מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יענקלה הכונס- היה?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי חיימשה » א' ינואר 19, 2020 3:21 pm

תם מה הוא אומר כתב:
קרית מלך כתב:הוא אמר כך: אני על פי סברא מסיים את הש"ס, אבל אתה עם הסיום שלך מסיים הגלות בזכותך,


מה הכוונה מסיים את הגלות?
הכוונה שמסירות נפש כזו של יהודי שעבר את מאורעות השואה מקרבת את הגאולה, הרבה יותר יהודי ת''ח שגדל ולמד כדרכו של עולם.
כמובן בלי להפחית מערכו של ת''ח כלשהו.

יש דברים יוצאי דופן שמזעזעים את מוסדות העולם.
רואים כעין זה בגמ' במעשה דההוא כובס בלוויה של רבי, ר''א בן דורדיא וכיו''ב.

מעניין מה אומרים בחיידר של הכפירה, על כובס שהפיל עצמו מהגג בגלל שלא היה בלוויה של האדמו''ר...
[אני יודע שיש כמה פירושים בזה, אבל העיקרון ברור]

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' ינואר 19, 2020 3:35 pm

אכן. מעניין שאותי בכלל לא 'תפסה' השאלה מי חשוב ומי לא לא. (בפרט שקביעה זו נאמרת על ידי זה שסיים את הש"ס, ולא על ידי קריין אובייקטיבי. והמסיים לכשעצמו באמת צריך לחשוב ככה!)

מה שכן ריגש אותי הוא הנושא של השואה, והניצול שנותר בגפו ומנסה ללמוד.
הילד המסכן שהולך לחיידר ולא מבין מאומה.
האבא שמבטיח מטבע זהב, ובוכה אחרי ששומע את הבן אומר דף גמרא בעל פה.

אבל אם כן באמת השאלה מה המסר? סתם לרגש ולהדמיע מכל כיוון אפשרי?! וכבר העיר כעין זה הרב סגי נהור.

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי מעט דבש » א' ינואר 19, 2020 3:42 pm


חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי חיימשה » א' ינואר 19, 2020 3:45 pm

המסרים חשובים מאד:

ההורים שחייהם אינם חיים עד שבנם ידע דף גמרא, עד שדמעתם על ערשם, ועד להבטיח את כל רכושם עבור זה.

הילד עם הראש הסתום שלא מתייאש ולומד שוב ושוב עד להישג הנכסף של דף גמרא אחד

הרווח העצום הגלום בידיעת דף גמרא אחד שאיפשר ליהודי להיות בעולמה של תורה עשרות שנים

הכח של דף גמרא לשרוד עמו את הנוראות שבמאורעות בכל מצב איום

הענווה של האיש שלמד אלפי פעמים דף יחיד עד שמתבייש להכנס לחגיגת הסיום

ההתרגשות המרטיטה של הת''ח שסיים את הש''ס בשומעו את מסירותו של יהודי פשוט נעדר כשרונות

והעיקר שבעיקרים, הערגה של אותו יהודי לדף הגמרא.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי חיימשה » א' ינואר 19, 2020 3:51 pm

הרואה כתב:אני חושב שהרב קו ירוק צודק בעיקרון (זה לא כפירה כמובן), יש כיום מאמץ לגמד כל הישג ולתלות הכל בלב ובלפום צערא.
עקרונית יש שני מישורים:
מישור ההישגים כמה מהש"ס את היודע, כמה מצוות אתה מקיים וכו'
ומישור ה'לפום צערא', כמה יגעת בתורה, כמה נלחמת לעמוד בנסיון.

אי אפשר לו למישור השני לעמוד כמדד יחיד, כי אם כן אין למה להתאמץ כי אין מטרה הישגית.
כיום באוירת הפלורליזם והשיויון השולטת בעולם, נוטים להשוות קטן וגדול ולשפוט הכל על פי הרצון, בעוד שהאדם יראה לעיניים וה'יראה ללבב, וכבוד חכמים ינחלו ותמימים ינחלו טוב בעולם הבא, אבל לא כבוד בעולם הזה, כי אין דרך לאדם למדוד את מישור הרצון, אלא רק את מישור ההישגים. ולכן בעל כשרון מלידה שלמד ש"ס בדרך אגב ויודע בעל פה ובעיון צריך לקום מפניו, וחבירו שעמל בכל כוחו ואינו יודע מסכת אחת כצורתה אין שום עניין לקום מפניו.

לשים בסיום הש"ס שאמור לכבד אנשים על הישגים כמצגת המרכזית משהו בעל מסר של המישור השני, זה חינוך לזלזול בהישגים, וכל אחד יכול להרגיש שמה שווה כל העמל וההר הגבוה הזה שנקרא לסיים ש"ס, אם אפשר לעקוף אותי בסיבוב על ידי דברים רגשיים שלא ניתנים למדידה.
זה קצת 'מאי אהנו לן רבנן', יש לנו בכל פינה צדיקים ובעלי יסורין ומלוב"נים שמכניסים אותם לכיס.
על אף שיתכן שכלפי שמיא באמת יענקלה הכונס שווה פי100 מאותו מג"ש, לנו כבני אדם אסור להתייחס כך, ובוודאי שלא בסיום הש"ס שאמור לכבד אנשים שהגיעו להישג מסויים, זה ממש זלזול בתורה ולומדיה, ובפרט בכל אותם יהודים פשוטים שעמלים בתורה מידי יום ביומו ואצלם ההישג הזה של 'לגמור ש"ס' הוא פסגת ההישגים שלהם, זה פשוט לבוא ולדרוך עליהם בשאט נפש, וכל שכן על ילדיהם ונשותיהם ששנים התאפקו לא להפריע לבעל כשהוא בשיעור, כי הוא בסוף יגמור ש"ס.


לא היה במצגת שום מסר שעדיף מסיום הש''ס, ולא שמעתי אחד ממסיימי הש''ס שהרגיש שדרכו עליו בשאט נפש.
למרות ששוחחתי עם עשרות אנשים שביקרו את האירוע, חלקם מסיימים,
דעת כולם היתה כי המצגת היתה החלק הכי משמעותי באירוע, שהיה כישלון בכל קנה מידה.

בן מיכאל
הודעות: 2255
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' ינואר 19, 2020 4:00 pm

לבי במערב כתב:
בן מיכאל כתב:מישהו יכול להעלות את הסיפור לטובת אלו של[א] זכו (או חבו..) לראותו?

'יענקל'ה הכונס'.

צורף גם כאן.

תודה.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי איש גלילי » א' ינואר 19, 2020 4:23 pm

לבי במערב כתב:
בן מיכאל כתב:מישהו יכול להעלות את הסיפור לטובת אלו של[א] זכו (או חבו..) לראותו?

'יענקל'ה הכונס'.

צורף גם כאן.

יישר כח.
יפה מאד ומחכים.

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי קרית מלך » א' ינואר 19, 2020 6:17 pm

הרואה כתב:אני חושב שהרב קו ירוק צודק בעיקרון (זה לא כפירה כמובן), יש כיום מאמץ לגמד כל הישג ולתלות הכל בלב ובלפום צערא.
עקרונית יש שני מישורים:
מישור ההישגים כמה מהש"ס את היודע, כמה מצוות אתה מקיים וכו'
ומישור ה'לפום צערא', כמה יגעת בתורה, כמה נלחמת לעמוד בנסיון.

אי אפשר לו למישור השני לעמוד כמדד יחיד, כי אם כן אין למה להתאמץ כי אין מטרה הישגית.
כיום באוירת הפלורליזם והשיויון השולטת בעולם, נוטים להשוות קטן וגדול ולשפוט הכל על פי הרצון, בעוד שהאדם יראה לעיניים וה'יראה ללבב, וכבוד חכמים ינחלו ותמימים ינחלו טוב בעולם הבא, אבל לא כבוד בעולם הזה, כי אין דרך לאדם למדוד את מישור הרצון, אלא רק את מישור ההישגים. ולכן בעל כשרון מלידה שלמד ש"ס בדרך אגב ויודע בעל פה ובעיון צריך לקום מפניו, וחבירו שעמל בכל כוחו ואינו יודע מסכת אחת כצורתה אין שום עניין לקום מפניו.

לשים בסיום הש"ס שאמור לכבד אנשים על הישגים כמצגת המרכזית משהו בעל מסר של המישור השני, זה חינוך לזלזול בהישגים, וכל אחד יכול להרגיש שמה שווה כל העמל וההר הגבוה הזה שנקרא לסיים ש"ס, אם אפשר לעקוף אותי בסיבוב על ידי דברים רגשיים שלא ניתנים למדידה.
זה קצת 'מאי אהנו לן רבנן', יש לנו בכל פינה צדיקים ובעלי יסורין ומלוב"נים שמכניסים אותם לכיס.
על אף שיתכן שכלפי שמיא באמת יענקלה הכונס שווה פי100 מאותו מג"ש, לנו כבני אדם אסור להתייחס כך, ובוודאי שלא בסיום הש"ס שאמור לכבד אנשים שהגיעו להישג מסויים, זה ממש זלזול בתורה ולומדיה, ובפרט בכל אותם יהודים פשוטים שעמלים בתורה מידי יום ביומו ואצלם ההישג הזה של 'לגמור ש"ס' הוא פסגת ההישגים שלהם, זה פשוט לבוא ולדרוך עליהם בשאט נפש, וכל שכן על ילדיהם ונשותיהם ששנים התאפקו לא להפריע לבעל כשהוא בשיעור, כי הוא בסוף יגמור ש"ס.


מעולה שמקיימים דיון ענייני.
והעיקר, שמחזירים לחיק היהדות הנאמנה אלפי ישראל שהורחקו מהאמונה השלמה בהבל מקלדתו של הרב קו ירוק...

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' ינואר 19, 2020 8:23 pm

זה עתה ראיתי את 'יענקל'ה הכונס' המדובר, והבנתי על מה המדובר.
לצד ההנאה מהמוזיקה היפה והריגושים היה לי קשה להוזיל דמעה על דבר שכולו צועק בימוי.
(למרות שדמעות אינם מצרך נדיר אצלי).

אני חושב שאין כפירה ואפילו פסול במצגת הזאת,
מה שכן, חוסר טעם טוב.
כשמדברים על סיום הש"ס,
חשוב להעצים ולהאדיר את ערכו של לימוד הש"ס בשלימותו,
זה ה'דבר בעתו', ולא להפליג למחוזות אחרים.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי חיימשה » א' ינואר 19, 2020 8:37 pm

נוטר הכרמים כתב:זה עתה ראיתי את 'יענקל'ה הכונס' המדובר, והבנתי על מה המדובר.
לצד ההנאה מהמוזיקה היפה והריגושים היה לי קשה להוזיל דמעה על דבר שכולו צועק בימוי.
(למרות שדמעות אינם מצרך נדיר אצלי).

אני חושב שאין כפירה ואפילו פסול במצגת הזאת,
מה שכן, חוסר טעם טוב.
כשמדברים על סיום הש"ס,
חשוב להעצים ולהאדיר את ערכו של לימוד הש"ס בשלימותו,
זה ה'דבר בעתו', ולא להפליג למחוזות אחרים.

ביקורת לגיטימית בהחלט.
יצויין כי אין להשוות את הצפיה במחשב הביתי, שם זה הרבה יותר צועק בימוי, לצפיה בשעת מעשה באולם עם רבבת אנשים והאווירה המתאימה

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' ינואר 19, 2020 8:55 pm

לי צרם משהו אחר, ביענקלה הכונס ובכלל בשרשרת אירועי סיומי הש"ס שהיו ועדיין לא פסקו, ובראשם סיום הסיומים בבחינת מלווה מלכה, שיצטרף לסיום פרק א' דברכות.

כפירה לא ראיתי שם. (הרב קו ירוק, הגזמת).
גם את הביקורת של הרב הרואה לא הבנתי, לא חושב שיש סתירה משמעותית, בין חגיגת סיום הש"ס לבין נתינת הערכה רבה גם לאלו שעמלו בבחינת לפום צערא אגרא (כנראה שזה נועד לנחם את כל אלו שיתחילו ולא יזכו לסיים..), אדרבה מיניה ומיניה יתקלס עילאה.

אבל כן צרם לי באירוע שם, ובעוד הרבה אירועים אחרים.
הפער בין התפאורה לבין המהות.

סיום הש"ס זה הזדמנות של עם ישראל לכבד את ה' ואת תורתו, לשמוח בזכות שאנו רצים והם רצים.
שמחה יהודית, שמחה שמרוממת את הנפש. זה המהות, לצורך כך נעזרים באמצעים לתוכם אפשר להכניס את התוכן.

אבל מה שהיה, זה סדרת אירועים, שבלטו בעיקר במספר הזמרים והמקהלות, שזוכים למקום מכובד לא פחות מזקני העדה.
סדרת אירועים שהתוכן הרוחני שבהם היה דל, לא נעים לומר, אילו היו משקיעים בדרשנים עשירית מההשקעה במוזיקה היינו זוכים לערבי התעלות וחיזוק.

לקינוח גם זכינו מיצג אור-קולי שחלקו בשילוב קטעי זמר חי, בהחלט השקעה יפה!! אבל איפה השמחה היהודית הפשוטה. אולי גם בשמחת תורה במקום לרקוד בפשטות עם הספר תורה, יעשו איזו מופע אור קולי שיביע את ההערכה לתורה (שהרי לדעות שחשמל אסור רק מדרבנן, אז נוכל להקל משום כבוד התורה..).

