מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חיס
הודעות: 1487
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי חיס » ב' ספטמבר 12, 2011 11:23 pm

בש"ך על התורה עה"פ כי יהיה באיש חטא משפט מות ותלית אותו על עץ (דברים כ"ב ב) כותב שם דברי פלא מאד

שאין לתלות מיתת הצדיק גמור באכילת אדם הראשון מעץ הדעת, ולא תלין נבלתו זהו דבר נבלה...ראה כאן צילום.

ידוע שהספד שדרש האריז"ל אחרי מיטתו של הרמ"ק זצ"ל היה ממש להיפוך גמור. ועוד מתוך הפירוש כאן.

ראה המקור ב"יערות דבש" ובחיד"א ראה צילום.

וצריך עיון....
קבצים מצורפים
נחל קדומים.gif
נחל קדומים.gif (22.57 KiB) נצפה 7011 פעמים
יערות דבש עמוד קמד.gif
יערות דבש עמוד קמד.gif (14.83 KiB) נצפה 7011 פעמים
שך על התורה.GIF
שך על התורה
שך על התורה.GIF (41.33 KiB) נצפה 7011 פעמים

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי יאיר » ב' ספטמבר 12, 2011 11:49 pm

דברי הש"ך במלואם:
1.gif
1.gif (214.26 KiB) נצפה 7006 פעמים

ועיין ב"ב יז. :

"תנו רבנן ארבעה מתו בעטיו של נחש ואלו הן בנימין בן יעקב ועמרם אבי משה וישי אבי דוד וכלאב בן דוד וכולהו גמרא לבר מישי אבי דוד דמפרש ביה [קרא] דכתיב (שמואל ב יז, כה) ואת עמשא שם אבשלום תחת יואב על הצבא ועמשא בן איש ושמו יתרא הישראלי אשר בא אל אביגיל בת נחש אחות צרויה אם יואב וכי בת נחש היא והלא בת ישי היא דכתיב (דברי הימים א ב, טז) ואחיותיהם צרויה ואביגיל אלא בת מי שמת בעטיו של נחש".

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' ספטמבר 12, 2011 11:49 pm

חיס כתב:ידוע שהספד שדרש האריז"ל אחרי מיטתו של הרמ"ק זצ"ל היה ממש להיפוך גמור. ועוד מתוך הפירוש כאן.


בענין זה, ראה מאמר ארוך ורחב באלפא ביתא קדמייתא לרש"א.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' ספטמבר 13, 2011 12:55 am

הגע נא בעצמך שואל יקר, אם אמרה הגמרא 'ארבעה', משמע שאין מדי הרבה, והם הם דברי הש"ך.
שמא תאמר: הלא העיד האר"י אודות הרמ"ק? אמת ויציב! אולם רק אדם צדיק כמו האר"י יש ביכלתו להעיד דבר כזה, אבל לא כל אדם.
ולא נצרכה להוסיף אודות דורינו דור אינפלצית השבחים, שאולי ואולי נמצא ארבעה שלא מתו בעטיו של נחש...

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי שליטא » ג' ספטמבר 13, 2011 6:34 pm

השך לא כתב את דבריו אלא למי שקטן ממנו בחכמה (כי ברור לשך שהה"א של האריזל היא לא כמו הה"א שהוא בא לאפוקי ודו"ק)

כך שברור לשך שאם האריזל ודומיו חושבים/אומרים אחרת יש דברים בגו.

ברוך שאמר
הודעות: 14
הצטרף: ו' ספטמבר 16, 2011 2:09 am

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי ברוך שאמר » ו' ספטמבר 16, 2011 2:28 am

ההבדל נעוץ בביאור תיבת "חטא" משפט מות.
האריז"ל ביאר חטא מלשון ולא יחטיא, היינו שאם נחסר צדיק שאין בו משפט מות מצ"ע, אז ותלית חסרונו בחטא עץ הדעת.
אולם הש"ך מדבר על נקודה אחרת לגמרי, שחטא הייינו עבירה ממש, ואם יש חטא אסור לתלות סיבת המות בעץ הדעת.
נמצא ששניהם רמזו בפסוק שני ענינים אחרים לגמרי. אמור מעתה, שאין סתירה בין הדברים.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי שליטא » ו' ספטמבר 16, 2011 2:49 am

אהבתי, יפה!

שאלה: איך האריזל יבאר את מה שחזל אמרו שאין מקרא יוצא מידי פשוטו?

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי יאיר » ו' ספטמבר 16, 2011 9:14 am

שליטא כתב:אהבתי, יפה!

שאלה: איך האריזל יבאר את מה שחזל אמרו שאין מקרא יוצא מידי פשוטו?


א.מה שכתב "ברוך שאמר" כתוב מפורש. אם היית משקיע כמה דקות בקריאה שם היית רואה זאת.

ב.לא מובנת שאלתך. לפי פשוטו של מקרא תפרש גם את "ותלית אותו על עץ" כפשוטו, כפשט ציווי הכתוב. ואין מקרא יוצא מידי פשוטו לא אומר שאסור לדורשו...

חיס
הודעות: 1487
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי חיס » ו' ספטמבר 16, 2011 12:14 pm

ברוך שאמר כתב:ההבדל נעוץ בביאור תיבת "חטא" משפט מות.
האריז"ל ביאר חטא מלשון ולא יחטיא, היינו שאם נחסר צדיק שאין בו משפט מות מצ"ע, אז ותלית חסרונו בחטא עץ הדעת.
אולם הש"ך מדבר על נקודה אחרת לגמרי, שחטא הייינו עבירה ממש, ואם יש חטא אסור לתלות סיבת המות בעץ הדעת.
נמצא ששניהם רמזו בפסוק שני ענינים אחרים לגמרי. אמור מעתה, שאין סתירה בין הדברים.


