מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לא נמצא חילוף בדקדוקי התורה - אגרת תימן

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

לא נמצא חילוף בדקדוקי התורה - אגרת תימן

הודעהעל ידי סליחות » א' מרץ 08, 2020 9:25 pm

הואיל והתורה העתיקוה ללשון ארמית, ולשון פרס, ולשון יון, ולשון לעז, קודם שעמד הפסול כמה מאות מן השנים, ועוד שהיא מקובלת דור מפי דור ממזרח העולם ועד מערבו, ולא נמצא בכל זה שום חלוף כלל, ואפילו בדקדוקיה, אפילו בין קמץ חטף לשורק לא נמצא בה שום חלוף...
(אגרת תימן לרמב"ם)

א. האם אכן לא נמצא בה שום חילוף? (זה לכאורה סותר את מה שכתוב בהלכות סת"ם פ"ח ה"ד)

ב. מה כוונת הרמב"ם ב-"אפילו בין קמץ חטף לשורק לא נמצא בה חילוף"? האם הייתה קרבה בין שתי תנועות אלה השונות זו מזו לחלוטין?

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: לא נמצא חילוף בדקדוקי התורה - אגרת תימן

הודעהעל ידי יבנה » א' מרץ 08, 2020 10:06 pm

בקידושין ל. אמר רב יוסף שאנחנו לא בקיאים בחסירות ויתירות. ויש שינוים בין ספרי התורה שבזמן הראשונים ואילך, ולכן נכתבו ספרי המסורות של הרמ"ה ומאירי כו'. ועי' גליון הש"ס שבת נה: שהאריך בחילוקים שבין נוסח חז"ל לנוסח שלנו.

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: לא נמצא חילוף בדקדוקי התורה - אגרת תימן

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ב' מרץ 09, 2020 3:14 am

סליחות כתב:
הואיל והתורה העתיקוה ללשון ארמית, ולשון פרס, ולשון יון, ולשון לעז, קודם שעמד הפסול כמה מאות מן השנים, ועוד שהיא מקובלת דור מפי דור ממזרח העולם ועד מערבו, ולא נמצא בכל זה שום חלוף כלל, ואפילו בדקדוקיה, אפילו בין קמץ חטף לשורק לא נמצא בה שום חלוף...
(אגרת תימן לרמב"ם)

במהדו' שילת אין הנוסח כן.

(אגב, יש קירבה ברורה בין השורק והקמץ חטף.)

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: לא נמצא חילוף בדקדוקי התורה - אגרת תימן

הודעהעל ידי סליחות » ד' מרץ 11, 2020 4:17 am

למיטב הבנתי הנוסח במהדורת שילת לא מיישב את עיקר הקושייא. הנה הנוסח של מהדו' שילת:
קבצים מצורפים
אוצר.png
אוצר.png (29.81 KiB) נצפה 3374 פעמים
נערך לאחרונה על ידי סליחות ב ו' מרץ 13, 2020 2:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: לא נמצא חילוף בדקדוקי התורה - אגרת תימן

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ה' מרץ 12, 2020 4:27 am

הנוסח שציטטת הוא מתרגומו של ר' נחום המערבי (אחד משלושה תרגומים קדומים לאיגרת; שילת הדפיס את ת' של אבן תיבון, וראה במבוא שלו). באגרות הרמב"ם של מוה"ק ג"כ נדפס ת' של ר"נ המערבי, והמהדיר הסביר את הקשר שבין ק"ח ושורק (עמ' קלט).

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: לא נמצא חילוף בדקדוקי התורה - אגרת תימן

הודעהעל ידי סליחות » ו' מרץ 13, 2020 3:00 pm

נשמטה מילה חשובה אחת מהודעתי הקודמת והיא: לא.
תוקן.
השאלה על ההבדל בין ח"ק לשורוק הייתה שאלה בדרך אגב, ולא עיקר הקושי. לצערי אין כרגע בהישג ידי את מהדורת מוה"ק כדי לעיין בהערה.

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: לא נמצא חילוף בדקדוקי התורה - אגרת תימן

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ה' מרץ 19, 2020 7:38 am

עשרות (ואולי מאות) חילופים כאלו קיימים בתורה לבד. תוכל בקלות למצוא דוגמות רבות בתורת הקורא וברשימותיו של ר"מ ברויאר ועוד. (רק היום נזדמן לי זה:
חולם - קמץ חטף, שפה ברורה מוה''ק.PNG
חולם - קמץ חטף, שפה ברורה מוה''ק.PNG (224.75 KiB) נצפה 3153 פעמים

גם הבדלי כתיב ידועים.
לפי תרגומו של א"ת אין הכוונה ברורה כ"כ. בת' אבן חסדאי: ואפי' בנקודה ובטעמיה לא נמצא שם שום שנוי. שמא כוונת הרמב"ם לשינויים משמעותיים. ושמא יש לחפש אחר משמעותו המדוייקת של המקור הערבי, ורקעו.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: לא נמצא חילוף בדקדוקי התורה - אגרת תימן

הודעהעל ידי סליחות » ה' אפריל 02, 2020 7:53 pm

יצאתי מנקודת הנחה שיש שינויים רבים כמובן והשאלה הייתה רטורית כדי לבקש הסבר לדברים.
האם ידוע לכם מה כתוב במהדורתו של ר"י קאפח בנושא?

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: לא נמצא חילוף בדקדוקי התורה - אגרת תימן

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' אפריל 03, 2020 3:49 am

סליחות כתב:האם ידוע לכם מה כתוב במהדורתו של ר"י קאפח בנושא?

'אגרות הרמב"ם - מקור ותרגום' ע' 26:
אגרת תימן - קאפאח.PNG
אגרת תימן - קאפאח.PNG (61.96 KiB) נצפה 2838 פעמים


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 51 אורחים