מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי דורשי יחודך » א' נובמבר 03, 2019 11:21 pm

דרומי כתב:התכוונתי להוכיח שלא כל מאמר שכתוב בחז"ל יש להבינו כמסר מעשי כפשוטו.

אף בעניננו, נכון שיש גמרא שמתארת את המצב הקשה באופן ציורי עד כדי שהיינו אמורים להימנע מללדת ח"ו,

אך כנגד גמרא זו יש גמרות מפורשות המספרות על 'מעשה רב' באופן הכי נחרץ,

הן אצל עמרם ויוכבד ומרים, והן אצל חזקיהו המלך,

וגמרות אלו הן שצריכות ללמד אותנו כיצד יש לנהוג באופן מעשי.

כשבאים לפסוק הלכה למעשה לא תמיד זה מסתדר עם כל המדרשים והאגדות.



הראשונים לקחו את הגמרא מאד רציני, והגמרא הזאת משמשת מקור לדעה המובאת ברמ"א.
התוס' שואלים הא כתיב פרו ורבו, ותי' דשמא מיירי אחרי שהוליד בן ובת. (נכון, מתוס' מוכח שנקטו שאין לפטור ממצות פו"ר. וראה להלן.)

המרדכי לומד כפשוטו ולכן כותב שאין כופין על מצות פ"ו בזמן הזה. דבריו הובאו להלכה ברמ"א בסימן הראשון באבן העזר. ע"ש בב"ש סק"ו. ועי' גר"א שהעיר מהתוס'. עכ"פ אין הדבר פשוט כלל.

וראה עוד בתשובת הח"ס על בגדי צבעונים מה שכתב בסוגיא זו.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי דורשי יחודך » א' נובמבר 03, 2019 11:37 pm

דרומי כתב:יש גם מדרש שאומר (מד"ר ר"פ ויקרא) שתלמיד חכם שאין בו דעת נבילה טובה הימנו.

כמובן שאיני דן למעשה אלא רק על העיקרון.

ידוע שאם מקבלים חירוף וגידוף, צריך להגיד "ה' אמר לו קלל", ולהפנים את המסר ששלחו מן השמים.
כאן יש לי בעיה, שכן לא יתכן שמן שמים יקבעו שאני "תלמיד חכם", ולו אפילו תלמיד חכם שאין בו דעת.
אז מה עושים עם זה?
אולי פלגינן דבורא, ורק החצי השני הוא מסר מן השמים?

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 03, 2019 11:44 pm

צא ולמד סוגיית הש"ס בשבת "איזהו תלמיד חכם", ומסתמא לפחות לפי דעה אחת שם - תלמיד חכם הינך.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 04, 2019 12:06 am

שבת - קיד א

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' נובמבר 04, 2019 1:42 am

דרומי כתב:הרמ"א מביא שאם יש לו כמה ילדים מאם אחת, וכעת רוצה להתחתן עם אשה נוספת אך חושש שהילדים מהאשה השניה יתקוטטו עם הילדים מהאשה הראשונה - מותר לו להעדיף לקחת אשה שאינה בת בנים. ויש מהפוסקים החולקים עליו ואומרים שגם במקרה כזה צריך להתאמץ ולהביא ילדים נוספים.
אין הדברים מדויקים. לא קם פוסק אחד לחלוק על רמ"א. ואף בעל 'חלקת מחוקק', שטוען כי הראיה לדין זה ראיה קלושה היא, אינו מביע דעה חלוקה.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' נובמבר 04, 2019 2:01 am

יאיר כתב:אדם שקיים פו"ר... האם יוליד עוד ילדים שהרי מקרב הגאולה ("אין בן דוד בא עד שיכלו כל הנשמות שבגוף") או שמא...
בתלמוד משמש המאמר 'אין בן דוד בא עד שיכלו כל נשמות שבגוף' נימוק להקל את חובת העיסוק בפריה ורביה ולא להחמיר, כדלהלן:
אִתְּמַר: הָיוּ לוֹ בָּנִים וָמֵתוּ – רַב הוּנָא אָמַר: קִיֵּם פְּרִיָּה וּרְבִיָּה, רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר: לֹא קִיֵּם. רַב הוּנָא אָמַר קִיֵּם – מִשּׁוּם דְּרַב אַסִּי, דְּאָמַר רַב אַסִּי: אֵין בֶּן דָּוִד בָּא עַד שֶׁיִּכְלוּ כָּל נְשָׁמוֹת שֶׁבַּגּוּף (כְּלוֹמַר, טַעְמָא דִפְרִיָּה וּרְבִיָּה מִשּׁוּם דְּרַב אַסִּי, וְהַאי כֵּיוָן דְּנִטְּלוּ עַל יָדוֹ מִנְּשָׁמוֹת שֶׁבְּאוֹתוֹ אוֹצָר שֶׁשְּׁמוֹ 'גּוּף' הֲרֵי קִיֵּם מִצְוַת פְּרִיָּה וּרְבִיָּה). וְרַבִּי יוֹחָנָן אָמַר לֹא קִיֵּם פְּרִיָּה וּרְבִיָּה – 'לָשֶׁבֶת יְצָרָהּ' בָּעֵינַן, וְהָא לֵיכָּא.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי יאיר » ב' נובמבר 04, 2019 2:07 am

אכן, יישר כח. אך זה לא עונה או מבטל את השאלה כלל.

והרי לנו חידה "מהו הדבר היוצא ממקום, ונכנס למקום אחר לגמרי לגמרי, אך נקרא באותו שם"...

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: במצות "ולערב אל תנח ידך"

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' נובמבר 04, 2019 3:33 am

בפרק הבא על יבמתו תניא:
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר: נָשָׂא אָדָם אִשָּׁה בְּיַלְדוּתוֹ – יִשָּׂא אִשָּׁה בְּזִקְנוּתוֹ, הָיוּ לוֹ בָּנִים בְּיַלְדוּתוֹ – יִהְיוּ לוֹ בָּנִים בְּזִקְנוּתוֹ; שֶׁנֶּאֱמַר: 'בַּבֹּקֶר זְרַע אֶת זַרְעֶךָ וְלָעֶרֶב אַל תַּנַּח יָדֶךָ, כִּי אֵינְךָ יוֹדֵעַ אֵי זֶה יִכְשַׁר הֲזֶה אוֹ זֶה, וְאִם שְׁנֵיהֶם כְּאֶחָד טוֹבִים'.
בטעם הדבר ובגדר חיובו נחלקו רבותינו הראשונים:

א. רש"י בקהלת כתב:
נָשָׂאתָ אִשָּׁה בַּת בָּנִים בְּיַלְדוּתְךָ – שָׂא אִשָּׁה בַּת בָּנִים בְּזִקְנוּתְךָ, כִּי אֵינְךָ יוֹדֵעַ אֵי זֶה יִכְשַׁר – אִם בָּנִים שֶׁבְּיַלְדוּתְךָ יִתְקַיְּמוּ לְךָ, אוֹ שֶׁמָּא לֹא יִתְקַיְּמוּ אֶלָּא שֶׁבְּזִקְנוּתְךָ. מָצִינוּ בְּאִבְצָן 'שְׁלשִׁים בָּנוֹת שִׁלַּח הַחוּצָה, וּשְׁלשִׁים בָּנוֹת הֵבִיא לְבָנָיו', וְכֻלָּם מֵתוּ בְּחַיָּיו, וּבְזִקְנוּתוֹ הוֹלִיד אֶת עוֹבֵד וְנִתְקַיֵּם לוֹ.
לאמר, מחשש מיתת הבנים הראשונים יש לו לאדם לעסוק בפריה ורביה כל עוד כחו במתניו.

ב. וביבמות כתב רש"י:
'אֵי זֶה יִכְשַׁר' – אֵיזֶה זֶרַע יְהֵא הָגוּן וִירֵא שָׁמַיִם וּמִתְקַיֵּם.
הוסיף הרב נימוק נוסף: הגדלת הסיכוי להוליד זרע הגון וירא שמים.

ג. וכתב הראב"ד בהשגותיו על ספר המאור:
כְּעֵצָה טוֹבָה קָאָמַר לָהּ רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ.
לאמר, לא מצות חכמים יש כאן, כי אם עצה טובה.

ד. אך הרמב"ן שם ב'מלחמת השם' כתב:
מִצְוָה דְרַבָּנָן דְּלָאו תַּקַּנְתָּא הִיא, אֶלָּא כְּעֵין יִשּׁוּב דֶּרֶךְ אֶרֶץ.
מִצְוָה דְרַבָּנָן הִיא כְּמִנְהַג דֶּרֶךְ אֶרֶץ, מִדְּקָא נָסֵב לֵהּ תַּלְמוּדָא 'בַּבֹּקֶר זְרַע אֶת זַרְעֲךָ' וְלֹא הִזְכִּירוּ בָּזֶה אִסּוּר, אֶלָּא 'יִשָּׂא אִשָּׁה', מִצְוָה דִּלְכַתְּחִלָּה הוּא, אֵין כּוֹפִין וְלֹא קוֹרִין עֲבַרְיָנָא לְמִי שֶׁאֵינוֹ רוֹצֶה לַעֲסֹק בָּהּ.
לאמר, מצוה יש כאן, אך מצוה מעין המצוות שצוו חכמים בדרך ארץ היא.

ה. הרמב"ם בהלכות אישות סלל לו דרך מחודשת ממקור בלתי ידוע:
אַף עַל פִּי שֶׁקִּיֵּם אָדָם מִצְוַת פְּרִיָּה וּרְבִיָּה, הֲרֵי הוּא מְצֻוֶּה מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים שֶׁלֹּא יִבָּטֵל מִלִּפְרוֹת וְלִרְבּוֹת כָּל זְמַן שֶׁיֶּשׁ בּוֹ כֹּחַ, שֶׁכָּל הַמּוֹסִיף נֶפֶשׁ אַחַת בְּיִשְׂרָאֵל כְּאִלּוּ בָּנָה עוֹלָם.
הגדיר הרב את המצוה כ'מצוה מדברי סופרים', ותכליתה: הוספת נפשות בישראל.

ו. והלכתא כרמב"ן, כמו שפסק מרן בשולחן ערוך אבן העזר:
אַף עַל פִּי שֶׁקִּיֵּם פְּרִיָּה וּרְבִיָּה אָסוּר לוֹ לַעֲמֹד בְּלֹא אִשָּׁה. וְצָרִיךְ שֶׁיִּשָּׂא אִשָּׁה בַּת בָּנִים, אִם יֵשׁ סִפֵּק בְּיָדוֹ, אֲפִלּוּ יֶשׁ לוֹ כַּמָּה בָּנִים.
'צריך' דייקא.
נערך לאחרונה על ידי ביקורת תהיה ב ג' נובמבר 05, 2019 10:10 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

כולל יונגערמאן
הודעות: 584
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ב' נובמבר 04, 2019 5:15 am

'אם יש סיפק בידו' - לכאורה מבואר מדברי המחבר פטור גורף (ואולי אף מניעה) לרוב הציבור...

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי דרומי » ב' נובמבר 04, 2019 11:00 am

לסיכום, הפסוק אומר במפורש 'כי אינך יודע איזה מהם יכשר' - ודלא כדעה שהובאה כאן שהאדם אמור לעשות חשבונות ולהחליט על דעת עצמו איזה זרע ראוי ואיזה לא.

והמחבר באה"ע הביא דיעה שצריך האדם למכור ס"ת כדי לישא אשה בת בנים אף שכבר קיים מצות פריה ורביה.

ולא נתבקש האדם לבדוק האמנם כדאי להביא עוד בנים, ואולי יגדלו שלא כראוי וכו', אלא עליו לקיים את מצוותו בפשטות ובתמימות וה' יהיה בעזרו. ובדיוק על זה נאמר "בהדי כבשי דרחמנא למה לך".

ובאמת שלא צריך להגיע לאמונה עילאית, אלא רואים במוחש במציאות שיש הרבה הפתעות בחיים, וכמו שהיה אצל תלמידי ר' עקיבא ועוד ועוד.

ורק במקרה שיש חשש ברור של קטטה כתב הרמ"א להקל בזה. ואף בזה נראה מדברי החלקת מחוקק שלא קיבל את דבריו.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' נובמבר 04, 2019 11:44 am

דרומי כתב:במקרה שיש חשש ברור של קטטה, כתב הרמ"א להקל בזה.
וטעמא דמילתא: אשה שהיא סיבה לקטטה בביתו של אדם – אינה נחשבת אשה ההוגנת לו, ולא נתחייב אדם לשאת אשה שאינה הוגנת בשביל לפרות ולרבות הימנה.
ואפשר שגם מי שעדיין לא קיים מצות פריה ורביה אינו חייב לשאת אשה בת מריבה, אף על פי שיבטל מפריה ורביה.
נערך לאחרונה על ידי ביקורת תהיה ב ג' נובמבר 05, 2019 10:14 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי יאיר » ב' נובמבר 04, 2019 12:24 pm

סיכום שהכל בו לפי פרשנותך האישית והלא מוכרחת ומוכחת

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי דרומי » ב' נובמבר 04, 2019 12:39 pm

עדיין לא הבאת לי מקרה אחד שבו נהגו למעשה להימנע מלידת ילדים בגלל חשש לעתידם הרוחני!

ואם נהיה כנים עם עצמנו, הרי ברור שאדם שעשה את מצוותו בתמימות ובלי חשבונות, לא יבואו אליו בטענות בשמים ויקבל את שכרו הטוב, גם אם לא הצליח כ"כ וילדיו לא יצאו כמו שרצה,

ומכלל הן אתה שומע וכו'.

האלקים עשה את האדם ישר וגו'.

נ.ב. אין בדעתי להמשיך ולדון בנושא, אבל מכיון שראיתי שנפגעו מסגנוני - ברצוני להבהיר: מה שקומם אותי הוא העובדה שדוקא בנושא הזה שבו נאמר בפירוש 'בהדי כבשי דרחמנא למה לך', מנסים 'להתחכם' יותר כביכול ולהיות יותר צדיקים מרבונו של עולם...

ואגב, בסיפור של חזקיהו המלך, אין הפירוש רק שחזקיהו היה צריך לקיים את המצוה ולא להתחשב בחשבונות (בבחינת 'חוקה חקקתי גזירה גזרתי'), אלא שבאמת הוא הרוויח מקיום המצוה ובסופו של דבר יצא מזרעו יאשיהו המלך שהיה צדיק גדול ביותר, ועוד צדיקים. ואנן מה נעני אבתריה.

ובפירוש אמרו לגבי כמה ענינים: ודילמא נפיק מיניה זרעא מעליא. ולא אמרו להיפך.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' נובמבר 04, 2019 2:54 pm

היה מונח בזכרוני שכבר היו שני אשכולות על נושא זה (באחד הובאו דברי הגאון הנשגב רבי חיים ברלין בן מרנא הנצי"ב, שנוטים לדברי הרב יאיר), אבל חיפשתי ולא הצלחתי למצוא (ככה"נ טעיתי בחיפוש)

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי חגי פאהן » ב' נובמבר 04, 2019 4:13 pm

רבי נחמן מברסלב אמר שיביא, משום שבכל מקרה משיח יחזיר את כולם בתשובה. המקור באחד מספרי ברסלב.

הוה אמינא
הודעות: 1444
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' נובמבר 04, 2019 5:23 pm

הח"ח בדורו כבר היה רגיל לענות לחשוןכי בנים שבקשו ברכה לזש"ק, "בשביל מה ילדים? וכי הם בטוחים שילכו בדרך התורה?" (בספר של בנו, ועוד).
וכמובן שיש לחלק בין מי שבדרך הטבע יכול להביא ילדים שעליו לא אמר את פסוקו.
אבל הצד הזה קיים.
ובספריו הרבה לציין את מצב הדור שהבנים לא הולכים בדרך האבות ומה יעשה מי שבניו כאלו כדי שיהיה לו שם ושארית בעתיד, לתרום לישיבות וכדו'.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי יאיר » ב' נובמבר 04, 2019 5:34 pm

הרב דרומי עיין כאן ולמד ק"ו..
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7 ... 7%95%D7%AA
(שייך גם לאשכול "אהבת איש לאשתו")

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי יאיר » ב' נובמבר 04, 2019 5:39 pm

ואם כבר, אז באותו ענין

האם מי שחזר בתשובה גם מצווה/מחוייב לאהוב את אשתו?

ואם היתה חרדית וחזרה בשאלה?

ואם שמה/העבירה הילדים לחינוך חילוני? וכי יכול/צריך לאוהבה??

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 04, 2019 5:40 pm

אני לא מבין איך השאלה יכולה להיות מעשית?
הרי במצוות עונה הוא חייב!
אלא, מה? רוצים לומר שישתמש במנינעה? זה גופא מי התיר לו?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי יאיר » ב' נובמבר 04, 2019 5:45 pm

א. יש מקרים שמותר אמצעי מניעה מסויימים.
ב.היא גופא סיבה להיתר כזה. (בפרט אם הוא מצטער מאוד מזה ולא מעוניין שיוולדו לו בנים מחללי שבת ואז גם הויא דומיא כבני ט' מידות).

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 04, 2019 5:55 pm

כדכד כתב:אני לא מבין איך השאלה יכולה להיות מעשית?
הרי במצוות עונה הוא חייב!
אלא, מה? רוצים לומר שישתמש במנינעה? זה גופא מי התיר לו?

ואם היא לא חפצה כ"כ ב"מצוות עונה"?!

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 04, 2019 6:08 pm

יאיר כתב:א. יש מקרים שמותר אמצעי מניעה מסויימים.
ב.היא גופא סיבה להיתר כזה. (בפרט אם הוא מצטער מאוד מזה ולא מעוניין שיוולדו לו בנים מחללי שבת ואז גם הויא דומיא כבני ט' מידות).

אין הכי נמי אבל עד שדנים על היתר ביטול מצות "לערב" יש לדון על היתר זה קודם כי הענין הזה יכול להיות חמור הרבה יותר

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי יאיר » ב' נובמבר 04, 2019 6:12 pm

אא"כ היא גופא סיבת ההיתר

(או שקיבלו היתר מסיבות אחרות)

אתה סבור שאולי נתיר לו לא להוליד (מטעם שהילדים מסתמא לא ישמרו מצוות)
אך אולי לא נתיר מניעת הריון ע"י גלולות למשל ואז יהיו אסורים תמיד?

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 04, 2019 6:52 pm

לא
אני סבור שיש לחפש היתרים על המניעה לפנינ שמחפשים היתרים על ביטוןל מצות לערב
דומני שזה מה שכתבתי קודם
אם אין היתר למניעה לכאורה ודאי שלא יהיו אסורים בגלל הסיכוי שהילדים יחללו שבת

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי יאיר » ב' נובמבר 04, 2019 6:57 pm

אבל כתבתי פעמיים שהיא גופא סיבה להיתר מניעה

שמחו
הודעות: 278
הצטרף: ו' נובמבר 13, 2015 12:37 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי שמחו » ב' נובמבר 04, 2019 7:25 pm

כדכד כתב:אני סבור שיש לחפש היתרים על המניעה לפנינ שמחפשים היתרים על ביטוןל מצות לערב

קודם תחפש את האיסור על המניעה, אח"כ נצטרך לחפש היתר.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי חיימשה » ב' נובמבר 04, 2019 10:24 pm

מה באמת הגדר של מצות עונה באופן ששני בני הזוג לא ניחא להו בזה?

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' נובמבר 04, 2019 11:37 pm

בברכה המשולשת כתב:היה מונח בזכרוני שכבר היו שני אשכולות על נושא זה (באחד הובאו דברי הגאון הנשגב רבי חיים ברלין בן מרנא הנצי"ב, שנוטים לדברי הרב יאיר).

viewtopic.php?p=183804#p183804
viewtopic.php?p=454198#p454198

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי יאיר » ב' נובמבר 04, 2019 11:47 pm

יישר כח.

ואת זה הוא עוד כתב על זמנו ועל זוג חרדים!!

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' נובמבר 04, 2019 11:49 pm

שו"ת שבט הלוי ד, קסא
כאשר נסעתי קצת לחו"ל לנוח מטרדותי, באה לידי מכתבו ואשיב בקצור כי אני כאן בלי ספרים הנצרכים, ואשר שאל באחד שיש לו שמנה ילדים, והוא בן מ"ד שנה האם צריך להשתדל שיהי' לו עוד ילדים מטעם בבקר זרע זרעך ולערב אל תנח ידך כמבואר בשו"ע, כי ראה בשו"ת פני אהרן שאם קשה לחנך הילדים עפה"ת אז די בבן ובת שזה חיוב וראי' מברכות י' ע"א בענין חזקי' מלך יהודה, ובמקומו החינוך קשה כי בתי ספר הם מעורבים בנים ובנות עד גיל י"ד, אמנם אשתו החשובה טוענת נגד זה והיא רוצה לישא בעול החינוך כפי שאפשר, וגם להראות שלא הולכים אחרי מנהג הקלוקל של מיעוט ילדים שנתפשט נגע זה גם בבתי היראים בעו"ה, ושוב מביא בשם הח"ח זי"ע, שאמר פעם שמי יודע שזה ברכה שיהיו לו ילדים דמי יודע איך יתנהגו ועוד האריך.
הנה לא הייתי מזדקק לשאלה זאת לולא שאני רואה מצוה להוציא מלב הטועים, הנה ס' שו"ת פני אהרן לא ראיתי, אמנם ראיתי מברכות שם בודאי ממ"ש דחזקי' המלך לא רצה לעסוק בפ"ו משום דחזי דנפקי לי' בנין דלא מעלי, והשיב לו ישעי' הנביא בהדי כבשי דרחמנא למה לך את מה דמיפקדת בעי לך למיעבד, דמשמע מזה רק מה שמצוה דהיינו עצם מצות פ"ו דמקיים בבן ובת וכן יראה לכאורה מלשון הגמ' דלא עסקת בפרי' ורבי', אבל לדידי אין מכ"ז ראי' דלשון מיפקדת שייך שפיר גם במצווה מדברי קבלה דלערב אל תנח, ולשון פריה ורביה אינו מכריע דהמצוה בכללה נקראת פ"ו גם חלק של בערב אל תנח, ועוד דהאמת קאמר לי' דגם בעיקר פ"ו לא עסיק עדיין, ועוד דשאני התם שהי' חזקי' המלך בעל רוה"ק אמיתי, וידע בברור גמור שבניו יהי' רשעים, וזה לא שייך בזה"ז דמי יודע כן, הלא ידוע שגלגולי סבות כל החינוך בזה"ז הם הרבה ולא קצרה ידו להושיע, ובפרט במקום שהאב והאם רוצים בחינוך הבן הגם שאין בתי ספר טובים, וכי על בתי ספר מוטל מצוות חינוך אינו מונח אלא על האב, ואם הוא ירא שמים בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו.
ומה דאיתא בשו"ע אה"ע סי' א' ס"ח בהג"ה בשם התה"ד דאם יש לו בנים הרבה מותר לישא אשה שאינה בת בנים מחשש דיבא לקטטה בין הבנים ובין הבנים לאשה, הרי דמותר למנוע מסבת קטטה ממצות לערב אל תנח ידך, ואולי גם מטעם הנ"ל. הנה הרבה יש לחלק בזה דקטטה מבנים שונים מאמהות שונות בבית הוא דבר טבעי ורגיל, ואינו מחויב להכניס מריבה לתוך ביתו שהיא קשה ממלחמת גוג ומגוג כמבואר בפ"ק דברכות, משא"כ ענין חינוך שבידו תלוי, ועוד והוא העיקר דאיפכא יש לדייק מזה דדוקא לישא מעיקרא אשה שאינה בת בנים הוא דמותר הא לעשות פעולות שלא תלד אשה בת בנים עדיין לא שמענו, ומה שהעיד לו א' בשם הח"ח זי"ע אין להעמיד על דברים כאלה (שוב העיר אותי ת"ח על מה שמביא בתולדות הח"ח זי"ע כרך א' עמוד קצ"ז דמוכח כדברינו ופשוט.)

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי יאיר » ב' נובמבר 04, 2019 11:56 pm

לכאורה גם משם ראיה לדברינו שהרי פה אין הדבר תלוי בו אלא יהיו במוסדות חילונים
(איני מדבר על מש"כ לענין מניעה וגם שם יש לחלק)

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי יאיר » ג' נובמבר 05, 2019 7:44 am

איחדו פה ג' אשכולות

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי דרומי » ג' נובמבר 05, 2019 10:22 am

ייש"כ להרב מעט דבש שהביא את תשובת שבט הלוי. ושמחתי לראות שכיוונתי לדבריו, אם כי לאמיתו של דבר אין בזה כל חידוש והדברים פשוטים מעצמם, אבל שלא ליתן פתחון לבע"ד לחלוק.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 05, 2019 11:03 am

חיימשה כתב:מה באמת הגדר של מצות עונה באופן ששני בני הזוג לא ניחא להו בזה?

לכאורה מצות עונה היא שעבוד של כל אחד מבני הזוג כלפי השני ואם שניהם באמת לא מעוניינים לכאורה אין חיוב (אבל צריך לבדוק היטב שהצד השני באמת לא מעוניין)

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 05, 2019 11:05 am

שמחו כתב:
כדכד כתב:אני סבור שיש לחפש היתרים על המניעה לפנינ שמחפשים היתרים על ביטוןל מצות לערב

קודם תחפש את האיסור על המניעה, אח"כ נצטרך לחפש היתר.

בודאי שיש איסורים על המניעה
באופנים מסויימים זה יכול להיות שז"ל וגם באופנים שזה לא - לא תמיד פשוט שזה מותר ולענ"ד אף רב לא יתיר בפשיטות בסתמא שימוש במניעה בלי שאלה פרטנית על אותו מקרה

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי יאיר » ג' נובמבר 05, 2019 11:29 am

דרומי כתב:ייש"כ להרב מעט דבש שהביא את תשובת שבט הלוי. ושמחתי לראות שכיוונתי לדבריו, אם כי לאמיתו של דבר אין בזה כל חידוש והדברים פשוטים מעצמם, אבל שלא ליתן פתחון לבע"ד לחלוק.

viewtopic.php?p=183804#p183804

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 05, 2019 12:37 pm

דרומי כתב:ייש"כ להרב מעט דבש שהביא את תשובת שבט הלוי. ושמחתי לראות שכיוונתי לדבריו, אם כי לאמיתו של דבר אין בזה כל חידוש והדברים פשוטים מעצמם, אבל שלא ליתן פתחון לבע"ד לחלוק.

שבט הלוי דן באופן אחר שבו האב והאם שומרים תורה ומצוות אלא שהאב חושש שהילדים ידרדרו בהשפעת הרחוב ויש סברא לחלק בין זה ובין הנדון ששאל הרב יאיר בראש האשכול לגבי אשה שהיא עצמה אינה שומרת תומ"צ ובהשפעתה יגדלו הילדים.
כך שפתחוון פה לבע"ד לחלק יש.
לא כתבתי את זה להלכה אלא כסברא לחלק. יתכן שהשבה"ל לא היה מחלק.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי לייטנר » ג' נובמבר 05, 2019 3:45 pm

זכורני דיון בישיבתנו בין האברכים ביחס להפסקה בין לידות וכו', עד שנמנו וגמרו מספר אברכים ותיקים לגשת בשאלה זו אל אחד מגדולי הדור. אינני יכול לומר מה אמר, אך כשיצאו אמר אחד מחשובי האברכים: "אין בן דוד בא... ואנחנו נעכב את הגאולה?!". סופו של סיפור הוא שלאותו אדם יש יותר מתריסר ילדים, ושלושה מהם יצאו לתרבות רעה...

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 05, 2019 5:10 pm

מה בא מר לומר בזה?

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי לייטנר » ג' נובמבר 05, 2019 6:10 pm

האמת שזה רק סיפור, וסטטיסטית הוא לא אמור להוכיח כלום.
הסיבה שהבאתי את הסיפור היה דוגמא לדחף (שכנראה בא ממקום חיובי) שתוצאותיו השליליות ניכרות היטב.
כלומר, ריבוי ילדים מעבר לחובה הנצרכת יכול לבוא לעיתים ע"ח חינוך הילדים, והנה דוגמא לכך.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 131 אורחים