מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הדלקה מפלג המנחה בציבור

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 1207
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

הדלקה מפלג המנחה בציבור

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' דצמבר 20, 2019 2:55 pm

בכולל ספרדי גומרים בחנוכה ב4:30 אחרי ערבית, ואח"כ סוגרים הכולל.
האם ידליקו בברכה קודם ערבית?
צדדי הספק: מותר להדליק מפלג. אבל בנ"ד בלילה ממש אינם נמצאים.
כמה אחרונים כ' דא"צ בביכנ"ס חצי שעה, ואפשר לכבות בגמר התפילה. אבל בנ"ד עוד לא הגיע זמן החיוב.
אמנם מאידך גיסא המצוה לפני ערבית. וצ"ע

שומע ומשמיע
הודעות: 2327
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: הדלקה מפלג המנחה בציבור

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' דצמבר 20, 2019 4:06 pm

התרה"ד שהוא מהסוברים שאפשר להדליק בפלה"מ, כתב הטעם שהכשר מצוה כמצוה. אבל אם לא נשארים שם בללה אין מצוה להכשיר. ושרגא בטיהרא מאי אהני.
וראה כאן:
viewtopic.php?f=17&t=38785&p=569716&hilit=%D7%90%D7%91%D7%95%D7%94%D7%91#p569716

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 1207
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הדלקה מפלג המנחה בציבור

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' דצמבר 21, 2019 6:40 pm

אני חפש אם יש גילוי באחרוני דורינו בזה.

כמעיין המתגבר
הודעות: 312
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: הדלקה מפלג המנחה בציבור

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » א' דצמבר 22, 2019 11:33 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:אני חפש אם יש גילוי באחרוני דורינו בזה.


יראה כת"ר בשו"ת אדרת תפארת ח"ב סימן לא שהשווה דין הדלקה בבית הכנסת להדלקה בבית בכל העניינים, ונראה שהסכים איתו בחזון עובדיה חנוכה עמ' קמד.

אמריקנר
הודעות: 17
הצטרף: ד' מרץ 21, 2018 6:25 pm

Re: הדלקה מפלג המנחה בציבור

הודעהעל ידי אמריקנר » ד' דצמבר 25, 2019 1:15 am

אפשר קישור בבקשה

חיימקה
הודעות: 1132
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: הדלקה מפלג המנחה בציבור

הודעהעל ידי חיימקה » ד' דצמבר 25, 2019 2:14 am

אמריקנר כתב:אפשר קישור בבקשה


https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=147

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 1207
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הדלקה מפלג המנחה בציבור

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' דצמבר 29, 2019 12:10 am

תשובה: המנהג להדליק בבית הכנסת בברכה. ואף שיש מהראשונים שערערו על זה, מ"מ כן הסכמת הפוסקים. ואף שבהדלקה בביכנ"ס הקילו הפוס' בכמה פרטים, וכגון, במקום שמתפללים תיכף והולכים לביתם, די"א שאין צריך להשאיר את הנר כשיעור חצי שעה, ובמקום צורך גדול אפשר לכבות אחר התפילה [ע' חזו"ע עמ' מו], ומ"מ לכתחילה יש להדליק חצי שעה לפחות. וכמ"ש המ"ב.

והנה, מי שמדליק מפלג המנחה, אף שפשטות דברי הפוסקים שמדליק "בברכה", וכ"כ המ"ב [תרעב ס"ק ג'], והביא כן בשם החיד"א בברכי יוסף, מ"מ מצאנו להחיד"א גופיה בספרו כסא רחמים [פ"כ ה"ד] שהוכיח מהמסכת סופרים שם שא"א להדליק בברכה, לפי שאין מברכין על הנר עד שיאותו לאורו, והיינו בלילה. ונמשך אחריו בכה"ח [ס"ק י'].

והנה כל זה באדם רגיל שהוא חייב מעיקר הדין, ובזה נראה פשטות ד' הפוסקים ומרן השו"ע שמברך מפלג המנחה, אמנם בבית הכנסת שאינו חיוב גמור מעיקר הדין, ויש מהראשונים שסוברים שאין להדליק בביכה"ס בברכה, וי"א שגם אדם רגיל כשמדליק מפלג המנחה אין לו לברך, לכאו' כ"ש שבביהכנ"ס אין לברך.

ובפרט, שאינם נמצאים שם בלילה שהוא עיקר זמן החיוב, ואפשר דבכה"ג אין החיוב אלא ע"ש סופו, ופטורים מעיקרא.

אמנם המעיין בד' הפוסקים יראה שהדבר ברור שהמנהג היה לברך בבית הכנסת "קודם השקיעה", אף אם היו הולכים לביתם קודם זמן צאת הכוכבים, עי' במנהגי מהרי"ל, ובלבוש ובב"ח שם, וכ"כ בשו"ת שב יעקב, וביאר הלבוש: שהוא תחילת הכנסת היום הבא, שתפילת ערבית היא מן היום הבא. והוסיף לבאר הגר"מ קוטקס שליט"א, כיון דמצאנו כמה דינים בהדלקה בביהכנ"ס משום שהוא "דומיא דמנורה דביהמ"ק", ולכן מדליקים בדרום, ומדליקין גם בשחרית, ובשמן זית דווקא, ואת המנורה בביהמ"ק הדליקו ביום, ה"ה דמנורה דביהכנ"ס מדליקין ביום.

וכן היה מנהג הספרדים בירושלים מקדמת דנא, שהיו מתפללים בפלג ומדליקין והולכים לביתם הרבה קודם השקיעה. וכן נוהגים היום בקהילות החלבים בנ"י.
[קיבלתי מת"ח אחד]

שומע ומשמיע
הודעות: 2327
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: הדלקה מפלג המנחה בציבור

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' דצמבר 29, 2019 2:56 pm

שומע ומשמיע כתב:התרה"ד שהוא מהסוברים שאפשר להדליק בפלה"מ, כתב הטעם שהכשר מצוה כמצוה. אבל אם לא נשארים שם בללה אין מצוה להכשיר. ושרגא בטיהרא מאי אהני.
וראה כאן:
viewtopic.php?f=17&t=38785&p=569716&hilit=%D7%90%D7%91%D7%95%D7%94%D7%91#p569716

חוזרני בי.
די"ל, דכיון שבבית הכנסת מדליקים בפנים יש תוספת אורה גם ביום.
וכך מבואר בתשו' מהר"ם רוטנבורג (קכז, הובא באשכול שציינתי), ששאלוהו על להדליק נרות בבית הכנסת ביו"ט ביום, וענה שיש בזה תוספת אורה, ואחת מראיותיו שיש ענין בתוספת אורה היא מנר חנוכה שמדליקים [לשיתו] בשקיעה"ח. כשיש עוד אור.
ואפשר שהרי זה בא ללמד נמצא למד, שגם בחנוכה כשמדליקים בפנים יש תוספת אורה גם ביום.


חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים