מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פתיחה למלכויות בנוסח של ברכה

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

פתיחה למלכויות בנוסח של ברכה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אוקטובר 05, 2019 11:16 pm

הנה בנוסח הפתיחה לברכת מלכויות "אוחילה לאל אחלה פניו" וכו', מופיע גם הפסוק 'ד' שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך', שזהו פסוק שכבר נאמר בתחילת התפילה, וזה אומר דרשני.

ואמנם בנוסח שלפנינו אומרים תיכף: יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך וגו', שזהו פסוק הנאמר בסיום התפילה, ונראה כי זו מעין תחנה מיוחדת על אמירת פסוקי מלכויות וכו' שתתקבל התפילה.

אולם ראו זה מצאתי ב'סדר תפילות' להרמב"ם דאיתא שם כהאי לישנא: אוחילה לאל אחלה פניו אשאלה ממנו מענה לשון אשר בקהל עם אשירה עוזו אביעה רננות בעד מפעליו כו', ברוך אתה יי' למדני חוקיך, על כן נקוה לך.

ונראה מזה שכביכול יש כאן פתיחה של ברכה ג"כ לנוסח ברכת מלכויות, והיינו כי אף שברכות מלכויות זכרונות ושופרות נקבעו כחלק מסדר הברכות של מוסף, מ"מ קובעים כעין ברכה ותפילה לעצמם!!

יוצא פוניבז'
הודעות: 2052
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: פתיחה למלכויות בנוסח של ברכה

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ש' אוקטובר 05, 2019 11:22 pm

ומה עם היחידים?

שמואל שלומוביץ
הודעות: 839
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: פתיחה למלכויות בנוסח של ברכה

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ש' אוקטובר 05, 2019 11:26 pm

אין שם הבדל ברמב"ם בין תפילת יחיד לש"ץ,
וכנראה לא היו היחידים אומרים מלכויות זכרונות שופרות, או שלא היו מתפללים כלל תפילה בלחש כפי שהנהיג הרמב"ם.
וכבר נכב"ב במקו"א. והמציינים יציינו.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 839
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: פתיחה למלכויות בנוסח של ברכה

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ש' אוקטובר 05, 2019 11:30 pm

אגב,
מענין אם נידון כאן המיקום המוזר של תפילת אוחילה, שהיא נכנסת בתווך, אחר עלינו לשבח, וקודם על כן נקוה, ולמה לא קבעוה טרם התחלת מלכויות לפני עלינו, (כמובן השאלה גם על תפילת היה עם פיפיות שנסמכה לה).

שמואל שלומוביץ
הודעות: 839
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: פתיחה למלכויות בנוסח של ברכה

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ש' אוקטובר 05, 2019 11:33 pm

אם רוצים להבין את השייכות של הבקשה למדני חוקיך, בלי להגיע לחידוש שיש כאן מטבע של פתיחת ברכה,
כנראה ענינה כפי המפורט בהיה עם פיפיות "הוֹרֵם מַה שֶּׁיֹּאמֵרוּ. הֲבִינֵם מַה שֶּׁיְּדַבֵּרוּ. הֲשִׁיבֵם מַה שֶּׁיִּשְׁאֲלוּ. יַדְּעֵם אֵיךְ יְפָאֵרוּ", והיינו שילמדנו חוקיו איך ראוי לשבח ולפאר לפניו.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פתיחה למלכויות בנוסח של ברכה

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 06, 2019 1:05 am

יש"כ.

ולפי מנהגינו אומרים "אוחילה" גם כהקדמה לסדר העבודה. והתימנים (שאומרים בר"ה כנוסחת הרמב"ם הנ"ל) באמת אומרים פתיחה קצת אחרת לפני סדר העבודה ביוהכ"פ.

-

אגב, ראיתי כעת רשימת הנהגות מאת רבי נתן אדלר, מצו"ב.

מנהגי רבי נתן אדלר.png
מנהגי רבי נתן אדלר.png (46.14 KiB) נצפה 3676 פעמים

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: פתיחה למלכויות בנוסח של ברכה

הודעהעל ידי אישצפת » א' אוקטובר 06, 2019 7:20 am

שמואל שלומוביץ כתב:אגב,
מענין אם נידון כאן המיקום המוזר של תפילת אוחילה, שהיא נכנסת בתווך, אחר עלינו לשבח, וקודם על כן נקוה, ולמה לא קבעוה טרם התחלת מלכויות לפני עלינו, (כמובן השאלה גם על תפילת היה עם פיפיות שנסמכה לה).

כתבתי בעבר כמדומני בירחון יתד המאיר בענין אמירת אוחילה ליחיד. ובתוך דבריי הבאתי מנהגים שונים לענין זמן ומיקום אמירתה. מקווה שיהיה לעזר ולהועיל.
קבצים מצורפים
אוחילה לאל.docx
(49.7 KiB) הורד 288 פעמים

שמואל שלומוביץ
הודעות: 839
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: פתיחה למלכויות בנוסח של ברכה

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' אוקטובר 06, 2019 11:01 am

אישצפת כתב:
שמואל שלומוביץ כתב:אגב,
מענין אם נידון כאן המיקום המוזר של תפילת אוחילה, שהיא נכנסת בתווך, אחר עלינו לשבח, וקודם על כן נקוה, ולמה לא קבעוה טרם התחלת מלכויות לפני עלינו, (כמובן השאלה גם על תפילת היה עם פיפיות שנסמכה לה).

כתבתי בעבר כמדומני בירחון יתד המאיר בענין אמירת אוחילה ליחיד. ובתוך דבריי הבאתי מנהגים שונים לענין זמן ומיקום אמירתה. מקווה שיהיה לעזר ולהועיל.

כינוס המנהגים והנוסחים השונים מרתק ומועיל מאד, איישר כחך וחילך.
על פניו לא מצאתי דיון בשאלה עצמה, מדוע נקבע המיקום המיוחד הזה לאוחילה, ואם מלכויות מתחיל ב'עלינו', היה נראה נכון שהש"ץ (או היחיד) יקבע אמירת 'אוחילה' טרם פתיחת מלכויות.

נוצר תאנה
הודעות: 189
הצטרף: ב' אוקטובר 16, 2017 9:23 pm

Re: פתיחה למלכויות בנוסח של ברכה

הודעהעל ידי נוצר תאנה » א' אוקטובר 06, 2019 1:54 pm

בעניותי הבנתי שהפסוקים הם חלק מהתפילה, שה' יפתח את שפתי החזן ופיו יגיד תהלתו וכן שאמרי פיו יהיו לרצון וכו', ואין לשון הפסוק רק לתפארת המליצה

שמואל שלומוביץ
הודעות: 839
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: פתיחה למלכויות בנוסח של ברכה

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' אוקטובר 06, 2019 3:56 pm

שמואל שלומוביץ כתב:
אישצפת כתב:
שמואל שלומוביץ כתב:אגב,
מענין אם נידון כאן המיקום המוזר של תפילת אוחילה, שהיא נכנסת בתווך, אחר עלינו לשבח, וקודם על כן נקוה, ולמה לא קבעוה טרם התחלת מלכויות לפני עלינו, (כמובן השאלה גם על תפילת היה עם פיפיות שנסמכה לה).

כתבתי בעבר כמדומני בירחון יתד המאיר בענין אמירת אוחילה ליחיד. ובתוך דבריי הבאתי מנהגים שונים לענין זמן ומיקום אמירתה. מקווה שיהיה לעזר ולהועיל.

כינוס המנהגים והנוסחים השונים מרתק ומועיל מאד, איישר כחך וחילך.
על פניו לא מצאתי דיון בשאלה עצמה, מדוע נקבע המיקום המיוחד הזה לאוחילה, ואם מלכויות מתחיל ב'עלינו', היה נראה נכון שהש"ץ (או היחיד) יקבע אמירת 'אוחילה' טרם פתיחת מלכויות.

כעת מצאתי אשכול בענין תחילת ברכת מלכויות היכן היא?

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פתיחה למלכויות בנוסח של ברכה

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ספטמבר 18, 2022 10:43 pm

נוטר הכרמים כתב:הנה בנוסח הפתיחה לברכת מלכויות "אוחילה לאל אחלה פניו" וכו', מופיע גם הפסוק 'ד' שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך', שזהו פסוק שכבר נאמר בתחילת התפילה, וזה אומר דרשני.

ואמנם בנוסח שלפנינו אומרים תיכף: יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך וגו', שזהו פסוק הנאמר בסיום התפילה, ונראה כי זו מעין תחנה מיוחדת על אמירת פסוקי מלכויות וכו' שתתקבל התפילה.

אולם ראו זה מצאתי ב'סדר תפילות' להרמב"ם דאיתא שם כהאי לישנא: אוחילה לאל אחלה פניו אשאלה ממנו מענה לשון אשר בקהל עם אשירה עוזו אביעה רננות בעד מפעליו כו', ברוך אתה יי' למדני חוקיך, על כן נקוה לך.

ונראה מזה שכביכול יש כאן פתיחה של ברכה ג"כ לנוסח ברכת מלכויות, והיינו כי אף שברכות מלכויות זכרונות ושופרות נקבעו כחלק מסדר הברכות של מוסף, מ"מ קובעים כעין ברכה ותפילה לעצמם!!
תשובות והנהגות ד,קמו -
"...לגבי סיום הקטע ד"אוחילה לאל וכו'", שבנוסח שלנו מסיימין בתפלה "ה' שפתי תפתח וגו', ויהיו לרצון אמרי פי וגו'". ואילו בנוסח הרמב"ם וספרד מסיימין "ברוך אתה ה' למדני חוקיך", והחתימה עם ברכה להוכיח חשיבות התפלה עד שיש לסיימה בברכה, ותמהני לנוסח זה מחשש ברכה לבטלה, ובפרט בתפלה שבלחש, וכן מבואר ב"חות דעת" (יו"ד ק"י, בית הספק סק"כ) שהאומר "ברוך אתה ה' למדני חוקיך", אפילו אומר כפסוק, אם אומר לשם חובה הוה ברכה לבטלה, וכיון שיש חשש ברכה לבטלה נמנעים לאומרה בפרט בתפלה בלחש".



שמואל שלומוביץ כתב:אם רוצים להבין את השייכות של הבקשה למדני חוקיך, בלי להגיע לחידוש שיש כאן מטבע של פתיחת ברכה, כנראה ענינה כפי המפורט בהיה עם פיפיות "הוֹרֵם מַה שֶּׁיֹּאמֵרוּ. הֲבִינֵם מַה שֶּׁיְּדַבֵּרוּ. הֲשִׁיבֵם מַה שֶּׁיִּשְׁאֲלוּ. יַדְּעֵם אֵיךְ יְפָאֵרוּ", והיינו שילמדנו חוקיו איך ראוי לשבח ולפאר לפניו.
מצוי הרבה בשרשרות פסוקים החותמות פיוטי רשויות שהפסוק האחרון הוא ברוך אתה ה' למדני חוקיך.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פתיחה למלכויות בנוסח של ברכה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ספטמבר 09, 2023 9:10 pm

שמואל שלומוביץ כתב:מענין אם נידון כאן המיקום המוזר של תפילת אוחילה, שהיא נכנסת בתווך, אחר עלינו לשבח, וקודם על כן נקוה, ולמה לא קבעוה טרם התחלת מלכויות לפני עלינו, (כמובן השאלה גם על תפילת היה עם פיפיות שנסמכה לה).

כעי"ז תמהתי היום בדברי הארחו"ח, (ואולי יש כאן מפתח לפתרון הענין), ז"ל - כתוב במחזור וויטרי שאין היחיד אומר עלינו לשבח וי"א כמו כן מאוחילה לאל וכן נהגו בצרפת והטעם לפי שהוא לשון ש"צ והלשון מוכיח שאומר אשר בקהל עם אשירה ופוק חזי מה עמא דבר. וי"א שיש לו לאמרן ומסתבר הכי משום על כן נקוה לך שמתחבר עם עלינו לשבח כי עם מפני חטאינו אינו מתחבר יפה. וכתב הר"ם נ"ע מיהו נכון לאמרו כי הוא תחלת ברכת מלכיות ואם לא כן על כן נקוה לך אמאי קאי וכתב ר' משה גאון ז"ל ויחיד דבעי לצלויי עלינו לשבח אי גמיר לצלויי ליצלי בלחיש' ואי לא גמיר למנחת חד מאחוריה לא דחובה דצבור הוא. ואחר אומר אוחילה לאל ואח"כ על כן נקוה לך...

שמואל שלומוביץ
הודעות: 839
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: פתיחה למלכויות בנוסח של ברכה

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ש' ספטמבר 09, 2023 11:08 pm

עושה חדשות כתב:
שמואל שלומוביץ כתב:מענין אם נידון כאן המיקום המוזר של תפילת אוחילה, שהיא נכנסת בתווך, אחר עלינו לשבח, וקודם על כן נקוה, ולמה לא קבעוה טרם התחלת מלכויות לפני עלינו, (כמובן השאלה גם על תפילת היה עם פיפיות שנסמכה לה).

כעי"ז תמהתי היום בדברי הארחו"ח, (ואולי יש כאן מפתח לפתרון הענין), ז"ל - כתוב במחזור וויטרי שאין היחיד אומר עלינו לשבח וי"א כמו כן מאוחילה לאל וכן נהגו בצרפת והטעם לפי שהוא לשון ש"צ והלשון מוכיח שאומר אשר בקהל עם אשירה ופוק חזי מה עמא דבר. וי"א שיש לו לאמרן ומסתבר הכי משום על כן נקוה לך שמתחבר עם עלינו לשבח כי עם מפני חטאינו אינו מתחבר יפה. וכתב הר"ם נ"ע מיהו נכון לאמרו כי הוא תחלת ברכת מלכיות ואם לא כן על כן נקוה לך אמאי קאי וכתב ר' משה גאון ז"ל ויחיד דבעי לצלויי עלינו לשבח אי גמיר לצלויי ליצלי בלחיש' ואי לא גמיר למנחת חד מאחוריה לא דחובה דצבור הוא. ואחר אומר אוחילה לאל ואח"כ על כן נקוה לך...

אעתיק מש"כ בזה פעם, בשתי דרכים,
מתחילה צידדתי שעיקר הבקשה הזאת נתקנה לש"ץ כשבא לומר סדרי פיוט ותפילה מיוחדים, כמו שתקנוה בהמשך גם קודם סדר העבודה, ובמלכויות זכרונות שופרות שייך לבקש מענה לשון יותר משאר תפילות, מפני שהיה דרכם לומר פיוטים וקרובות, ועל סדר זה לקבוע הפסוקים, וכן נראה במחזור ששם הוקבעו פיוטי הקליר אנסיכה וכו', ומסדרי חלק מהפיוטים נראה שהיה דרכם להזכיר פסוקים אחרים מאלו שלפנינו לפי ענין הפייט שסידר הש"ץ, וכיון שהסדר העיקרי והקדמון כאן שהש"ץ מסדר סדרי תפילות שהוא אומר מפי עצמו, כדרך הפייטנים הקדומים, בזה היה צריך נטילת רשות לשיר עוזו בקהל עם ולהביע רננות, ולבקש מענה לשון מלפני ה' שלא יכשל,
ובזה מבואר מאד שהייתה תקנת עלינו תקנה קדומה מעיקר סדר תקיעתא דבי רב, אבל מכאן ואילך היה חוזר הפייט לומר כרצונו, וע"ז עיקר תקנת הבקשה הזאת, ואין עיקרה מצד סדרי מלכויות זכרונות שופרות עצמם רק מצד סדרי הפייט הנהוגים, ולכן קבעוה גם לש"ץ קודם סדר העבודה שהוא פיוט שאומר מפי עצמו,
ולפי דרך זו ודאי אין כאן כלל הכרע היכן התחלת ברכת מלכויות רק היכן מתחיל הפיוט, ודו"ק.

אלא שדבר זה לא ברור לי מבחינה היסטורית כי גם בנוסחי הגאונים והרמב"ם שאין כלל פיוטים היא קבועה שמה, וצריך לידע מה קדם למה,
ושבתי וראה, לפי המבואר בחידושי הריטב"א לראש השנה (דף לד ע"ב) זה לשונו בדין שליח ציבור מוציא את הרבים, 'והא איפסקא הלכתא כרבן גמליאל בברכות של ראש השנה ויום הכפורים של יובל משום דאוושא כדאיתא בגמרא, ולפי זה תקנו שיהא שליח צבור מסדר בתפלתו אוחילה לאל מה שאין היחיד אומרו ותקנוהו בתחלת מלכיות לפי שאינו מוציא את הבקי אלא מברכות דמלכיות זכרונות ושופרות בלחוד כדאיתא לקמן …', עיי"ש. הרי מבואר שטעם אמירת אוחילה בברכות אלו מפני שיש בהם דין ש"ץ מוציא את הרבים יד"ח, משא"כ בכל השנה, והנה יל"ע מהיכן התחיל ש"ץ להוציא את שאינו בקי, וראיתי בספרי המנהגים (לדוג' מנהג מרשלייאה תפלת ראש השנה) שהמנהג הוא שאומרים כל העם עלינו לשבח בקול רם, וכן המנהג עתה שאומרים הציבור עם הש"ץ עלינו לשבח וכורעים עמו, וגם הדרך שהכל בקיאין ב'עלינו', ולפי"ז עיקר הסדר שהיה ש"ץ מוציא היחידים היה מתחילת על כן נקוה ולכך שם תקנו אוחילה, אבל ודאי עיקר סדר מלכויות מתחיל עלינו. (ולפי דברי הריטב"א בודאי ביוהכ"פ אין אוחילה מעיקר התקנה).


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים