מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי אבני גזית » ג' מרץ 19, 2019 8:11 pm

בגמרא לא מצאתי סמך לזה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 19, 2019 8:13 pm

בשאילתות

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי אבני גזית » ג' מרץ 19, 2019 8:14 pm

ומתי התחילו לנהוג כן?

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 19, 2019 8:33 pm

ככה"נ בתקופת הגאונים המוקדמת (הרי סוכ"ס זה יום נקנור. ויעויין במסכת סופרים)

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' מרץ 19, 2019 11:22 pm

אבני גזית כתב:בגמרא לא מצאתי סמך לזה.

ר"ת מדייק כן מי"ג זמן קהילה לכל הוא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 20, 2019 9:07 am

מפורסם, אך מהרמב"ם ברור שלא ס"ל הכי, וגם ממסכת סופרים נראה ברורות לא כך, וכבר התקשו ראשונים בהסבר דברי ר"ת

הפשוט בפשטותו
הודעות: 294
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » ד' מרץ 20, 2019 9:50 am

כמדומה שהרמב"ם כותב מסברא שכנראה צמו אז כיון שהיה עת צרה

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 20, 2019 3:49 pm

דברתי על תענית אסתר לדורות

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 396
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ד' מרץ 20, 2019 5:35 pm

הפשוט בפשטותו כתב:כמדומה שהרמב"ם כותב מסברא שכנראה צמו אז כיון שהיה עת צרה


ד"ז הביא הרא"ש בשם ר"ת, אך הרבמב"ם (פ"ה תעניות ה"ה) כתב רק "זכר לתענית שהתענו בימי המן" ובפשטות היינו התענית הידוע, מדסתם דבריו. הרא"ש מביא תו בשם מס' סופרים שהיה מנהג להתענות ג' ימים באדר, זכר לתענית שהיה בימי מרדכי ואסתר, ולא רצו להתענות בניסן לכן התענו באדר. והגר"א מציין לד' הר"ן ר"ה י"ח ע"ב שמבואר שתענית אסתר נקבע ע"ש הג' ימי תענית שהתענו אז. אך בטוש"ע לא משמע שהדברים קשורים, אלא כמש"כ ר"ת.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 20, 2019 5:39 pm

זו לשון הרמב"ם: ה ונהגו כל ישראל בזמנים אלו, להתענות בשלושה עשר באדר, זכר לתענית שנתענו בימי המן, שנאמר "דברי הצומות, וזעקתם" (אסתר ט,לא)

אם כן, זה "מנהג" ולא דין (כמו ד' צומות) שנהגו ב-"זמנים אלו", דהיינו לא בזמן הגמרא

משה דוויק

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי משה דוויק » ד' מרץ 20, 2019 7:21 pm

בעלון קנין תורה דחסידי תו"א פרשת ויקרא, האריכו בענין זה מי שיצלם תע"ב.

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 10, 2020 2:50 pm

בענין תענית אסתר -
אחרי מש"כ ברמב"ם שהצום הוא "זכר לתענית שהתענו בימי המן", יש לשאול האם תענית אסתר זה צום של תשובה כשאר צומות אשר נועדו "כדי לעורר הלבבות ולפתוח דרכי התשובה ויהיה זה זכרון למעשינו הרעים ומעשה אבותינו שהיה כמעשינו עתה עד שגרם להם ולנו אותן הצרות שבזכרון דברים אלו נשוב להיטיב", או זכר בעלמא ותל"מ.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי הפשטן » ג' מרץ 10, 2020 4:41 pm

אבני גזית כתב:בגמרא לא מצאתי סמך לזה.


מבלי להתיימר לענות, רק אציין אגב אורחא, שגם קהילת ביתא ישראל (המוזכרת ברדב"ז) נוהגת להתענות, והם - לפי מסורתם - גלו לארץ כוש/חבש לפני חורבן הבית.

אגב, הרדב"ז (הנחשב כאחד מאחרוני הראשונים ואיכא דאמרי מראשוני האחרונים אך עכ"פ מובא פעמים רבות בבית יוסף), כתב בשו"ת שלו ח"ד סי' רט: "מארץ כוש הנקרא אלחבש", ובח"ז סי' ה כתב: "הבאים מארץ כוש הם משבט דן בלי ספק", ושם סי' ט כתב: "מארץ כוש הנקרא אל חבאש...ושבט דן אשר שוכנים בהרי כוש". ומעי"ז כתב הכפתור ופרח (סי' נו) לגבי זיהוי כוש עם חבש.
ורב גוברי' וחילי' דהאי גברא רבה - הרדב"ז - להעיד בפנינו בעניין זה, ובמיוחד שדעתו על קהילת ביתא ישראל של אתיופי' אינה דיעה יחידאה - שהלא עלי' סמכו הלכה למעשה הרב עובדי' זצ"ל ותלמידיו.

ומי שעוד מסופק בזה, מוזמן לעיין:
כאן: viewtopic.php?f=7&t=40772&start=160#p557490
ואח"כ כאן: viewtopic.php?f=7&t=40772&start=200#p557554

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי יבנה » ג' מרץ 10, 2020 5:16 pm


הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי הפשטן » ג' מרץ 10, 2020 5:20 pm



וע"ש בטוקבק הראשון (של ארי' שור), המאשר את השורה הראשונה שבהודעתי שמעל הודעתך.

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי יבנה » ג' מרץ 10, 2020 6:08 pm

נשאר לברר מה בדיוק מנהג האיתיופים, ממתי, ומהיכן בא להם.
אשאיר זאת לחוקרי הדתות והפולקלור האפריקאית.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מרץ 11, 2020 3:40 am

ה'שאלתות' פי' כן בלשון הגמרא, שכן כתב (שאילתא סז):
אבל תענית, בין כרכים בין כפרים בין עיירות כולן מתענין בשלשה עשר באדר. דאמר שמואל בר רב יצחק: שלשה עשר זמן קהילה לכל היא [מגילה ב, א], שנאמר "ושאר היהודים אשר במדינות המלך נקהלו ועמד על נפשם ביום שלשה עשר לחדש אדר". מאי 'קהילה', יום תענית; ומאי 'יום כניסה', שמתכנסים בו ויושבין בתענית ומבקשים רחמים.
. . כך פירשו חכמים, 'יום כניסה' - יום תענית הוא, שהקהל מתכנסין ומתענין בו בי"ג באדר; שכך כתוב, "נקהלו היהודים ועמֹד על נפשם ביום שלשה עשר לחדש אדר", מכאן את למד שי"ג תענית ובי"ד שמחה ומשתה . .

[ובהמשך הדברים שם נתפרש, שכבר בזמן שביהמ"ק הי' קיים נהגו בתענית זו].

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי יבנה » ד' מרץ 11, 2020 9:45 am

במאמר הנ"ל בספרים בלוג מבואר ששאילתא הזאת אינו לבעל השאילתות ונוסף אח"כ.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מרץ 11, 2020 2:43 pm

יבנה כתב:במאמר הנ"ל בספרים בלוג מבואר ששאילתא הזאת אינו לבעל השאילתות ונוסף אח"כ.

ולכן?

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי יבנה » ד' מרץ 11, 2020 10:05 pm

לבי במערב כתב:
יבנה כתב:במאמר הנ"ל בספרים בלוג מבואר ששאילתא הזאת אינו לבעל השאילתות ונוסף אח"כ.

ולכן?

הבאת ידיעה על דעת השאילתות, והבאתי ע"ז ידיעה שאינו לבעל השאילתות.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מרץ 12, 2020 3:45 pm

לבי במערב כתב:[ובהמשך הדברים שם נתפרש, שכבר בזמן שביהמ"ק הי' קיים נהגו בתענית זו].

צע"ג, דהא יום טוב הוא במגילת תענית!
ועוד, שלפני שבטלה מגילת תענית היה אסור להתענות בו משום "ימים שלפניהם"!


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים