מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים לרחם ועלינו ועל פליטתינו ולמנוע משחית ומגפה - מעלינו ומעל כל בית ישראל ונאמר אמן
אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה, המקום ירחם עליהם ועלינו ויוציאם ויוציאנו מצרה לרווחה השתא בעגלא ובזמן קריב
גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי גימפעל » ג' מרץ 31, 2020 9:33 am

אמירת קדיש על יקירכם - עבור הנמצאים ב'שנת אבלות 'או לציון' יום השנה '. ייאמר במניין של נשאי נגיף הקורונה, חסידי חב"ד - במלון פרימה פאלאס - ירושלים. - - - - - שירות המוצע לאלה שנמצאים בשנה האבל, או לאלה שיש להם טרחת בתקופה זו. קדיש תאמר על ידי קבוצה של אנשים שיש להם כיום מקרה קל של וירוס, והם נמצאים יחד במלון פרימה פאלאס בירושלים (הם האנשים היחידים שמסוגלים להתפלל

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... w/viewform

שבע
הודעות: 1691
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי שבע » ג' מרץ 31, 2020 12:16 pm

התמונה הקשה:
קבצים מצורפים
תמונה.jpg
תמונה.jpg (158.6 KiB) נצפה 9104 פעמים

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' מרץ 31, 2020 1:58 pm

תמונה מרגשת, לא יודע מאיפה.
קבצים מצורפים
631011-645628e7c2569f33f7e2cad33bed9049.jpg
631011-645628e7c2569f33f7e2cad33bed9049.jpg (40.39 KiB) נצפה 9061 פעמים

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי דרומי » ג' מרץ 31, 2020 2:01 pm

באמת מרגש. ייש"כ.

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי קרית מלך » ג' מרץ 31, 2020 2:25 pm

שומע ומשמיע כתב:תמונה מרגשת, לא יודע מאיפה.

כמדומה בית מדרש בית תפילה רמת בית שמש א'

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ג' מרץ 31, 2020 4:00 pm

שומע ומשמיע כתב:תמונה מרגשת, לא יודע מאיפה.

ייש''כ

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: סגירת בתי כנסיות

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' מרץ 31, 2020 11:58 pm

חלמישצור כתב:הוראת הרב אדלשטיין.

חלמישצור כתב:
לאור התפרצות המחלה בעירנו, ד' ירחם וישלח דברו וירפא את כל החולים, הוחלט ע"ד רבותינו שליט"א מרן שה"ת הגר"ח קניבסקי שליט"א ומרן רה"י הגרי"ג אדלשטיין שליט"א, שישי להחמיר את אמצעי הזהירות, ואין לקיים כלל מנינים לתפילה גם לא במקומות פתוחים. וכמו"כ אסור ללמוד בבתי כנסת ובתי מדרש, רק כ"א ילמד בביתו.

הערב העביר הרב אדלשטיין שיחה קצרה ששודרה בשידור חי באתר יוטיוב (!). מבית ומחוץ תצפנו, דברי מוסר ודברי חיזוק הנוגעים לעת הזו. ליקטתי את ההנחיות המעשיות.

המצב הזה, המחלה הזו, סכנה של הידבקות להידבק ולהדביק, מחייב את כל הזהירות בפרטים ובכללים. מי שלא נזהר, או שהוא ניזוק - זה גם חטא. "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם". או שמזיק - גם חטא. ומי שנזהר, שומר על עצמו - זו מצווה. שומר על אחרים, נזהר מלהזיק - הכל הוא מעשה מצווה.

עוד מעט פסח, ליל הסדר. בליל הסדר אסור להזמין אף אחד. אסור לבוא למקום אחר, ואסור גם להזמין. זו סכנה. כל אחד צריך להיות בבית. כך הוראות הרופאים, כל אחד בביתו. סדר עם פחות אנשים - זה גם סדר. יש גמרא, אפילו אחד עושה סדר, שואל על עצמו "מה נשתנה", ועונה בעצמו: "עבדים היינו". אפשר לעשות סדר גם ביחידות ...

במצב הזה, תלמיד חכם, נמצא בבית והוא לא יכול ללמוד - צריך להיות עצוב? זה לא נכון. התורה מחייבת לעזור בבית, לשמח את הבית. הוא עוסק במצווה. הוא לא מסכן. הוא עושה חסד, טוב לאנשים ...

שמחת יום טוב. צריך לשמוח ביום טוב, לשמוח, לא משנה כמה אורחים יהיו ... אין תפילה בציבור, אין קריאה בתורה. זה הכל בגלל הסכנה. אי אפשר. תפילה בציבור היא חטא, קריאת התורה היא חטא.
https://www.youtube.com/watch?v=bbPpuH5 ... =emb_title

שבע
הודעות: 1691
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי שבע » ד' אפריל 01, 2020 3:05 pm

מכתב מאחד מהדיינים החשובים ב'בית דין צדק בני ברק' הפונה לאלה מחפשים עדיין מניין תפילה או מקווה למרות המצב הבריאותי המסוכן, ומבהיר כי בוודאי שאין לשמוע להוראות משרד הבריאות, אלא חובה להחמיר יותר ממנו. "חייבים להישמע לדיבר של 'לא תרצח'", הוא מזכיר.
משרד הבריאות מפרסם שוב ושוב הנחיות ונהלים חדשים, המתעדכנים חדשים לבקרים; תחילה הגבלות של עד מאה איש, ואחר כך הגבלות של עשרה איש, הגבלות יציאה כאלו ואחרות, וחובות בידוד כאלו ואחרות.

ונשאלת השאלה כל העת, מאחר ואין אנו מסתמכים כלל על דעת הרשויות בשום נושא, ובוודאי שאיננו רואים בדעתם שום משקל לשום דבר וענין, וכל שכן לנושא תורני, האם ניאלץ לסמוך עליהם בענין כזה התלוי במציאות ובנתונים הידועים להם, ולכן ישנה חובה להיזהר בנקודה זו ככל הוראותיהם, או שמא מותר להקל ראש בדברים שנראים כגוזמאות?.

והתשובה שלי היא: לא. אי אפשר לסמוך עליהם! בכלל לא. כלומר, לאמיתו של דבר, מוכרחים להחמיר הרבה הרבה מעבר לדבריהם!.

כאשר כלל ישראל עמדו כולם לקבל תורה מסיני, ישנם רבים שבוודאי ציפו שבעשרת הדברות ייאמרו מצוות שאף אחד לא מכיר אותן, שאינן קיימות בשום ציבור ובשום מערכת חברתית. ומעתה ייפלא הדבר, כיצד נכנסו שם לאוין כמו לא תרצח, לא תגנוב וכו'? והלא בוודאי נזהרו כלל ישראל מרציחה הרבה קודם למתן תורה? תשובות רבות יש לשאלה ידועה זו, וכולן נכונות. אך ארצה להתמקד כרגע באחת מהמוכרות שבהן, הרלוונטית לנידון דידן.

ובכן, אינה דומה כלל וכלל הזהירות מרציחה הנדרשת על פי דין תורה, לזהירות מרציחה הנמצאת להבדיל בכל מערכות חברתיות מכל סוג שהוא: בחשש רציחה שעל פי דין תורה, יש את כל הפחד מעבירה ו'דייגי במצוות' שיש בכל ענפי תורתינו הקדושה, להיזהר אף מספק ספק ספיקא, מה שאין בשום קנה מידה מוסרי או חברתי אחר.

ולכן, בוודאי שעל פי חוקיהם ישנם כל מיני פרטים שאינם נכנסים לחובת בידוד או זהירות וכדומה, כמו כן ישנן הגבלות שהם לא מסוגלים להטיל על הציבור מפני מכלול שיקולים פוליטיים, ציבוריים ואחרים - שלא אמורים לעניין אותנו כלל. זה מספיק למי שמכלכל חלילה את צעדיו לפי 'צו בריאות העם'...

מה שמעניין אותנו, זה אך ורק דיני התורה הקדושה, ובדיני התורה ישנו לאו של 'לא תרצח', שניתן בקולות וברקים במעמד הר סיני, תחת ההר העשן, באימה וביראה. ואותו קול מזהיר אותנו כיום בקולות וברקים, להיזהר שלא להזיק לזולת, ושלא לגרום רציחה לזולת ח"ו.

כאן בארץ, מי שעבר על חובת הזהירות ונגרם שמישהו נפטר חס ושלום מחמתו בעקיפין - זה לא יחזור אליו, ואף אחד לא יידע ולא יאמר לו זאת, אבל בבית דין של מעלה, לאחר מאה ועשרים, כשישאלו אותו כל מיני שאלות המבוארות בגמרא, יפנו אליו ח"ו כאל רוצח! ויראו לו בדיוק מי נפטר מחמתו ומי ניזוק מחמתו.

וכמו שכל אחד מבין, שמי שיסתמך על משרד הבריאות לגבי כמות הריסוס המבטיחה שאין חרקים בחסה – יקבל התייחסות של קל שבקלין. וגרוע יותר מאחד שאוכל 'רבנות', כך, וממש כך, לא ניתן להסתפק בכללים הגמישים של משרד הבריאות, כי לאמיתו של דבר ישנן כאן שאלות הלכתיות, מי שגורם לשני להיכנס לבידוד, ויש לדון אי מחויב כגרמא ב'שבת' כשהדקיה בהדרונא, וכן האם מי שמזלזל בזהירות שלא לרצוח אחרים - ויש צורך לדון אם אינו נפסל לעדות - מגוחך לחשוב לשאול שאלות כאלו את משרד הבריאות המאפשרים 'המתת חסד' ושאר ענייני רציחה שהם חשודים עליהם.

אכן באמת, כל אלו הינן שאלות כבדות משקל, הצריכות להיות מוכרעות על פי דין תורה, ובזה אין שום פשרות ושום קולות. ואם כן, בוודאי שלא מספיק ליישם את ההוראות ש'אפילו' משרד הבריאות מצליח להבין, אלא צריך להוסיף עליהם זהירויות כהנה ואחרות, כראוי לשומרי תורה ומצוות.

וכפי שראינו כמה ת"ח חשובים שעשו טצדקי להיבדק על אף שכפי הנחיות הרשויות היו פטורים מכך, מתוך אחריות הלכתית לגבי הפרט והכלל, וזאת כי כאמור לא מפיהם אנו חיים, כי אם מפני מי שאמר והיה העולם - והוא מחמיר שבעתיים מהם בכל פרט וענין.

אחרון התלמידים
הודעות: 480
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ד' אפריל 01, 2020 4:37 pm

בס"ד

בהיותי בחור צעיר, סיפר לי חבר שקרא מאמר מאיזה שהוא אדם חרדי שטוען את הדבר הבא-
כותרת המאמר הוא 'יחי אנחנו ודעתינו', כלומר שכל מה שנטען עלינו באיזה שהוא נושא, תמיד אבל תמיד אנחנו צודקים. הכל רק נובע משנאה וכו'.
בדעתי דחיתי את הטענה הזו מכל וכל, מה שאנו טוענים אובייקטיבית אנו הרי 'באמת' צודקים, נתתי לעצמי דוגמאות כאלו ואחרות.
בדבר אחד נשארתי בדעתי כמובן עד היום, שאיננו אמורים להתייחס לאדם מחלל שבת ולטענותיו המוסריות. אנו בעמדת המאשים ולא הנאשם. וההבנה המוסרית שלהם אם ישנה כזו משוללת יסוד.

עתה עלה בדעתי שוב אותו המאמר, וחושב אני בכאב, שמא ואולי יש אמת בדברים. ושמא יש מקום לעשות חשבון נוסף.
שמא כאשר ישנה שאלה אם להטיל סגר או לא, עומד אדם בעל תפקיד נכבד ו'מסביר' שהוא מתנגד לכך בתוקף משום שזה 'יכפיש את שמו של הציבור החרדי', אנחנו לא כל כך צודקים? ושמא הזעקה שמדובר בסיכון נורא של המון נפשות, זה הסבר לא פחות ממזעזע שמגיעה מחוסר דעה?

נכון, נכון שהתקשורת מתייחסת בהכללות ובריבוי מוגזם וכו' ולכן מה? לכן הטענה שחלק מהציבור העמיד בסכנה כל כך הרבה אנשים בעווה"ר איננה טענה מוצדקת?

דבר אומלל זה, הוא בא מדבר אמיתי נכון שאיננו רוצים בשו"א לשמוע את דעתם בענייני אמונות ודעות ר"ל. אבל הגענו למקום רחוק, רחוק מדי.

אמיתה של תורה
הודעות: 10
הצטרף: א' אוקטובר 08, 2017 12:25 am

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי אמיתה של תורה » ד' אפריל 01, 2020 7:49 pm

תועפה חדשה בשכונתי היום - תפילות דרך מרפסות של השכנים, המצרף 10 אנשים למנין (אין לאף אחד מנין שלם בבית) . האם ידוע לחברי הפורום מה שיטת הפוסקים אם מועיל צירוף אנשים שאינם באותו רשות?

היום פירסמו שיטה של פוסק שאינו מועיל https://www.kikar.co.il/353979.html

"הפוסק הספרדי: "תפילה במרפסות? אמן יתומה!"

לבי במערב
הודעות: 9205
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אפריל 01, 2020 8:51 pm

יש מקומות בחו"ל, שכל 'בלוק' יש לו חצר משותפת (המופרדת מרה"ר) כעין רה"י, וכמה פוסקים (ביניהם הגרמ"ש קליין שליט"א) כתבו שמועיל בכה"ג.
אך לכאורה מציאות שכזו הינה נדירה ביותר (אם בכלל) באהקת"ו.

יעקב בורלשטיין
הודעות: 546
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 6:39 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי יעקב בורלשטיין » ד' אפריל 01, 2020 9:00 pm

אם רואים עשרה זה את זה, המ''ב כותב בלשון (מזכרון) שאפשר שיש לעשות כן בשעת הדחק.
ועפ''ז הוא מבוסס על הדימוי לזימון

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי לענין » ד' אפריל 01, 2020 9:07 pm

אמיתה של תורה כתב:תועפה חדשה בשכונתי היום - תפילות דרך מרפסות של השכנים, המצרף 10 אנשים למנין (אין לאף אחד מנין שלם בבית) . האם ידוע לחברי הפורום מה שיטת הפוסקים אם מועיל צירוף אנשים שאינם באותו רשות?

היום פירסמו שיטה של פוסק שאינו מועיל https://www.kikar.co.il/353979.html

"הפוסק הספרדי: "תפילה במרפסות? אמן יתומה!"


דיירי הרחוב שלנו פרסמו שהרב דוד אריה מורגנשטרן אישר להתפלל באופן זה. עומד הש"ץ בחצר, והציבור עומד במרפסות.
ואגב, מחיה נפשות ממש! מכל עבר אתה שומע קדיש ותפילה, ומכל גג ומפרסת מציצים כובעים וחליפות, וקולות דקיקים של ילדים העונים בקול רם וברגש רב יהא שמיה רבא מברך לעלם ולעלמי עלמיא!!!
שטיבלאך 'כל גגות' (בדיוק היום זכיתי ללמוד את הפרק הזה במשניות).

ולהשלמת היריעה, ביום שני בבוקר הצטרפתי למנין שהתפלל בסמוך לבית כנסת. היינו עד אמת ויציב אמרתי בבית, וכשהתקרב הנץ הלכתי למדרכה שממול בית הכנסת (בריחוק ניכר, ובהצטרף שהרחוב עדיין ריק בשעת ותיקין). הציבור עמד חלקו בראש המדרגות וחלקו ברחובה, וכשהגיעו לקריאת ספר תורה, מחה בהם אחד הרבנים שליט"א שלא יקראו בברכה, מפני שהמדרגות דינם כמחיצה, והרי זה ספק ברכות. וכלשונו הזהב, 'בזמן כזה שכולם צועקים פיקוח נפש, מאד צריכים להתחזק, והדבר הראשון של החיזוק זה לא לעשות ברכות לבטלה'!
בסוף הורידו את השולחן-בימה לרחוב וקראו שם.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' אפריל 01, 2020 9:55 pm

לבי במערב כתב:יש מקומות בחו"ל, שכל 'בלוק' יש לו חצר משותפת (המופרדת מרה"ר) כעין רה"י, וכמה פוסקים (ביניהם הגרמ"ש קליין שליט"א) כתבו שמועיל בכה"ג.
אך לכאורה מציאות שכזו הינה נדירה ביותר (אם בכלל) באהקת"ו.

כך זה במקום מושבי.

אמיתה של תורה
הודעות: 10
הצטרף: א' אוקטובר 08, 2017 12:25 am

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי אמיתה של תורה » ד' אפריל 01, 2020 10:28 pm

. שמעתי שהיום היה מנין בבית מרן הרב חיים קנייבסקי שליט"א האם זה נכון?

אוהב אמת וצדק
הודעות: 14
הצטרף: ב' מרץ 23, 2020 10:17 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי אוהב אמת וצדק » ד' אפריל 01, 2020 10:30 pm

אמיתה של תורה כתב:. שמעתי שהיום היה מנין בבית מרן הרב חיים קנייבסקי שליט"א האם זה נכון?

לא נכון

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי גימפעל » ה' אפריל 02, 2020 9:41 am

1.jpg
1.jpg (393.36 KiB) נצפה 8188 פעמים

2.jpg
2.jpg (564.9 KiB) נצפה 8188 פעמים

3.jpg
3.jpg (581.9 KiB) נצפה 8188 פעמים

4.jpg
4.jpg (654.04 KiB) נצפה 8188 פעמים

5.jpg
5.jpg (314.37 KiB) נצפה 8188 פעמים

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי גימפעל » ה' אפריל 02, 2020 9:48 am

לידיעת הרבים.jpg
לידיעת הרבים.jpg (45.41 KiB) נצפה 8180 פעמים

שבע
הודעות: 1691
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי שבע » ה' אפריל 02, 2020 9:52 am

למנהלי הפורום, אנא קראו את המאמר היטב, בטרם תחרצו את דינו!

במה חטאו החרדים הפעם, מה פשעם הנורא?
שבוע קשה עבר על החברה החרדית: שיעור קורונה גבוה במיוחד, הנהגה שמגיבה באיחור ואורח חיים שמקשה במיוחד על התגוננות • עכשיו הם צריכים להתמודד גם עם גל גדול של שנאה מבחוץ ועם חשבון נפש מבפנים • העיתונאי דרור פויר מעיתון 'גלובס' משמיע את הקול השפוי וההגון במדינה הזאת.


בשבוע האחרון נחשפנו לגל מכוער עד מאוד של שנאת חרדים. לא הגל הראשון, גם לא העשירי, אבל בהחלט מיוחד במינו; הוא מתרחש בזמן שמאות חרדים בארה"ב ובאירופה מתים מקורונה ואלפים נדבקים במחלה, בזמן שגם בישראל כמובן ממלאים חרדים את בתי החולים, בזמן שמתפרסמים תמונות וסרטונים שוברי לב של לוויות ונפטרים וגופות עטופות בטלית ובזמן שאנטישמים ברחבי העולם כבר מאשימים את היהודים בהפצת המגיפה.

זמן טוב לקצת שנאה ישנה ורעה. סרטונים של חרדים רוקדים בחתונה או משתתפים בלוויה עצובה מציפים את הרשתות וגוררים תגובות שטנה ואיומים שמחירם כבר נראה בשטח. "אנחנו מפחדים", אמרו לי כמה וכמה חרדים ששוחחתי איתם. והפחד לא נשמע מופרך בכלל.

במה חטאו החרדים הפעם? מה פשעם הנורא? שנדבקו בקורונה, על זה אנחנו כועסים? שלא הפנימו במהירות את חומרת המגיפה? הרי רבים אחרים נפלו באותה המלכודת, בכל העולם וגם בישראל; גם חילונים יצאו למסיבות פורים ובילו בפארקים, גם בצה"ל נראה שהכול כרגיל. נכון, רבני העדה ומנהיגיה התמהמהו, לא הבינו את החומרה ובחלקם אף זלזלו, והזלזול חסר הידיעה חלחל מטה - על כך מגיעה להם כל הביקורת שבעולם, אבל האם זו אשמת האדם החרדי שמנהיגיו טעו? זה עוונו? האם את או אני אשמים בכל מחדלי הממשלה?

מדינת ישראל הרשמית בכבודה ובעצמה החריגה בתחילה טקסים כמו תפילות ולוויות - האם זו אשמתו של החרדי? מה חטאו, שהוא גר בשכונות צפופות ובדירות קטנות עם הרבה מאוד אנשים? עוניו של החרדי, זה פשעו? על מנהגיו הרשענו אותו? על בגדיו? על העובדה שיש לו משפחה גדולה? על זה שהוא לא יושב כל היום ומרפרש את האתר של משרד הבריאות? על מה תקצוף כל עדת בני ישראל, לעזאזל? מה קרה לחמלה אנושית פשוטה ושותפות גורל? אני באמת לא מבין.

לבי עם החרדים, בארץ ובעולם.

לא סטאלין ולא היטלר, קורונה

אני מנסה להסתכל מחדש על התגלגלות העניינים, ומרים טלפון לידידי ישראל גרובייס, עיתונאי, סופר ופובליציסט מהחכמים והחריפים, סגן עורך בעיתון משפחה. גרובייס מצלם לי תמונות מהמרפסת שלו בבית שמש. הרחובות נראים ריקים, מלבד מניין של מנחה באחת החצרות, המתפללים רחוקים אחד מהשני. "יש פה ציד מכשפות עם מוטיבים אנטישמים", כועס גרובייס. אני מבקש שנתחיל מהתחלה.

"כל דרך ההתמודדות עם החרדים נעשתה לא נכון, עובדה שכלום לא קרה עד שההנהגה החרדית לא התעשתה. הרי למי יש את הסמכות להגביל דת? רק לסמכות דתית. כשהחרדי שמע מנתניהו החילוני 'אל תצא לבית הכנסת', הוא גיחך. כשאתה אומר לו שגם האוניברסיטאות סגורות, הוא בכלל לא מבין מה ההשוואה. אנחנו התפללנו באושוויץ, אתה אומר לי אוניברסיטה? כל ילד חרדי גדל על סיפורים של אבותיו וסבותיו שקיימו מצוות גם בשעות הכי קשות, 'ליהרג בעולמה של תורה' זה משפט דמגוגי, אבל בא ממקום אמיתי: זה שאני יושב בבית כנסת שומר על העם לא פחות מהצבא. אז עכשיו נפסיק כי יש מגיפה? להפך! יש להגביר את הלימוד. הגמרא אומר, החש בגופו יעסוק בתורה - זה אלפיים שנה של היגיון כזה.

"היו יכולים לעשות הכול ברטוריקה אחרת. למשל כמו הרב מלמד שאמר 'אני מקפיד על עצמי לא להתפלל במניין', כלומר, במקום גזירה חיצונית, קבלה עצמית וחיפוש של התמודדות דרך המקורות שלנו. יש נס למגזר החרדי שליצמן בבריאות, כי האמינו לו. אם היה שר חילוני הסיפור היה אחר. בסוף החרדי צריך להקשיב למישהו עם זקן... וגם לליצמן לא האמינו בהתחלה: לסגור ישיבות, זה לא נתפס. הרי אם העולם יהיה ריק שעה אחת מלימוד תורה, הוא נחרב. מי לוקח אחריות על דבר כזה?".

כנראה שאף אחד לא רצה.

"אבל בשלב מסוים צריך לשים לב: הערך העליון פיקוח נפש. כשאתה רואה שזו מגיפה מסוכנת והאחים שלך בניו יורק מתים - אז זו חובתך הדתית להתנהג בשפיות. זה המהפך שחל בתודעה של כולם: הפעם זה לא סטאלין ולא היטלר, זה סיפור חדש. עד שהגיעו התמונות מארה"ב, הכול היה מאוד אמורפי. עוד חשבו שזו שפעת".

התמונות מהקהילות החרדיות בברוקלין ובלונדון השפיעו על החרדים בבני ברק חזק יותר מכל נאום של בר סימן טוב או נתניהו ומהר יותר מכל גרף. עבור החרדי, ברוקלין קרובה יותר מתל אביב. "בעיתונות החרדית השתדלנו להרים את הכפפה. יש גם שאלה איך לא מלחיצים את האנשים. בעיתונות החילונית אין מניעה, אם להתבטא בעדינות, להפחיד - הרוגים, כותרות אדומות. אצלנו מגישים את המידע אחרת. תבין", אומר לי גרובייס משהו שלא חשבתי עליו, "הנפש החרדית פחות רגילה לדיסטופיות. החרדי לא רואה סרטים על זומבים או על מגיפות כל יום. אין ויזואליזציה של מוות. אתם באתם יותר מוכנים מאיתנו".

איך זה להיות חרדי בבידוד?

"המרכיב הסוציולוגי והנדל"ני הוא בלתי אפשרי. תגור אתה עם עשרה ילדים בבית, בוא נראה אותך. צריך הרבה חוצפה ובורות של אדם מהחברה החילונית, לדרוש את אותם כללי בידוד מאדם בחברה שלנו. אתה לא מבין כמה זה קשה כשאין לך תרבות פנאי. סדר היום של החרדי נע סביב שלוש היציאות לבית הכנסת, לכולל, זו חברה שבטית שכל הזמן היא ביחד. אתה יודע מה זה שסוגרים בית כנסת? קח לחרדי את בית הכנסת, הוא מת.

"ועכשיו לפני פסח וזו טרגדיה כפולה ומכופלת. מי שמכיר את הפסח החרדי, יודע כמה אדמיניסטרציה נדרשת כדי לארגן בית חרדי לפסח. אלה השבועיים הכי עסוקים של האדם החרדי בשנה. לוגיסטיקה מטורפת: להטביל, להגעיל, להחליף את כל הבית, מלא דברים. ופתאום הצרה הזו. אנשים לא יודעים מה לעשות. ההיערכות התחילה מאוחר. זה משבר, לא צחוק".

מבחינה כלכלית, גרובייס מדבר על משבר הומניטרי. "רשת הביטחון החרדית היא אפסית. תבין, הם לא עושים את זה רק לך - העוני, הסגפנות - זו לא ציניות, הם עושים את זה גם לעצמם. אלה אנשים שבשביל האמונה חיים בעוני מרצון".

פסח, צרה צרורה

פסח המתקרב הוא צרה צרורה ומצוקה גדולה מבחינת החרדים. הגמ"חים לא נערכו לאופרציית משלוחים, עתיד התרומות לא ברור. גם הגזירה הנוראית של לעשות פסח בבידוד תהיה קשה מאוד לציבור הזה. זוגות שרק התחתנו ושאין להם כלום, זקנים שנשארים לבד. סוציולוגים וכלכלנים מעריכים שהחברה החרדית לקראת קריסה כלכלית. כמו החברה כולה, רק עם התבלין המיוחד של משפחות ברוכות ילדים. "להרבה אנשים לא יהיה מה לאכול בפסח", אומרים לי.

חשוב להבין, לאדם חילוני כמוני, הבידוד הוא אמנם דיכאון, אבל מבחינה כלכלית גרידא - חיסכון משמעותי בהוצאות. אני לא הולך למסעדות, לא מבלה, לא קונה וכיו"ב. אני חושב ששכחתי איפה כרטיס האשראי שלי. אבל לחרדי בבידוד לא רק צפוף מאוד, מדובר במכה כלכלית רצינית. פתאום צריך להאכיל ילדים שאכלו במוסדות, פתאום אין מקום. ההוצאות מכפילות את עצמן, וכך גם הלחץ.

אחרים מדברים על משבר אחר, עמוק יותר. משבר תיאולוגי. "במשך שנים", אומר ירושלמי ותיק, "אנשים התרגלו שהרבנים יודעים הכי טוב. שאליהם הולכים בכל דבר ועניין. והנה, בדבר גדול כל כך פתאום מסתבר, שלא נדע, שהם לא יודעים. יום אחד הרב אומר ככה, יום אחר אומר ההפך. אם לא הפלג הירושלמי שהלך לקיצון, כלום לא היה משתנה".

אז מה קורה אצלכם? חרדה?

"מה אתה חושב", אומר גרובייס, "תגיד אתה. החרדי - אין לו משפחה? אין לו חברים? אין לו עבודה שאולי פיטרו אותו ממנה? הוא לא בבידוד? אצלנו גם כולם מכירים אנשים שנדבקו וחלו. זה אישי יותר. במובן מסויים, החרדים הם ציבור הכי חזק, כי המשמעות ישר נכנסת. נותנים משמעות למחלה, למה זה קרה, איפה צריך להתחזק, מה עושים, מה תפקידו של יהודי. אלה כבר רואים משיח, אלה מלקים את עצמם על חטאים".

העמדת פנים ודו-פרצופיות

אחד הקולות הברורים ששמעתי בדיון על ההתנהלות החרדית בימי הקורונה הוא הרב משה יצחק פרקש, שכתב מאמר חריף וראוי לקריאה.

"המאמר יהיה ביקורתי חריף ומכליל", פותח פרקש, ולא מבטיח סתם: "תהליכים שבדרך כלל נפרשים על-פני עשרות שנים התגלגלו במהירות עצומה, והתנהלות שביום יום נראית על פניה נסבלת, הופכת בשעות הקשות לקטסטרופה".

בלי לעשות שום הנחות לאף אחד מגולל פרקש במאמר איך התעלמו במגזר בתחילה מכל ההוראות וההנחיות. אחרי ההנחיה לא לקיים אירועים המוניים מעל 100 איש, כותב פרקש, "הגעתי לחתונה, מאות אנשים רוקדים ומצטופפים. בכניסה לאולם השאירו 'שומר'. ביציאה נתקלתי בשוטרים שהגיעו לבדוק והנה, אברכים וילדים מהתלים בשוטרים, זה שולח אותם לכאן וזה לכאן - העיקר להתעלל ב'ציונים הרשעים' שרוצים לבטל תורה ושמחה מישראל".

"אני סבור", כותב פרקש, "שהזלזול בהוראות משרד הבריאות חושף כשלים באופן שבו אנו מתמודדים עם איומי העולם המודרני. האם כאשר התברר ששגינו כל כך בהתנהלות המוקדמת שלנו במשבר, הביא אותנו הדבר לעשות חשבון נפש? חלילה! דרך ההתמודדות שלנו הייתה העמדת פנים ודו-פרצופיות. העמדנו פנים של שמירה על הוראות משרד הבריאות כדי להתמודד עם הביקורת החיצונית. כלפי חוץ נקטנו עמדה חסודה, וכלפי פנים המשכנו בעסקים כרגיל. וכשהגיעה הביקורת, במקום לומר חטאנו ולהפיק לקחים, עשינו את מה שאנחנו עושים תמיד, והפכנו זאת למתקפה אנטישמית".

פרקש לא מוותר גם לתקשורת החרדית. "'יתד נאמן' נקט דו-פרצופיות גלויה. פיזר מילים יפות על החובה להישמע להוראות משרד הבריאות, להוציא מלבם של הקובלים על התנהלות החברה החרדית, אך עשה זאת תוך העלמת עין ממפירי ההוראות". הוא מגולל כרונולוגיה של אטימות, יהירות ובורות של פרנסי העדה. וכולנו רואים מי משלם את המחיר.

"בכל מה שאני כותב", כך פרקש בשיחת טלפון, "אין שום דבר נגד היהדות, חלילה, או נגד החברה החרדית", הוא מדגיש שוב ושוב, "המאמר שלי היה קריאת כיוון להפוך את החברה שלנו ליותר מחוברת למציאות. המציאות כוללת הכול - מדע, רפואה, מדינה וכדומה - ויש לנו אתגר להתמודד עם המציאות כמות שהיא. להשתנות. להיות יותר מקורקעים. אי אפשר לחיות יותר בבועה ולפתור בעיות בסיסמאות עם אצטלה תורנית. צריך להתמודד. צריך לשאול מה הכשל שגרם לתגובה הזו".

דווקא תיארת אותו יפה.

"יש המתכחשים לזה שבכלל יש בעיה אצלנו; שאומרים שמדובר בהתנכלות, הרי גם החילונים הולכים לים ומדוע משמיצים דווקא אותנו. סוג שני של הכחשה זה לומר 'הציבור החרדי לא יודע, לא מבין, לא מכיר, לא חשוף'. בעיני זו זריית חול בעיניים. הציבור החרדי הוא הרבה דברים, אבל טמבל הוא לא. כולם קוראים עיתונים ומי שלא - שומע מאחרים, יש רמקולים ושלטי רחוב כבר כמה שבועות. התירוצים האלו, זה לעבוד על הציבור החילוני. הציבור החרדי צריך להיות מסוגל לשמוע ביקורת, לא לתרץ תירוצים או להכחיש".

ביקורת היא לא בהכרח ביקורת על מנהיגי הדור, עניין חמור בפני עצמו?

"יש בזה משהו מאוד קשה ובעייתי. אבל התחושה שלי הייתה - ואני שייך למיינסטרים החרדי - שאי אפשר לשתוק יותר, שזה עבר את הגבול. אין פה התרסה נגד ההנהגה אלא נגד ההתנהלות שצריכה להילמד. אני מבקר מתוך החברה החרדית, לא מבחוץ.

"אנחנו תופסים - או אמורים לתפוס - שאנחנו נאחזים בדברים שהם לגמרי נגד המציאות. זה לא יצליח ולא יעזור לנו, נצטרך לסגת. חבל להפסיד. המאמר לא בא לומר, תפסיקו להיות חרדים, אלא להפך - כדי לשמור על החרדיות שלנו אנחנו חייבים ללמוד מתהליכים, לא להילחם במה שאי אפשר לנצח. זה המסר שלי. חשוב לומר שהחברה החרדית נזכרה אמנם מאוחר, מאוחר מאוד, אבל כשזה קרה, היא חזרה מהר מאוד לשפיות והשמיעה קול תקיף וברור".

פרקש אולי הרהוט ביניהם, אבל הוא לגמרי לא לבד. צעירים חרדים רבים ברשתות קוראים לחשבון נפש. לא קל, אבל החרדים שדיברתי איתם מצליחים לעשות את הבלתי ייאמן ולבקר באומץ את הקהילה שלהם, תוך כדי שהם נתונים למתקפה כוללת, תקועים בין העליהום מבחוץ לרצון לתקן מבפנים.

עוד דבר שכואב לפרקש, גם לי, זו התפישה של החרדים כמי שמזלזלים בבריאותם או בבריאות הציבור, שלא לומר מדביקים אחרים באדישות או חלילה בזדון. זה העלבון הנוראי ביותר. כל חרדי מזדעק מעמקי נשמתו כשהנושא עולה. המחשבה שמישהו מסוגל לראות בך מפיץ מחלות היא אכן בלתי נסבלת. אני מבקש מפרקש לסנגר על בני העדה.

"החרדים יזהרו מלגרום את הנזק הכי קטן ולא מזלזלים בבריאות, חלילה - אבל כשזה בא מבחוץ, כהוראה, זה נתפס אחרת. העיוורון הקולקטיבי שמובנה בחברה שלנו רואה את הקיום בתוך חברה החרדית בלבד, לא מחוץ לה. הבועתיות חוסמת, גורמת להם להתנהג בצורה הפוכה לדרך בה מתנהגים ביומיום.

"החרדים הם אנשים אכפתיים ומלאי חסד ועדינים", אומר פרקש, "החיים כחרדי הם נהדרים. אבל משהו בתפישת הבועה גורמת להם לאבד, או יותר נכון לא לראות את הצד החילוני. החילוני הוא הזר, האחר. זה לעולם לא יבוא לידי ביטוי ביחסים של אחד על אחד, אבל בתפיסה הרחבה, החרדי לא רואה את הציבור החילוני כחושב, כמרגיש. הוא החוץ, הוא לא אנחנו.

"בעיני החילונים אנחנו נראים לא נורמטיבים בתחומים מסוימים. אני מבין שזה נראה ככה מבחוץ והחילונים צודקים כשהם זועקים 'אתם נורמלים?' אל מול עשרות אנשים בלוויה, אבל זו נקודת העיוורון שלנו. בבקשה תגיד לאחינו החילונים - אנחנו אנשים מאוד נורמטיבים וחיים חיי קהילה נעימים וטובים. יש לנו בעיה גדולה, אבל זה לא הופך אותנו ללא אנושיים. אנחנו אוהבים את הילדים שלנו ואת המשפחה. אנשים נורמטיבים לגמרי, מתמודדים עם האתגרים שלנו בתבונה ובצורה מושכלת, גם אם כלפי חוץ זה לא תמיד נראה ככה".

אמסור.

הנס של בני ברק

אנחנו יודעים למי ניתנה הנבואה, ובכל זאת. קשה מאוד שלא לנסות ולהעריך את ההשפעה של הקורונה וכל מה שמסביבה על הקהילה החרדית. ד"ר שלומי דורון ממכללת אשקלון חוקר את החברה החרדית מהיבטים של חזרה בתשובה ויציאה בשאלה. "אנחנו הולכים לקראת משבר כלכלי ומשבר אמוני", הוא אומר. "בפן הכלכלי, אם הגמ"חים יתמוטטו, זה יהיה משבר גדול. מבחינה אמונית הנושא יותר מורכב מן הסתם. אני עוסק בנושאים האלה מ-94'.לדעתי נראה תהליכים בשני הכיוונים. אנחנו רואים עלייה מתמדת בעזיבת החברה החרדית. לא נראה מסות של יוצאים בשאלה, אבל אפשר לראות עלייה כבר במהלך ימי הקורונה. הרבה צעירים כועסים מאוד על ההקצנה והניתוק. רואים את זה חזק בקבוצות, אנשים מרימים ראש ואומרים - ככה אי אפשר להמשיך. במקביל, תמיד אחרי אירועים היסטוריים רואים תהליכים של חזרה בתשובה".

דורון מספר לי על "תפיסת הנס" של בני ברק: "ממלחמת המפרץ הראשונה, דרך כל סבבי הלחימה והפיגועים - לא הייתה אף פגיעה בבני ברק. נוצר שם מיתוס שהכול בזכות הלימוד ו'לנו לא יקרה כלום אם נסתגר ונלמד'. עכשיו התפיסה הזו נשברת. אם תהיה מסה של חולים בבני ברק, המיתוס האדיר הזה יישבר וזו יכולה להיות נקודת שבר אמוני רצינית מאוד".

משבר אמוני הוא בעיקר משבר הנהגתי. "אנחנו נמצאים בתהליך "ירידת הדורות", אומר דורון, "הגדולים הסתלקו מהעולם, ואלה שנשארים לא יכולים שלא להגיב בצורה חריפה נגד כניסת הישראליות לחברה החרדית, דרך הקורונה. אתה רואה שוטרים בשכונות חרדיות, דברים שלא היו קודם. מדובר בתהליך מהיר של הסתמכות על הממסד הציוני על חשבון הרבני, וזה דבר חדש. בנוסף, אפשר היה לראות איך בזמן העיכוב של ההנהגה צמחו קולות מתוך הקהילה, רבני שכונות וכיו"ב. וכמובן שככל שההנהגה חלשה, כך עולים קיצוניים, כמו הפלג הירושלמי".

על הפלג הירושלמי נדבר בהמשך. "מה שקורה עכשיו בחברה החרדית לא מפתיע בכלל", אומרת לי פרופסור תמר אלאור, אנתרופולוגית מהאוניברסיטה העברית. "זו חברה שנמצאת במשבר הנהגה כבר זמן מה, מאז נפטרו הרב עובדיה יוסף והרב אלישיב. אי אפשר לדבר על החברה החרדית, יש הרבה חברות חרדיות, מהחרדים החדשים עד הקיצוניים ביותר. האחרונים ניצלו את הקורונה כדי לבצע מהלכים פוליטיים של התנגדות, ולכן מי שכועס עליהם הכי הרבה אלה החרדים עצמם".

זה נכון, ומדכא במיוחד. השנאה שמופנית מהחילונים אל החרדים נאגרת אצלם ואז יוצאת בצורה לא פחות נוראית כלפי המיעוט שלהם. קראתי חרדים שקוראים לירות, ממש כך, באנשי הפלג הירושלמי.

"יש היבריס חרדי", אומרת אלאור, "זה דבר שלא היה ביהדות. 'אנחנו מוגנים, הקב"ה שומר עלינו'. הרבנים", כך אלאור, "לא יכולים להתפלא או לכעוס על המעשים של הציבור שלהם. הם אפשרו או אפילו יצרו את הלך הרוח הזה. פמפמו במשך שנים את הגישה הניו אייג'ית של לסמוך על הקב"ה; אני לא אעשה כלום, אלמד תורה וא-לוהים יעזור. שזה יסוד כופרני, לא יהודי. הזכרת את 'תפיסת הנס" של בני ברק - הרבנים לא אמרו כלום נגד זה במלחמת המפרץ, אז עכשיו שייזכרו לצאת נגד?".

דווקא נשמע כמו מצע לשינוי.

"תהליכים של 15 שנה יתגברו ויהיה שינוי גדול ברמת ההנהגה. דור אחר, הרבה יותר התפצלויות מקומיות ומנהיגים שעובדים אחרת. הדומיננטיות החזקה נשברה והכול קרה בהילוך מהיר. אולי אנשים ייקחו לעצמם יותר חירות בהחלטות ולא יחכו לדעת תורה. אולי יחליטו ש-11 נפשות בדירה של 65 מטר זה יותר מדי?".

איך החרדים חווים את השנאה כלפיהם?

"יש כאלה שאנחנו לא רלוונטיים להם. ההנחה האפריורית שלהם היא שכולם שונאים אותם. אלה שיותר ארוגים לעולם החילוני, להם זה מאוד מפריע. הם פוחדים".

נורא לחיות ככה.

"כן".

סוד הפלג הירושלמי
אני חוזר לגרובייס ומנסה שוב להבין את סוד הפלג הירושלמי, שהתפצל מהרוב הליטאי ב-2012 בעקבות מנהיגו הרוחני הרב שמואל אוירבך ז"ל (שנפטר ב-2018 ), המיעוט הקיצוני שמאתגר את הרוב בכל פעם מחדש ובכל צומת ד'גש חרדים/חילונים: צבא, שבת וכדומה.

לסרטון הלוויה שראינו הייתה השפעה גדולה מאוד על הציבור החרדי. "הפלג דווקא עזר", אומר גרובייס, "כי ברגע שהם התחילו להשתגע, שאר הציבור החרדי חתך בפתאומית לכיוון השני. יום אחרי זה הרב קנייבסקי כבר אמר לא להתפלל במניין".

"הפלג זה סיפור עגום", אומר גרובייס, "כבר שבוע אני שואל את עצמי מה קרה להם. היו נורמלים, ואתה רואה אותם הולכים ומאבדים את זה. הפלג זה קוריוז. לחברה החרדית קל מאוד עם זה - כל מה שאני צריך לומר לך זה שאתה מכליל, וזהו. זאת ההתבצרות הקבועה. תבין, כשאתה מטיח בי אשמה אני צריך להתמודד גם איתך וגם עם עצמי. לך אגיד שאתה אנטישמי אבל לעצמי אני אומר, מה הקשר אלי - זה הפלג הירושלמי".

אחרי כל הקולות שאני שומע שמנבאים משבר ומחסור וחילופי הנהגה, אני מרים טלפון לפרופסור קימי קפלן, היסטוריון המחלקה לתולדות ישראל ויהדות זמננו, בר אילן, והוא ממש לא מתרגש מהספקולציות. "סליחה שאני סקפטי, אבל אני ממש לא מסכים. לגבי המשבר הכלכלי: החברה הזו נמצאת במשבר כלכלי כבר ארבעים שנה. כבר ניבאו את קריסתה יותר מפעם. אני לא יודע מה יהיה מחר, אבל אני מסתכל אחורה. קרו הרבה מאוד דברים בחברה הזאת, קריסה היא לא אחד מהם.

"החידה הכלכלית של החברה החרדית לא נפתרה. יש מערכת מקבילה של גמ"חים וכיוצא באלה ארגונים, יש מנגנון אדיר של עזרה הדדית. יש מנגנוני פיצוי גדולים ומשמעותיים מאוד שצריך לשקלל אותם בתוך התחשיבים ואת זה לא עושים. אני לא מקל ראש בקושי של יחידים. אבל משבר של ממש? לא קונה. התחזית הזו לא משקללת את החוסן הפנים קהילתי.

"משבר תיאולוגי או אמוני? חרטא, סליחה על הביטוי. בוא ניקח את השואה, שכל שבר אחר מתגמד לידו - ומיד אחריו עוד מכה רצינית של הצלחת הציונות - עשרים שנה אחר כך הם כבר השתקמו. השואה הפכה להיות מנוף לצמיחה, כמו שאומרים אצלכם בגלובס, גם פיזית וגם תיאולוגית. אתה משווה את זה לקורונה? עזוב".

ומה לגבי משבר מנהיגותי?

"לא קונה. ירידת הדורות זו תכונה יהודית קלאסית - כבר שנים בוכים על זה, אבל ההשוואה הזו לא עומדת בשום מבחן אובייקטיבי. "בוא נפתח את זה. הרב שך, בשנות השיא שלו בפונוביז,' היה נושא נאום חוצב להבות וקטלני לפני היציאה לחופשת הקיץ נגד טיולים של בחורי ישיבות. ומה? כולם יצאו לטייל. הרב אליישיב ניהל מלחמת חורמה נגד אקדמיזציה לבנות חרדיות, והפסיד. גם במלחמה נגד הסלולרי הפסידו.

"בקיצור, כל מי שטוען שיש פה חברה שמתישהו בעבר הקשיבה למנהיגיה וצייתה להם באופן עיוור - אז לא. זו פיקציה. עובדתית זה לא נכון. אין שבר, ובכלל, איזה מנהיגות? תחשוב כמה קבוצות יש בחברה החרדית ולכל אחת והמנהיג שלה, וכל אחת הגיבה אחרת. אני לא מזהה משבר".

"כהיסטוריון אני לא כל כך ממהר להוציא שבוע ימים מפרופורציה. נכון שזה היה שבוע עמוס, אופן התגובה, הסיטואציה - והכל קרה במהירות. אנחנו בסיר לחץ, אין מרווח זמן או נשימה עמוקה. אבל אם אני משקלל את הכול יחד, יכול להיות שאנחנו קופצים למסקנות מרחיקות לכת. נכון שלרב קנייבסקי לקח כמה זמן עד שנפל האסימון, לא רק באשמתו, תוסיף עוד עיכוב מבחינה תקשורתית. רכיבים של חוסר אמון מול המדינה וכמובן תוסיף לזה את עוצמת הקורונה.

"אנחנו צריכים להיות טיפה פחות קיצוניים. כשאנחנו משלבים את הנתונים השונים, התמונה הרבה פחות לעומתית ממה שמשתקפת. בסוף אתה נשאר עם דיליי חרדי לא גדול במיוחד".

נכון, אבל כזה שבא עם מחיר כבד, גם בחיי אדם וגם בעליית מפלס השנאה.

"לא מתווכח עם זה. לגבי השנאה - זה לא עניין של החרדים, אלא של החילונים".

בכל זאת, אל תוציא אותי בלי כלום. משהו צריך להשתנות, לא?

"יש קולות שעולים בחברה החרדית נגד הקבוצות הקיצוניות. זה התחיל לפני כעשרים שנה, כשפרשת האם המרעיבה (או "אמא טאליבן") לפני כעשור בבית שמש הייתה קו פרשת מים. זו הייתה פעם ראשונה שאנשים מתוך הליבה החרדית התנערו מהקיצוניים, גם בפומבי. כנ"ל גם בהפגנות נגד הצבא של הפלג. מרבית החרדים לא רוצים להיתפס כקיצונים ואולי זה יתגבר - אבל גם זה לא דבר חדש".

אבל דבר טוב.

קפלן לא שש להביע שיפוט ערכי לגבי מושאי המחקר שלו.

לירות בהם ברחובות
לוקח זמן וסבלנות לתפוס את החברים מאנשי הפלג הירושלמי. הם לא הכי בעניין של להתראיין לעיתון ציוני, בטח עכשיו, כשהפופולריות שלהם בקרשים. קשה אפילו לקבוע כמה הם מונים. הרשימות של הפלג בבחירות המוניציפליות קיבלו בסך-הכול משהו כמו 30,000 קולות, כלומר שהגיוני להעריך שהמספר סה"כ, כולל ילדים וכו' גדול לפחות פי שלושה.

שונאים אותם עכשיו, מסכנים. מילא החילונים - לאנשי הפלג לא כל כך אכפת - אבל אפילו אחיהם החרדים. ראיתי קריאות למשטרה לירות באנשי הפלג ברחובות בני ברק בבחינת 'הבא להורגך השכם להורגו'. איזה טירוף. השנאה אליהם עצומה. כל חרדי שדיברתי איתו ניאץ אותם.

בסוף מצאתי שני חברי הפלג לשיחת ועידה. הם נשמעו כואבים: "יש מין רצון ותיק של המיינסטרים החרדי להפיל הכול על הפלג הירושלמי. זו רק עלילה. הייתה הוראה ברורה של הרב קנייבסקי, וכל בני ברק התנהלה ולמדה, עשרות כוללים בבני ברק, ירושלים ועוד. עד חמישי שעבר כולם למדו, גם הם וגם אנחנו", אומר ח', אברך בשנות העשרים.

הדובר השני, א', קצת יותר מבוגר. "מאוד הופתעתי מהמראות של הלוויה. הייתי בהלם. ואז בדקתי: אף אחד לא היה חסר אחריות פה, חלילה - הם פשוט עוד לא הבינו את הסיפור. אלה אנשים מנותקים מהרשת ומהטירוף של החדשות, הם לא מודעים. אנחנו מדברים איתך, אבל הם? איתנו הם בקושי מדברים, אתה מבין? היו צריכים לשבת עם הרבנים ולהסביר להם. אף אחד לא עשה את זה. משרד הבריאות כשל בהסברת הקורונה לציבור החרדי, בטח לנו. שים לב שאנחנו נהגנו בדיוק כמו רוב העדה החרדית, רק בעיכוב קטן אחרי כולם".

"הניסיון להפיל הכול על הפלג זו אפילו לא בדיחה", אומר ח', "החסידים שטובלים במקוואות של כלים זה הפלג? האדמו"ר מתולדות אהרון שעשה טיש זה הפלג? רובינשטיין ראש עיריית בני ברק זה הפלג? זה הכול ניסיון כושל להסביר ולתרץ את עצמם".

למה?

"הציבור החרדי בשנים האחרונות עושה מאמצים ליישר קו עם הישראלים בכל דבר כמעט, בצבא, בתקציבים, בשבת. לא להרים קול יותר מדי. כנראה שגם הציבור החילוני נבהל כשקלט את הפערים בינו לחרדים, אז אולי רוב החרדים בתת-המודע שלהם פנו אלינו. קראו לנו משוגעים, מה לא. ביתד נאמן אפילו רמזו שרק באשמת הפלג הולכים להטיל סגר על בני ברק, ואפילו השוו בינינו לאיראנים".

בקהילות שלהם, טוענים השניים - ואחרים - נשמרות ההמלצות ואנשים מנסים להקפיד כמה שניתן. "אבל לא אכפת להם (לחרדים) ולא מזיז להם. יש הסתה מטורפת בתוך החברה החרדית נגד הפלג. זה מפחיד. מזל שכולם בבידוד ולא יכולים להרביץ לנו".

דעת ותבונה
הודעות: 256
הצטרף: ש' פברואר 15, 2020 9:35 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי דעת ותבונה » ה' אפריל 02, 2020 10:41 am

הייתי אתמול באחד מסניפי אושר עד. כניסה המונית ללא כל פיקוח (להוציא בדיקת חום בכניסה).
מרחק האנשים זה מזה כ - 2 מ"מ...
מבהיל ממש.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי דרומי » ה' אפריל 02, 2020 10:45 am

אני הייתי בחנות גדולה אחרת. חיכיתי זמן ממושך עד שנתנו לי להיכנס. דאגו לכולם לכפפות. עדיין בתוך החנות עצמה התאמצתי קצת כדי לשמור על מרחק יותר מהרגיל.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2514
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' אפריל 02, 2020 10:49 am

ראיתי דברים שפורסמו בשם אדמו"ר מאמשינוב שליט"א, שהתבטא, כי המתים בארה"ב החלו לנסוק בזמן שסגרו את בתי הכנסיות והיכלי התורה ותשב"ר.

ומה לגבי ארה"ק?

התעוררתי, האם היה עוד מצב כזה בכלל ישראל, שבכל העולם כולו כמעט, נסגרו כל מקומות התפלה, התורה, וכמעט שלא נוכל לומר "לא פסקה ישיבה" בדור הבא.

דעת ותבונה
הודעות: 256
הצטרף: ש' פברואר 15, 2020 9:35 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי דעת ותבונה » ה' אפריל 02, 2020 10:50 am

דרומי כתב:אני הייתי בחנות גדולה אחרת. חיכיתי זמן ממושך עד שנתנו לי להיכנס. דאגו לכולם לכפפות. עדיין בתוך החנות עצמה התאמצתי קצת כדי לשמור על מרחק יותר מהרגיל.


אכן, יש רשתות שבהם מתנהגים אחרת.
היכן שהייתי אתמול היו בתוך הסופר במקביל מאות איש.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי דרומי » ה' אפריל 02, 2020 11:25 am

בושה וכלימה, חילול ה' וסכנת נפשות, ה"י.

מצד שני, יש ללמד זכות שאם היינו באמצע חודש תמוז או חשון זה מן הסתם לא היה קורה.

ערב פסח הוא תמיד זמן לחוץ, וגזרה ההשגחה העליונה להוסיף לחץ על על לחץ... זה לא פשוט בכלל, ואשרי המצליח לעמוד בכל הנסיונות.

קו ירוק
הודעות: 5795
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אפריל 02, 2020 11:37 am

ככל שאני שומע כאן לימוד זכות, אני תמה על אפס הסובלנות כלפי בתי כנסת הפועלים בזהירות, ועוד שהינם רודפים. שמה יש אפס סובלנות. נקודה למחשבה.
מדוע בהלה של ערב חג הינה צד זכות פחות מבהלה של ביטול תפילה?
ועוד שאת אותם מבוהלים (בהדגש על מנין משתתפים קבועים) על דבר שבקדושה, יש למסור למשטרה.. מה שהרהרתי אודות כותרת האשכול ש'גלה כבוד מישראל' הוא במהרסייך ומחריבייך ממך יצאו.

(בסמיכות לביתי יש כנסת שפעיל כל עוד והשלטונות לא יסגרו אותו בכח, שם המפללים הינם קובעים (פלוס בריאותי) ככל הידוע לי, ושומרים על מרחקם נאותים. מתפלל אחד נמצא כחולה, ובהודעה שנשלחה הודגש כי אף שלא הרגיש שום תסמינים בימים שקדמו, הוא מצידו היה מרוחק במרחק הסביר שהומלץ ע"י גורמי הבריאות, ולכן הדגישו הגבאים שיחד עם כך שיש לנהוג כפי ההוראות במקרה זה, אינם צריכים לפחוד, כי ידוע לו בבירור שהוא נשמר היטב).

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי דרומי » ה' אפריל 02, 2020 11:42 am

לי אישית נמאס להסביר דברים פשוטים לחכמולוגים העקשנים שמרגישים מחמירים גדולים.

וכמה מתאימה לכאן האימרה שהובאה פעם כאן בפורום (ומן הסתם נמחקה), שאמר מי שאמר לאחר פטירת הגרש"ז אוירבך, שהצטיין בחכמתו ובפרקטיותו, שהתואר המתאים עליו הוא "זנ"ל" - ז'כר נ'ורמלי ל'ברכה.

לדאבוננו לא השאיר הרבה יורשים שילכו בדרכו.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' אפריל 02, 2020 2:42 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:התעוררתי, האם היה עוד מצב כזה בכלל ישראל, שבכל העולם כולו כמעט, נסגרו כל מקומות התפלה, התורה, וכמעט שלא נוכל לומר "לא פסקה ישיבה" בדור הבא.

לגבי הנקודה האחרונה האם נוכל לומר "לא פסקה" -
אשר יראה בזה לענ"ד, שכשיש כל יום שיעורים רבים בשידור חי בטלפון לאלפים ורבבות, וכמו"כ יש כל מיני תכנים (לא רק בארץ) דרך שאר אמצעי הטכלונוגיה, שיעורים בהלכה, שיעורי סוגיות, שיחות התחזקות, וכיו"ב, מתקיים בזה שפיר ענין לא פסקה, וא"ש ודו"ק.
ובכלל כל זמן שהפורום מתפקד (כלומר מדורי בית המדרש ובית התלמוד) לא שייך כלל להסתפק בזה...

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2514
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' אפריל 02, 2020 2:56 pm

אוהב אמת וצדק כתב:
אמיתה של תורה כתב:. שמעתי שהיום היה מנין בבית מרן הרב חיים קנייבסקי שליט"א האם זה נכון?

לא נכון


עכשיו שמעתי שאתמול פורסם בתקשורת הכללית תיעוד של תפלה במנין עם הגר"ח.

קו ירוק
הודעות: 5795
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אפריל 02, 2020 3:08 pm

היה ויש! וכי מה חשבת שיגידו לו יש מחלה אין מנין?..
ואולי כבר המקום לציין וכי חשבת שכל מה שאמרו בשמו בחודשיים החאחרונים נניח, כל אמרה שהיא, שהוא כתב/אמר/חשב, הוא באמת יודע מה הענין?
הוא עונה מקופיא על שאלות מבלי להכנס לענין (מלבד שאלות בלימוד שהיום כבר לא עונה), כדי שיעזבוהו לנפשו להמשיך ללמוד. זה משהו כמו 'דרך שיחה'. מנדנדנים לו הוא עונה, וחוזר לתלמודו בשקידה. זה חדש למישהו?

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2449
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' אפריל 02, 2020 3:15 pm

לכל המשמיצים את מרן הגר"ח: קראתי ברוטר שמדובר על מניין של אנשים שגרים אצלו בבית ובבית בנו הצמוד אליו.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' אפריל 02, 2020 3:15 pm

קו ירוק כתב:ככל שאני שומע כאן לימוד זכות, אני תמה על אפס הסובלנות כלפי בתי כנסת הפועלים בזהירות, ועוד שהינם רודפים. שמה יש אפס סובלנות. נקודה למחשבה.
מדוע בהלה של ערב חג הינה צד זכות פחות מבהלה של ביטול תפילה?
ועוד שאת אותם מבוהלים (בהדגש על מנין משתתפים קבועים) על דבר שבקדושה, יש למסור למשטרה.. מה שהרהרתי אודות כותרת האשכול ש'גלה כבוד מישראל' הוא במהרסייך ומחריבייך ממך יצאו.

(בסמיכות לביתי יש כנסת שפעיל כל עוד והשלטונות לא יסגרו אותו בכח, שם המפללים הינם קובעים (פלוס בריאותי) ככל הידוע לי, ושומרים על מרחקם נאותים. מתפלל אחד נמצא כחולה, ובהודעה שנשלחה הודגש כי אף שלא הרגיש שום תסמינים בימים שקדמו, הוא מצידו היה מרוחק במרחק הסביר שהומלץ ע"י גורמי הבריאות, ולכן הדגישו הגבאים שיחד עם כך שיש לנהוג כפי ההוראות במקרה זה, אינם צריכים לפחוד, כי ידוע לו בבירור שהוא נשמר היטב).



גם בהנחה שהסיפור שאתה מספר מדויק לחלוטין. המציאות הוכיחה, שברוב המקומות זה פשוט לא עובד!! (לא קל לגרש אנשים, הרבה פעמים מתחילים כמו ההוראות ומסיימים בקירוב מקום. קשה להיזהר הרבה זמן. וכו' וכו'). ולכן כתקנה לכל הציבור אין מנוס מלבטל הכל כולל הכל, כי אי אפשר לסמוך על אנשים.
האמת היא, שכבר אין טעם להתווכח ולדון. מי שפעל מחוסר מודעות - כבר הבין, ומי שפועל כי זו גזירת שמד, הרי כל טיעון רק מחזק את דבריו, ומעיד את עומק השמד שעברה רוב האכולסיה החרדית. על חלק מאנשי הפלג, אין לי שאלה, אבל יש כמה שכן. עליך שחכם אתה, (וכאן המקום להודות על ידע רב שלמדתי מדבריך, במיוחד בתחום ידיעת הארץ), תמה אני מאד.

אש משמים
הודעות: 2459
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי אש משמים » ה' אפריל 02, 2020 3:20 pm

הנהגתו הפרטית של רב זה או אחר בתוך ביתו לא אמורה להיות עניין הציבור ובוודאי לא כהוראת הלכה לציבור.
חלק מהבעיות שלנו נעוץ בכך שהתרגלנו להיות עדר כבשים חסרי דעת שחיים ע"פ הנייעס מחצרות הרבנים.
כדאי לחזור למצב תקין בו העדר ידע קצת טוש"ע, משנה, וגמ' ראשונים ואחרונים וינהג על פיהם.
לא צריך להיות גדול הדור בשביל להבין שבמצב העכשוי צריך להישאר בבית כל הזמן.

קו ירוק
הודעות: 5795
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אפריל 02, 2020 3:28 pm

גם לא צריך להיות חכם הרזים בכדי להבין שיחידים נבונים במקומם שלהם, זה לא רוב הציבור. וההוראה המוכרת ממחוזות הלאומיים למסור למשטרה בשמחה את ה'רוצחים', מצרפת אותם לברכת ולמלשינים אל תהי תקוה, והפקירו עצמם למיתה ככל המסורים, רח"ל. כמדומה שאצל הגרח"ק לא הלשינו על המנין המתקיים בביתו....
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ה' אפריל 02, 2020 3:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2514
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' אפריל 02, 2020 3:28 pm

אש משמים כתב:הנהגתו הפרטית של רב זה או אחר בתוך ביתו לא אמורה להיות עניין הציבור ובוודאי לא כהוראת הלכה לציבור.
חלק מהבעיות שלנו נעוץ בכך שהתרגלנו להיות עדר כבשים חסרי דעת שחיים ע"פ הנייעס מחצרות הרבנים.
כדאי לחזור למצב תקין בו העדר ידע קצת טוש"ע, משנה, וגמ' ראשונים ואחרונים וינהג על פיהם.
לא צריך להיות גדול הדור בשביל להבין שבמצב העכשוי צריך להישאר בבית כל הזמן.


ההיפך, מעשה רב, ודאי עדיף על 'הוראות' שהיו או שלא.

ואשמח לדעת היכן מבואר שבמקרה ששומרים על כללי בטיחות צריך להתפלל בבית?

ההיפך, זה הוראה לציבור, שככלל, א"א לסמוך שישמרו על הכללים כראוי, (כמו המעשה הידוע עם הגרי"ס), אבל על הפרט, ודאי שהדין שונה.

אלא שמסרו את המושכות לידי המדינה שיאכפו זאת על כולם ללא יוצא מן הכלל. וזו הבעיה.

שמחו
הודעות: 278
הצטרף: ו' נובמבר 13, 2015 12:37 am

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי שמחו » ה' אפריל 02, 2020 3:35 pm

אפרקסתא דעניא כתב:לכל המשמיצים את מרן הגר"ח: קראתי ברוטר שמדובר על מניין של אנשים שגרים אצלו בבית ובבית בנו הצמוד אליו.

מנין אנשים זכרים מבן י"ג מתגוררים בקביעות בבית הגרח"ק?

[אם זה נכון שבבית הגרח"ק מתקיים מנין ה"ז מחזק אצלי את התחושה שכל ההוראות "בשם" הגרח"ק לא יצאו מפיו כלל וכלל. ואמנם אי"ז נ"מ שהרי הוראות אלו יצאו מרבנים אחרים אך עכ"פ לאו מר בר רב אשי חתים עליה]

מענה איש
הודעות: 1022
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי מענה איש » ה' אפריל 02, 2020 8:04 pm

ואחד הצדיקים הביא על המצב את ביאורו המפליא של הרמב"ם לפסוק עת לעשות לה הפרו תורתך

פירוש המשנה לרמב"ם מסכת ברכות פרק ט
אבל מי שמניח הכתוב כמו שהוא ומבארו ואומר עת לעשות לה' הפרו תורתיך, יאמר, שכשנגזרת עת עונש ונקמה יבואו סבות לבני אדם שיפרו תורה כדי שתחול עליהם הגזירה כשהם חייבים,

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי חיימשה » ו' אפריל 03, 2020 12:21 am

דרופתקי דאורייתא כתב:
אש משמים כתב:הנהגתו הפרטית של רב זה או אחר בתוך ביתו לא אמורה להיות עניין הציבור ובוודאי לא כהוראת הלכה לציבור.
חלק מהבעיות שלנו נעוץ בכך שהתרגלנו להיות עדר כבשים חסרי דעת שחיים ע"פ הנייעס מחצרות הרבנים.
כדאי לחזור למצב תקין בו העדר ידע קצת טוש"ע, משנה, וגמ' ראשונים ואחרונים וינהג על פיהם.
לא צריך להיות גדול הדור בשביל להבין שבמצב העכשוי צריך להישאר בבית כל הזמן.


ההיפך, מעשה רב, ודאי עדיף על 'הוראות' שהיו או שלא.

ואשמח לדעת היכן מבואר שבמקרה ששומרים על כללי בטיחות צריך להתפלל בבית?

ההיפך, זה הוראה לציבור, שככלל, א"א לסמוך שישמרו על הכללים כראוי, (כמו המעשה הידוע עם הגרי"ס), אבל על הפרט, ודאי שהדין שונה.

אלא שמסרו את המושכות לידי המדינה שיאכפו זאת על כולם ללא יוצא מן הכלל. וזו הבעיה.

את הבעיה הזו יצר מרן הגרעק''א, ואנו רק ממשיכים את דרכו, אלא שהוא הורה למסור לגויים!

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי חיימשה » ו' אפריל 03, 2020 12:23 am

קו ירוק כתב:ככל שאני שומע כאן לימוד זכות, אני תמה על אפס הסובלנות כלפי בתי כנסת הפועלים בזהירות, ועוד שהינם רודפים. שמה יש אפס סובלנות. נקודה למחשבה.
מדוע בהלה של ערב חג הינה צד זכות פחות מבהלה של ביטול תפילה?
ועוד שאת אותם מבוהלים (בהדגש על מנין משתתפים קבועים) על דבר שבקדושה, יש למסור למשטרה.. מה שהרהרתי אודות כותרת האשכול ש'גלה כבוד מישראל' הוא במהרסייך ומחריבייך ממך יצאו.

(בסמיכות לביתי יש כנסת שפעיל כל עוד והשלטונות לא יסגרו אותו בכח, שם המפללים הינם קובעים (פלוס בריאותי) ככל הידוע לי, ושומרים על מרחקם נאותים. מתפלל אחד נמצא כחולה, ובהודעה שנשלחה הודגש כי אף שלא הרגיש שום תסמינים בימים שקדמו, הוא מצידו היה מרוחק במרחק הסביר שהומלץ ע"י גורמי הבריאות, ולכן הדגישו הגבאים שיחד עם כך שיש לנהוג כפי ההוראות במקרה זה, אינם צריכים לפחוד, כי ידוע לו בבירור שהוא נשמר היטב).

בהלה של ערב חג היא בהלה אמיתית ולגיטימית 'רץ בערב שבת אורחיה הוא'

הבהלה לתפלה במניין דווקא בימים אלו, היא כמו בהלה לאתרוג בסוכות שחל בשבת.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי חיימשה » ו' אפריל 03, 2020 12:33 am

קו ירוק כתב:גם לא צריך להיות חכם הרזים בכדי להבין שיחידים נבונים במקומם שלהם, זה לא רוב הציבור.

היחידים הנבונים שבוערת בהם אש התפלה, מוצאים את דרכם וגונבים שמו''ע מצד זה, ברכו ממרפסת זו וקריאה''ת מחצר שלישית, ואם כבר מקיימים מנין עושים זאת בצנעה גדולה מגודל האחריות הנוראה של עסקי נפשות. ואין להם כל צורך נפשי להפוך את זה למלחמת קדש.

כאשר המנין הוא העילה והמטרה היא ההתנגחות, ככה זה נראה.
והמציאות מוחיכה שה'אויבער חכמים' הללו מזלזלים לא רק כשמוסרים נפש לתפלה, אלא הם אלו שאין להם צורך בכפפות, [מסכה מאן דכר שמה] משאילים סלולרי כמאז ומתמיד, והשכן שלי העצניק הוא היחיד שלא מפסיק לנקוש על הדלת בכל מיני אמתלאות, ובכל פעם הוא טורח להבטיח לי שאין לו קורונה, משל זו בדיחה שלא שמעתה אוזן מעולם.

מי שהשתתף בלוויה המונית בב''ב בימים אלו, וגרם ביודעין שאחינו שאינם שומתומ''צ יראו בנו שופכי דמים שמאיימים על חייהם כפשוטו,
הוא הוא המוסר, הוא הוא הרודף, על כל פרטיו ודקדוקיו.
נערך לאחרונה על ידי חיימשה ב ו' אפריל 03, 2020 12:43 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

דעת ותבונה
הודעות: 256
הצטרף: ש' פברואר 15, 2020 9:35 pm

Re: סגירת בתי כנסיות. גלה כבוד מישראל. שבת משוש תשב"ר

הודעהעל ידי דעת ותבונה » ו' אפריל 03, 2020 12:39 am

חיימשה כתב:מי שהשתתף בלוויה המונית בב''ב בימים אלו, וגרם ביודעין שאחינו שאינם שומתומ''צ יראו בנו שופכי דמים שמאיימים על חייהם כפשוטו,
הוא הוא המוסר, הוא הוא הרודף, על כל פרטיו ודקדוקיו.

כנ"ל מי שהשתתף בחתונה ההמונית למרגלות ביתו של ראש עיריית ב"ב הרב רובינשטיין, מי שהשתתף בחתונה ההמונית בישיבת סלובודקא (עד למהומה והסגירה ע"י כוחות המשטרה), מי שהשתתף במכירת הבשר ההמונית והמופקרת של משנת יוסף (לפני שנסגרה ע"י המשטרה), כנ"ל גם ליצמן שהשתתף במנין פרטי, וכמובן - מי שהשאיר ת"ת פתוח עד יום חמישי שעבר.
נשארנו עם כל כך הרבה 'רודפים' ו'מוסרים' רחמנא לשיזבן.


חזור אל “מנע מגיפה מנחלתך - הקורונה והשלכותיה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים