מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קיפול תפילין

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דרומי
הודעות: 6243
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

קיפול תפילין

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוגוסט 22, 2017 12:36 pm

בשל הזריזות להתפלל מוסף דר"ח (ללא תפילין), הסרתי את התפילין דרש"י ולא קיפלתים. גם את התפילין דר"ת הסרתי ולא הספקתי לקפלם.

עכשיו התפנה זמן, ואני בא לקפל את שני הזוגות. האם יש משמעות תורנית לשאלה - איזה מהם אקפל קודם? מחד, התפילין דרש"י קודמים, ומאידך, האחרונים היו דוקא הר"ת ובמאי דסליק פתח. מצד שלישי, אולי זה בכלל לא משנה (וכך מסתבר לכאורה).

עובדיה חן
הודעות: 1297
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי עובדיה חן » ג' אוגוסט 22, 2017 12:38 pm

תפוס לשון אחרון

מה שנכון נכון
הודעות: 9436
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוגוסט 22, 2017 1:07 pm

הבא"ח סוף חיי שרה כותב שראוי לקפל בעצמו ולא ע"י השמש משום חיבוב מצוה דוגמת גלילת ס"ת, וגם שאין ראוי להניחם לא מקופלים משום בזיון. עכ"ד. ולהני טעמי ראוי להקדים של רש"י שהם עיקר להלכה, אא"כ נוהג לגמרי כהמקובלים ששניהם אמת.
אך לכאו' צריך להקדים הראשון שמזדמן לפניו, דאין מעבירין. (הבה"ל כתב שאף שאינו אוחז בידיו, אלא שמזומן לפניו וקרוב יותר מאחרים, יש בזה אין מעבירין).

אגוטעראיד
הודעות: 17
הצטרף: ו' אוגוסט 11, 2017 9:27 am

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי אגוטעראיד » ה' אוגוסט 24, 2017 12:52 pm

מתאמרא משום השר שלום מבעלזא שמן הראוי לקפל התפילין בעצמו.
ומצננין לו גיהנם.
ואמר זאת בשם ירושלמי.
(לע"ע לא מצאו ירושלמי כזה)

הא לחמא עניא
הודעות: 1674
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' אוגוסט 24, 2017 4:45 pm

מענין לענין באותו ענין:
בבחרותי אמר לי זקן אחד וחכם עצה טובה, והוא, לקפל את התפילין רק מעל שולחן, כי לפעמים עסוקים במשהו אחר, כדוגמת: אמירת מזמורים, שיחה עם מישהו וכדו', וברגע של חוסר שימת לב, הוא עלול ח"ו ליפול מידיו, ובאם מקפל מעל שולחן אז הוא נופל על השולחן ולא ח"ו וח"ו על הרצפה.
א אמת'ע הארה.

לבי במערב
הודעות: 3085
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי לבי במערב » א' יולי 29, 2018 9:01 pm

מה שנכון נכון כתב:הבא"ח סוף חיי שרה כותב שראוי לקפל בעצמו ולא ע"י השמש משום חיבוב מצוה דוגמת גלילת ס"ת, וגם שאין ראוי להניחם לא מקופלים משום בזיון. עכ"ד.

להעיר, שבשער הכוונות (סוף ענין תפלת שחרית) כתב לחלוץ תש"ר ולהניח בכיס, אח"כ יחלוץ תש"י ויניח בכיס, ואח"כ יסיר הטלית [אבל בתורת מנחם - רשימת היומן (ע' תכז) כ' שאין מקפידין בזה].

תוכן
הודעות: 5091
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי תוכן » א' יולי 29, 2018 9:20 pm

האם יש ענין שהתפילין לא ישכבו לא מקופלים, לכאורה התשובה היא כן. ואם כן, השאלה היא אם יש דין קדימה. מן הסתם שיש, ומן הסתם שתפילין של רש"י קודמים.

לבי במערב
הודעות: 3085
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי לבי במערב » א' יולי 29, 2018 9:36 pm

אנא עובדא ידענא: כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע הרבה פעמים לא קיפל תפיליו [וגם לא הכניס לכיס (כמדומה), כ"א השאיר כל זוג במק"א בחדרו הק' (כי הניח ד' זוגי תפילין, כמנהג הרבה צדיקים)].

צביב
הודעות: 1750
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי צביב » ב' יולי 30, 2018 12:48 am

בסוף מסכת דרך ארץ רבה ( פרק יא)
...רצועות תפילין בידו ומחזירן כשהוא מהלך בשוק הרי זה מגסי הרוח.

לבי במערב
הודעות: 3085
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יולי 30, 2018 2:24 pm

צביב כתב:בסוף מסכת דרך ארץ רבה (פרק יא)
. . רצועות תפילין בידו ומחזירן כשהוא מהלך בשוק הרי זה מגסי הרוח.

מה הפירוש "ומחזירן כשהוא מהלך בשוק"? יש"כ מראש.

צביב
הודעות: 1750
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי צביב » ב' יולי 30, 2018 3:20 pm

לבי במערב כתב:
צביב כתב:בסוף מסכת דרך ארץ רבה (פרק יא)
. . רצועות תפילין בידו ומחזירן כשהוא מהלך בשוק הרי זה מגסי הרוח.

מה הפירוש "ומחזירן כשהוא מהלך בשוק"? יש"כ מראש.


נ''ל מחזירן לשון סיבוב, כורך אותן על ידו.

( מחילה על שנכתב כאן שעוסקים בקיפול, אבל אולי גם בקיפול כך)

לבי במערב
הודעות: 3085
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יולי 30, 2018 3:29 pm

צביב כתב:
לבי במערב כתב:
צביב כתב:בסוף מסכת דרך ארץ רבה (פרק יא)
. . רצועות תפילין בידו ומחזירן כשהוא מהלך בשוק הרי זה מגסי הרוח.

מה הפירוש "ומחזירן כשהוא מהלך בשוק"? יש"כ מראש.


נ''ל מחזירן לשון סיבוב, כורך אותן על ידו (א).
(מחילה על שנכתב כאן שעוסקים בקיפול, אבל אולי גם בקיפול כך) (ב)

ת"ח על המענה המהיר.
(א) מה הכוונה? ומהו"ע גסה"ר שבזה?
(ב) מה הכוונה שאולי גם בקיפול כך?
יש"כ מראש.

צביב
הודעות: 1750
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי צביב » ב' יולי 30, 2018 3:49 pm

לבי במערב כתב:
צביב כתב:בסוף מסכת דרך ארץ רבה (פרק יא)
. . רצועות תפילין בידו ומחזירן כשהוא מהלך בשוק הרי זה מגסי הרוח.

נ''ל מחזירן לשון סיבוב, כורך אותן על ידו (א).
(א) מה הכוונה? ומהו"ע גסה"ר שבזה?
(ב) מה הכוונה שאולי גם בקיפול .


ג''א לא הבנתי, והתבונתי כשיש העושים כך, והבנתי קצת,

אומנם שם במסכת דרך ארץ יש רשימת דברים של גסות הרוח, התיר מנעליו ויצא לשוק הרי''ז מגסי הרוח, סנטרו לצדדים, וקובעו לאחוריו, וירכתו על חביריו ורצועות תפילין בידו ומחזירן כשהוא מהלך בשוק ה''ז מגה''ר.

יש צורך ברשימה, כי אין האדם רוצה להיות גס רוח, ויש הנהגות ששורשן הוא גסות הרוח, וכשנוהגים כך, אע''פ שניהג כך משום שגם יותר נח, אבל זה משפיע על כוחו.
ואין התיר מנעליו ויצא לשוק, כיצד יוצא כך והרי אין מנעלו נראה כמו כולם, אלא שכך נח לו יותר, ופנימיות מחשבתו - הוא עסוק בשלו, ''ומצפצף'' על כולם.
וכן בכריכת התפילין ( כן נ''ל שכל אחד לעצמו, ולא המשך ל''ירכתו על חביריו'' כי ''ירכתו'' זה כשהוא יושב)
כולם הולכים איש לדרכו, והוא עסוק במשהו חשוב יותר מכולם, כי הוא עסוק בכריכת התפילין, ואינו שם לליבו שאם אצלו זה חשוב, היה עליו לכורכם במקום אחד, ולא תוך כדי הליכה, וזה מוכיח שיש בפנימיות מחשבתו רצון להראות שהוא עסוק בדבר חשוב יותר משאר האנשים, וזה מענייני גסות הרוח.

( ועוד הסבר, שתפילין נועדו לקבל עומ''ש, וכתב הרמב''ם בפרק ד מה' תפילין הל' כה שכל זמן שהתפלין בראשו של אדם ועל זרועו הוא עניו,,, וכריכת הרצועות בדרך הליכה היא קצת בדרך קלות ראש ח''ו,)

לענין קיפול תפילין מהלך, לכאורה אם הענין הוא עצם הכריכה של הרצועות, גם כשמקפל את הרצועות, אם זה בדרך כריכה, אולי יש ג''כ חשש, אבל אם הענין הוא כריכה על ידו, ועיקר ההסבר הוא ההסבר השני, משום קבלת עומ''ש שבתפילין החשש לכאורה רק בשעת ההנחה.
נערך לאחרונה על ידי צביב ב ב' יולי 30, 2018 5:04 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 3085
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יולי 30, 2018 4:15 pm

צביב כתב:ג''א לא הבנתי, והתבונתי כשיש העושים כך, והבנתי קצת,
שם התיר מנעלו ויצא (לפחות) [צ"ל כנר' לשוק. ל.ב.], הרי''ז גסי הרוח, הרי אין מנעלו נראה כמו כולם,
אבל הוא עסוק בשלו, ''ומצפצף'' על כולם.
(ועוד הסבר, שתפילין נועדו לקבל עומ''ש, וכאן צורת כריכת הרצועות היא קצת בדרך קלות ראש ח''ו).
(לא ברור לי כ''כ ההסבר השני , אולי הוא בהמשך להסבר הראשון, ומ''מ כנ''ל הבנתי רק הראיה).
לענין קיפול תפילין מהלך, לכאורה אם הענין הוא עצם הכריכה של הרצועות, כשמקפל את הרצועות, אם זה בדרך כריכה, אולי יש ג''כ חשש, אבל אם הענין הוא כריכה על ידו, אין חשש.

אשמח אם תבהיר דבריך, שג"א הקטן אוכל להבינם.

עצה קטנה, אם תרשני: אחרי שכתבת את ההודעה, קרא אותה עוה"פ לעצמך - ושאל את עצמך: בחור בן 15* (שקרא את הכתוב ע"ע באשכול, ומכיר את הענין וקצת ר"ת) יוכל להבין את מש"כ? אם כן, שלח.
*) ולא, אינני בן 15... אבל אם הוא יוכל להבין - כנראה שג"א הקטן אוכל בע"ה.

צביב
הודעות: 1750
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי צביב » ב' יולי 30, 2018 8:14 pm

תיקנתי את דברי מקודם,

ואכתוב יוד בגלל דברי הרב לבי במערב

הבנתי כעת שאפשר שרק כשעושה יחד את כל ארבעת הדברים שבמסכת דרך ארץ נקרא גסות הרוח,
( סנטרו לצדדים, קובעו לאחריו, וירכתו על חביריו, ורצועות תפילין בידו, ומחזירן כשהוא מהלך בשוק)
ואם הן בכריכת הרצועות בלבד אין גסות הרוח.

והביאור כך
סנטרו לצדדים, שראשו קבוע במקומו, וכשצריך לפנות לצד, ( והרבה עושה כך, ממחשבתו בתת ההכרה על דרגת הסובבים) רק סנטרו לצדדים.

קובעו לאחריו ( יש לעיין בזה, אם זה הכובע הקטן שנשאר על ראשו בשעת הנחת תפילין של ראש,
או הכובע הגדול כמ''ש במסכת דרך ארץ רבה פרק י' לפי דברי ספר וזה השלחן ( אולי סימן ב), ואז לא מדובר בשעת הנחת תפילין, אלא כל פרט לעצמו) ובמסכת כלה רבתי פרק י' ש''מ כובע לית ביה וכו' אבל סודרא לא ... סוד ד' ליריאיו צ''ע.
צורת הכובע שבזה ראשו מכוסה ונכנע, וכאן לאחריו.

ירכתו על חביריו, הסבירו לי שהולך עקב בצד גודל, ( רמב''ם ה' דעות פרק ה' הלכה ח)

רצועות תפילין בידו ומחזירן כשהוא מהלך,
אם זה ענין אחד, העיקר הוא שכורך את הרצועות בדרך הליכה, כמ''ש לעיל,
ואם שני ענינים, התפילין הן אות
נערך לאחרונה על ידי צביב ב ב' יולי 30, 2018 8:20 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לענין
הודעות: 2969
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי לענין » ב' יולי 30, 2018 8:18 pm

בעיקר נדון האשכול אם צריך לקפל תפלין.
אצרף בס"ד -
קיפול תפלין.PNG
קיפול תפלין.PNG (155.99 KiB) נצפה 3403 פעמים

צביב
הודעות: 1750
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי צביב » ב' יולי 30, 2018 8:34 pm

המשך במסכת דרך ארץ
תפילין הם אות,
ולכן מסופר שהקפיד בעל עטרת צבי מזידיטשוב שלא להניח את התפילין מגולים לאחר חליצתן,
( ולפי האריז''ל בשעת הנחתן)



ואות הוא שנמצא בפנימיות האדם ולא לאחרים לאות,
וכשרצועות תפילין בידו, מראה שאצלו גם החיצוניות כמו הפנימיות,
ובשוק אינו כמו כל באי השוק, אלא עוסק כעת ב'אות',
ויש בזה גסות הרוח להראות שאינו כמו הסובבים.

ומחזירן כשהוא מהלך בשוק,
יש פעמים שהרצועות שעל ידו משום שזה חלק ממהותו, ומלבושו,
אבל כשעדיין אין הרצועות על ידו, והוא מראה לעיני אנשי השוק, שהוא מקשר מחשבתו לענייני תפילין,
יש בזה גסות הרוח, להראות פרישתו מהם.

צביב
הודעות: 1750
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי צביב » ב' יולי 30, 2018 8:40 pm

המשך במסכת דרך ארץ רבה

אם גם כשמקפל את התפילין דרך הליכה יש בעיה,
מובן לי כמו כובעו לאחוריו, שמסיר ממנו עומ''ש.

לבי במערב
הודעות: 3085
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יולי 30, 2018 8:43 pm

צביב כתב:וכשרצועות תפילין בידו, מראה שאצלו גם החיצוניות כמו הפנימיות,
ובשוק אינו כמו כל באי השוק, אלא עוסק כעת ב'אות'

סליחה על הטרחא וכו', אך תורה היא וללמוד אני צריך.
מה המקור שזהו הפי' ברצועות תפילין בידו?
ושוב סליחה על הטרחנות, הודאה על לשעבר ובקשה על לעת"ל.

צביב
הודעות: 1750
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי צביב » ב' יולי 30, 2018 8:50 pm

לבי במערב כתב:
צביב כתב:וכשרצועות תפילין בידו, מראה שאצלו גם החיצוניות כמו הפנימיות,
ובשוק אינו כמו כל באי השוק, אלא עוסק כעת ב'אות'

סליחה על הטרחא וכו', אך תורה היא וללמוד אני צריך.
מה המקור שזהו הפי' ברצועות תפילין בידו?
ושוב סליחה על הטרחנות, הודאה על לשעבר ובקשה על לעת"ל.

סליחה
אבל אין לי מקור.

לבי במערב
הודעות: 3085
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יולי 30, 2018 8:54 pm

צביב כתב:אם גם כשמקפל את התפילין דרך הליכה יש בעיה,
מובן לי כמו כובעו לאחוריו, שמסיר ממנו עומ''ש.

מה הכוונה?
הרי כבר חלצן, ורק שמקפלן דרך הילוכו.
ונראה שלפי פי' זה ה"ז מטעם בזיון התפילין [ולכן לפענ"ד נראה יותר הפי' הראשון, כי גס הרוח אינו מי שמזלזל בקדשי שמים, כ"א בעל גאוה החפץ בשררה ומראה עצמו וכו' (עי' רש"י ור"י אבות פ"ד מ"ז). ויותר שייך זה במניח דרך הילוכו, ש(בלשון הרב "צביב": שעסוק ב"אות" דתפילין בשונה מכל אנשי השוק, או) כדברי ה"בנין יהושע" על "רצועות תפילין בידו" - "שמראה שמניח תפילין כל היום" (ויומתק יותר ע"פ מ"ש לעיל הרב "צביב", שהם שני חלקים מדבר א' - שמניח תפילין בהליכתו בשוק). ועדיין אינו מחוור אצלי כל צרכו, כי (לפענ"ד) מי שמניח תפילין תוך כדי הילוכו בשוק - לא שררה אני נותן לו אלא מכת מרדות (לא בפו"מ, כ"א שזו תהי' כנראה תגובתי הטבעית לכך). וצ"ע בזה].

לבי במערב
הודעות: 3085
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יולי 30, 2018 8:55 pm

צביב כתב:סליחה, אבל אין לי מקור.

אלא מסברא?

לבי במערב
הודעות: 3085
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יולי 30, 2018 9:25 pm

לבי במערב כתב:ונראה שלפי פי' זה ה"ז מטעם בזיון התפילין [ולכן לפענ"ד נראה יותר הפי' הראשון, כי גס הרוח אינו מי שמזלזל בקדשי שמים, כ"א בעל גאוה החפץ בשררה ומראה עצמו וכו' (עי' רש"י ור"י אבות פ"ד מ"ז). ויותר שייך זה במניח דרך הילוכו, ש(בלשון הרב "צביב": שעסוק ב"אות" דתפילין בשונה מכל אנשי השוק, או) כדברי ה"בנין יהושע" על "רצועות תפילין בידו" - "שמראה שמניח תפילין כל היום" (ויומתק יותר ע"פ מ"ש לעיל הרב "צביב", שהם שני חלקים מדבר א' - שמניח תפילין בהליכתו בשוק). ועדיין אינו מחוור אצלי כל צרכו, כי (לפענ"ד) מי שמניח תפילין תוך כדי הילוכו בשוק - לא שררה אני נותן לו אלא מכת מרדות (לא בפו"מ, כ"א שזו תהי' כנראה תגובתי הטבעית לכך). וצ"ע בזה].

עלה בדעתי איזה ביאור בזה, ואפשר שנכון הוא. אציעה נא דברי לפני חו"ר הפורום הנכבדים, ויראו נא וישפטו.
אולי כוונת התנא היא - לא שמבזה התפילין ח"ו (כי מה שררה יצא לו מזה, ואיזה גאוה ושבח יש בזה), כ"א שאינו נוהג בהנהגות המקובלות בקרב יהודים יר"ש (וע"ל, שעפ"ז יובן איזה שבח יש בזה).
ולכן מניח תפילין בהלכו בשוק - שמרויח בזה ב' דברים: שכולם רואים ויודעים שהוא מהדר במצות תפילין לקיימה בכל רגע ומצב אפשרי. וגם כשבא-יבא אליו מאן-דהו ויטען כלפיו: "ס'פאסט דאך נישט!" [תרגום חפשי (אבל זה לא זה...): "לא מתאים לך!"], ישיבהו: "וכי אסור להניח תפילין תוך הליכה בשוק?" ו"ישלוף במקום" רשימת מ"מ (בבלי, ירושלמי, ראשונים ואחרונים) שמוכח מהם שאין כל איסור בזה [רק שלא ישכח לציין את הברייתא במס' ד"א רבה פ"ו - הרי משם מוכח שאינו איסור, ורק גסה"ר יש בזה...]. ומזה יצא נשכר: צדיק ו"פרומער", צודק ולמדן.
וה"נ לגבי קיפול התפילין: הוא מהדר שלא להשאירן בלתי-מקופלות, ולאידך ה"ז ביטול תורה - ות"ת כנגד כולם, ולכן בהלכו בשוק (שאז אינו יכול לעסוק בלימוד כ"כ, ועי' מגילה ג, סע"א) מקפל תפיליו. וה"ה "צדיק". וכשיבוא אליו מי שהוא ויטען "ס'פאסט נישט" - יוכיח שמותר, ובמקום מצוה רבה דת"ת ודאי עדיפא (מה שאפ"ל גם במניח תפילין בהלכו בשוק) וכו' וכו'... וכך ה"ה גם צודק ולמדן.
אבל זה נראה לפענ"ד עפעס קרום.

צביב
הודעות: 1750
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי צביב » ב' יולי 30, 2018 10:51 pm

במנחות לה: וכמה שיעורייהו ( של רצועות תפילין) אמר רמי בר חמא אמר ר''ל עד אצבע צרדה וכו'
ובתוס' שם לכאורה התפילין של ראש איירי... אבל הערוץ פי'.. ושיעור רצועה של יד...

וא''כ אפשר שבמסכת דרך ארץ סברו שאין לכרוך את הרצועות על כף ידו, ובפרט לא בשוק,
ולכן כשכורך בשוק על ידו יוצא מהגדר הרגיל,

ואולי באופן נוסף, כדי לכרוך את התפילין צריך לתפוס לעצמו מקום בשוק יותר מכדי שיעור הליכה,
כלומר הרגשת מי שכורך רצועות התפילין על ידו בשוק, ש''שייך'' לו מקום רחב, וזה מענייני גסות הרוח.

אומנם לכאורה הענין הוא שוק, ולא עצם ההליכה.

גלרשטיין
הודעות: 340
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 8:07 am

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי גלרשטיין » ג' יולי 31, 2018 12:51 pm

קיפול תפילין הגריד.png
קיפול תפילין הגריד.png (61.21 KiB) נצפה 3361 פעמים

גלרשטיין
הודעות: 340
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 8:07 am

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי גלרשטיין » ג' יולי 31, 2018 1:13 pm

‎⁨קיפול תפילין אבני דרך⁩.pdf
(499.52 KiB) הורד 198 פעמים

גלרשטיין
הודעות: 340
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 8:07 am

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי גלרשטיין » ג' יולי 31, 2018 1:21 pm

Unknown-3.png
Unknown-3.png (68.75 KiB) נצפה 3356 פעמים

לבי במערב
הודעות: 3085
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' אוקטובר 05, 2018 5:54 am

לענין כתב:בעיקר נדון האשכול אם צריך לקפל תפלין.
אצרף בס"ד

רק עתה שמתי לבי למקור החשוב שהביא כת"ר (בעברי עוה"פ בין בתרי האשכול).
ת"ח ת"ח ויש"כ גדול.
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ו' אוקטובר 05, 2018 5:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לענין
הודעות: 2969
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: קיפול תפילין

הודעהעל ידי לענין » ו' אוקטובר 05, 2018 4:48 pm

תודה

יוצר אור
הודעות: 76
הצטרף: ב' אפריל 20, 2020 8:28 pm

לקפל התפילין תכף כשחולצן בר"ח - חילוקי מנהגים [לא להשאירם בלא כיסוי].

הודעהעל ידי יוצר אור » ה' מאי 21, 2020 7:19 pm

זכורני חילוקי מנהגים בזה,
הנני מחפש אחר איתור מקורות בב' הענינים הנ"ל -

א. - זמן קיפול התפילין אי קודם מוסף או לאח"מ [- מהם חילוקי המנהגים בזה].
ב. - שלא להשאיר התפילין מגולות [ואי שרי לצורך אוורור].

אשמח לכל מידע מחו"ר הפורום.

ומדי חפשי בזה מצאתי להנ"ל,
אהל נפתלי [רבי נפתלי מרופשיץ].PNG
אהל נפתלי [רבי נפתלי מרופשיץ].PNG (70.79 KiB) נצפה 601 פעמים


ודבריו נשגבו ממני, אודה להיודע לבאר הדבר.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 1443
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: לקפל התפילין תכף כשחולצן בר"ח - חילוקי מנהגים [לא להשאירם בלא כיסוי].

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מאי 31, 2020 6:19 pm

כף החיים פלאגי - סימן לד
לא יחלוץ התפילין עד אחר קדיש של חזרת הספר תורה בהיכל, ונוהגין לנגן הקדיש עד שיסיר התפילין, ויש ממהרים לחולצן ולכורכן ולהניחן בכיס בעוד שמסיימים הקדיש, ואינם מתחילין עמידה של מוסף אפילו שגמרו הקדיש, עד שיצניעום, מטעם שמא יפלו ממקום שחלץ שם, אי אינן מונחים במקום הראוי, והם מגולים, לכך עושים כן, וכעת לא מצאתי דבר סת'ר למחות ביד העושים כן

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 1443
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: לקפל התפילין תכף כשחולצן בר"ח - חילוקי מנהגים [לא להשאירם בלא כיסוי].

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מאי 31, 2020 6:20 pm

כף החיים פלאגי - סימן לד
(יג) חיים ביד לשון מדברת דרך חיים תוכחות, דבחזרת מוסף ראש חודש, לא יעשה הקשרים ועניבות של זרועותיו, כדי לכסותם מפני הצינה והקור, בעודו שומע חזרת העמידה, כמו שהוזהר בזמירות, שלא יתעסק בשום דבר כשאומר הזמירות, ככתוב למעלה שם, ואפילו ליקח הרצועות של התפילין לכורכם, כדי להניחם בתוך כיסן, אין לו לעשות זה בעודו שומע החזרה מהשליח ציבור, כדי שיכוין דעתו היטב, וגם אינו כבוד שמים בעודו מדבר לפני ה', להשים ידו בעסק אחר, וטוב ויפה שלא יכרכם כי אם אחר עלינו לשבח, אי מצד דלא יהיה קורא פטום הקטורת וידים עסקניות, זאת שנית דמחזי עליו כמשא, ומגלה דעתו דאינו רוצה להניחם אחר כך, ממה שממהר להצניעם:

פרנצויז
הודעות: 904
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: לקפל התפילין תכף כשחולצן בר"ח - חילוקי מנהגים [לא להשאירם בלא כיסוי].

הודעהעל ידי פרנצויז » ג' יוני 02, 2020 5:11 pm

ראה "אליבא דהלכתא" גליון פ' [עמ' 79 ועמ' 80] הערה 339 שהביאו בשם הגרי"ח זוננפלד ובעל איש מצליח שנהגו לקפל את התפילין לפני מוסף.
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=197980

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 528
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: לקפל התפילין תכף כשחולצן בר"ח - חילוקי מנהגים [לא להשאירם בלא כיסוי].

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' יוני 07, 2020 12:19 pm

יעוי' בספר "ממגד גבעות עולם" (ח"ב עמ' נט) מה שהביא עדות על הגר"מ פיינשטיין ועוד חכמים, שנהגו לגלול התפילין מייד, ולא להמתין עד אחר חזרת הש"ץ, ואפי' שהציבור החלו להתפלל כבר.

וע"ע בבן איש חי (שנה א' פ' חיי שרה אות יט) כתב שלכתחילה ביום רגיל יקפל מיד, משום כבוד התפילין, ובר"ח שלא יכול – יקפל רק אחר מוסף.

וע"ע בס' הזכרונות למרן הגרח"ק שליט"א שהעיד על דודו מרן החזו"א שלא קפלם רק הניחם על הכסאות עד אחר מוסף. וראה בדעת נוטה (ח"ג עמ' קפו) שנשאל אם מותר להשאיר התפילין כשהם לא מגולגלין, והשיב "אין איסור ונכון לכסות". ועע"ש (עמ' קטז) שנשאל אם אפשר לגלול בחזה"ש, והשיב "טוב להמתין לאחרי חזה"ש". וראה בס' "אלא ד"א של הלכה" מה הנהגת הגרח"ק בזה למעשה (פרק מ סעי' ח).

וע"ע בתשובות והנהגות (ח"א סי' נה) שכתב שאי"ז כבוד התפילין, אך לא יקפל בחזה"ש.

ובמקו"א הארכתי לדון, באדם שיכול ליתן לחברו שיגלול לו התפילין קודם מוסף, אך יפסיד בזה המעלה של גלילת התפילין בעצמו (שהוא משום חיבוב מצוה וכו', וכמו שהאריכו בזה בספרים, ראה להלן בסוף דבריי), ומאי עדיף ממאי, האם כבוד התפילין שיהיו מונחות עד אחר מוסף, או חיבוב מצוה של התפילין שיגללם בעצמו אחרי מוסף. והגר"ש גראס שליט"א (בעמח"ס שבט הקהתי) והגר"א שלזינגר שליט"א (בעמח"ס שואלין ודורשין) כתבו לי דעדיף שיגלול בעצמו אחר מוסף, דאיב"ז גנאי כ"כ, כי כך מנהג העולם שמשאירי התפילין במוסף דר"ח עד אחר מוסף.

[בעצם הענין של גלילה בעצמו או ע"י שליח, ראיתי ב'קובץ שו"ת' ממרן הגרח"ק שליט"א (להרר"ד קופ, בענייני תפילה תשובה י"א) וז"ל "האם צריך לקפל טליתו או לכרוך תפילין דוקא ע"י עצמו. תשובה: מצוה (אם יכול)", ע"כ. וכן השיבני הגרח"ק "האם יש עניין לגלגל בעצמו את התפילין משום חיבוב מצוה", וכתב לי "יתכן".

ומצאתי בבן איש חי (שנה א', פרשת חיי שרה, אות י"ט) שכתב בזה"ל "כשחולץ תפיליו, טוב שהוא בעצמו יקפלם ויניחם בכיס לחיבוב מצוה, ולא כאותם שנותנים התפילין לשמש שלהם לקפלן, ודוגמא לזה מצינו דאמרו רבותינו ז"ל (מגילה ל"ב.) גבי ספר תורה, הגולל נוטל שכר כנגד כולן וכו''. וכ"כ בספר 'דברי תורה' (ח"ה, אות פ"ז) בשם אבותיו ורבותיו, דדרך חסידים וישרים להשתדל לכרוך התפילין בעצמם ולא היו נותנים לאחרים לכרכן כדי שלא יהא נראה כאילו המצוה היקרה הויא כעול עליו ומבקש ליפטר ממנה. וכ"כ בכף החיים (סימן כ"ח ס"ק ס"ק י"ט). ובפסקי תשובות (סימן כ"ח הע' 34) הביא מספר 'נמוקי או"ח' בשם הדברי חיים מצאנז זצ"ל שכתב בשם הירושלמי (דלא נודע מקומו) שהעושה כן מצננים לו גיהנום.

ועי' עוד בדעת נוטה ח"ג עמ' קפז שהשיב הגרח"ק שאין צריך לגלול בעצמו ומ"מ הוי מצוה אם יכול. ובשו"ת רבבות אפרים ח"א סי' כח סק"א הביא מהגרח"ק ראיה של"צ מדינא בעצמו ממס' דא"ר פ"י "וכשהוא חולץ אם יש לו בן או ילד מניחן לו", ומבואר של"צ בעצמו, ואכמ"ל בכ"ז].

יוצר אור
הודעות: 76
הצטרף: ב' אפריל 20, 2020 8:28 pm

Re: לקפל התפילין תכף כשחולצן בר"ח - חילוקי מנהגים [לא להשאירם בלא כיסוי].

הודעהעל ידי יוצר אור » א' יוני 07, 2020 12:37 pm

ייש"כ רב למגיבים הנ"ל, ולכל המ"מ, סייע מאוד!

רק אציין מה שראיתי - ביטויו של הרב מפולנאה זי"ע על שהניח התפילין גלויים על השולחן - "איך האב פיינט אזוינע חסידים!" [אני שונא חסידים כאלה...] (אמרי פנחס סדר היום אות ל"ו).



חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים