מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צורת הספירה

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: צורת הספירה

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' מאי 05, 2020 11:29 pm

בדרך צחות הרי ע"פ הדין מותר לספור בכל לשון, ואם כך יש לדון בדרך הספירה בצרפתית במספרים 17 18 19 אומרים 10+7 10+8 10+9

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: צורת הספירה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מאי 19, 2020 11:04 am

האומר "היום חמשה שבועות וחמשה ימים לעומר" - לכאורה מדבריו יוצא ברור שהיום ארבעים יום לעומר, ואעפ"כ התורה אומרת שיש מצווה למנות בנפרד את הימים ואת השבועות.
האם מכאן ראיה שלא יוצאים ידי חובה בספירה משתמעת?

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צורת הספירה

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 19, 2020 5:33 pm

ממה שזכור לי המשנה ברורה אומר שהסופר היום כך וכך שבועות וכך וכך ימים לעומר כן יצא ידי חובתו ומה שהזכירו מצוה למנות ימים ושבועות הוא דווקא ביום בו נשלם השבוע

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: צורת הספירה

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' מאי 19, 2020 6:07 pm

כדכד כתב:ממה שזכור לי המשנה ברורה אומר שהסופר היום כך וכך שבועות וכך וכך ימים לעומר כן יצא ידי חובתו ומה שהזכירו מצוה למנות ימים ושבועות הוא דווקא ביום בו נשלם השבוע

לא מדויק, אלא שביום שבו נשלם השבוע לכו"ע לא יצא ובשאר הימים הדבר תלוי במחלוקת הכללית בזה.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צורת הספירה

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 19, 2020 6:09 pm

אבדוק שוב
לפי מה שזכור לי הוא כאשר כתבתי לדעת המשנה ברורה שביום שנשלם השבוע מצוה למימני יומי ושבועי ובשאר הימים נהגו למנות גם וגם אך יוצא בודאי גם אם ספר רק אחד מהם

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: צורת הספירה

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' מאי 19, 2020 6:13 pm

כדכד כתב:אבדוק שוב
לפי מה שזכור לי הוא כאשר כתבתי לדעת המשנה ברורה שביום שנשלם השבוע מצוה למימני יומי ושבועי ובשאר הימים נהגו למנות גם וגם אך יוצא בודאי גם אם ספר רק אחד מהם

לא כי אלא יספור שוב ללא ברכה. (למה להקדים כתיבה לבדיקה ולא בדיקה לכתיבה?)

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צורת הספירה

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 19, 2020 6:21 pm

עיין שם משנה ברורה תפ"ט ס"ק ז' לענין יומא דמישלם שבוע וס"ק ט' לענין האומר ביום השמיני רק שמונה ימים או רק שבוע אחד ויום אחד ותמצא כדבריי
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ג' מאי 19, 2020 7:02 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: צורת הספירה

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' מאי 19, 2020 6:36 pm

בדעת המ"ב אתה צודק. לא ראיתי את סק"ט.
הוא מציין לא"ר, אבל הא"ר עצמו כותב לספור שוב ללא ברכה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: צורת הספירה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מאי 19, 2020 10:14 pm

עכ"פ ביום שנשלם השבוע לא יצא, למרות שספר את הימים בספירה משתמעת.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: צורת הספירה

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' מאי 19, 2020 10:36 pm

עזריאל ברגר כתב:עכ"פ ביום שנשלם השבוע לא יצא, למרות שספר את הימים בספירה משתמעת.

ספירת הימים אינה משתמעת, כי גם כעבור שלשה שבועות ויום בספירת השבועות לא עברו אלא שלשה שבועות. לשון אחר: אין כאן ספירת ימים באורך שלשה שבועות, אלא ספירת שבועות בלבד.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צורת הספירה

הודעהעל ידי כדכד » ד' מאי 20, 2020 7:50 pm

סגי נהור כתב:בדעת המ"ב אתה צודק. לא ראיתי את סק"ט.
הוא מציין לא"ר, אבל הא"ר עצמו כותב לספור שוב ללא ברכה.

ע' א"ר ס"ק יד שכותב שכשאינו ביום שנשלם השבוע א"צ

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: צורת הספירה

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מאי 21, 2020 12:31 am

כדכד כתב:
סגי נהור כתב:בדעת המ"ב אתה צודק. לא ראיתי את סק"ט.
הוא מציין לא"ר, אבל הא"ר עצמו כותב לספור שוב ללא ברכה.

ע' א"ר ס"ק יד שכותב שכשאינו ביום שנשלם השבוע א"צ

לא מצאתי שם כך אלא לענין אם מנה היום בלבד ולא השבוע. אבל אם מנה רק "שבוע אחד ויום אחד" כותב לעיל (סק"ד) "כיון דיש פוסקים שא"צ להזכיר אפילו לכתחילה רק היום שבוע א' ויום א', אף דלא קיי"ל הכי מ"מ א"צ לחזור ולברך".

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צורת הספירה

הודעהעל ידי כדכד » ה' מאי 21, 2020 8:52 pm

המשנ"ב מציין לא"ר וש"א.
המג"א בס"ק ד כפי שביארוהו המחה"ש והחק יעקב בס"ק ח וכן הפר"ח בס"ק א והשו"ע הרב בסעיף ו כותבים כולם להדיא כן (שבשתי האפשרויות יצא ידי חובה).
דומה בעיני שגם כוונת הא"ר שאינו צריך לחזור ולברך היא לכך שאינו צריך לספור ולאו דווקא לברך

שקלאוו
הודעות: 117
הצטרף: ה' מאי 19, 2016 1:41 pm

Re: צורת הספירה

הודעהעל ידי שקלאוו » ו' מאי 22, 2020 5:31 pm

סגי נהור כתב:
עזריאל ברגר כתב:עכ"פ ביום שנשלם השבוע לא יצא, למרות שספר את הימים בספירה משתמעת.

ספירת הימים אינה משתמעת, כי גם כעבור שלשה שבועות ויום בספירת השבועות לא עברו אלא שלשה שבועות. לשון אחר: אין כאן ספירת ימים באורך שלשה שבועות, אלא ספירת שבועות בלבד.


לשיטת מה שהובא בשם הגרנ"ק והגרי"ש, מספיק שיהה החשבון ישיר וברור להבנת המספר (ז"א כשהחשבון מתורגם בשכלינו ישירות למספר).
לכן גם אזכרת "שבוע" אמור להועיל להבנה שמדובר בשבעה ימים.

ולענ"ד, דרך ספירה בעינן, ומה שאמרו שמספר שלם חסר אחד זהו דרך ספירה בלשון המשנה, והוא כי בספירה שלנו אנו משתמשים בבסיס עשרוני, וא"כ מה לי להוסיף על העשרות או להפחית מן העשרות - ואדרבא, יותר נח להפחית אחד מן העשרות השלמות מאשר להוסיף תשע.
אבל חיבור סתמי בין שני מספרים הוא חשבון שהוא הרכבה בין נפרדים. לכן בצרפתית יוכל למנות עשרים ועוד עשרים, דהוא דרך ספירה בלשונם ולא חשבון. אבל בלשה"ק לא. ולכן מהתורה לא מועילה ספירת השבועות והימים, דהיא חשבון ולא ספירה, ומה גם שהיא בבסיס 7 ולא בבסיס 10.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: צורת הספירה

הודעהעל ידי סגי נהור » ש' מאי 23, 2020 9:35 pm

שקלאוו כתב:לשיטת מה שהובא בשם הגרנ"ק והגרי"ש, מספיק שיהה החשבון ישיר וברור להבנת המספר (ז"א כשהחשבון מתורגם בשכלינו ישירות למספר).
לכן גם אזכרת "שבוע" אמור להועיל להבנה שמדובר בשבעה ימים.

הבעיה בספירת שבוע איננה שהמספר לא ברור, אלא שאין כאן ספירה של ימים כלל, כשם שמי שמנה יום לא מנה עשרים וארבע שעות אע"פ שגלוי וברור שהיום כולל עשרים וארבע שעות.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: צורת הספירה

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 26, 2020 7:09 pm

האומר יום אינו כולל שום מספר של שעות בתוכו ואילו האומר שבוע הרי כלל את המספר שבעה ואם בלשונו שלא כבחז"ל השבוע הוא שבוע ימים הרי שיש מקום לומר שכשספר שבוע ספר גם את מנין הימים.
אמנם זה לפילפולא בעלמא כי לפי מהלך הדברים עד עכשיו דומה שהפוסקים כותבים שהסופר שבועות ולא ימים אכן לא ספר ימים

במסתרים
הודעות: 1744
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

הלילה יום פלוני לעומר

הודעהעל ידי במסתרים » ה' מאי 05, 2022 5:42 am

אמר "הלילה יום פלוני לעומר" מהו? נחשב כמונה היום או אין היום בכלל הלילה, או שמ"מ יצא?

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: צורת הספירה

הודעהעל ידי אברהם » ה' מאי 05, 2022 2:33 pm

ברס"ג הנוסח - וכן הוא אצל עדת התימנים - האידנא יומא חד בעומר

האידנא לכאו' פירושו עכשיו. ומשמע ש"עכשיו" מתחיל יום אחד בעומר. וא"כ הוא הדין "הלילה" מתחיל יום אחד בעומר.


אבל מזקני זצ"ל שמעתי שלפעמים יש בש"ס "האידנא" שפירושו - היום.

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: צורת הספירה

הודעהעל ידי גביר » ה' אפריל 20, 2023 9:16 am

גביר כתב:אגב אעיר שבספר מצוות ספירת העומר [ישנו באוצר https://www.otzar.org/wotzar/book.aspx? ... 5171247593 ] עמ' עא שהביא הנוסח שבשיבולי הלקט ובתניא 'היום לעומר יום אחד' וכן הלאה והעיר 'שלא ראינו מי שנוהג כן', אבל באמת כן הוא נוסח רומי [שהוא כידוע הנוסח של שיבולי הלקט והתניא] וכך מודפס בסידורים שבנוסח זה.


יתכן שנוסח זה הוא שארית מנוסח א"י הקדום שבו פתח החזן בשאלה כמה היום לעומר, וממילא מתבקשת התשובה היום לעומר כך וכך [אם כי בנוסח א"י הספירה עצמה אינה בסונח זה אלא היום כך וכך לעומר] ועתה ראיתי שכבר כתב כך [על נוסח רומי ועל נוסח ארם צובא הדומה לו בזה ] עזרא פליישר בספרו תפילות הקבע [עמ' 769 במהדורה המקוונת של מאגנס - https://www.magnespress.co.il/book/5518/read ]


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים