מעיין כתב:ושל"ה יוכיח
מעיין כתב:למהדיר ! מה ענין שמיטה אצל הר המנוחות?
ושני לוחות הברית [המתנוסס לתפארה בעגולה על שערי הספרים ועל ארוני הקודש בעוד שמפורש בכתוב שהיו מרובעות] יוכיח [שאין לסמוך על חריטים, ויש לחלק]
לכבוד חנוכה שעסקו בחידות, סמכתי על החכמים שיבינו ברמיזא, ואתכם הסליחה
יגל כתב:דיון במק"א עם תמונות רבות:
http://www.bhol.co.il/forum/topic.asp?c ... m_id=18642
המהדיר כתב:אני מביא לך עדויות בנות התקופה שיצרו אותם אנשים שביקרו בבית המקדש ומלכים חשמונאים שהיו כהנים גדולים ששירתו בבית המקדש
היא שיחתי כתב:לזכרוני יש בזה דברים מהאדמו"ר מליובאויטש האחרון שאמר שהיה באלכסון והיה פולמוס
יש לו גם איזה ספר "רשימות המנורה" שגילו לאחר פטירתו דברים שכתב על עניין המנורה
ואולי החבדניקים כאן יביאו לנו איזה קישור לספר זה
לעצם העניין לאחרונה ממש גילו תחריט המראה שהייתה המנורה באלכסון ובל"נ אביא קישור לכתבה זו
חיים כתב:המהדיר כתב:אני מביא לך עדויות בנות התקופה שיצרו אותם אנשים שביקרו בבית המקדש ומלכים חשמונאים שהיו כהנים גדולים ששירתו בבית המקדש
אנשים שבקרו בבית המקדש לא יכלו לראות את המנורה בתוך ההיכל. גם כהנים לא היו יכולים להיכנס לתוך ההיכל סתם ללא סיבה. לכן לא ברור עד כמה אפשר להסתמך על ציורים סתמיים, שלא ברור מי עומד אחריהם.
גם אני ראיתי פעם תמונה של חריטה באלכסון.
אוצר החכמה כתב:באופן כללי נראה שיש כאן שתי שאלות שצריך לברר, ולפו"ר לא ראיתי שמעירים עליהם.
הראשונה אם בכלל יש משמעות הלכתית להבדל הזה, כלומר האם בפרט שבכתובים לא מבואר איך יעשהו האם משום כך אינו מעכב, או דלמא דבר שנראה שהוא מעצם צורת המנורה, מעכב לעשותו כמו שעשהו משה, וכל זה נכלל בכתבניתו אשר הראית בהר.
אם נסבור כצד הראשון יש לדון האם הרמב"ם צייר אלכסון משום שסבר שכך משמע מן הכתובים או שנתן הדבר לדוגמא בעלמא.
אדג כתב:על ראשון ראשון: הרמב"ם בהחלט כתב "וזו היא צורתה", צא ולמד! ובידוע שיש לדקדק בדברי הרמב"ם עד כמה שנוכל כמו שדייקו חז"ל בלשון המשנה! (כ"ה ביד מלאכי כללי הרמב"ם אות ב' [כמדומני]). בנוסף, הקוים אינם סתם אלכסוניים, ניכר שהשתמש הרמב"ם במחוגה (או כלי קרוב לכך, איני יודע איזה היה נפוץ) על מנת שיהיו הקוים אלכסונים בדיוק, ניתן לראות את כתה"י עצמו של הרמב"ם. ולכן כתבתי תיבות "משטרח . . ודקדקה". [אגב, הציור הוא לא מן הי"ד, כ"א מפיה"מ, אך אין לי סיבה לחלק בין היד ופיה"מ, ואף זה בכללי הרמב"ם ביד מלאכי].
ואף ברש"י, כן הם הדברים, שהרי אילו היה שותק ואומר בסתימת לשון: "לכאן ולכאן ונמשכין ועולין עד גובהה כו'", כלום מאומה חסר? אלא על-כרחך בא להשמיענו הלכה.
בכלל, אני נוטה לדקדק בלשוני, ולכן כתבתי: "מצוה איכא", כלומר שאף אם נאמר כדבריך (וזו אכן דרך חשיבה הלכתית הגיונית), הרי לא נוכל לשלול שמעיקרא דדינא יש לעשות כן, שקניה אלכסונים ולא עגולים, ואם עשאוה עגולים - כשרה.
[השאלה הקשה ביותר, שעליה אין לי תשובה היא: מקור! מנין לו להרמב"ם שאכן קניה אלכסונים?]
לגבי ר"א בן הרמב"ם, כמדומני שאין טובה הימנה, בן המעיד על תורת אביו?
סוף דבר: ודאי שאין בידינו לפסול מנורה שקניה עגולים.
המהדיר כתב:לקראת חג החנוכה
המנורה המפוסמת בשער טיטוס ברומא (Arco di Tito) [החלק העליון דומה ללא ספק למנורה המקורית, ולא אמרי' בכה"ג עדות שבטלה מקצה בטלה כולה. ואכמ"ל]:
המהדיר כתב:מעיין כתב:למהדיר ! מה ענין שמיטה אצל הר המנוחות?
ושני לוחות הברית [המתנוסס לתפארה בעגולה על שערי הספרים ועל ארוני הקודש בעוד שמפורש בכתוב שהיו מרובעות] יוכיח [שאין לסמוך על חריטים, ויש לחלק]
לכבוד חנוכה שעסקו בחידות, סמכתי על החכמים שיבינו ברמיזא, ואתכם הסליחה
טענו בחטים והודו לזכר קדשו
אני מביא לך עדויות בנות התקופה שיצרו אותם אנשים שביקרו בבית המקדש ומלכים חשמונאים שהיו כהנים גדולים ששירתו בבית המקדש, ואתה בא לי עם ציורי לוחות הברית בשערי ספרים מודפסים.
נפלא!
כוכב כתב:הרי גדולה מזו מצינו בגמ' שבת דף סג ע"ב "ואמר ר' אליעזר בר' יוסי אני ראיתיו בעיר רומי וכתוב קדש לה' בשיטה אחת", וכתב שם המאירי "ואע"פ שמגדולי החכמים העידו אני ראיתיו ברומי וכתוב עליו קדש לה' בשיטה אחת, לא הכחישו את הידוע אצלם"
כוכב כתב:לגופו של דבר ראה מש"כ הרב נחום גרינוואלד בקובץ אור ישראל טבת תש"ס, והדברים עתיקין, ולא בכדי קשרו בגמ' יגדיל תורה ויאדיר עם מעלה גרה!
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 77 אורחים