בעלזער כתב:בלוח עתים לבינה הביא
ר"ח אדר סגולה גדולה לקרוא ספר תהלים בר"ח אדר.
הקדמת מעם לועז לתהלים בשם תהלה לדוד בשם ר"ח ויטאל ז"ל.
חכם באשי כתב:כנראה הכוונה לספר תהלה לדויד (מלא יו"ד!) לר' אברהם חי מוסאפיא, ליוורנו תרכז. שם בתחילתו, לזכרוני הישן, יש כל מיני מנהגים, 'נוהגים' וסגולות בנוגע לאמירת תהלים. עתה אין בידי לבדוק אם צדקתי בניחושי.
חקר כתב:אכן כדבריך, מקור הדבר בתהלה לדויד [מוספיא], רק מעניין ששם מדובר על אמירת תהלים
בערב ראש חודש אדר, מה שמייתר את הספקות אם מדובר ביום א' דר"ח או בב'.
- תהלה לדויד 1.png (27.08 KiB) נצפה 1466 פעמים
- תהלה לדויד 2.png (76.35 KiB) נצפה 1466 פעמים
חקר כתב:'יום המשמרה של ר"ח אדר' הכוונה לתענית ער"ח אדר.
חכם באשי כתב:בנוגע ל'יום המשמרה' - הוא אכן תענית של ערב ר"ח. המנהג מיסודם של המקובלים שבצפת, כבר מהדור שקדם לאריז"ל. כתב בענין ר"י גולדהבר, בספרו 'מנהגי הקהילות', בפרק על ראש חודש. עי' שם ותרוו נחת גדול (אני כותב מזכרון רחוק).
לאחרונה התפרסם שמארגנים קריאת תהלים במקומות הקדושים בראש חודש אדר כפי הסגולה הידועה בשם ר"ח ויטאל, והוסיפו להעתיק קטע מתוך ס' אוצר נחמד (של הגר"ש דבליצקי), ער"ח אדר, על הסגולה ביום משמרת ר"ח אדר.
והטעות ברורה!
משמרת החודש אינו ראש חודש אלא הוא ערב ראש חודש (יום כפור קטן).
ולפ"ז הסגולה הנ"ל זמנה בערב ראש חודש אדר. ואע"פ שהדבר פשוט, יש להביא מקורות ש"משמרת החודש" פירושו "יום כפור קטן", ראה ס' עבודת הקדש למרן הרב חיד"א, מורה באצבע אות קע"ד שכתב: "מי שיכול להתענות כל משמרת החדש הוא דבר גדול ...", עיי"ש.
[ועיין בס' עבודת הקודש מהדורת אהבת שלום שם, (עמ' ל"ב) הערה 246].