תורה מפוארת כתב:מכירת חמץ בטל' או במייל, קבילתו?
תורה מפוארת כתב:מכירת חמץ בטל' או במייל, קבילתו?
עזריאל ברגר כתב:תורה מפוארת כתב:מכירת חמץ בטל' או במייל, קבילתו?
הרשאה לרב דרך הטלפון וכיו"ב - מקובל להורות שאמנם עדיף לעשות קנין וכו', אך מעיקר הדין מספיקה עצם ההודעה לרב שימכור עבורך.
ובפרט בימינו שחותמים על הרבה מסמכים ועיסקאות דרך האינטרנט, והם מתקבלים באופן רשמי ויש להם תוקף חוקי וכו'.
ולכאורה היה טוב אם היו עושים הרשאה אינטרנטית/טלפונית למכירת חמץ שכוללת בתוכה חיוב בכרטיס האשראי (אפילו על סכום של שקל אחד או פחות) שזה מוכיח בצורה חזקה את רצינותו וזהותו של המשלח.
אבל השאלה היותר גדולה היא, במדינות בהן נמצאים בסגר מוחלט, כגון צרפת (ה' ישמור על כל המתגוררים בה (כדכתיב ורחמיו על כל מעשיו), ובפרט על היהודים שביניהם לבל יארע להם שום נזק וצער וכו'): האם אפשר לבצע את המכירה עצמה בלי שהרב יפגוש את הגוי?
ודעתי נוטה, שמכיוון שנוהגים לעשות הרבה קנינים לחזק את המכירה שתהיה תקפה בוודאי (דאל"ה - הרי מדובר באיסור גמור מדאורייתא), לכן עדיף שהיהודים המתגוררים במדינות כאלו לא ימכרו את חמצם לגוי מקומי, אלא ייתנו הרשאה ליהודים הנמצאים בארה"ק וכיו"ב שהם יבצעו עבורם את מכירת החמץ לגוי הנמצא עמם.
בברכה המשולשת כתב:עזריאל ברגר כתב:תורה מפוארת כתב:מכירת חמץ בטל' או במייל, קבילתו?
הרשאה לרב דרך הטלפון וכיו"ב - מקובל להורות שאמנם עדיף לעשות קנין וכו', אך מעיקר הדין מספיקה עצם ההודעה לרב שימכור עבורך.
ובפרט בימינו שחותמים על הרבה מסמכים ועיסקאות דרך האינטרנט, והם מתקבלים באופן רשמי ויש להם תוקף חוקי וכו'.
ולכאורה היה טוב אם היו עושים הרשאה אינטרנטית/טלפונית למכירת חמץ שכוללת בתוכה חיוב בכרטיס האשראי (אפילו על סכום של שקל אחד או פחות) שזה מוכיח בצורה חזקה את רצינותו וזהותו של המשלח.
אבל השאלה היותר גדולה היא, במדינות בהן נמצאים בסגר מוחלט, כגון צרפת (ה' ישמור על כל המתגוררים בה (כדכתיב ורחמיו על כל מעשיו), ובפרט על היהודים שביניהם לבל יארע להם שום נזק וצער וכו'): האם אפשר לבצע את המכירה עצמה בלי שהרב יפגוש את הגוי?
ודעתי נוטה, שמכיוון שנוהגים לעשות הרבה קנינים לחזק את המכירה שתהיה תקפה בוודאי (דאל"ה - הרי מדובר באיסור גמור מדאורייתא), לכן עדיף שהיהודים המתגוררים במדינות כאלו לא ימכרו את חמצם לגוי מקומי, אלא ייתנו הרשאה ליהודים הנמצאים בארה"ק וכיו"ב שהם יבצעו עבורם את מכירת החמץ לגוי הנמצא עמם.
אבקש מכתר"ה הסבר:
אפילו לפי המתירים, איך יכולה המכירה לחול אם הקונה לא יכול להגיע אל החמץ כלל ולא לעשות עמו דבר?
עזריאל ברגר כתב:בברכה המשולשת כתב:עזריאל ברגר כתב: האם אפשר לבצע את המכירה עצמה בלי שהרב יפגוש את הגוי?
ודעתי נוטה, שמכיוון שנוהגים לעשות הרבה קנינים לחזק את המכירה שתהיה תקפה בוודאי (דאל"ה - הרי מדובר באיסור גמור מדאורייתא), לכן עדיף שהיהודים המתגוררים במדינות כאלו לא ימכרו את חמצם לגוי מקומי, אלא ייתנו הרשאה ליהודים הנמצאים בארה"ק וכיו"ב שהם יבצעו עבורם את מכירת החמץ לגוי הנמצא עמם.
אבקש מכתר"ה הסבר:
אפילו לפי המתירים, איך יכולה המכירה לחול אם הקונה לא יכול להגיע אל החמץ כלל ולא לעשות עמו דבר?
שאלה טובה. לא חשבתי עליה.
לכאורה מי שיש לו חמץ שמונח בביתו, ואין אף גוי שמורשה לבוא לקחתו באמצע הפסח - אינו יכול למוכרו במכירת חמץ. אבל אם יכול שכנו הגוי לבוא לקחתו - הרי יכול הגוי הקונה למכור את החמץ הזה לשכן הגוי של היהודי המוכר.
שש ושמח כתב:עזריאל ברגר כתב:בברכה המשולשת כתב:עזריאל ברגר כתב: האם אפשר לבצע את המכירה עצמה בלי שהרב יפגוש את הגוי?
ודעתי נוטה, שמכיוון שנוהגים לעשות הרבה קנינים לחזק את המכירה שתהיה תקפה בוודאי (דאל"ה - הרי מדובר באיסור גמור מדאורייתא), לכן עדיף שהיהודים המתגוררים במדינות כאלו לא ימכרו את חמצם לגוי מקומי, אלא ייתנו הרשאה ליהודים הנמצאים בארה"ק וכיו"ב שהם יבצעו עבורם את מכירת החמץ לגוי הנמצא עמם.
אבקש מכתר"ה הסבר:
אפילו לפי המתירים, איך יכולה המכירה לחול אם הקונה לא יכול להגיע אל החמץ כלל ולא לעשות עמו דבר?
שאלה טובה. לא חשבתי עליה.
לכאורה מי שיש לו חמץ שמונח בביתו, ואין אף גוי שמורשה לבוא לקחתו באמצע הפסח - אינו יכול למוכרו במכירת חמץ. אבל אם יכול שכנו הגוי לבוא לקחתו - הרי יכול הגוי הקונה למכור את החמץ הזה לשכן הגוי של היהודי המוכר.
לא הבנתי, מה הצד שיוכלו לבצע מכירה בלי שהרב יפגוש את הגוי? איך יעשו קנין?
ומה ההגיון להצריך שהגוי הקונה יוכל להגיע את החמץ בפסח?
בברכה המשולשת כתב:אחרת במה זה מכירה, אם אף אחד (ודו"ק, גם לא גוי אחר, כי יש שם סגר מוחלט, לפי השאלה) לא יכול להגיע לחמץ הזה?
שש ושמח כתב:בברכה המשולשת כתב:אחרת במה זה מכירה, אם אף אחד (ודו"ק, גם לא גוי אחר, כי יש שם סגר מוחלט, לפי השאלה) לא יכול להגיע לחמץ הזה?
אתה יוצא מנקודת הנחה שהסגר ימשיך עד סוף שיתא אלפי שנין?
הרי המכירה היא לעולם ולא רק לפסח, ומאחר והגוי עתיד לקבל לאחר הפסח אפשרות להנות ממנו אין שום חסרון במכירה.
[מלבד זאת ברור שיש אפשרות למכירה גם אם אין לקונה אפשרות להגיע פיזית לחפץ, שהרי יש בידו למכור אותו בחזרה לישראל ביוקר, רק שאפשר לטעון שבמכירת חמץ בכה"ג אין גמירות דעת].
שש ושמח כתב: מכירת חמץ באמת יותר חמור כיון שהוא קנין שאינו עומד להתממש וחוששים שיש מצב שברור שאין בזה גמירות דעת. אבל אם חותמים על שטר מן הסתם זה מספיק.
בברכה המשולשת כתב:שש ושמח כתב: מכירת חמץ באמת יותר חמור כיון שהוא קנין שאינו עומד להתממש וחוששים שיש מצב שברור שאין בזה גמירות דעת. אבל אם חותמים על שטר מן הסתם זה מספיק.
למה זה מספיק?
בברכה המשולשת כתב:סגי נהור כתב:בברכה המשולשת כתב:שש ושמח כתב: מכירת חמץ באמת יותר חמור כיון שהוא קנין שאינו עומד להתממש וחוששים שיש מצב שברור שאין בזה גמירות דעת. אבל אם חותמים על שטר מן הסתם זה מספיק.
למה זה מספיק?
כי במכירת חמץ עושים כמה קניינים שכל אחד בפני עצמו מספיק. אכן למי שמערער על מסורת ישראל של מכירת חמץ גם כל הקניינים יחד לא יספיקו. אבל מה לו ולדיון זה?
נכב"ב שאין שום "מסורת" שכל אדם פרטי מוכר חמץ גמור.
ורבים מגדול"י ערערו על המכירה, כידוע, ובראשם אדוננו הגר"א.
כך שאין מקום לנזיפה שכתב כת"ר.
בברכה המשולשת כתב:סגי נהור כתב:השאלה אם המכירה תוקנה עבור אדם פרטי או עבור בעלי עסק היא שולית ביחס לעצם הענין. גם לבעל עסק אסור לעבור על ב"י וב"י.
אתה צודק שנכב"ב, אבל זאת בדיוק הבעיה אתך. כל פעם שעולה דיון על פרט זה או אחר בנושא של מכירת חמץ אתה מיד קופץ. אם אתה מערער על עצם המכירה מה לך ולדיונים שעוסקים בפרטים? יש אשכולות שדנים בגוף המכירה ושם תביע את דעתך.
א. ברור שלבעל עסק זה גם אסור, אבל רק בשבילם התירו רוה"פ לסמוך על הקולא של מכירת חמץ בצירוף עוד סניפים.
ב. צר לי באמת, אך כל עוד ימשיכו כאן לצערי לדרוס ולהעלים את דעת אדוננו הגר"א וחבל גדולים עמו בעניין זה (ולנזוף במי שמעז לציין זאת!), לא תהיה לי ברירה אלא להמשיך להעיר על זה.
בברכה המשולשת כתב:סגי נהור כתב:ב. אף אחד לא דורס ומעלים. כשמקיימים דיון על מכירת חמץ, כגון איזה קנין מועיל באיזה מצב, מקיימים דיון לפי דעת המתירים המקובלת במסורת ישראל. דעת האוסרים לא רלוונטית לדיון אלא אם דנים על עיקר המכירה.
ב. שוב דעת המתירים (אליה מתכוון כת"ר, דהיינו להתיר לאנשים פרטיים למכור חמץ גמור) היא ממש לא זו "המקובלת במסורת ישראל".
בברכה המשולשת כתב:סגי נהור כתב:בברכה המשולשת כתב:סגי נהור כתב:ב. אף אחד לא דורס ומעלים. כשמקיימים דיון על מכירת חמץ, כגון איזה קנין מועיל באיזה מצב, מקיימים דיון לפי דעת המתירים המקובלת במסורת ישראל. דעת האוסרים לא רלוונטית לדיון אלא אם דנים על עיקר המכירה.
ב. שוב דעת המתירים (אליה מתכוון כת"ר, דהיינו להתיר לאנשים פרטיים למכור חמץ גמור) היא ממש לא זו "המקובלת במסורת ישראל".
ומה נעשה שהנושא של מכירת חמץ גמור לאנשים פרטיים כלל לא עלה כאן בדיון (אם כי אתה הולך ומשכנע אותי שאכן כדאי להקפיד על כך כדי להוציא מלבן של כו' [למען הסר ספק, אינני מתכוון חלילה לפוסקים האוסרים]). היה כאן דיון על הקניינים המועילים. מצופה ממך להבין דבר פשוט, שאין טעם לבוא ולשאול "למה קניין פלוני מועיל" כשדעתך היא שהמכירה עצמה לא מועילה.
טוב.
ובזה סיימנו את הדיון.
וב"ה אינני מהצדוקים, והייתי מצפה מכת"ר שלא ירמוז רמיזות כאלו. (וב"ה עדיין מותר לחלוק על חלק מההנהגות של בני חוגו של כת"ר, ולהודיע ברבים שהן טעות. ואני מצפה מכת"ר לקבל זאת ולא להתקיף מי שמציין דבר פשוט זה, ואף מתאמץ לעשות זאת בעדינות)
עזריאל ברגר כתב:בברכה המשולשת כתב:סגי נהור כתב:בברכה המשולשת כתב:סגי נהור כתב:ב. אף אחד לא דורס ומעלים. כשמקיימים דיון על מכירת חמץ, כגון איזה קנין מועיל באיזה מצב, מקיימים דיון לפי דעת המתירים המקובלת במסורת ישראל. דעת האוסרים לא רלוונטית לדיון אלא אם דנים על עיקר המכירה.
ב. שוב דעת המתירים (אליה מתכוון כת"ר, דהיינו להתיר לאנשים פרטיים למכור חמץ גמור) היא ממש לא זו "המקובלת במסורת ישראל".
ומה נעשה שהנושא של מכירת חמץ גמור לאנשים פרטיים כלל לא עלה כאן בדיון (אם כי אתה הולך ומשכנע אותי שאכן כדאי להקפיד על כך כדי להוציא מלבן של כו' [למען הסר ספק, אינני מתכוון חלילה לפוסקים האוסרים]). היה כאן דיון על הקניינים המועילים. מצופה ממך להבין דבר פשוט, שאין טעם לבוא ולשאול "למה קניין פלוני מועיל" כשדעתך היא שהמכירה עצמה לא מועילה.
טוב.
ובזה סיימנו את הדיון.
וב"ה אינני מהצדוקים, והייתי מצפה מכת"ר שלא ירמוז רמיזות כאלו. (וב"ה עדיין מותר לחלוק על חלק מההנהגות של בני חוגו של כת"ר, ולהודיע ברבים שהן טעות. ואני מצפה מכת"ר לקבל זאת ולא להתקיף מי שמציין דבר פשוט זה, ואף מתאמץ לעשות זאת בעדינות)
ואף אנו נחרה-נחזיק אחריך ונאמר כלשונך:
וב"ה עדיין מותר לחלוק על חלק מההנהגות של בני חוגו של כת"ר, ולהודיע ברבים שהן טעות. ואנו מצפים מכת"ר לקבל זאת ולא להתקיף מי שמציין דבר פשוט זה, ואף מתאמץ לעשות זאת בעדינות.
בברכה המשולשת כתב:אשמח לדעת מתי האשמתי מי שעשה זאת שהוא צדוקי.
בברכה המשולשת כתב:טוב.
ובזה סיימנו את הדיון.
וב"ה אינני מהצדוקים, והייתי מצפה מכת"ר שלא ירמוז רמיזות כאלו. (וב"ה עדיין מותר לחלוק על חלק מההנהגות של בני חוגו של כת"ר, ולהודיע ברבים שהן טעות. ואני מצפה מכת"ר לקבל זאת ולא להתקיף מי שמציין דבר פשוט זה, ואף מתאמץ לעשות זאת בעדינות)
עזריאל ברגר כתב:בברכה המשולשת כתב:אשמח לדעת מתי האשמתי מי שעשה זאת שהוא צדוקי.
לא האשמת. אבל הלהיטות שלך לתקוף את כל מי שסומך על המכירה - מוגזמת ביותר, כאשר רוב-ככל עם ישראל נוהג על פי הפוסקים שמתירים (עכ"פ לבעלי העסקים) למכור חמץ גמור.
סגי נהור כתב:בברכה המשולשת כתב:טוב.
ובזה סיימנו את הדיון.
וב"ה אינני מהצדוקים, והייתי מצפה מכת"ר שלא ירמוז רמיזות כאלו. (וב"ה עדיין מותר לחלוק על חלק מההנהגות של בני חוגו של כת"ר, ולהודיע ברבים שהן טעות. ואני מצפה מכת"ר לקבל זאת ולא להתקיף מי שמציין דבר פשוט זה, ואף מתאמץ לעשות זאת בעדינות)
אינני סבור שאתה מן הצדוקים חלילה, אבל תודה על ההזדמנות להבהיר את הרמיזה ואת המשל. הערעור על מכירת חמץ (על עצם התקנה! לא על מנהג "בני חוגי" למכור חמץ גמור. למה אתה מזכיר אותו בכלל? הוא עלה כאן? פשוט נוח לך לסטות מהנושא כדי להעביר את עצמך ממגננה למתקפה. דוק ותשכח) נובע מחוסר אמון מספיק במסורת התורה וההלכה, שבא לידי ביטוי גם בשאר נסיונות להחזיר את דרך קיום ההלכה אל "הצורה המקורית" כביכול. איש ואיש וה"מקור" שלו. אצל אחד אלו ימי הראשונים, אצל האחר ימי התלמוד, ואצל השלישי ימי התנ"ך. אבל ראוי להאמין אמונה שלימה שהתורה וההלכה כפי שבאה אלינו במסורת לדור ודור, יחד עם כל החידושים והתקנות של הראשונים והאחרונים, היא היא התורה שנתן לנו הקב"ה בהר סיני, ולתת אמון מלא בכל פתרון הלכתי שסמכו גדולי הדורות את ידיהם עליו, כמובן מבלי למנוע מאף אחד לנהוג בפועל כדעת הפוסקים המקובלים עליו (לכאן לכאן וק"ל). וזו כוונת רמיזתי הנ"ל.
גמח כתב:https://beithorah.co.il/
עתניאל בן קנז כתב:האם יש למישהו קישור לבתי הוראה נוספים (שאינם מבקשים תשלום)?
גמח כתב:https://beithorah.co.il/
יעקב בורלשטיין כתב:קיבלתי הלינק המצו''ב למכירת חמץ בבי''ד של הגרנ''ק
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... _form_link
צביב כתב:עתניאל בן קנז כתב:האם יש למישהו קישור לבתי הוראה נוספים (שאינם מבקשים תשלום)?
יש בית דין שחידש שלא יבקשו תשלום, ורק יניחו קופה על השלחן,
לבית דין יש הוצאות הן במכירה לכוי, הן בטפסי מכירה, בזמנו של הרב, ותשלום על תאורה וכו',
נדמה לי שפחות מסך...₪ יש חשש של ביומו תתן שכרו,
( ותוספת זה צדקה לת''ח דרך כבוד)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 61 אורחים