מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
גלרשטיין
הודעות: 339
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 8:07 am

״להשכיחם״ או ״להשכיח״ ב׳על הניסים׳

הודעהעל ידי גלרשטיין » ש' דצמבר 08, 2018 6:17 pm

מישהו מכיר נוסח ל על הניסים שגורס ״להשכיח תורתך ולהעביר חוקי רצונך״ (במקום ״להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך״). [ראיתי מי שמביא שכן הוא נוסח הגר״א, בספר עיון תפילה וכן בספר גנוזות הגר״א. ד״א: אשמח אפ מישהו יוכל את העמודים בהם כתוב כן מספרים אלו לכאן]

שייף נפיק
הודעות: 2508
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

חטא החשמונאים ברפיון הכהונה

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' דצמבר 22, 2019 2:47 pm

אני מזדרז לפני חנוכה, מאחר שראיתי שר' גדליה אייזמן אמר בשם ר' אייזיק שר שלא ראוי לעסוק בחטאי החשמונאים. אז אני כותב לפני...

הנה כתב הרמב"ן בראשית פרק מט: "ואפשר גם כן שהיה עליהם חטא במלכותם מפני שהיו כהנים ונצטוו (במדבר יח ז) תשמרו את כהונתכם לכל דבר המזבח ולמבית לפרכת ועבדתם עבודת מתנה אתן את כהונתכם, ולא היה להם למלוך רק לעבוד את עבודת ה'. והנה כתב הב"ח אורח חיים סימן תרע אבל בחנוכה עיקר הגזירה היתה על שהתרשלו בעבודה ועל כן היתה הגזירה לבטל מהם העבודה כדתניא בברייתא (אוצר מדרשים [אייזנשטיין] עמ' 193 ד"ה דור) שגזר עליהן אותו הרשע לבטל התמיד ועוד אמר להם מצוה אחת יש בידם אם אתם מבטלין אותה מידם כבר הם אבודין ואיזה זה הדלקת מנורה שכתוב בה (שמות כז כ) להעלות נר תמיד כל זמן שמדליקין אותן תמיד הם עומדין כו' עמדו וטימאו כל השמנים וכשחזרו בתשובה למסור נפשם על העבודה הושיעם יי' על ידי כהנים עובדי העבודה בבית יי' ע"כ נעשה הנס גם כן בנרות תחת אשר הערו נפשם למות על קיום העבודה ולפיכך לא קבעום אלא להלל ולהודות שהיא העבודה שבלב" ומובן אם כן שכל כוחם היה מחמת מסירות נפשם על העבודה, וכשעשו דבר שהוא גורם להתרשלות בה, ובאופן של קבע שכזה, ממילא נענשו כל כך.

שייף נפיק
הודעות: 2508
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

גבינה למה, ולמה לא יין? ושמן?

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' דצמבר 22, 2019 10:33 pm

כתב הרמ''א (תר''ע ב) ''יש אומרים שיש לאכול גבינה בחנוכה לפי שהנס נעשה בחלב שהאכילה יהודית את האויב''
א. גבינה למה? למה לא חלב כעיקר המעשה? ואמנם יש שכתבו שהאכילתו גבינה או תבשיל של גבינה, אבל הרמ''א שמזכיר חלב למה לא חלב?
ב. למה לא יין, הרי לפי המסופר השקתו חלב וכשצמא נתנה לו יין ונרדם, אם כן היין זכה להיות הגומר במצווה?
ג. הנס נעשה גם בשמן, ולמה לא מזכיר הרמ''א שמן?

חלמישצור
הודעות: 2478
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: גבינה למה, ולמה לא יין? ושמן?

הודעהעל ידי חלמישצור » א' דצמבר 22, 2019 10:53 pm

ראה אצל ח' סיימונס, 'אכילת גבינה ולביבות בחנוכה', סיני, קטו (א-ב), תשרי-חשון תשנ"ה, עמ' נז-סד.

ברוך00
הודעות: 257
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

הדר בבית הכנסת היכן מדליק?

הודעהעל ידי ברוך00 » א' דצמבר 29, 2019 5:59 pm

אדם בודד (לא נשוי) שגר לבדו בבית הכנסת. היכן מדליק?
זה ודאי שכשנמצא בבית הכנסת בשעת הדלקה הוא יוצא יד"ח בהדלקה. (דזה כל התקנה להדליק בבית הכנסת.
השאלה היא כשהוא לא היה בהדלקה של בית הכנסת והוא הגיע כשכבו הנרות, האם י"ל שהוא כבר יצא בהדלקה שהדליקו בבית הכנסת? או שלא, דנכון אמנם שהוא יושן בבית הכנסת אבל מכיון שהבית כנסת לא שייך לו, אין לו שום שייכות למקום?

אליעזר בלוי
הודעות: 350
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ב' דצמבר 30, 2019 1:02 am

מדוע לא נהוג שהנשים יקראו הלל בברכה בחנוכה

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 7369
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 30, 2019 10:54 am

אליעזר בלוי כתב:מדוע לא נהוג שהנשים יקראו הלל בברכה בחנוכה

איפה לא נהוג?
אצלנו הנשים אומרות הלל בברכה בכל יום שאומרים בו הלל.


חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים