מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שליש מדמי השדכנות למציע – הבו עצה

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
פייביש אופטובסקי
הודעות: 925
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

שליש מדמי השדכנות למציע – הבו עצה

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » ג' פברואר 18, 2020 8:17 am

אבקש נא את עצכם בזה, בענין המנהג לתת שליש מדמי השדכנות ל'מציע' שידוך אשר לא הביא את הצעתו לידי גמר.
מצוי בקהילות מגובשות אשר יש היכר קרוב בין המשפחות, וא' מציע שידוך לרעהו – פשוט כי הוא חשב על הרעיון, ולא בגלל שהוא שדכן במקצועו. הבעיה היא שבמקרים רבים כמה ממכריך וידידיך הציעו 'אותה הצעה'. חלקם, כאשר עדיין לא התחלת לשמוע שידוכים, חלקם כאשר התלבטת האם אם אתה כבר שומע, וחלקם לאחר שכבר גמרת בדעתך לשמוע שידוכים. ועל כולם, זה שפעל לסגירת השידוך.
כאן עלולה לבוא בעיה קשה. שכן, שדכנים מקצועיים שפועלים בעקביות נמנעים מלהציע שידוך בין מכרים, מאחר שאומרים לעצמם: בודאי כבר הציעו לפלוני הצעה זו. או לחילופין, כאשר שדכן מקצועי ועקבי מתקשר להציע, התשובה מיד באה: 'כבר הציעו לנו את זה', ואז השדכן נסוג לאחור, למרות שזה אשר 'כבר הציע את זה' אינו יודע או אין לו פנאי לפעול ולהוביל לסגירת השידוך.
ולצערנו, מצויה לעתים גם בעיה קשה יותר, כאשר מסתובב מי מן הקהילה ובאופן שיטתי מתקשר 'להציע לכולם את כולם', לאמור, הוא מתקשר להורי המיועד או המיועדת ומקריא את כל רשימותיו, וכאשר הוא רק שומע שנסגר איזה שידוך בקהילה, מיד הוא מתקשר ותובע: אני הצעתי לראשונה, הבו לי דמי שליש.
אודה למי אשר יוכל לתת עצות ורעיונות בענין זה.

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שליש מדמי השדכנות למציע – הבו עצה

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' פברואר 18, 2020 10:09 am

יש כאן דברים המסורים לאדם ולנאמנותו, וכפי המקובל אף אחד לא שש לקפח החלק של מי שמגיע לו, הן מצד היושר והן מחששות אחרים.
אמנם פשוט שכאשר הוצעה הצעה ולא עשו עמה כלום, מאיזה טעם שלא יהיה, אין למציע כל זכות קבלת שכר על הצעתו זו אף כאשר שידוך זה קם ונהיה מחמת אחרים שהציעו מאוחר יותר. ונתינת השכר הוא רק למי שמחמת הצעתו הגיע השידוך לידי גמר.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שליש מדמי השדכנות למציע – הבו עצה

הודעהעל ידי תוכן » ג' פברואר 18, 2020 12:32 pm

זאת בעיה ידועה. וכמדומה שיש חצרות חסידים שהתקינו תקנות מיוחדות לענין זה.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שליש מדמי השדכנות למציע – הבו עצה

הודעהעל ידי דרומי » ג' פברואר 18, 2020 12:40 pm

שמעתי פעם עצה מאחד המתעסקים בתחום, שכל שם שאומרים לאדם עליו לומר מיד 'כבר שמעתי את השם הזה'...

פייביש אופטובסקי
הודעות: 925
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

Re: שליש מדמי השדכנות למציע – הבו עצה

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » ג' פברואר 18, 2020 4:12 pm

קו ירוק כתב:יש כאן דברים המסורים לאדם ולנאמנותו, וכפי המקובל אף אחד לא שש לקפח החלק של מי שמגיע לו, הן מצד היושר והן מחששות אחרים.
אמנם פשוט שכאשר הוצעה הצעה ולא עשו עמה כלום, מאיזה טעם שלא יהיה, אין למציע כל זכות קבלת שכר על הצעתו זו אף כאשר שידוך זה קם ונהיה מחמת אחרים שהציעו מאוחר יותר. ונתינת השכר הוא רק למי שמחמת הצעתו הגיע השידוך לידי גמר.


השאלה היא כיצד לסגור שידוך מלכתחילה בלי חקירות על היסטוריית העבר שדי קשה לשחזר. ואיך ניתן למנוע את אי-הנעימות והעגמת נפש.

פייביש אופטובסקי
הודעות: 925
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

Re: שליש מדמי השדכנות למציע – הבו עצה

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » ג' פברואר 18, 2020 4:14 pm

תוכן כתב:זאת בעיה ידועה. וכמדומה שיש חצרות חסידים שהתקינו תקנות מיוחדות לענין זה.


התוכל בבקשה להעלות כאן או באישי חומר כתוב -תקנות או עצות אבל לא פסקי הלכה- בענין זה?

פייביש אופטובסקי
הודעות: 925
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

Re: שליש מדמי השדכנות למציע – הבו עצה

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » ג' פברואר 18, 2020 4:14 pm

דרומי כתב:שמעתי פעם עצה מאחד המתעסקים בתחום, שכל שם שאומרים לאדם עליו לומר מיד 'כבר שמעתי את השם הזה'...

באם הדבר אינו נכון - זה כבר חוסר נאמנות.

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שליש מדמי השדכנות למציע – הבו עצה

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' פברואר 18, 2020 5:54 pm

פייביש אופטובסקי כתב:
קו ירוק כתב:יש כאן דברים המסורים לאדם ולנאמנותו, וכפי המקובל אף אחד לא שש לקפח החלק של מי שמגיע לו, הן מצד היושר והן מחששות אחרים.
אמנם פשוט שכאשר הוצעה הצעה ולא עשו עמה כלום, מאיזה טעם שלא יהיה, אין למציע כל זכות קבלת שכר על הצעתו זו אף כאשר שידוך זה קם ונהיה מחמת אחרים שהציעו מאוחר יותר. ונתינת השכר הוא רק למי שמחמת הצעתו הגיע השידוך לידי גמר.


השאלה היא כיצד לסגור שידוך מלכתחילה בלי חקירות על היסטוריית העבר שדי קשה לשחזר. ואיך ניתן למנוע את אי-הנעימות והעגמת נפש.

בדר"כ המחותנים יודעים היטב ידו של מי הובילה אותם לענין, ולא ינוחו עד שיבררו למי מגיע תשלום.
סיפורים על זהירות מלקפח שדכן ישנן לאלפים..

פייביש אופטובסקי
הודעות: 925
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

Re: שליש מדמי השדכנות למציע – הבו עצה

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » ג' פברואר 18, 2020 6:29 pm

קו ירוק כתב:
פייביש אופטובסקי כתב:
קו ירוק כתב:יש כאן דברים המסורים לאדם ולנאמנותו, וכפי המקובל אף אחד לא שש לקפח החלק של מי שמגיע לו, הן מצד היושר והן מחששות אחרים.
אמנם פשוט שכאשר הוצעה הצעה ולא עשו עמה כלום, מאיזה טעם שלא יהיה, אין למציע כל זכות קבלת שכר על הצעתו זו אף כאשר שידוך זה קם ונהיה מחמת אחרים שהציעו מאוחר יותר. ונתינת השכר הוא רק למי שמחמת הצעתו הגיע השידוך לידי גמר.


השאלה היא כיצד לסגור שידוך מלכתחילה בלי חקירות על היסטוריית העבר שדי קשה לשחזר. ואיך ניתן למנוע את אי-הנעימות והעגמת נפש.

בדר"כ המחותנים יודעים היטב ידו של מי הובילה אותם לענין, ולא ינוחו עד שיבררו למי מגיע תשלום.
סיפורים על זהירות מלקפח שדכן ישנן לאלפים..

צודק בתשעים ותשע אחוז. לצערנו יש אחוז אחד (אולי פחות) שבאים לתבוע בלי לברר, ובעלי השמחה אינם מעונינים בתיגר, אבל גם לא מעונינים לשלם דמי שדכנות כפולים. והשאלה היא איך נמנעים מלכתחילה מכל זה.

אראל
הודעות: 3354
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: שליש מדמי השדכנות למציע – הבו עצה

הודעהעל ידי אראל » ג' פברואר 18, 2020 7:50 pm

הוי, כמה סבלתי [ושלמתי...] ממקרים כאלו...., כמעט בכל שידוך מצאצאי, הי' לי עגמת נפש רב מטענות כאלה...

זה שנים רבות שאני נבוך בזה,
מי משלם ה'שליש? ואם באמת מגיע להמציע שליש, צריך לנכות מן דמי השדכן שגמר?,
ומה אם השדכן שגומר טוען שמגיע לו הכל, כי המציע לא עשה מאומה?? מי צריך לתווך ביניהם,
האם המחותן צריך להתעסק בזה להשקיט טענותיהם, או ישלם להשדכן שגמר, ואם יש להמציע טענה, יסתדר בלבדו עם השדכן הגומר??
האם יש מי שבירר שאלות כאלה הלכה למעשה בזמנינו??

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שליש מדמי השדכנות למציע – הבו עצה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' פברואר 22, 2020 9:32 pm

פייביש אופטובסקי כתב:
דרומי כתב:שמעתי פעם עצה מאחד המתעסקים בתחום, שכל שם שאומרים לאדם עליו לומר מיד 'כבר שמעתי את השם הזה'...

באם הדבר אינו נכון - זה כבר חוסר נאמנות.

לא רק חוסר נאמנות, אלא עושק גמור מדאורייתא, שעוברים עליו משום "לא תעשוק את רעך ... לא תלין פעולת שכיר".

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: שליש מדמי השדכנות למציע – הבו עצה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' מרץ 04, 2020 1:44 pm

שמעתי שאם מישהו רק זרק שם ולא פעל כלום בשידוך, א"צ לתת לו כלום.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: שליש מדמי השדכנות למציע – הבו עצה

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' מרץ 04, 2020 3:27 pm

הגר''נ קרליץ אמר בזה ג''כ שחייבים לתת לו

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: שליש מדמי השדכנות למציע – הבו עצה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' מרץ 04, 2020 7:42 pm

ולהוריד שליש מהשדכן?

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: שליש מדמי השדכנות למציע – הבו עצה

הודעהעל ידי שמש » ד' מרץ 04, 2020 10:24 pm

לכאורה מקור ה'מנהג' המדובר הינו מדברי הרמ''א בחו''מ קפה ו': "ראובן היה לו בית למכור ובא שמעון וסרסר למכרו ללוי ואמר ראובן שלוי שונאו ואינו רוצה למכור לו ואח"כ מכרו ללוי ע"י אחר חייב ליתן לשמעון סרסרותו (ב"י בשם הרא"ש כלל ק"ה סי' א'):"
ושם בפת''ש: "ועיין בתשובת נו"ב תניינא סי' ל"ו שכתב דבתשובת הרא"ש מקור האי דינא לא הוזכר שמכרו ע"י אחר רק מבואר שם שמכרו אח"כ ללוי ע"י עצמו ומעתה מה שהוסיף רמ"א ע"י אחר יש לדון על זה דבשלמא אם מכרו אחר כך ללוי בלא שום סרסור שפיר מוכח דברמאות דחאו להסרסור אבל אם מכרו אח"כ ע"י סרסור אחר יוכל להיות שהסרסור החדש הטעים לו טעמים נכונים שלא יעכב המכר עבור השנאה ועכ"פ נראה שגם רמ"א שכתב שמכרו ע"י אחר חייב ליתן לשמעון סרסרותו כוונתו כפי חלקו שלא תאמר כיון שמתחלה לא נכנסו דברי הסרסור באזני הסוחר שוב אין לו שום זכות קמ"ל שלא איבד זכותו אבל ודאי שגם השני הוא שותף בסרסרות הזה. ואם יטעון הסרסור הראשון על המוכר שגם באותו פעם היית מרוצה ודחיתני לומר שאינך רוצה למכור ללוי כדי להפסידני ואתה הכנסת בזרוע את הסרסור השני אין בכח טענה זו אפילו לחייב את המוכר שבועה על זה כיון שאינו אומר בזה טענת ברי וגם אם היה הכוונה ברמאות גם כן אני מסופק אם חייב המוכר להשלים לסרסור הראשון ההפסד שגרם לו ויותר קרוב בעיני שפטור עכ"ד. וכתב עוד שם בדבר שדכן שדחה הבעל דבר אותו ולקח שדכן אחר לגמור השידוך הדבר ידוע שהפרש גדול יש בין שידוך למקח כי בעסק המקח אין שם דברים אמצעים והמקח תלוי רק בדמים וכיון שהסרסור הביא אותם לעמק השוה בסך הדמים כבר נגמר הדבר ולא חסר רק הקנין ולכך אם המוכר דחאו להסרסור בדברים ואחר כך הכלים עוד סרסור בזה נסתפקתי קצת אם רמאות הזה מחייב להמוכר לשלם לסרסור הראשון הפסדו אבל בשידוכים יש הרבה פרטים לבד סך הנדן כמו התחייבות מזונות ודירה ובגדים ומתנות וכמה פעמים בשביל דבר קטן מתפרדת החבילה ונתבטל השידוך ולכן כל זמן שלא השוה אותם השדכן הראשון בכל הפרטים עד שלא נשאר שום דבר גדול או קטן שצריך לדבר בזה עדיין לא נגמר השידוך ע"י השדכן ואם אחד מהצדדים מכניס את אוהבו או קרובו לגמור הדבר אפילו היה ביכולת של השדכן הראשון להשוותם גם כן בפרטים הללו אין כאן רמאות כלל וכזה נעשו מעשים בכל עת ואין להשדכן הראשון על הצדדים רק תרעומת אבל לא שום דין ומשפט כלל (נ"ל כוונתו שא"י לתבוע כלל חלק הגומר אבל ודאי שצריך לשלם לו חלק המגיע למתחיל כפי תקנת המדינה שם) עכ"ד ע"ש עוד. ועיין בעט"צ ס"ק י"ז שכתב מצאתי כתוב בפנקס ארצות דהמתחיל והגומר יחלוקו ביניהם בשוה והמתחיל לא נקרא אלא מי שאמר כמה אתה נותן (פי' שידבר אודות נתינות) ואמצעי לא יקח כלום אבל ראיתי נוהגים שמחלקים לג' חלקים שליש למתחיל ושליש לאמצעי ושליש להגומר והבעלים יניחו השדכנות בב"ד ואח"כ נאמנים לומר מי המתחיל ומי האמצעי ומי הגומר ויגידו בחרם ואם א' מהם קרוב או פסול יגיד צד השני ואם שני הצדדים הם פסולים אין נאמנים אלא בשבועה כו' ואם המתחילין הם רחוקים ובשעת הגמר לקחו הבע"ד קרובים שלהם לגמור השידוך אין להקרובים כלום בשדכנות (ומשמע דר"ל שינתן גם חלקם להמתחילין ולפ"ז מ"ש הנו"ב הנ"ל ואם א' מהצדדים מכניס את קרובו לגמור כו' אין להשדכן הראשון שום דין ומשפט כלל היינו מצד הדין וכאן מצד התקנה ועי' בס' חוקי דרך הבאתי. בפ"ת לאה"ע ס"ס נ' שכתב ולקרובים פסולי עדות אין נותנים רק בניכר לפי ראות עיני הדיין שעשו פעולה) ע"ש עוד. ועיין בתשובת שב יעקב סי' י"ג בנידון דו"ד שהיה בעסק שדכנות בין המתחיל וגומרים והשיב דבר זה תליא במנה לי המדינות ואני כאשר ראיתי המנהג בעיר מולדתי ק"ק פראג ליתן להמתחיל חלק שליש כן נהגתי פה במדינה זו ואם היה מתחיל רק אצל צד אחד יש לו החציה היינו חלק ששית. ואף דמשמע מתשובת הרא"ש שהביא הב"י סי' קפ"ה בסרסור [דדוקא בהיה רמאות אבל באין רמאות בדבר מה שלא נגמר ע"י המתחיל ונגמר ע"י אחר אין להמתחיל כלום נ"ל לחלק בענין המתחיל כאשר כבר פסקתי כמה פעמים. דאם המתחיל אף שלא היה יכול לגמור מ"מ הוא היה הממציא לשידוך הלז שע"י נתגלה הדבר ובאו שדכנים אחרים או אותו צד שהיה מרוצה להשידוך מעמיד אחרים אשר דבריהם נשמעין יותר לצד השני הן על ידו הן ע"י שום גרמא בודאי דודאי דיש לו דין מתחיל וזה הכלל באופן שאפשר לומר אילולי שהיה זה המתחיל אשר התעורר לזה לא היה עולה ע"ד אחרים לדבר שידוך הלז אם כן ודאי מחוייב ליתן להמתחיל כפי המנהג משא"כ אם הגומרים נתעוררו מעצמם לאותו שידוך וסוברים לפי דעתם שהם הראשונים (נראה דר"ל שניכר גם כן לב"ד כן כגון שהם ממקום רחוק וכה"ג) אם כן המתחיל לא עשה שום פעולה טובה בזה הואיל שבע"ד אינו מרוצה על ידו ואלולי שבאו האחרים היה נשתקע הדבר והשדכנים האחרים באו מעצמם ולא יודעים שום דבר מהמתחיל אם כן אין שום טעם ליתן לו דבר כו' וראיה לחילוק זה מגמרא ספ"ק דסוטה כו' (דאיתא התם כתיב ויקח משה את עצמות יוסף עמו וכתיב ואת עצמות יוסף אשר העלו בני ישראל ממצרים קברו בשכם אמר ר' חמא ברבי חנינא כל העושה דבר ולא גמרו ובא אחר וגמרו מע"ה על שגמרו כאילו עשאו וקשה על זה ממדרש ילקוט תהלים מזמור שיר חנוכת הבית לדוד וכי דוד בנאו והלא שלמה בנאו אלא אמר הקב"ה הואיל וחשבת לבנותו כו' וע"פ חילוק הנ"ל א"ש דגבי עצמות יוסף בלא התחלה דמשה היה גם כן נתקיים ודאי אותו מצוה ע"י אחרים משום השבועה רק דאמרו הניחו לו כבודו בגדולים כדאיתא התם לכן נקרא על שם הגומר כיון דאי לאו שקדם המתחיל היה הגומר נמי מתחיל משא"כ בבנין בהמ"ק דלא נקבע זמן קבוע לבנין ואי לאו דהתעורר דוד אפשר לא היה מתעורר מלך אחר כמו שלא התעורר שאול לכך נקרא על שמו כו') ומזה ראיה לנ"ד בדין המתחיל בשדכנות דאם המתחיל היה הממציא לדבר ואי לאו המצאתו אפשר דלא היו הגומרים מסקי אדעתייהו ודאי ראוי לו שכר המתחיל עכ"ד ע"ש. ועיין בפ"ת לא"ה סימן נ' ס"ק ט"ז כמה פרטי דינים בענין שדכנות:"
אם כן שם מדובר לכאורה במי שעשה ופעל בשביל השידוך ולא רק 'זרק' שמות, ומ''מ הפתרון מובא שם להניח דמי השדכנות בבי''ד וכו' ויתר פרטי הדין בזה. אם כי גם שם הכל תלוי במנהג שיתכן שכיום שונה מעט.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים