו אפוטרופוס ודואג לחתן יתום עבור מימון והשגת כל הוצאות החתונה, האם הוא יכול לשמש אצלו כעד קידושין????

מחלוקת רבי יהודה ורבנן, האם שושבינו ורעו אשר כנפשו כשר לעדות או לא, וההלכה שכשר להעיד ופסול לדון.
אלא שיש לדון אם הוא נחשב כנוגע בדבר, ודעתי נוטה שאין זו נגיעה של ממש, ולא נשארנו ביותר מ"שושבינו" שכשר.

מצאת ספרים שמדברים על זה???

עזריאל ברגר
הודעות: 12988
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ספטמבר 10, 2019 5:45 pm

הא לחמא עניא כתב:
עזריאל ברגר כתב:
הא לחמא עניא כתב:אברך שמחמת ידידות נהיה כמו אפוטרופוס ודואג לחתן יתום עבור מימון והשגת כל הוצאות החתונה, האם הוא יכול לשמש אצלו כעד קידושין????

מחלוקת רבי יהודה ורבנן, האם שושבינו ורעו אשר כנפשו כשר לעדות או לא, וההלכה שכשר להעיד ופסול לדון.
אלא שיש לדון אם הוא נחשב כנוגע בדבר, ודעתי נוטה שאין זו נגיעה של ממש, ולא נשארנו ביותר מ"שושבינו" שכשר.

מצאת ספרים שמדברים על זה???

משנה ערוכה היא בסנהדין, וכך נפסק בשולחן ערוך חו"מ סימן ז (שאוהבו אפילו אינו שושבינו פסול לדיינות) וסימן לג (שהאוהב כשר להעיד).

כחול הים
הודעות: 129
הצטרף: ב' יוני 24, 2019 4:28 pm

Re: מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

הודעהעל ידי כחול הים » ה' ספטמבר 12, 2019 12:23 am

כדכד כתב:שני בשני פסול מדרבנן
שני בשני בתרי בעל כאשתו אפשר להכשיר.
כאן כיוון שזה חד בעל כאשתו לכאורה פסול מדרבנן וכיוון שכל המקדש אדעתא דרבנן מקדש הרי שהקידושין אינם חלים כלל


שני בשני פסול מדאורייתא כמבואר במשנה וגמ סנהדי כז כח אאכ הקורבה דרך האם שאז תליא במחלוקת האחרונים בשיטת הרמבם (כללית בכל קרובי האם גם אחים מן האם).

בעל כאשתו לכאורה דאורייתא שנלמד בגמרא מעריות הרשבא כתב שאשה כבעלה דאורייתא בעל כאשתו דרבנן ושיטת הנובי שכל אשה כבעלה ובעל כאשתו לעולם דרבנן.
נמצא שבנדון דידן דבעינן לבעל כאשתו (ולא אשה כבעלה) לרשבא ולנובי הוי פסול דרבנן ואכ הדר אתינן למה שהביא מר לקמן משוע וכן פסק הרמא ריש סימן לג בחו"מ בשם יש אומרים שחיישינן לקידושין.

עזריאל ברגר
הודעות: 12988
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 12, 2019 12:59 am

כחול הים כתב:בעל כאשתו לכאורה דאורייתא שנלמד בגמרא מעריות הרשבא כתב שאשה כבעלה דאורייתא בעל כאשתו דרבנן ושיטת הנובי שכל אשה כבעלה ובעל כאשתו לעולם דרבנן.

זה לא חידוש של הנוב"י, אלא רמב"ם מפורש...

כחול הים
הודעות: 129
הצטרף: ב' יוני 24, 2019 4:28 pm

Re: מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

הודעהעל ידי כחול הים » ה' ספטמבר 12, 2019 8:24 am

עזריאל ברגר כתב:
כחול הים כתב:בעל כאשתו לכאורה דאורייתא שנלמד בגמרא מעריות הרשבא כתב שאשה כבעלה דאורייתא בעל כאשתו דרבנן ושיטת הנובי שכל אשה כבעלה ובעל כאשתו לעולם דרבנן.

זה לא חידוש של הנוב"י, אלא רמב"ם מפורש...


זה אינו מדוייק כלל ועיקר.

פירוש דברי הרמבם (שלכאורה נגד סוגיות מפורשות) תלוי במחלוקת אחרונים מהכסף משנה עד השך והגרא שכתב השך והסכימו עימו רבים (גם החולקים לא מעטים) שכוונת הרמבם שנלמד מיג מידות וכשם שהרמבם קורא לקידושי כסף מדברי סופרים אעפ שודאי הוא מן התורה.

אמנם רבים מן האחרונים למדו כמו שכתבת ובהם הרמא בחומ סי לג גבי קרובי האם דהוי דומיא דקרובי אישות להרמבם.

ובכל אופן הרמבם הוא שיטה יחידאה בזה (שתלוי לכאורה במה דסל בקרובי אימו וכנל) והנובי כתב זאת לדעת כל הראשונים.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 12, 2019 10:32 am

כחול הים כתב:
כדכד כתב:שני בשני פסול מדרבנן
שני בשני בתרי בעל כאשתו אפשר להכשיר.
כאן כיוון שזה חד בעל כאשתו לכאורה פסול מדרבנן וכיוון שכל המקדש אדעתא דרבנן מקדש הרי שהקידושין אינם חלים כלל


שני בשני פסול מדאורייתא כמבואר במשנה וגמ סנהדי כז כח אאכ הקורבה דרך האם שאז תליא במחלוקת האחרונים בשיטת הרמבם (כללית בכל קרובי האם גם אחים מן האם).

בעל כאשתו לכאורה דאורייתא שנלמד בגמרא מעריות הרשבא כתב שאשה כבעלה דאורייתא בעל כאשתו דרבנן ושיטת הנובי שכל אשה כבעלה ובעל כאשתו לעולם דרבנן.
נמצא שבנדון דידן דבעינן לבעל כאשתו (ולא אשה כבעלה) לרשבא ולנובי הוי פסול דרבנן ואכ הדר אתינן למה שהביא מר לקמן משוע וכן פסק הרמא ריש סימן לג בחו"מ בשם יש אומרים שחיישינן לקידושין.

לגבי פסול שני בשני בדקתי וכמובן שצודק מר שזה מדאוריתא וטעות היתה בידי שחשבתי שזה מדרבנן והרי בגמרא שציין מר לומדים זאת מפסוקים.

איש ימיני
הודעות: 215
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 12:40 am

Re: מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

הודעהעל ידי איש ימיני » ה' ספטמבר 12, 2019 2:41 pm

רציתי לשאול משום מעשה שהיה.
לקחו עד שהוא בעלה של בתו של האב החורג של החתן. האם הוא פסול?
(שם החליפו עד עוד לפני החופה)
בעל ואשתו הם ראשון בראשון ויש פה חד בעל כאשתו...

כחול הים
הודעות: 129
הצטרף: ב' יוני 24, 2019 4:28 pm

Re: מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

הודעהעל ידי כחול הים » ה' ספטמבר 12, 2019 2:52 pm

איש ימיני כתב:רציתי לשאול משום מעשה שהיה.
לקחו עד שהוא בעלה של בתו של האב החורג של החתן. האם הוא פסול?
(שם החליפו עד עוד לפני החופה)
בעל ואשתו הם ראשון בראשון ויש פה חד בעל כאשתו...

כשר מדינא.
(אולי משום חומרא יתרא נהגו כן ומצאנו בקידושין שנהגו בחומרות יתרות בהרחקות העדים)
לא אומרים על כגון דא בעל כאשתו. עיין הסבר בחזון איש סנהדרין סיח
ואפילו אחי האח כשר בגמרא סנהדרין (אמנם אפשר להעמיד כשההורים גרושים)

ומלבד כל זאת יש כאן תרי בעל כאשתו בעל הבת ואביו החורג בעל אימו.

התשובה הנל שכתבתי היא במקרה שהעד הוא בן של אביו החורג ואז יש רק חד בעל כאשתו ואפ"ה כשר

עזריאל ברגר
הודעות: 12988
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 12, 2019 6:06 pm

אחי האח כשרים אפילו כשההורים נשואים, כדקיי"ל אבי חתן ואבי כלה מעידין זה לזה.

כחול הים
הודעות: 129
הצטרף: ב' יוני 24, 2019 4:28 pm

Re: מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

הודעהעל ידי כחול הים » ה' ספטמבר 12, 2019 8:40 pm

אמת
נערך לאחרונה על ידי כחול הים ב א' ספטמבר 15, 2019 3:16 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לב חיים

Re: מעשה שהיה, בהלכות פסולי עדות

הודעהעל ידי לב חיים » א' ספטמבר 15, 2019 2:38 pm

מרן הגרא"מ שך אמר להתרחק מאבי חתן ואבי כלה מפני מראית העין.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 134 אורחים