הרי בש"ך כתוב במפורש ב"צדיק גמור באמת"

גלאגוזים
הודעות: 1115
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 1:55 pm

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי גלאגוזים » ב' ספטמבר 19, 2011 4:10 pm

יורשה לי להעיר,
לא הש"ך על התורה. אלא ה"שפתי כהן" עה"ת.
רבינו הש"ך לא חיבר חיבור על התורה.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' ספטמבר 19, 2011 9:08 pm

גלאגוזים כתב:יורשה לי להעיר,
לא הש"ך על התורה. אלא ה"שפתי כהן" עה"ת.
רבינו הש"ך לא חיבר חיבור על התורה.


צודק בהחלט, אבל מה איכפת לך בר"ת. וכי יטעה מישהו לומר ששני החיבורים מאותו מחבר?!

ברוך שאמר
הודעות: 14
הצטרף: ו' ספטמבר 16, 2011 2:09 am

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי ברוך שאמר » ג' ספטמבר 20, 2011 3:50 am

חיס כתב:
ברוך שאמר כתב:ההבדל נעוץ בביאור תיבת "חטא" משפט מות.
האריז"ל ביאר חטא מלשון ולא יחטיא, היינו שאם נחסר צדיק שאין בו משפט מות מצ"ע, אז ותלית חסרונו בחטא עץ הדעת.
אולם הש"ך מדבר על נקודה אחרת לגמרי, שחטא הייינו עבירה ממש, ואם יש חטא אסור לתלות סיבת המות בעץ הדעת.
נמצא ששניהם רמזו בפסוק שני ענינים אחרים לגמרי. אמור מעתה, שאין סתירה בין הדברים.


הרי בש"ך כתוב במפורש ב"צדיק גמור באמת"


הש"ך מתחיל שהיה בו חטא, ולכן נענש במיתה, אלא ש"בל תאמר" שהיה צדיק גמור באמת ומכל מקום מת בלא חטא, אינו כן. דוק ותשכח

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' ספטמבר 20, 2011 11:04 am

גלאגוזים כתב:יורשה לי להעיר,
לא הש"ך על התורה. אלא ה"שפתי כהן" עה"ת.
רבינו הש"ך לא חיבר חיבור על התורה.

מעולם לא שמעתי שעל ראשי התיבות 'ש"ך' קיימות זכויות יוצרים!...

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' ספטמבר 21, 2011 12:38 am

חכם באשי כתב:
גלאגוזים כתב:יורשה לי להעיר,
לא הש"ך על התורה. אלא ה"שפתי כהן" עה"ת.
רבינו הש"ך לא חיבר חיבור על התורה.

מעולם לא שמעתי שעל ראשי התיבות 'ש"ך' קיימות זכויות יוצרים!...


יבוא הרב ש"ך ויוכיח. כמאמרם עד שיבוא השלישי ויכריע...

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' ספטמבר 21, 2011 12:47 am

גלאגוזים כתב:יורשה לי להעיר,
לא הש"ך על התורה. אלא ה"שפתי כהן" עה"ת.
רבינו הש"ך לא חיבר חיבור על התורה.

"וכשראה קרח וידע בחכמה שאותו המטמון אינו שלו והוא כמו גזל בידו, ומשה ואהרן בא להם העושר בהיתר, משה מהפסולת של לוחות" וכו'.
(ש"ך - סליחה, שפתי כהן ריש קרח)
"גם כבר כתב הש"ך על התורה שכל ענין קרח היה שנתן עיניו בממון כי גדלוהו משל אחיו ונתקנא על שנתעשר משה מפסולת של לוחות" וכו'.....
(תפארת יהונתן במדבר טז, ו)
למי כונתו????

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוקטובר 10, 2011 7:54 pm


אגרת
הודעות: 239
הצטרף: ה' אוגוסט 25, 2011 12:36 pm

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי אגרת » ג' אוקטובר 11, 2011 2:57 pm

מקורו של האריז"ל הוא גם בחז"ל - בתיקונ"ז. ומה שעשוי לנחת שאל, גם לש"ך יש חיבור עה"ת רק שלא הוא הוציאו.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' אוקטובר 11, 2011 5:19 pm

אגרת כתב:ומה שעשוי לנחת שאל, גם לש"ך יש חיבור עה"ת רק שלא הוא הוציאו.

לא שאלתי שום דבר, רק הראיתי שדברי ה"שפתי כהן" תואמים במדוייק למה שמצטט הר"ר יהונתן בשם ה"ש"ך"! כך שלא מסתבר שב"חיבור עה"ת שלא הוציאו" שלש"ך הידוע יש את אותו הפירוש.

חיס
הודעות: 1487
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי חיס » ד' אוגוסט 29, 2012 9:23 am

הקפצה לפרשת השבוע

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: תמיהה רבתי בש"ך על התורה.

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' ספטמבר 04, 2020 1:25 pm

חיס כתב:בש"ך על התורה עה"פ כי יהיה באיש חטא משפט מות ותלית אותו על עץ (דברים כ"ב ב) כותב שם דברי פלא מאד

שאין לתלות מיתת הצדיק גמור באכילת אדם הראשון מעץ הדעת, ולא תלין נבלתו זהו דבר נבלה...ראה כאן צילום.

ידוע שהספד שדרש האריז"ל אחרי מיטתו של הרמ"ק זצ"ל היה ממש להיפוך גמור. ועוד מתוך הפירוש כאן.

וצריך עיון....

viewtopic.php?f=7&t=6345&p=55550#p382529 עי' שם במאמר המצורף


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים