ויש בין התפלות שינוי שבתפלות שחרית ומנחה וערבית תאמר אב הרחמן
ובתפלת מוסף תאמר אב הרחמים וגם זה נוהג בתפי' יוה"כ
עוד שמעתי מפי מגידי אמת מן החברים שלנו שאמר להם מוז"ל שגם במנחה של יום שבת יאמר אב הרחמים...
גם מצאתי כתוב במחזור של מורי זלה"ה שעשה הגהה כי גם בתפלת נעילה ביוה"כ יאמר אב הרחמים כמו במוסף וכן שמעתי מפיו כשהיה מתפלל
דהנה יש ב' מיני רחמנות, אב הרחמן ואב הרחמים, ופי' אב הרחמן הוא המרחם על האדם במה שהשכל מחייב לרחם עליו, כמו למשל אדם יש לו מדת רחמנות זו שמרחם על חבירו כשמפייסו אחר שציערו פעם ושתים, שהשכל מחייבו למחול לו ולא יותר, וזו ג"כ בחי' אב הרחמן אצל השי"ת כביכול.
אבל מדת אב הרחמים הוא רחמים גדולים בלי שיעור, אף שאין השכל מחייב למחול לו ולרחם עליו, דהיינו אחר שחטא הרבה פעמים מאד אעפ"כ כשמבקשים ממנו סלח לנו אבינו ג"פ בכל יום הוא מוחל וסולח לו. וזהו פי' חנון המרבה לסלוח. וצריכים אנו לעורר רחמים גדולים... וזהו כי אבי ואמי עזבוני היינו בחי' אב הרחמן, ועם כ"ז וה' יאספני היינו בחי' אב הרחמים.
כמו שבמוסף ר"ה ויוה"כ ובנעילה אומרים מי כמוך אב הרחמים שהוא גילוי בחינה עליונה יותר מבחינת אב הרחמן... ולכן אומרים זה במוסף ונעילה כשאומרים קדושת כתר.
דורש טוב לעמו כתב:גם במחזור 'כוונת הלב' כמנהג הספרדים, בכל התפילות אומרים 'אב הרחמן' ובמוסף של ר"ה אומרים 'אב הרחמים'. וכמדומני שכך הוא גם ביוה"כ.
דורש טוב לעמו כתב:גם במחזור 'כוונת הלב' כמנהג הספרדים, בכל התפילות אומרים 'אב הרחמן' ובמוסף של ר"ה אומרים 'אב הרחמים'. וכמדומני שכך הוא גם ביוה"כ.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים