הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' ספטמבר 08, 2015 2:18 am
ארוסה – מחלוקת גדולה בפוסקים והמ"ב בס' עה יא הביא דברי הגרעק"א שאסר
נשואה ולא בעולה- לשיטות שארוסה אינה חייבת בכיסוי יש שדנו בנושאה ולא בעולה, ופשטות אין בזה חילוק. [וכן מבואר בדגול מררבה וישוע"י ע"פ הירושלמי, ולענ"ד נראה שיש מקום לדחות ראייתם, אולם נראה שכן הוא לדינא גם בלא ראייה]
משמרת חיים (ג טו) הביא מהגריש"א דאין לומר דבר שבקדושה בחופה שהכלה לא מכוסה כי ארוסה צריכה כיסוי, וכן ראיתי מביאים בשם הגרנ"ק- כלומר שפסקו שצריכה כיסוי מיד אחר קידושין מדין ארוסה.
מהר"י הלוי (ס"ט) התיר מקצת שערות לכלה ביום ראשון, וצריך לדעת מה השיעור, כמד' שאין זה מתיר מה שנוהגים כיום למשוך שערות על חצי מהראש.
אשי ישראל (נה עז) שמעתי מהרגרשז"א, דכלות המקילות ולא מכסות הראש בליל החתונה יש להן ע"מ לסמוך ואף שמאורסת חייבת , אך כיון שכיום עושין אירוסין ונישואין יחד, וקודם האירסין עדין אינה חייבת ובצרוף שנותנת על שערותיה הינומא וכד' (ואף שאינו מכסה הראש) עכ"ל
הגרי"מ רובין (היכלא ה) גרשז"א בתשובה אסר וכן הורה למעשה לכל השואלים ומה שש מכתבים של לימודי זכות יתכן שנכתבו לאנשים שלא היו כ"כ נשמעים לחוש לעיקר הדין, וכתב להם לשון של לימוד זכות אבל חלילה מכאן להורות בזה היתר לבני תורה.
שבט הלוי ט רנט הבין דלחת"ס מותר ללכת בלא כיסוי הראש אלא דמחדש דכל דינא דבתולה יוצאת וראשה פרוע אין הכוונה בלא כיסוי ראש כלל, אלא שמקצת שערותיה יוצאות מחוץ לכיסוי על כתיפה, ורק כה"ג התיר החת"ס.עיי"ש – ולענ"ד אין זכר כלל בחת"ס כלל להתיר, וכבר ראיתי שהעירו בזה.
יבי"א ו,יג מיקל דארוסה אינה צריכה לכסות, וחופה לא הוי נישואין, ולכך אותם שאינם עושים חדר יחוד יכולים להקל כל החתונה. בכיסוי. הדק והשקוף.
הגרי"מ רובין (היכלא ה) מנהג ללכת בגילוי ראש בליל החתונה- "יש שכתבו שכך היה מנהג בליטא ויש שכתבו שהאגרו"מ היקל"
שמעתי שבעוז והדר לבושה האריך בזה, ואין הספר תח"י
לא מצאתי להדיא מי שדן במנהג החדש של ימינו של פאה "חצי ראש"