אישצפת כתב:אפשר לשון מקרא לחוד ולשון חכמים לחוד.
שגור על לשוננו בהגדה של פסח
אנוס על פי הדיבור אולם צריך בדיקה בדפוסים ישנים וכתבי יד כיצד כתוב בהם.
לעת עתה ראיתי בסדור קטלוניא הנד"מ
אנוס על פי הדבר
בן_אליעזר כתב:ראיתי הכותבים -- בהקשר של "עשרת הדברות", ואולי הדבר נכון לעוד מקרים/קונטקסטים -- את התיבה בל' יחיד: "דיבר", ויש הכותבים "דיבור".
בריושמא כתב:מקרא מפורש הוא: והנביאים יהיו לרוח וְהַדִּבֵּר אין בהם. ירמיהו ה ג.
ומכאן עשרת הַדִּבְּרות.
הפשטן כתב:בן_אליעזר כתב:ראיתי הכותבים -- בהקשר של "עשרת הדברות", ואולי הדבר נכון לעוד מקרים/קונטקסטים -- את התיבה בל' יחיד: "דיבר", ויש הכותבים "דיבור".
אכן כמו שצידדת, זה נכון לעוד מקרים, למשל לגבי מילת "שילום", דכתיב נמי "לי נקם ושילם".
חגי פאהן כתב:א"כ למה בש"ס (שהוא מקור הביטוי עשרת הדברות) זה לא מופיע, אלא דיבור?
חגי פאהן כתב:משקל קִטּוּל נדיר מאד בתנ"ך בצורת יחיד, אבל ברבים הוא מצוי: כיפורים, ליל שימורים, ביעותיך צמתותוני, לימודי הרע.
חגי פאהן כתב:יש "פרא לִמֻּד מדבר", אך שם זה לא שם פעולה אלא במשמעות 'פרא מְלֻמָּד מדבר'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 82 אורחים