מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת ברכות - פרק ראשון

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
תורה מפוארת
הודעות: 572
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: מסכת ברכות- הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ה' ינואר 16, 2020 12:09 pm

ברכות י ע"א: צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה וגו'. מאי כי מת אתה ולא תחיה - מת אתה - בעולם הזה, ולא תחיה - לעולם הבא. אמר ליה: מאי כולי האי? אמר ליה: משום דלא עסקת בפריה ורביה. אמר ליה: משום דחזאי לי ברוח הקדש דנפקי מינאי בנין דלא מעלו. אמר ליה: בהדי כבשי דרחמנא למה לך? מאי דמפקדת איבעי לך למעבד, ומה דניחא קמיה קודשא בריך הוא - לעביד. אמר ליה: השתא הב לי ברתך, אפשר דגרמא זכותא דידי ודידך ונפקי מנאי בנין דמעלו. אמר ליה: כבר נגזרה עליך גזירה. אמר ליה: בן אמוץ, כלה נבואתך וצא.
הכוונה כמ"ש המפרשים, שנבואה ראשונה קיבל מהקב"ה שזה צו לביתך, אך לאחמ"כ כשבקש ממנו שינשאו יחדיו ואמר לו כבר נגזירה גזירה זה לא היה מה' אלא מאיתו ולכך אמר לו כלה נבואתך (אדרת אליהו).
ולעומק י"ל דאחד מסמני הנבואה שאינו אמת ונענשים עליה זה האומר נבואה שלא שמע (ראה סנהדרין פט א), וזה שאמר לו חזקיהו, אם את החלק השני הוספת מעצמך ואינה בכלל הנבואה אז אולי גם החלק הראשון אינו דבר נבואה ממש אלא שבאת להוכיחנו מעצמך ולזה כלה נבואתך דייקא שכל דברותיך אולי אינם נבואה כלל.

יוֹסֵפֶר
הודעות: 251
הצטרף: ה' יוני 13, 2019 10:35 pm

Re: מסכת ברכות- הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי יוֹסֵפֶר » ה' ינואר 16, 2020 12:55 pm

כבוד פשטננו, חזקיהו לא היה נביא, וכלפי מה שאמר חזקיהו "דחזאי לי ברוח הקודש" מובן בהחלט הביאור שראה את שראוי להיות, וחשב למנוע זאת אלא שבהדי כבשי דרחמנא למה לך.

וכהערת ר' גרשון יש להוסיף:
עוד מצינו בקורח שהתנהג על פי רוה"ק למעשה שחז"ל כינוהו "עינו הטעתו"..

עזריאל ברגר
הודעות: 9438
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסכת ברכות- הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ינואר 16, 2020 1:28 pm

גרשון כתב:בשיעור שלי מישהו שאל. אם חזקיהו ראה בנבואה שיהיה לו צאצאים, מה חשב, שלא יתקיים? האם בזה שלא נשא אשה האמין שהנבואה שכל כך חרד ממנה לא יתקיים?

כנראה סבר חזקיה ש"בנים רעים" זוהי נבואה רעה שלא חייבת להתקיים, ואפשר להיטיב אותה להעדר בנים לגמרי.
ועוד יש לומר בדרך אפשר, שניסה בתשובה ומעשים טובים לבטל את הגזירה, ולכן המתין מלשאת אשה עד שיצליח לבטלה, ורצה להינשא רק אחרי שיצליח.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מסכת ברכות - פרק ראשון

הודעהעל ידי הפשטן » ה' ינואר 16, 2020 2:00 pm

יוֹסֶפֶר כתב:כבוד פשטננו, חזקיהו לא היה נביא.


מתוך דבריי מובן להדיא, שאני בסך הכול הלכתי לשיטת זה - שלדבריו הגבתי - ושהניח כדברי התוס' בפרק החולץ ליבמתו - שלהדיא ייחסו לחזקיהו - "נבואה".

יוֹסֶפֶר כתב:עוד מצינו בקורח שהתנהג על פי רוה"ק למעשה שחז"ל כינוהו "עינו הטעתו"..


אני מזכיר, שאנחנו דנים על נבואה, לא על רוה"ק.

יוֹסֶפֶר כתב:וכלפי מה שאמר חזקיהו "דחזאי לי ברוח הקודש" מובן בהחלט הביאור שראה את שראוי להיות, וחשב למנוע זאת אלא שבהדי כבשי דרחמנא למה לך.


מדבריך לא מובן האם - במילה "ראוי" שבדבריך - אתה מתכוון, לפי המובן שאליו התכוון זה שלדבריו הגבתי - דהיינו "ראוי" במשמע "רצוי", או שמא לפי המובן שאותו הוכחתי מתוך דברי חז"ל - דהיינו [הי'] "ראוי" במשמע [הי'] "עתיד".
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ו' ינואר 17, 2020 9:55 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יוֹסֵפֶר
הודעות: 251
הצטרף: ה' יוני 13, 2019 10:35 pm

Re: מסכת ברכות - פרק ראשון

הודעהעל ידי יוֹסֵפֶר » ה' ינואר 16, 2020 4:01 pm

שבעל רוה"ק מסוגל לצפות את שאמור לקרות בעתיד

כדכד
הודעות: 5193
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מסכת ברכות- הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי כדכד » ה' ינואר 16, 2020 5:47 pm

הפשטן כתב:ומ"מ:

א. תקבל אלף דולר, ובתנאי שתמצא לי אפילו אחד מרבותינו שסובר - את מה שכתבת - שכביכול לא נתנבאו הנביאים את מה שעתיד להיות. הנה כולם עדים כאן להבטחתי - שאתה תקבל בתנאי שתמצא, בעוד שמכיריי גם יודעים - שאני רציני בהבטחותיי המותנות, אבל הואיל ובטוחני שלא תמצא - לכן גם בטוחני שהכסף ישאר בכיסי...
.....

אסמכתא לא קניא...
בפרט כשכותב מראש שבטווח שלא יצטרך לשלם

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מסכת ברכות - פרק ראשון

הודעהעל ידי הפשטן » ה' ינואר 16, 2020 7:57 pm

יוֹסֶפֶר כתב:שבעל רוה"ק מסוגל לצפות את שאמור לקרות בעתיד


לא פירשת אל מה מתייחסים דבריך. האם זאת תשובה לשאלה? אם כן, אז איזו שאלה? אם לא, אז מה זה כן? אל מה זה מתייחס?

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מסכת ברכות- הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי הפשטן » ה' ינואר 16, 2020 7:59 pm

כדכד כתב:
הפשטן כתב:ומ"מ:

א. תקבל אלף דולר, ובתנאי שתמצא לי אפילו אחד מרבותינו שסובר - את מה שכתבת - שכביכול לא נתנבאו הנביאים את מה שעתיד להיות. הנה כולם עדים כאן להבטחתי - שאתה תקבל בתנאי שתמצא, בעוד שמכיריי גם יודעים - שאני רציני בהבטחותיי המותנות, אבל הואיל ובטוחני שלא תמצא - לכן גם בטוחני שהכסף ישאר בכיסי...
.....

אסמכתא לא קניא...
בפרט כשכותב מראש שבטווח שלא יצטרך לשלם

אני לא דנתי הלכתית. דנתי פסיכולוגית.

יוֹסֵפֶר
הודעות: 251
הצטרף: ה' יוני 13, 2019 10:35 pm

Re: מסכת ברכות - פרק ראשון

הודעהעל ידי יוֹסֵפֶר » ו' ינואר 17, 2020 12:50 am

הפשטן כתב:
יוֹסֶפֶר כתב:שבעל רוה"ק מסוגל לצפות את שאמור לקרות בעתיד


לא פירשת אל מה מתייחסים דבריך. האם זאת תשובה לשאלה? אם כן, אז איזו שאלה? אם לא, אז מה זה כן? אל מה זה מתייחס?

גרשון שאל היאך חשב חזקיהו שאם לא ישא אשה יפטר מחזונו אשר ראה את שעתיד לצאת ממנו? ענה שמש את תשובת תוס' שראה את שעתיד לקרות אם לא יחטא, ואני הבנתי שתמצית דבריך להתפלא עד כדי הימור על כסף היאך ניתן לבאר כן על נבואה והלא זה סימן לנביא אמת או שקר בהתקיים נבואתו? וע"כ ניסיתי לחלק שדברי התוס' אולי נסובו דווקא כלפי רוה"ק ולא כלפי נבואת נביא [ויל"ע בזה כי הכל כתבתי מקופיא] ומשורשי החילוק ביניהם הוא בנוסח שבעל רוה"ק מעין צופה עתידות ואינם גזירה כנבואה ישירה שחייבת להתקיים.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מסכת ברכות - פרק ראשון

הודעהעל ידי הפשטן » ו' ינואר 17, 2020 10:13 am

יוֹסֶפֶר כתב:גרשון שאל היאך חשב חזקיהו שאם לא ישא אשה יפטר מחזונו אשר ראה את שעתיד לצאת ממנו?


הבה נדייק: גרשון לא הניח שמדובר (כלשונך) ב"חזונו" של חזקיהו, אלא הניח שמדובר (כלשונו) ב"נבואה" של חזקיהו.

יוֹסֶפֶר כתב:ענה שמש את תשובת תוס' שראה את שעתיד לקרות אם לא יחטא.


הבה נדייק: שמש הלך בדרכו של גרשון, והמשיך להניח, לא שחזקיהו "ראה" (כלשונך), אלא שחזקיהו הי' מאותם "הנביאים" אשר "נתנבאו" (כלשונו).

יוֹסֶפֶר כתב:ואני הבנתי שתמצית דבריך להתפלא עד כדי הימור על כסף היאך ניתן לבאר כן על נבואה והלא זה סימן לנביא אמת או שקר בהתקיים נבואתו?


אפשר שלא ירדת לסוף דעתי. תמצית פליאתי היתה אחרת:

שמש שם במרכאות את המילים ''לא נתנבאו הנביאים מה שעתיד להיות אלא מה שראוי שיהיה''. משמע שהתכוון לצטט את רבותינו, שכביכול סוברים כי, הנבואה (בכלל ובלי קשר לחזקיהו) אינה על העתיד (אלא היא רק על "הראוי" - כלומר על הרצוי - כפי שכנראה פירש שמש את תיבת "הראוי" שבציטוט ההוא). אז על זה שמתי אלף דולר כדי לטעון, שאין מצב - שמישהו מרבותינו טען - את מה ששמש ייחס להם במרכאותיו. כלומר פליאתי, בכלל לא התייחסה לחזקיהו, אלא התייחסה אל עצם הציטוט (כביכול בשם רבותינו שאותם הוא כביכול מצטט). שים לב, שכל זה מדוייק מתוך לשוני שבתגובתי לשמש.


יוֹסֶפֶר כתב:וע"כ ניסיתי לחלק שדברי התוס' אולי נסובו דווקא כלפי רוה"ק ולא כלפי נבואת נביא [ויל"ע בזה כי הכל כתבתי מקופיא] ומשורשי החילוק ביניהם הוא בנוסח שבעל רוה"ק מעין צופה עתידות ואינם גזירה כנבואה ישירה שחייבת להתקיים.


כמובן תירוצך אפשרי, ובלבד שהוא מיועד לתרץ את קושיית גרשון, בלי קשר לדברי שמש - שבסך הכול המשיך ללכת עם הנחת גרשון שחזקיהו התנבא (אבל כמובן אם מתנתקים מהנחת גרשון אז הכול נפתח מחדש ואז כבר יש מקום מכובד לתירוצך), וק"ו שתירוצך - אינו יכול להתקשר לדבריי - שבכלל לא עסקו בחזקיהו אלא בנביאים המתנבאים (כפי שמדוייק מלשון תגובתי לשמש).

בקרו טלה
הודעות: 3419
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מסכת ברכות- הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' ינואר 27, 2020 10:20 pm

צביב כתב: בדרך דרוש, יש בקריאת שמע רמז לעשרת הדברות

תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת ברכות פרק א ה"ה
מפני מה קורין שתי פרשיות הללו בכל יום. וכו', רבי לוי אמר מפני שעשרת הדברות כלולין בהן. [שמות כ ב] אנכי ה' אלהיך [דברים ו ד] שמע ישראל ה' אלהינו. לא יהיה לך אלהים אחרים על פני ה' אחד. לא תשא את שם ה' אלהיך לשוא ואהבת את ה' אלהיך. מאן דרחים מלכא לא משתבע בשמיה ומשקר. זכור את יום השבת לקדשו למען תזכרו. רבי אומר זו מצות שבת שהיא שקולה כנגד כל מצותיה של תורה דכתיב [נחמיה ט יד] ואת שבת קדשך הודעת להם ומצות וחוקים ותורה צוית וגו' להודיעך שהיא שקולה כנגד כל מצותיה של תורה. כבד את אביך ואת אמך למען ירבו ימיכם וימי בניכם. לא תרצח ואבדתם מהרה מאן דקטיל מתקטיל. לא תנאף לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם א"ר לוי ליבא ועינא תרין סרסורין דחטאה דכתיב [משלי כג כו] תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצרנה אמר הקדוש ברוך הוא אי יהבת לי לבך ועיניך אנא ידע דאת לי. [שמות כ יג] לא תגנוב [דברים יא יד] ואספת דגנך ולא דגנו של חבירך. [שמות כ יג] לא תענה ברעך עד שקר.

רציני
הודעות: 188
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: ברכות ג.

הודעהעל ידי רציני » ו' נובמבר 06, 2020 3:42 am

[לא קשור ישר לנושא האשכול אבל עוד שאלה על אותה גמרא].
הגמרא שם כותבת שזה כדי לדעת מתי להגיד קריאת שמע של שחרית.
האם כל אשה מספרת עם בעלה בדיוק באותה שעה כדי לדעת את השעה של קריאת שמע של שחרית האם לא שייך שלפעמים מספרים בשעה קצת יותר מוקדמת?

HaimL
הודעות: 160
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: ברכות ג.

הודעהעל ידי HaimL » א' נובמבר 08, 2020 9:58 pm

אפשר לומר (קצת בדוחק), שמאחר וזמן המצווה מן התורה תלוי בזמן קימה, אז מאן דגני בבית אפל יכול לסמוך על זה מן התורה גם אם אינו יודע בוודאות שהוא יממא.

אבל הייתי מפרש את הגמרא באופן כזה, שבאמת אין סברא לומר שיצא יד"ח מן התורה אם סמך על הסימן, ועדיין היה לילה, רק שלשון הגמרא הוא "ליקום ולקרי", כלומר, שאינו רשאי לשכב בלי ק"ש, וחייב לקום ולקרות, שמא הגיע הזמן. ואם יימצא שקרא בעוד לילה, שמא יהיה מחוייב לחזור ולקרות בזמנה.

רציני
הודעות: 188
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: ברכות ג.

הודעהעל ידי רציני » ב' נובמבר 09, 2020 2:08 am

HaimL כתב:
רציני כתב:[לא קשור ישר לנושא האשכול אבל עוד שאלה על אותה גמרא].
הגמרא שם כותבת שזה כדי לדעת מתי להגיד קריאת שמע של שחרית.
האם כל אשה מספרת עם בעלה בדיוק באותה שעה כדי לדעת את השעה של קריאת שמע של שחרית האם לא שייך שלפעמים מספרים בשעה קצת יותר מוקדמת?


אפשר לומר (קצת בדוחק), שמאחר וזמן המצווה מן התורה תלוי בזמן קימה, אז מאן דגני בבית אפל יכול לסמוך על זה מן התורה גם אם אינו יודע בוודאות שהוא יממא.

אבל הייתי מפרש את הגמרא באופן כזה, שבאמת אין סברא לומר שיצא יד"ח מן התורה אם סמך על הסימן, ועדיין היה לילה, רק שלשון הגמרא הוא "ליקום ולקרי", כלומר, שאינו רשאי לשכב בלי ק"ש, וחייב לקום ולקרות, שמא הגיע הזמן. ואם יימצא שקרא בעוד לילה, שמא יהיה מחוייב לחזור ולקרות בזמנה.

אהבתי את שתי התירוצים הם מקוריים.
וראיתי באגרות משה אורח חיים חלק ב סימן כ (עמוד קצב) שכתב שמדובר רק בימים השווים. ויוצא לפי דבריו שזה בדיוק [והוא דיבר על תינוק יונק משדי אמו] וגם כתב שאולי בעלות השחר דרך התינוק להתעורר אפילו שלא צריך לאכול וכדרך התינוקות שיונקים כשמתעוררים או שאמם רוצה להרדימם. ומשמע מכל דבר שהבין שזה בדיוק וזה פלא.

עזריאל ברגר
הודעות: 9438
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכות ג.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 09, 2020 11:55 am

HaimL כתב:
רציני כתב:[לא קשור ישר לנושא האשכול אבל עוד שאלה על אותה גמרא].
הגמרא שם כותבת שזה כדי לדעת מתי להגיד קריאת שמע של שחרית.
האם כל אשה מספרת עם בעלה בדיוק באותה שעה כדי לדעת את השעה של קריאת שמע של שחרית האם לא שייך שלפעמים מספרים בשעה קצת יותר מוקדמת?


אפשר לומר (קצת בדוחק), שמאחר וזמן המצווה מן התורה תלוי בזמן קימה, אז מאן דגני בבית אפל יכול לסמוך על זה מן התורה גם אם אינו יודע בוודאות שהוא יממא.

אבל הייתי מפרש את הגמרא באופן כזה, שבאמת אין סברא לומר שיצא יד"ח מן התורה אם סמך על הסימן, ועדיין היה לילה, רק שלשון הגמרא הוא "ליקום ולקרי", כלומר, שאינו רשאי לשכב בלי ק"ש, וחייב לקום ולקרות, שמא הגיע הזמן. ואם יימצא שקרא בעוד לילה, שמא יהיה מחוייב לחזור ולקרות בזמנה.

הערה:
יש לשים לב שברייתא זו היא דברי ר' אליעזר, שאומר שזמן ק"ש של שחרית מסתיים עם הנץ החמה, ואם כן - זמנה קצר ובהול ביותר (כמדומני שלפי הדעה המקילה ביותר יש כשעה מתחילת זמן ק"ש (לכתחילה) ועד הנץ, ועכ"פ לא יותר משעתיים מעלות השחר ועד הנץ לפי הדעה המקילה ביותר), ואפשר לומר שבגלל זה אומרת הגמרא "ליקום ולקרי" - טרם יעבור זמנה.


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים