מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תפילות בשידור חי - אשכול הלכתי בלבד

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

תפילות בשידור חי - אשכול הלכתי בלבד

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ג' מרץ 24, 2020 12:06 am

כהמשך לאשכול viewtopic.php?f=73&t=49906
עזריאל ברגר כתב:דרך האינטרנט - ברור שיש delay של כמה שניות, וזה הרבה יותר מ"כדי דיבור", ואין ספק שאסור לענות אמן לכו"ע משום "אמן יתומה".
השאלה היא רק לגבי טלפון רגיל ורדיו רגיל.

יש לשאול האם כן הוא הדין שזוהי אמן יתומה
שהרי לגבי הפער של שמיעת הקול כאשר מדובר במרחק של 400 מטר נניח לא יהיה אדם שיאמר שיש לספור את התוכ''ד משעת אמירת האומר אלא משעת שמיעת השומע.
וממילא נתון הדבר בשאלה כיצד עונים אמן בטל', האם על עצם הברכה וכמעשה דאלכסנדריה, או שמא על השמיעה עצמה של הטל', ולכאורה כך נוקטים כל אלו שמברכים ברמקול ברכות שצריך בהם עשרה.
ואם האמן הוא על השמיעה הרי שיש לדון שאמן יתומה נחשבת משעת השמיעה של השומע ולא משעת האמירה של האומר
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ג' מרץ 24, 2020 8:11 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תפילות בשידור חי - אשכול הלכתי בלבד

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 24, 2020 8:13 am

ותשובתך בקצרה:
שמיעה דרך אמצעים אלקטרוניים כאלו - איננה שמיעה הלכתית, ואין עונים אחריה אמן.
כפי שאין עונים אחר שמיעת הקלטה.
(כך עכ"פ דעת אדמו"ר מליובאוויטש, שכתב שהמקילים בזה - נראה שלא ביארו להם כראוי את אופן פעולת הרמקול)

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: תפילות בשידור חי - אשכול הלכתי בלבד

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ג' מרץ 24, 2020 9:19 am

לכאורה כל אלו שמשתמשים ברמקול בחתונות נוקטים שכן נחשב לשמיעה, קשה בעיני שרבים וגדולים שנוהגים כן לא יודעים את דרך פעולת הרמקול.

שמיעה מהקלטה אינה ענין לזה, כיוון שמרחק הזמן שבין האמירה לשמיעה אינו נובע מדרכי הטבע בהובלת הקול בכל מיני דרכים, אלא מצורה של כתיבת הקול כביכול והוצאתו לפועל לאחר מכן

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תפילות בשידור חי - אשכול הלכתי בלבד!

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 24, 2020 9:58 am

נאמרו בזה היתרים אחרים, כגון: שקולם של המברכים נשמע (או עכ"פ יכול להישמע) לעשרה העומדים סביבם גם בלא הרמקול.
ואה"נ שיש מחמירים גם בזה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תפילות בשידור חי - אשכול הלכתי בלבד

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 24, 2020 10:00 am

וראוי לציין שהשמיעה באינטרנט, היא בפועל ע"י הקלטה והוצאה, הנקראת בשם buffering, כדי לתת רציפות-שמע גם במקרי ניתוקים קצרים.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: תפילות בשידור חי - אשכול הלכתי בלבד

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ג' מרץ 24, 2020 11:47 am

עזריאל ברגר כתב:וראוי לציין שהשמיעה באינטרנט, היא בפועל ע"י הקלטה והוצאה, הנקראת בשם buffering, כדי לתת רציפות-שמע גם במקרי ניתוקים קצרים.

זו עובדה מעניינת ומשמעותית
תודה

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תפילות בשידור חי - אשכול הלכתי בלבד

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 24, 2020 12:34 pm

יעקב בורלשטיין כתב:כהמשך לאשכול http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=73&t=49906
עזריאל ברגר כתב:דרך האינטרנט - ברור שיש delay של כמה שניות, וזה הרבה יותר מ"כדי דיבור", ואין ספק שאסור לענות אמן לכו"ע משום "אמן יתומה".
השאלה היא רק לגבי טלפון רגיל ורדיו רגיל.

יש לשאול האם כן הוא הדין שזוהי אמן יתומה
שהרי לגבי הפער של שמיעת הקול כאשר מדובר במרחק של 400 מטר נניח לא יהיה אדם שיאמר שיש לספור את התוכ''ד משעת אמירת האומר אלא משעת שמיעת השומע.
וממילא נתון הדבר בשאלה כיצד עונים אמן בטל', האם על עצם הברכה וכמעשה דאלכסנדריה, או שמא על השמיעה עצמה של הטל', ולכאורה כך נוקטים כל אלו שמברכים ברמקול ברכות שצריך בהם עשרה.
ואם האמן הוא על השמיעה הרי שיש לדון שאמן יתומה נחשבת משעת השמיעה של השומע ולא משעת האמירה של האומר

עתה הראוני שכדבריך כתב הרב אהרן בוארון בספרו ברכת אהרן (ישנו באוצר) עמוד קס ואילך, ומסקנתו שאפשר לענות אמן על שידור חי אפילו כשיש עיכוב ברור (וצ"ע כשיש buffering כדלעיל).
ונראה שעל זה סמך כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש, כשענה אמן על ברכות ששמע בשידור לווייני, למרות שהיה שם delay הניכר בחוש לעיני הצופים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תפילות בשידור חי - אשכול הלכתי בלבד

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 24, 2020 3:33 pm

מצ"ב מש"כ על עניין משיק מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג שליט"א בשו"ת ניצני ארץ ח"ב (כמדומני שיש גם באוצר)
קבצים מצורפים
הבדלה באמצעות סקייפ נקי.pdf
(432.71 KiB) הורד 188 פעמים

ונתנו ידידים
הודעות: 1144
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: תפילות בשידור חי - אשכול הלכתי בלבד

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ג' מרץ 24, 2020 4:44 pm

עזריאל ברגר כתב:ותשובתך בקצרה:
שמיעה דרך אמצעים אלקטרוניים כאלו - איננה שמיעה הלכתית, ואין עונים אחריה אמן.
כפי שאין עונים אחר שמיעת הקלטה.
(כך עכ"פ דעת אדמו"ר מליובאוויטש, שכתב שהמקילים בזה - נראה שלא ביארו להם כראוי את אופן פעולת הרמקול)

עזריאל ברגר כתב:ונראה שעל זה סמך כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש, כשענה אמן על ברכות ששמע בשידור לווייני, למרות שהיה שם delay הניכר בחוש לעיני הצופים.

יש כאן סתירה בענין דעת האדמור מליובאוויטש, כן ענה או שאסור לענות, נא להחכימני

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תפילות בשידור חי - אשכול הלכתי בלבד

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 24, 2020 8:24 pm

לא הבהרתי את עצמי כראוי:
השמיעה שבאמצעות המכשירים האלקטרוניים - אין לה גדר של שמיעה.
האפשרות לענות אמן היא על עצם זה שמישהו בירך ברכה למרות שלא שמעתי אותו כלל, וכמו הסודרים שהיו מניפים בבית הכנסת באלכסנדריה.
"המקילים בזה" - התכוונתי לאלו שסוברים שיוצאים בזה ידי חובה וזה נחשב שמיעה גמורה (כמו הקובץ שהעלו בהודעה לעיל שמתיר לשמוע הבדלה אם היא בשידור חי ובאיכות שמע טובה).

ומה שכתבתי שהוא עצמו ענה אמן וכו' - זאת היתה הוכחה לכך שלא חייבים שהשמיעה תהיה תוך כדי דיבור, אלא גם אחרי מעט זמן, וכמבואר בברכת אהרן הנ"ל.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: תפילות בשידור חי - אשכול הלכתי בלבד

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ג' מרץ 24, 2020 10:43 pm

לכאורה עדיין יש כאן קושי, שהרי למעשה הוא כן ענה אמן למרות שהיה מרחק של תוכ''ד מהדיבור ואם כן אי אפשר לענות אמן מדין אלכסנדריא אלא רק אם נאמר שתוכ''ד היינו מהשמיעה ולא מהדיבור

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תפילות בשידור חי - אשכול הלכתי בלבד

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 25, 2020 12:49 am

יעקב בורלשטיין כתב:לכאורה עדיין יש כאן קושי, שהרי למעשה הוא כן ענה אמן למרות שהיה מרחק של תוכ''ד מהדיבור ואם כן אי אפשר לענות אמן מדין אלכסנדריא אלא רק אם נאמר שתוכ''ד היינו מהשמיעה ולא מהדיבור

נכון, ועיין בברכת אהרן שהאריך בזה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 114 אורחים