הודעהעל ידי יעקובי » ד' אוקטובר 23, 2019 1:07 pm
חמרא למריה טיבותא לשקייה. ייש"כ.
במטותא, כמה הערות.
לגבי כת"י בודפשט, בנוגע ללשון 'כך מצא מו' הק' ה"ר מרדכי זקו"ל', חשוב מאוד להכיר את מאמרו היסודי בעניין זה של ש' עמנואל, 'מגוף ראשון לגוף שלישי: פרק בתרבות הכתיבה באשכנז מימי הביניים', תרביץ, פא (תשע"ג), עמ' 457-431. בנוגע לספר המרדכי, ראה שם בפירוט עמ' 449-447. עמנואל מתייחס בפירוש לכת"י בודפשט, בו משמשות לסירוגין לשונות בגוף ראשון לצד לשונות בגוף שלישי.
לגבי כת"י וטיקן, נכון שהוא חשוב ביותר, ונושא את מתכונת הספר הקרובה ביותר למקורית, אבל באמת במקומות רבים הוא משופע בטעויות סופר ושיבושי העתקה לרוב. עצה בעניין זה, בהערה הבאה.
לגבי כת"י אוקספורד 778, נכתב: 'אמור להיות מאותה קבוצה של וטיקן, בסה"כ עוד כת"י, אינו מיוחד לא לטוב ולא לרע'. חושבני שיש לחלוק בתוקף רב על קביעה זו. ככל הנראה שני כתבי היד הללו, וטיקן ואוקספורד 778, מוסרים את מתכונת ונוסח הספר המקוריים ביותר, או הקרובים ביותר למקור, וכפי שכבר בירר בטוב טעם ר' יצחק קלינמן במבוא למרדכי השלם - ביצה. נותר רק להכריע האם שניהם משתלשלים ממקור אחד (באופן שהם נושאים שיבושים משותפים), או שלא. עכ"פ הניסיון לימד, שבהרבה מקומות בהם ישנם שיבושים וטעויות סופר בכת"י וטיקן וכנ"ל, הרי שבמקביל בכת"י אוקספורד 778 הנוסח מתוקן. ופעמים גם להפך. כך שהם יכולים להשלים זה את זה.
וראה עוד בעניינים אלו בכלל, ובחשיבות כת"י וטיקן ואוקספורד 778 בפרט, בקובץ 'חצי גבורים' האחרון, במאמר העוסק במרדכי לערבי פסחים.
ניתן לומר באופן כללי (מבלי לרדת לפרטים) כי לספר המרדכי ישנם שלושה סוגי עריכות עיקריים. הסוג הראשון, הוא האופן המקורי מבחינת הנוסח, הסדר והמתכונת, כפי שיצאו מתחת ידי מחברו ר' מרדכי בן הלל. הסוג השני, הוא הרחבת הנוסח על ידי הוספות וגיליונות שבעריכת בני אושטרייך. הסוג השלישי, הוא הרחבה במידה מרובה מאוד, על ידי הוספות רבות, שבעריכת בני ריינוס.
כאמור, כתבי היד וטיקן ואוקספורד 778 שייכים, או קרובים ביותר, לסוג הראשון. כנראה שהגיע הזמן לתת דגש מיוחד על שני כתבי היד הללו, על מנת להגיש מחדש את ספר המרדכי באופן הכי קרוב למקור, כפי שיצא מתחת יד המחבר (כמובן עם תמיכה והשלמות במקומות הצורך על פי כתב יד בודפשט ועוד, אך הכל בזהירות, ובקביעת מתודות ברורות של חתירה לנוסח והסדר המקוריים ביותר של החיבור).