מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צל סכך ודפנות

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
השעיר החיי
הודעות: 563
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

צל סכך ודפנות

הודעהעל ידי השעיר החיי » א' אוקטובר 06, 2019 11:33 am

לשיטת ר"ז דפסול עשרים אמה הוא בגלל שלמעלה מעשרים אמה אין אדם יושב בצל סוכה אלא בצל דפנות צריך עיון מהמציאות, שכן גם הרבה פחות מעשרים אמה אין צל סכך אלא צל דפנות גם בסוכה של ד' אמות על ד' אמות.

ואלה דברי הריטב"א בעניין:

אבל הכא שהיא גבוהה למעלה מעשרי׳‎ אמה דל דפנות ליכא צל סוכה. כלומר שאין הסכך ראוי כמות שהוא עכשיו ליעשות צל והצל שיש בסוכה מחמת דפנות הוא שנופל זה על זה וגם שתסתלק הדפנות לא יהיה שם צל מחמת סכך והא ודאי מאי דבעי׳‎ צל מחמת סכך היינו בחצי היום שהשמש‎ מהלך באמצע הרקיע וראוי סכך להצל דאלו קודם לכן או לאחר מכאן שהשמש הולך מן הצדדין אין הסכך מעלה ומוריד ולא מהני צל סכך לגמרי אלא צל דפנות וכ״ת א״כ היכי אמרי׳‎ דלמעלה מכ׳‎ אין אדם יושב בצל סוכה אלא בצל דפנות דהא בחצי היום א״א דאיכא צל דפנות שהשמש באמצע הרקיע וא״כ היכי תלי׳‎ מלתא בגוב׳‎ דהא כל דאיכא צל בחצי היום ודאי מחמת סכך הוא תירצו בתוספות דכי אמרינן דבחצי היום אין צל אלא מחמת סכך היינו ביומי תמוז שהשמש הולך באמצע הרקיע ממש כדאיתא התם אבל ביומי תשרי אפי׳‎ בחצי היום נוטה לצדדין וראוין דפנות להצל גם כן וכל שלמעלה מעשרי׳‎ אמה צל דאיכא מחמת דפנות הוא מיהו בר מן כל דין אפילו תימ׳‎ דבחצי היום ליכא צל דפנות אפי׳‎ הכי אמרי׳‎ דכל שלמעלה מעשרים כי איכ׳‎ צל כגון בשחרית וערבית מחמת דפנות הוא וכי הוי חצי היום דליכא צל דפנות ליכא נמי צל סכך והיינו דאמרי׳‎ דל דפנות ליכא צל:

והבעיה היא שבירושלים בסוף חודש תשרי ~18.9-18.10 גם בחצי היום צל הדפנות הוא בערך ביחס של 20 אמה דופן - 15 אמה צל. ולומר שההלכה נקבעה על סמך איזה מקום קרוב לקו המשווה הוא תמוה ביותר.
המעניין שדווקא להיפך - בחודש תמוז, גם אז בירושלים אין השמש בדיוק מעל, אלא בערך ב 80 מעלות, ודווקא אז לימים ספורים בלבד יתכן שדופן בגובה 20 אמה יטיל צל של פחות מד' אמות ( או מ 5.6 אמות באלכסון).

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: צל סכך ודפנות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » א' אוקטובר 06, 2019 1:52 pm


השעיר החיי
הודעות: 563
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: צל סכך ודפנות

הודעהעל ידי השעיר החיי » א' אוקטובר 06, 2019 2:17 pm

תודה!


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 81 אורחים