אפילו המוזיקה, בה השקיעו את כל הונם ואונם.
במקום לשמוע שירי שמחה יהודיים, זכינו לשמוע יצירות אופרה, שהיו יפות מבחינה מקצועית, אבל ריקות מתוכן.

ועדיין לא הזכרנו את החסויות..

ומעל הכל ריח הפוליטיקה שהסתתר מאחורי הכל. בארנה של ש"ס ובארנה של אגודה. ביד אליהו של דרשו וביד אליהו של דגל. ובכל מדינה ומדינה עיר ועיר כ..
ואז לקרוא בכל עיתון על האירוע המפלגתי שלו על הרבבות שצעקו יחד ה' הוא האלוקים.

ומאידך, צפיתי בסיום שהיה בארה"ב. ראיתי אירוע גדול בכמותו אבל פשוט באיכותו.
התפאורה פשוטה, המוזיקה גם, (כמדומני רבי אביש ברדאט ומקהלה צנועה)
שירים של שמחת תורה ולא יצירות אומנות מוזקליות, ריקודים עממיים.
אולי זה רק היה נראה כך מרחוק, אבל אולי גם לנו יש מה ללמוד מהם.

פנחסויפלל
הודעות: 134
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 1:32 am

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי פנחסויפלל » א' ינואר 19, 2020 9:23 pm

רק לי חורה שלקחו את השואה שהיתה אירוע שכמעט אין שני לו בחומרתו לחיי האומה כאומה [מבחינה היסטורית\רוחנית\לאומית], והפכו אותה שוב ושוב [במצגת זו ואחרות] למשהו שיש בו לרגש את ההמונים [ולשמחם]?!

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי חיימשה » א' ינואר 19, 2020 10:04 pm

יש הרבה טעם בביקורת של הרב ישא ברכה.
אמנם חלק היא תוצאה מההתבגרות שלנו... הדור הצעיר זקוק לזה.
גם אני הרגשתי מגוחך להחריד בסיום של דירשו כשגדולי התורה נאלצו לחזות בזמר המפזז בכל עוז מולם...
על החסויות בארנה מיותר להוסיף מילה. זה לא יכול היה להיות גרוע יותר.

וכן, אנחנו בדור שהתפאורה היא חזות הכל, לצערנו.

כמו''כ צרם לי מאד שם העדרם הכמעט מוחלט של הרי''מ שפירא והחפץ חיים מהנאומים.

כאילו ר''ד הופשטטר [ויש באמת הרבה כבוד!] הוא מייסד הדף היומי.

ונתנו ידידים
הודעות: 1120
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » א' ינואר 19, 2020 10:08 pm

הרואה כתב:אני חושב שהרב קו ירוק צודק בעיקרון (זה לא כפירה כמובן), יש כיום מאמץ לגמד כל הישג ולתלות הכל בלב ובלפום צערא.
עקרונית יש שני מישורים:
מישור ההישגים כמה מהש"ס את היודע, כמה מצוות אתה מקיים וכו'
ומישור ה'לפום צערא', כמה יגעת בתורה, כמה נלחמת לעמוד בנסיון.

אי אפשר לו למישור השני לעמוד כמדד יחיד, כי אם כן אין למה להתאמץ כי אין מטרה הישגית.
כיום באוירת הפלורליזם והשיויון השולטת בעולם, נוטים להשוות קטן וגדול ולשפוט הכל על פי הרצון, בעוד שהאדם יראה לעיניים וה'יראה ללבב, וכבוד חכמים ינחלו ותמימים ינחלו טוב בעולם הבא, אבל לא כבוד בעולם הזה, כי אין דרך לאדם למדוד את מישור הרצון, אלא רק את מישור ההישגים. ולכן בעל כשרון מלידה שלמד ש"ס בדרך אגב ויודע בעל פה ובעיון צריך לקום מפניו, וחבירו שעמל בכל כוחו ואינו יודע מסכת אחת כצורתה אין שום עניין לקום מפניו.

לשים בסיום הש"ס שאמור לכבד אנשים על הישגים כמצגת המרכזית משהו בעל מסר של המישור השני, זה חינוך לזלזול בהישגים, וכל אחד יכול להרגיש שמה שווה כל העמל וההר הגבוה הזה שנקרא לסיים ש"ס, אם אפשר לעקוף אותי בסיבוב על ידי דברים רגשיים שלא ניתנים למדידה.
זה קצת 'מאי אהנו לן רבנן', יש לנו בכל פינה צדיקים ובעלי יסורין ומלוב"נים שמכניסים אותם לכיס.
על אף שיתכן שכלפי שמיא באמת יענקלה הכונס שווה פי100 מאותו מג"ש, לנו כבני אדם אסור להתייחס כך, ובוודאי שלא בסיום הש"ס שאמור לכבד אנשים שהגיעו להישג מסויים, זה ממש זלזול בתורה ולומדיה, ובפרט בכל אותם יהודים פשוטים שעמלים בתורה מידי יום ביומו ואצלם ההישג הזה של 'לגמור ש"ס' הוא פסגת ההישגים שלהם, זה פשוט לבוא ולדרוך עליהם בשאט נפש, וכל שכן על ילדיהם ונשותיהם ששנים התאפקו לא להפריע לבעל כשהוא בשיעור, כי הוא בסוף יגמור ש"ס.


לעניות דעתי יש כאן טעות גדול בהבנת המסר ולפחות אני הבנתי אחרת לגמרי.
סיום הש"ס הוא רובו לבעלי מלאכה שאין זמנם נותן להם לשבת באהלה של תורה ולעמול על מסכתא גמרא לקנותה כראוי בעיון בהבנה בשלימות וביסודיות. אומנם שיש אנשים שמשקיעים הרבה בלימוד הדף יומי עד שחוזרים על זה כמה וכמה פעמים וקונים איזשהו מדריגה של יסודיות בזה, אבל רוב האנשים אינם כן. מעולם היתה ההסתכלות שלי שעיקר השמחה של הסיום הש"ס היתה על העמילות שיש בו, שהבעל מלאכה הזו שעסוק רוב היום בעבודה קשה ומפרכת מעשר מזמנו ומכוחו תמידים כסדרם יום אחר יום בעקביות כדי ללמוד את הדף, עם כל העייפות שיש לו ועל אף שאינו יכול להשקיע להבינו כראוי. ושמחה זו עושה שבעמילות ויגיעה אפשר להגיע לקנין גדול כזה לגמור את כל הש"ס (וודאי שא"א לדמותו למי שלא גמר את הש"ס אבל למד מסכתות שלימות בעיון ובהבנה וגם זה בעמילות שיושב באהלו של תורה כל היום ובמסירות נפש).

נמצא שלפי הבנתי אין המסר שבסיפור זה דבר שונה מהמסר העיקרי של הסיום אלא הוא הוא המסר העיקרי של הסיום חשיבות העמילות והיגיעה ואפי' של דף אחד וכ"ש למי שע"י יגיעה זו מסיים את כל הש"ס. וההשוואה לא היה בין יענקלה לברל אלא בין יענקלה להמגיד שיעור החשוב שלימוד הש"ס מגיע לו בקלות, כי זהו עיקר המסר של סיום הש"ס להחשיב את היגיעה של הבעלי בתים. ובמקומות אחרים הוא המקום המתאים להחשיב את העמילות והיגיעה של אלו שממיתים עצמם באהלו של תורה ששכרם בל יסולא מפז.

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי הרואה » א' ינואר 19, 2020 10:24 pm

ישא ברכה כתב:לי צרם משהו אחר, ביענקלה הכונס ובכלל בשרשרת אירועי סיומי הש"ס שהיו ועדיין לא פסקו, ובראשם סיום הסיומים בבחינת מלווה מלכה, שיצטרף לסיום פרק א' דברכות.

כפירה לא ראיתי שם. (הרב קו ירוק, הגזמת).
גם את הביקורת של הרב הרואה לא הבנתי, לא חושב שיש סתירה משמעותית, בין חגיגת סיום הש"ס לבין נתינת הערכה רבה גם לאלו שעמלו בבחינת לפום צערא אגרא (כנראה שזה נועד לנחם את כל אלו שיתחילו ולא יזכו לסיים..), אדרבה מיניה ומיניה יתקלס עילאה.

אבל כן צרם לי באירוע שם, ובעוד הרבה אירועים אחרים.
הפער בין התפאורה לבין המהות.

סיום הש"ס זה הזדמנות של עם ישראל לכבד את ה' ואת תורתו, לשמוח בזכות שאנו רצים והם רצים.
שמחה יהודית, שמחה שמרוממת את הנפש. זה המהות, לצורך כך נעזרים באמצעים לתוכם אפשר להכניס את התוכן.

אבל מה שהיה, זה סדרת אירועים, שבלטו בעיקר במספר הזמרים והמקהלות, שזוכים למקום מכובד לא פחות מזקני העדה.
סדרת אירועים שהתוכן הרוחני שבהם היה דל, לא נעים לומר, אילו היו משקיעים בדרשנים עשירית מההשקעה במוזיקה היינו זוכים לערבי התעלות וחיזוק.

לקינוח גם זכינו מיצג אור-קולי שחלקו בשילוב קטעי זמר חי, בהחלט השקעה יפה!! אבל איפה השמחה היהודית הפשוטה. אולי גם בשמחת תורה במקום לרקוד בפשטות עם הספר תורה, יעשו איזו מופע אור קולי שיביע את ההערכה לתורה (שהרי לדעות שחשמל אסור רק מדרבנן, אז נוכל להקל משום כבוד התורה..).

אפילו המוזיקה, בה השקיעו את כל הונם ואונם.
במקום לשמוע שירי שמחה יהודיים, זכינו לשמוע יצירות אופרה, שהיו יפות מבחינה מקצועית, אבל ריקות מתוכן.

ועדיין לא הזכרנו את החסויות..

ומעל הכל ריח הפוליטיקה שהסתתר מאחורי הכל. בארנה של ש"ס ובארנה של אגודה. ביד אליהו של דרשו וביד אליהו של דגל. ובכל מדינה ומדינה עיר ועיר כ..
ואז לקרוא בכל עיתון על האירוע המפלגתי שלו על הרבבות שצעקו יחד ה' הוא האלוקים.

ומאידך, צפיתי בסיום שהיה בארה"ב. ראיתי אירוע גדול בכמותו אבל פשוט באיכותו.
התפאורה פשוטה, המוזיקה גם, (כמדומני רבי אביש ברדאט ומקהלה צנועה)
שירים של שמחת תורה ולא יצירות אומנות מוזקליות, ריקודים עממיים.
אולי זה רק היה נראה כך מרחוק, אבל אולי גם לנו יש מה ללמוד מהם.

דווקא אני חושב שזה נתינת כבוד אמיתי לתורה, שההופעות המוזיקליות הגדולות ביותר במוזיקה החסידית באות ממש לכבוד התורה כפשוטו.
ההשקעה שנעשתה בסיום של דרשו היתה מעל ומעבר למה שבדרך כלל עושים בהופעות מוסיקליות, היו שם הרבה דברים שצריך להבין במוסיקה כדי לדעת להעריך, היה ניכר שזה לא רק עבור כסף אלא שהאמנים (למשל ואולי בעיקר ר' מונה רוזנבלום) באמת נתנו את ליבם לכבוד התורה.
אתה באמת חושב שאם היה שם רק איזה חזן ואורגניסט זה היה יותר מכבד את התורה? אני בהחלט לא מבין את הראש.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ינואר 19, 2020 10:44 pm

מקדש מלך כתב:אבל אם כן באמת השאלה מה המסר? סתם לרגש ולהדמיע מכל כיוון אפשרי?! וכבר העיר כעין זה הרב סגי נהור.

לא הפריע לי המסר, אלא העובדה שמבחינה אמנותית מדובר במוצר נחות, שמנסה לרגש באמצעות טריקים זולים ומשומשים. לו לפחות הסיפור היה אמיתי, מילא. אבל לתפור במיוחד כזה סיפור, ולייבב על הנאצים והקלגסים רק כדי לוודא שהקהל "יתרגש" - זה מעיד על טעם רע, של המפיקים ובעיקר שלנו כציבור.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' ינואר 19, 2020 10:52 pm

סיום הש"ס הוא רובו לבעלי מלאכה שאין זמנם נותן להם לשבת באהלה של תורה ולעמול על מסכתא גמרא לקנותה כראוי בעיון בהבנה בשלימות וביסודיות. אומנם שיש אנשים שמשקיעים הרבה בלימוד הדף יומי עד שחוזרים על זה כמה וכמה פעמים וקונים איזשהו מדריגה של יסודיות בזה, אבל רוב האנשים אינם כן. מעולם היתה ההסתכלות שלי שעיקר השמחה של הסיום הש"ס היתה על העמילות שיש בו, שהבעל מלאכה הזו שעסוק רוב היום בעבודה קשה ומפרכת מעשר מזמנו ומכוחו תמידים כסדרם יום אחר יום בעקביות כדי ללמוד את הדף, עם כל העייפות שיש לו ועל אף שאינו יכול להשקיע להבינו כראוי. ושמחה זו עושה שבעמילות ויגיעה אפשר להגיע לקנין גדול כזה לגמור את כל הש"ס (וודאי שא"א לדמותו למי שלא גמר את הש"ס אבל למד מסכתות שלימות בעיון ובהבנה וגם זה בעמילות שיושב באהלו של תורה כל היום ובמסירות נפש).

לעניות דעתי יש כאן הגזמות גדולות בתיאור המסירות נפש.
בא נדבר על הרוב,
מרבית האנשים לא עובדים יותר מ7-8 שעות ביום, וגם זה אצל הרבה - עם הפסקות,
ואצל הרבה גם לא עבודה מפרכת...

וכי מה רוצה הינך, שיהודי לא יפתח דף גמרא כל היממה, גם זה הרבה מדי?
קודם כל, יש הרבה שיכולים ללמוד גם לפני שעות העבודה או באמצעם,
וגם אם זה אחרי, חמישים דק' של גמ' רש"י וכוס קפה זה מסירות נפש?
העקביות זה נושא נפרד,
אדם גם מתפלל ואוכל כל יום 3 פעמים,
ופה גם ניתן להשלים,
אז לא צריך להיסחף עם התעמולה.

דווקא בדור הקודם, שרבו עובדי 'תנובה' וסוללי כבישים,
והיו קמים בארבע בבוקר ל'דף היומי'
היה יותר מסירות נפש.

(וכדי לא להרגיז יותר, לא אדגיש שוב,
שמשום מה, אפילו פעם ביובל אין ערב הוקרה עם חצוצרות,
לאברכים מן השורה עמלי תורה שחיים במשורה אם לא בדוחק).

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי קרית מלך » א' ינואר 19, 2020 11:14 pm

ביחס לסוגריים בסוף.
ההבדל הוא פשוט מאד, אברכי הכוללים המוסרים נפשם על התורה בודאי מבינים את ערכה וששים ושמחים בה, אין הם זקוקים לחצוצרות וצלצלים, דוקא אלו שמקדישים לתורה רק מעט מזמנם מוטל עלינו לייקר ולהחשיב את חלקם בתורה כדי שימשיכו בכך.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי ישנו » א' ינואר 19, 2020 11:15 pm

נוטר הכרמים כתב:אני חושב שאין כפירה ואפילו פסול במצגת הזאת,
מה שכן, חוסר טעם טוב.
כשמדברים על סיום הש"ס,
חשוב להעצים ולהאדיר את ערכו של לימוד הש"ס בשלימותו,
זה ה'דבר בעתו', ולא להפליג למחוזות אחרים.

ה'דבר בעתו' שיש ללמד על התורה, שהיא לא "סתם מצווה" אלא היא מהווה את הקשר של עמ"י עם הקב"ה.
והצורה החזקה שמתבטאת בסיפור הזה היא מחד החלום של כל יהודי שהילד שלו ידע דף גמ' בע"פ.
ומאידך יהודי שאין לו כלום בעולמו הדבר היחיד שמחזיק אותו זה דף גמרא.
(ומתוך כך הוא יכול לחזור אלפי פעמים על אותו דף, דבר שכשלעצמו הוא כמובן חסר טעם, אבל היהודי הזה לא מחפש לחזור ולשנן את הלימוד, אלא הוא מרגיש, בצדק, שכך הוא דבק בתורה ובקב"ה).

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' ינואר 19, 2020 11:34 pm

קרית מלך כתב:ביחס לסוגריים בסוף.
ההבדל הוא פשוט מאד, אברכי הכוללים המוסרים נפשם על התורה בודאי מבינים את ערכה וששים ושמחים בה, אין הם זקוקים לחצוצרות וצלצלים, דוקא אלו שמקדישים לתורה רק מעט מזמנם מוטל עלינו לייקר ולהחשיב את חלקם בתורה כדי שימשיכו בכך.

אברכי הכוללים לא צריכים בכלל,
אבל אולי נשותיהם צריכות?
ואולי הילדים של כולם?
והרחוב היהודי הגדול צריך בודאי.

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי קרית מלך » א' ינואר 19, 2020 11:43 pm

נוטר הכרמים כתב:
קרית מלך כתב:ביחס לסוגריים בסוף.
ההבדל הוא פשוט מאד, אברכי הכוללים המוסרים נפשם על התורה בודאי מבינים את ערכה וששים ושמחים בה, אין הם זקוקים לחצוצרות וצלצלים, דוקא אלו שמקדישים לתורה רק מעט מזמנם מוטל עלינו לייקר ולהחשיב את חלקם בתורה כדי שימשיכו בכך.

אברכי הכוללים לא צריכים בכלל,
אבל אולי נשותיהם צריכות?
ואולי הילדים של כולם?
והרחוב היהודי הגדול צריך בודאי.


צודק. נו, קריינא דאגרתא...

הוה אמינא
הודעות: 1444
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' ינואר 20, 2020 12:02 am

אם יהיה לו כסף לזמרים וכלייזמרים עדיף שיתן אותם לאברכים שיהיה להם בבית יותר בגדי חורף לכולם או עוגות לשב"ק

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי חיימשה » ב' ינואר 20, 2020 12:42 am

נוטר הכרמים כתב:
קרית מלך כתב:ביחס לסוגריים בסוף.
ההבדל הוא פשוט מאד, אברכי הכוללים המוסרים נפשם על התורה בודאי מבינים את ערכה וששים ושמחים בה, אין הם זקוקים לחצוצרות וצלצלים, דוקא אלו שמקדישים לתורה רק מעט מזמנם מוטל עלינו לייקר ולהחשיב את חלקם בתורה כדי שימשיכו בכך.

אברכי הכוללים לא צריכים בכלל,
אבל אולי נשותיהם צריכות?
ואולי הילדים של כולם?
והרחוב היהודי הגדול צריך בודאי.

אני מסופק באמיתות ההכללה.
יש הרבה דרגות באברכי כוללים, ובטח יש הרבה שצריכים ועוד איך.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' ינואר 20, 2020 12:54 am

אם על סיום מסכת עבדינא יומא טבא לרבנן,
על אחת כמה בסיום כל הש"ס כולו,
ובפרט שזהו לימוד של רבים,
ובעיקר, כי השמחה הגדולה לגמרה של תורה ברוב פאר והדר, גורמת היא כפועל יוצא לעודד עוד ועוד כאלה שיקבעו עיתים לתורה.

חרסון
הודעות: 1171
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי חרסון » ב' ינואר 20, 2020 7:51 am

קרית מלך כתב:ביחס לסוגריים בסוף.
ההבדל הוא פשוט מאד, אברכי הכוללים המוסרים נפשם על התורה בודאי מבינים את ערכה וששים ושמחים בה, אין הם זקוקים לחצוצרות וצלצלים, דוקא אלו שמקדישים לתורה רק מעט מזמנם מוטל עלינו לייקר ולהחשיב את חלקם בתורה כדי שימשיכו בכך.


ראה עד"ז חולין נד: רש"י אודות מביאי ביכורים

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי רון » ב' ינואר 20, 2020 9:00 am

עכשו באמת מעניין מי הוא אותו יענקלה כונס
שהצליח למלא ב' עמודים בפורום מכובד כזה.....

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי חיימשה » ב' ינואר 20, 2020 9:47 am

חיימשה כתב:
נוטר הכרמים כתב:
קרית מלך כתב:ביחס לסוגריים בסוף.
ההבדל הוא פשוט מאד, אברכי הכוללים המוסרים נפשם על התורה בודאי מבינים את ערכה וששים ושמחים בה, אין הם זקוקים לחצוצרות וצלצלים, דוקא אלו שמקדישים לתורה רק מעט מזמנם מוטל עלינו לייקר ולהחשיב את חלקם בתורה כדי שימשיכו בכך.

אברכי הכוללים לא צריכים בכלל,
אבל אולי נשותיהם צריכות?
ואולי הילדים של כולם?
והרחוב היהודי הגדול צריך בודאי.

אני מסופק באמיתות ההכללה.
יש הרבה דרגות באברכי כוללים, ובטח יש הרבה שצריכים ועוד איך.

מה לעשות שסיום מסכת הוא מצוה מדינא דגמ' וכמש''כ הרב תם מה'א, סיום הש''ס ע"י רבבות עאכו"כ, ואין צריך שום סיבה נוספת כדי לעשות מזה עניין גדול וכל המרבה הרי זה משובח, גם לולא התועלת המקווה מזה.
בפרט בדורנו דור זכאי שאלפים נבחנו על כל הש''ס ולומדים בעיון וברצינות בבלי וירושלמי כפי שלא היה מעולם.
ואלו בכוללים אין באמת סיבה למסיבה כזו ואתה מבקש להמציא דבר חדש.

ח. רוזנברג
הודעות: 313
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 10:07 am

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי ח. רוזנברג » ב' ינואר 20, 2020 9:50 am

נוטר הכרמים כתב:
קרית מלך כתב:ביחס לסוגריים בסוף.
ההבדל הוא פשוט מאד, אברכי הכוללים המוסרים נפשם על התורה בודאי מבינים את ערכה וששים ושמחים בה, אין הם זקוקים לחצוצרות וצלצלים, דוקא אלו שמקדישים לתורה רק מעט מזמנם מוטל עלינו לייקר ולהחשיב את חלקם בתורה כדי שימשיכו בכך.

אברכי הכוללים לא צריכים בכלל,
אבל אולי נשותיהם צריכות?
ואולי הילדים של כולם?
והרחוב היהודי הגדול צריך בודאי.

כמדומה שהחגיגות של דרשו הן בעיקר לאברכים שמוסיפים על הלימוד בכולל לימוד דף היומי. זה לא רחוק ממה שאתה מבקש.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי דרומי » ב' ינואר 20, 2020 10:26 am

דומה שלא הוזכר פרט זה בפירוש.

העובדה שבאמריקה היתה השמחה טהורה ואמיתית יותר (כפי הנראה), היא - לכאורה - משום ששם יש יותר אנשי עמל שעובדים לפרנסתם רוב היום ומרגישים את השמחה בחיבור היומיומי לתורה.

[בלי קשר, מסתבר שבכלל האמריקאים התברכו בלב יותר רחב ובפחות צרות עין, הניכרת כמה מכמה תגובות של 'ישראלים'].

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי פלגינן » ב' ינואר 20, 2020 12:12 pm

התלבטתי אם להעלות לכאן, אך ראיתי שדברי הכותב מתכתבים עם כמה מהכותבים דלעיל, ואולי יש בדבריו תוספת. וכך כותב החוקר יעקב צ. מאיר:
בכל זאת כמה מילים רציניות על ״יענקל׳ה הכונס״ של מוטי שטיינמץ ועל דימויי התלמוד שם. אז קודם כל צריך לומר שקיטש בעיני הוא בעיה תרבותית אמיתית, פגם תרבותי אינהרנטי שקשור בחינוך לאסתטיקה ולהבעה רגשית מווסתת, בקיצור, לא משהו שאפשר להתעלם ממנו. having said that אני רוצה לרגע להתעלם ממנו ולראות את הסרטון הזה בתור תעודה אנתרופולוגית די מדהימה של החרדיות הישראלית החדשה, ודווקא מצד החברה החסידית ולא הליטאית.
לימוד הגמרא לא מוצג בתור אקט יומיומי שמחליף את התעסוקה, אלא בתור הקוטב המסורתי של החיים היהודיים. הוא כן המוקד של החינוך, הציפיה מהילד היא שידע דף גמרא בעל פה, אבל אין פה שום ביטוי לתפיסה שיש ״גדולים״ שיש להתדבק בדרכיהם ולהיות לאחד מהם (אין שום ״גדולים״ בקליפ, מקסימום מגידי שיעור דף יומי), אין שום ביטוי לפנטזיה על הבנת עומק, על חריפות, על סברה, אין גם שום בדל של דימוי של לימוד תורה במושגים מיליטריסטיים, כמין אנטיתיזה וחלופה לשירות הצבאי בתור המימד המקיים את החיים בארץ מבחינה בטחונית, כמו שאפשר למצוא הרבה פעמים בשיח הליטאי או בשיח של הפלג וגם בחסידויות מסויימות. התלמוד מוצג כאן בהקשר פנים משפחתי, כקושר בין הדורות, מארגן את הציפיה של הדור הקודם מהדור הצעיר, מאפשר לקשור מחדש את החיים בארץ לחיים שלפני השואה וגם מציל חיים כפשוטו. התלמוד הוא למעשה טקסט ליטורגי עם אספקט מאגי, לא ברור בכלל שיש לו משמעות, ובמקום היחיד שבו ישנו ציטוט ממנו, כשהילד מצטט את הדף שלו מפרק הכונס, זה נשמע כמעט אירוני. זו תפיסה מאוד חסידית (גם במובן של אבות החסידות, אבל גם במובן האנתרופולוגי הישראלי) של לימוד תלמוד ומאוד לא ליטאית.

שנית, אם היה ספק עד עכשיו, החרדיות הישראלית כיום היא ציונית למהדרין, והמבעים הציוניים שלה הרבה יותר תמימים ועזים ממה שאפשר לשמוע היום מכל קיבוצניק או אפילו מזרוחניק. מילא הדימוי הלא ממוצה כאן של התלמוד כגלות, ושל הלימוד היומיומי כהליכה בגלות, אבל החילופין בין הרב שסיים את הש״ס לבין ניצול השואה שסיים את הגלות, הם mind blowing בהקשר החרדי ובהקשר של תודעת השואה החרדית.

שלישית, ואולי החשוב ביותר, הדימוי של החרדי כאדם עובד, צווארון כחול ולא לבן, כלומר קופאי ב״אושר עד״ (הסרטון כולו הוא פרסומת לא כל כך סמויה לרשת), שמפסיק את עבודתו כדי ללמוד. אין כאן בחורי ישיבה מגוהצי בגדים עם כובעים יקרים מדי, אלא עובדים זוטרים במפעלים. כלומר העבודה ממוסגרת כיומיום, שמופסק לטובת הלימוד המהווה את פסגת היום, אבל לגמרי כיומיום החרדי הנורמטיבי. שוב, אספקט בסיסי לגמרי של חיים חסידיים בישראל של היום (ומימד מוחמץ לגמרי בשיח הישראלי הרווח על החרדיות). זה חשוב כאן שהחרדי הוא פועל ולא עורך דין, רופא או איש הייטק. העבודה ב״אושר עד״ מאפשרת לנתק בין העבודה לבין מוקד הזהות, שהוא התלמוד במובנו הליטורגי, מה שקשה הרבה יותר לעשות עם עבודה של צווארון לבן. יש עוד מה לומר על ההפקה הראוותנית, על דימויי הנאצים (צבא מסודר של חיילים ללא פנים, לא רוצחים צמאי דם, לא פראי אדם, לא אנטישמים, כמו שהם הוצגו למשל בסטורי של אווה. פשוט חיילים), על הליהוק (השחקנים הם מזרוחניק וחבדניק). ועל שטיינמץ עצמו כמיליניאל חרדי פר אקסלנס, אבל עד כאן להפעם.

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי הרואה » ב' ינואר 20, 2020 12:25 pm

פלגינן כתב:התלבטתי אם להעלות לכאן, אך ראיתי שדברי הכותב מתכתבים עם כמה מהכותבים דלעיל, ואולי יש בדבריו תוספת. וכך כותב החוקר יעקב צ. מאיר:
בכל זאת כמה מילים רציניות על ״יענקל׳ה הכונס״ של מוטי שטיינמץ ועל דימויי התלמוד שם. אז קודם כל צריך לומר שקיטש בעיני הוא בעיה תרבותית אמיתית, פגם תרבותי אינהרנטי שקשור בחינוך לאסתטיקה ולהבעה רגשית מווסתת, בקיצור, לא משהו שאפשר להתעלם ממנו. having said that אני רוצה לרגע להתעלם ממנו ולראות את הסרטון הזה בתור תעודה אנתרופולוגית די מדהימה של החרדיות הישראלית החדשה, ודווקא מצד החברה החסידית ולא הליטאית.
לימוד הגמרא לא מוצג בתור אקט יומיומי שמחליף את התעסוקה, אלא בתור הקוטב המסורתי של החיים היהודיים. הוא כן המוקד של החינוך, הציפיה מהילד היא שידע דף גמרא בעל פה, אבל אין פה שום ביטוי לתפיסה שיש ״גדולים״ שיש להתדבק בדרכיהם ולהיות לאחד מהם (אין שום ״גדולים״ בקליפ, מקסימום מגידי שיעור דף יומי), אין שום ביטוי לפנטזיה על הבנת עומק, על חריפות, על סברה, אין גם שום בדל של דימוי של לימוד תורה במושגים מיליטריסטיים, כמין אנטיתיזה וחלופה לשירות הצבאי בתור המימד המקיים את החיים בארץ מבחינה בטחונית, כמו שאפשר למצוא הרבה פעמים בשיח הליטאי או בשיח של הפלג וגם בחסידויות מסויימות. התלמוד מוצג כאן בהקשר פנים משפחתי, כקושר בין הדורות, מארגן את הציפיה של הדור הקודם מהדור הצעיר, מאפשר לקשור מחדש את החיים בארץ לחיים שלפני השואה וגם מציל חיים כפשוטו. התלמוד הוא למעשה טקסט ליטורגי עם אספקט מאגי, לא ברור בכלל שיש לו משמעות, ובמקום היחיד שבו ישנו ציטוט ממנו, כשהילד מצטט את הדף שלו מפרק הכונס, זה נשמע כמעט אירוני. זו תפיסה מאוד חסידית (גם במובן של אבות החסידות, אבל גם במובן האנתרופולוגי הישראלי) של לימוד תלמוד ומאוד לא ליטאית.

שנית, אם היה ספק עד עכשיו, החרדיות הישראלית כיום היא ציונית למהדרין, והמבעים הציוניים שלה הרבה יותר תמימים ועזים ממה שאפשר לשמוע היום מכל קיבוצניק או אפילו מזרוחניק. מילא הדימוי הלא ממוצה כאן של התלמוד כגלות, ושל הלימוד היומיומי כהליכה בגלות, אבל החילופין בין הרב שסיים את הש״ס לבין ניצול השואה שסיים את הגלות, הם mind blowing בהקשר החרדי ובהקשר של תודעת השואה החרדית.

שלישית, ואולי החשוב ביותר, הדימוי של החרדי כאדם עובד, צווארון כחול ולא לבן, כלומר קופאי ב״אושר עד״ (הסרטון כולו הוא פרסומת לא כל כך סמויה לרשת), שמפסיק את עבודתו כדי ללמוד. אין כאן בחורי ישיבה מגוהצי בגדים עם כובעים יקרים מדי, אלא עובדים זוטרים במפעלים. כלומר העבודה ממוסגרת כיומיום, שמופסק לטובת הלימוד המהווה את פסגת היום, אבל לגמרי כיומיום החרדי הנורמטיבי. שוב, אספקט בסיסי לגמרי של חיים חסידיים בישראל של היום (ומימד מוחמץ לגמרי בשיח הישראלי הרווח על החרדיות). זה חשוב כאן שהחרדי הוא פועל ולא עורך דין, רופא או איש הייטק. העבודה ב״אושר עד״ מאפשרת לנתק בין העבודה לבין מוקד הזהות, שהוא התלמוד במובנו הליטורגי, מה שקשה הרבה יותר לעשות עם עבודה של צווארון לבן. יש עוד מה לומר על ההפקה הראוותנית, על דימויי הנאצים (צבא מסודר של חיילים ללא פנים, לא רוצחים צמאי דם, לא פראי אדם, לא אנטישמים, כמו שהם הוצגו למשל בסטורי של אווה. פשוט חיילים), על הליהוק (השחקנים הם מזרוחניק וחבדניק). ועל שטיינמץ עצמו כמיליניאל חרדי פר אקסלנס, אבל עד כאן להפעם.

הקטע הראשון חזק ביותר.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי לייטנר » ב' ינואר 20, 2020 12:31 pm

נוטר הכרמים כתב:
סיום הש"ס הוא רובו לבעלי מלאכה שאין זמנם נותן להם לשבת באהלה של תורה ולעמול על מסכתא גמרא לקנותה כראוי בעיון בהבנה בשלימות וביסודיות. אומנם שיש אנשים שמשקיעים הרבה בלימוד הדף יומי עד שחוזרים על זה כמה וכמה פעמים וקונים איזשהו מדריגה של יסודיות בזה, אבל רוב האנשים אינם כן. מעולם היתה ההסתכלות שלי שעיקר השמחה של הסיום הש"ס היתה על העמילות שיש בו, שהבעל מלאכה הזו שעסוק רוב היום בעבודה קשה ומפרכת מעשר מזמנו ומכוחו תמידים כסדרם יום אחר יום בעקביות כדי ללמוד את הדף, עם כל העייפות שיש לו ועל אף שאינו יכול להשקיע להבינו כראוי. ושמחה זו עושה שבעמילות ויגיעה אפשר להגיע לקנין גדול כזה לגמור את כל הש"ס (וודאי שא"א לדמותו למי שלא גמר את הש"ס אבל למד מסכתות שלימות בעיון ובהבנה וגם זה בעמילות שיושב באהלו של תורה כל היום ובמסירות נפש).

לעניות דעתי יש כאן הגזמות גדולות בתיאור המסירות נפש.
בא נדבר על הרוב,
מרבית האנשים לא עובדים יותר מ7-8 שעות ביום, וגם זה אצל הרבה - עם הפסקות,
ואצל הרבה גם לא עבודה מפרכת...

וכי מה רוצה הינך, שיהודי לא יפתח דף גמרא כל היממה, גם זה הרבה מדי?
קודם כל, יש הרבה שיכולים ללמוד גם לפני שעות העבודה או באמצעם,
וגם אם זה אחרי, חמישים דק' של גמ' רש"י וכוס קפה זה מסירות נפש?
העקביות זה נושא נפרד,
אדם גם מתפלל ואוכל כל יום 3 פעמים,
ופה גם ניתן להשלים,
אז לא צריך להיסחף עם התעמולה.

דווקא בדור הקודם, שרבו עובדי 'תנובה' וסוללי כבישים,
והיו קמים בארבע בבוקר ל'דף היומי'
היה יותר מסירות נפש.

(וכדי לא להרגיז יותר, לא אדגיש שוב,
שמשום מה, אפילו פעם ביובל אין ערב הוקרה עם חצוצרות,
לאברכים מן השורה עמלי תורה שחיים במשורה אם לא בדוחק).


לפני כשנה בשמחה משפחתית ביישובנו עלה לדבר לפני קריאת התורה אחד האורחים, ר"מ בישיבה גדולה כלשהי. הוא בעיקר דיבר על כך שלא לומדים מספיק תורה ביישוב. בתוך דבריו אמר: "לא מספיק ללמוד דף יומי. צריך ללמוד קצות ונתיבות". כל המתפללים שתקו מפני כבוד ציבור, וכדי לא להכלימו ברבים. אני זוכר שרק חשבתי שחבל שאינו מגיע, כמוני, לתרח'ס מניין בבית הכנסת, וזוכה לראות עמלי יום המסיימים דף יומי לפני התפילה, שמיד אחריה הם יוצאים לעבוד.
אני מניח שמאז ניחם על דבריו, אבל סביר שכשירד מן הבמה, חשב בליבו: "ב"ה, עשיתי מה שיכולתי כדי להגדיל תורה גם אצל הבעל'בתים הפשוטים, הפויערים האלה".

פנחסויפלל
הודעות: 134
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 1:32 am

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי פנחסויפלל » ב' ינואר 20, 2020 1:39 pm

לא יאומן כמה טיפשות יש בחוקרים. ממש מזכיר את בראון.
אבל במחשבה שניה, זה פשוט מצויין. הם עושים לנו שירות. שנדע אנחנו וצאצאינו כמה עולם המחקר הוא כסיל.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי פלגינן » ב' ינואר 20, 2020 1:53 pm

פנחסויפלל כתב:לא יאומן כמה טיפשות יש בחוקרים. ממש מזכיר את בראון.
אבל במחשבה שניה, זה פשוט מצויין. הם עושים לנו שירות. שנדע אנחנו וצאצאינו כמה עולם המחקר הוא כסיל.

ממש כך. הם גם משתמשים בכל מיני מילים מוזרות שמעולם לא שמענו מהמשגיח בישיבה. אי אפשר להבין מילה אחת. שוטים גמורים.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' ינואר 20, 2020 1:57 pm

לא, פלגינן
גם מי שלא שמע אותן מילים מהמשגיח אבל קרא מספיק ספרות חיצונית בשביל להבינם -
יכול לומר בבטחה, אידיוט הוא הכותב הנ"ל! מתחת לכל ביקורת.
אפס הבנה מאחרי הנפשות הפועלות. חכמה זה ניתוח כוללני, ראייה רחבה, ומבט גבוה יותר מעולמו הצר הדתילוני.

ולא משום שהמצגת הזאת איננה שלילית כשלעצמה, או רדודה ובעלת כמה מסרים בעיתיים.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי פלגינן » ב' ינואר 20, 2020 2:02 pm

קו ירוק כתב:לא, פלגינן
גם מי שלא שמע אותן מילים מהמשגיח אבל קרא מספיק ספרות חיצונית בשביל להבינם -
יכול לומר בבטחה, אידיוט הוא הכותב הנ"ל! מתחת לכל ביקורת.
אפס הבנה מאחרי הנפשות הפועלות. חכמה זה ניתוח כוללני, ראייה רחבה, ומבט גבוה יותר מעולמו הצר הדתילוני.

ולא משום שהמצגת הזאת איננה שלילית כשלעצמה, או רדודה ובעלת כמה מסרים בעיתיים.

רגע, זה לא אתה מהניתוח והראיה הרחבה והמבט הגבוה של ה"כ פ י ר ה" דלעיל?!
אם כך, אידיוט זה ממש מחמאה.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' ינואר 20, 2020 2:21 pm

לכאורה הכותב באמת טועה טעות די חמורה כשהוא מפרש שהיציאה מן הגלות היא העליה של ניצול השואה לארץ ישראל...

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי ישא ברכה » ב' ינואר 20, 2020 2:30 pm

דברי החוקר יעקב צ. מאיר מגוחכים בכל קנה מידה.
ניתן לשער שההיכרות שלו עם הציבור החרדי והחסידי מינמלית.

עם זאת, גם מגוחך הלעג לכלל עולם המחקר.
יש מחקרים שיש מה להחכים מהם, ויש גם הבלים. (לדעתי, מה שהובא קודם, מהוה דוגמא מצוינת למאמר חסר כל בסיס).
נערך לאחרונה על ידי ישא ברכה ב ב' ינואר 20, 2020 2:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לעולם יהיה אדם
הודעות: 815
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ב' ינואר 20, 2020 2:36 pm

פנחסויפלל כתב:לא יאומן כמה טיפשות יש בחוקרים. ממש מזכיר את בראון.
אבל במחשבה שניה, זה פשוט מצויין. הם עושים לנו שירות. שנדע אנחנו וצאצאינו כמה עולם המחקר הוא כסיל.

בראון גאון ליד זה.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: יענקלה הכונס- היה?

הודעהעל ידי דרומי » ב' ינואר 20, 2020 3:00 pm

אודה למי שיואיל לתרגם להדיוטים כמוני כמה מן המונחים הלועזיים שהוזכרו במאמרו של 'החוקר' בע"מ.

לדוגמא, מה זה "כמיליניאל חרדי פר אקסלנס"


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים