קו ירוק כתב:יש לי ידיד, ת"ח ובן תורה מובהק, בן למשפחת ת"ח, שכשנהרגה המיועדת להיות מלכה בתאונת דרכים, הוא היה מזועזע יחד עם שאר תושבי הממלכה המאוחדת...
קו ירוק כתב:יש לי ידיד, ת"ח ובן תורה מובהק, בן למשפחת ת"ח, שכשנהרגה המיועדת להיות מלכה בתאונת דרכים, הוא היה מזועזע יחד עם שאר תושבי הממלכה המאוחדת...
קו ירוק כתב:יש לי ידיד, ת"ח ובן תורה מובהק, בן למשפחת ת"ח, שכשנהרגה המיועדת להיות מלכה בתאונת דרכים, לתדהמתי, הוא היה מזועזע יחד עם שאר תושבי הממלכה המאוחדת...
ליטוואק פון בודאפעסט כתב: . . תפלת הנותן תשועה שגורה בפי מימי ילדותי, ובכל ביהכ"נ שהתפללתי היינו אומרים את זה. מאיזה טעם בישיבות בארה"ב לא אומרים את זה, ובבתי כנסיות שכן אומרים, אומרים גם את התפלה 'אבינו מלכנו' עבור מדינת ישראל. אצלנו אמרו הנותן תשועה ולא יותר.
הרואה כתב:אמר לי אברך מתמיד אנגלי, שכשנולד יורש עצר לפני כמה שנים זלגו עיניו דמעות מהתרגשות...
ועוד מדברים על ההשפעה של הציוינים...
לבי במערב כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב: . . תפלת הנותן תשועה שגורה בפי מימי ילדותי, ובכל ביהכ"נ שהתפללתי היינו אומרים את זה. מאיזה טעם בישיבות בארה"ב לא אומרים את זה, ובבתי כנסיות שכן אומרים, אומרים גם את התפלה 'אבינו מלכנו' עבור מדינת ישראל. אצלנו אמרו הנותן תשועה ולא יותר.
בפשטות, בכל מקום כפי מנהג אבותיהם שבידיהם.
עקביה כתב:חיימשה כתב:הרואה כתב:אמר לי אברך מתמיד אנגלי, שכשנולד יורש עצר לפני כמה שנים זלגו עיניו דמעות מהתרגשות...
ועוד מדברים על ההשפעה של הציוינים...
אני חושב שאותו אברך חושב ומתנהג כפי שהתורה דורשת.
מתפללים בשלומה של מלכות,.
נוהגים כבוד במלכות,
מברכים על מלכי האומות שחלק מכבודו.
מלכותא דארעא כעין מלכותא דרקיעא.
הזלזול המופגן הלזה -
לענ"ד איננו מייצג את דעת התורה.
זה מה שהתורה דורשת:
ירמיהו פרק כט, ז
וְדִרְשׁוּ אֶת שְׁלוֹם הָעִיר אֲשֶׁר הִגְלֵיתִי אֶתְכֶם שָׁמָּה וְהִתְפַּלְלוּ בַעֲדָהּ אֶל ה' כִּי בִשְׁלוֹמָהּ יִהְיֶה לָכֶם שָׁלוֹם:
ובלשון חז"ל:
משנה מסכת אבות פרק ג
רבי חנינא סגן הכהנים אומר הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו.
כלומר, מה שמנחה אותנו ביחס אל המלכות הוא האינטרס האישי שלנו (וזה בסדר גמור, אין בכך כל גנאי). לא יותר מכך.
הפסול בכך שעיניו של יהודי זולגות דמעות של התרגשות כשנולד יורש עצר גוי, הוא, שיהודי זה שכח לאן הוא שייך, והגיע לכלל הזדהות עם בית המלוכה הגויי.
זה רע מאד, וכמובן רחוק ממה שהתורה דורשת כרחוק מזרח ממערב.
מה שאולי יכול לעזור כשנתקלים בתופעות כאלה הוא בוז מוחלט וזלזול מופגן.
חיימשה כתב:וכשמברכים בהתרגשות 'שחלק מכבודו לבשר ודם' צריך לחשוב 'טפו טפו'?
עקביה כתב:חיימשה כתב:וכשמברכים בהתרגשות 'שחלק מכבודו לבשר ודם' צריך לחשוב 'טפו טפו'?
לא חייבים...
ברכה זו היא שבח לקב"ה. לא למלך.
ממש לא, אנו מתפללים בשלומה של מלכות מתוך הכרת הטוב, לא מתוך אנוכיות ואינטרס אישי.עקביה כתב:חיימשה כתב:הרואה כתב:אמר לי אברך מתמיד אנגלי, שכשנולד יורש עצר לפני כמה שנים זלגו עיניו דמעות מהתרגשות...
ועוד מדברים על ההשפעה של הציוינים...
אני חושב שאותו אברך חושב ומתנהג כפי שהתורה דורשת.
מתפללים בשלומה של מלכות,.
נוהגים כבוד במלכות,
מברכים על מלכי האומות שחלק מכבודו.
מלכותא דארעא כעין מלכותא דרקיעא.
הזלזול המופגן הלזה -
לענ"ד איננו מייצג את דעת התורה.
זה מה שהתורה דורשת:
ירמיהו פרק כט, ז
וְדִרְשׁוּ אֶת שְׁלוֹם הָעִיר אֲשֶׁר הִגְלֵיתִי אֶתְכֶם שָׁמָּה וְהִתְפַּלְלוּ בַעֲדָהּ אֶל ה' כִּי בִשְׁלוֹמָהּ יִהְיֶה לָכֶם שָׁלוֹם:
ובלשון חז"ל:
משנה מסכת אבות פרק ג
רבי חנינא סגן הכהנים אומר הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו.
כלומר, מה שמנחה אותנו ביחס אל המלכות הוא האינטרס האישי שלנו (וזה בסדר גמור, אין בכך כל גנאי). לא יותר מכך.
חיימשה כתב:עקביה כתב:חיימשה כתב:וכשמברכים בהתרגשות 'שחלק מכבודו לבשר ודם' צריך לחשוב 'טפו טפו'?
לא חייבים...
ברכה זו היא שבח לקב"ה. לא למלך.
שבח לקב''ה על מה?
שחלק מכבודו למשהו שבזוי בעינינו?
חיימשה כתב:עקביה כתב:חיימשה כתב:וכשמברכים בהתרגשות 'שחלק מכבודו לבשר ודם' צריך לחשוב 'טפו טפו'?
לא חייבים...
ברכה זו היא שבח לקב"ה. לא למלך.
שבח לקב''ה על מה?
שחלק מכבודו למשהו שבזוי בעינינו?
חיימשה כתב: ממש לא, אנו מתפללים בשלומה של מלכות מתוך הכרת הטוב, לא מתוך אנוכיות ואינטרס אישי.
ומה שנותנים כבוד למלכות אפי' מלך רשע כפרעה, זה בוודאי לא מתוך אינטרס.
ומומלץ מאד ללמוד את קונט' החסד בספר מכתב מאליהו.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לא ידעתי שיש הבדל בין ארה"ב לאנגליה. שניהם הם מדינות חדשות, וכולם ינקו מאותו מקור. מאיזה טעם הפסיקו מנהג זה בארה"ב, ולא הפסיקו באנגליה. אם זה נעשה בכוונה ע"י גדולי ישראל, הייתי רוצה להבין את נימוקיהם. אם לא, אז זה באמת לא איכפת לי.
חיימשה כתב:אין בתורה סולם שנקרא עקיפה משמאל או מימין, ויתכן שאותו יהודי הפריז על המידה ברגשנותו, ועדיין התנהגותו יותר מגובה במקורותינו מאשר דעתכם אתם, שלענ''ד מגיעה מהשקפה מוטעית שאיננה נובעת ממקורותינו.
חיימשה כתב:אין בתורה סולם שנקרא עקיפה משמאל או מימין, ויתכן שאותו יהודי הפריז על המידה ברגשנותו, ועדיין התנהגותו יותר מגובה במקורותינו מאשר דעתכם אתם, שלענ''ד מגיעה מהשקפה מוטעית שאיננה נובעת ממקורותינו.
עקביה כתב:חיימשה כתב:אין בתורה סולם שנקרא עקיפה משמאל או מימין, ויתכן שאותו יהודי הפריז על המידה ברגשנותו, ועדיין התנהגותו יותר מגובה במקורותינו מאשר דעתכם אתם, שלענ''ד מגיעה מהשקפה מוטעית שאיננה נובעת ממקורותינו.
איפה מצאת במקורותינו משהו שמשתקף בהנהגתו של אותו יהודי?
וכי ע"פ מקורותינו אמור להירקם בין היהודים בגולה לבין מלכותם איזה קשר של חיבה גדולה ותחושת שייכות הגובלת בהערצה?
דברים כאלה אמנם היו, אבל מי פתי שלא יראה בהם סטייה מצערת?
חיימשה כתב:התורה מצווה אותנו לנהוג כבוד במלכות, כי הקב''ה חלק להם כבוד.
חיימשה כתב:חיבה מאן דכר שמיה [ואפשר להניח שהתיאור על הדמעות גם נופח כמנהג].
התורה מצווה אותנו לנהוג כבוד במלכות, כי הקב''ה חלק להם כבוד.
לבי במערב כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לא ידעתי שיש הבדל בין ארה"ב לאנגליה. שניהם הם מדינות חדשות, וכולם ינקו מאותו מקור. מאיזה טעם הפסיקו מנהג זה בארה"ב, ולא הפסיקו באנגליה. אם זה נעשה בכוונה ע"י גדולי ישראל, הייתי רוצה להבין את נימוקיהם. אם לא, אז זה באמת לא איכפת לי.
באנגלי' ישנה קהילה יהודית רציפה במשך מאות שנים, כמו גם מלוכה שהתקיימה משך כל אותן השנים, ואינה מדינה חדשה כלל; משא"כ בארה"ב.
[איני אומר מידיעה ברורה, כ"א קרוב יותר להשערה:]
כנראה, היו מהמהגרים לארה"ב שחשו בתפלה זו אילוץ שמחמת גזרות המלכות במדינתם שמלפנים, ולכך לא המשיכו באמירתה (ובפרט שלא היו שם קהילה ומנהג מסודרים).
ולהעיר מ'תפלה לרפואת המלך' דבריטניא - סיון תקצ"ד.
קו ירוק כתב:יש לי ידיד, ת"ח ובן תורה מובהק, בן למשפחת ת"ח, שכשנהרגה המיועדת להיות מלכה בתאונת דרכים, לתדהמתי, הוא היה מזועזע יחד עם שאר תושבי הממלכה המאוחדת...
חיימשה כתב:עקביה כתב:חיימשה כתב:וכשמברכים בהתרגשות 'שחלק מכבודו לבשר ודם' צריך לחשוב 'טפו טפו'?
לא חייבים...
ברכה זו היא שבח לקב"ה. לא למלך.
שבח לקב''ה על מה?
שחלק מכבודו למשהו שבזוי בעינינו?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 19 אורחים