מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ישוב בית אל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
משה ששון
הודעות: 158
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 11:04 pm

ישוב בית אל

הודעהעל ידי משה ששון » ג' ינואר 03, 2012 1:52 am

האם בשם הישוב בית אל
יש את שם ה' כך שיש להזכירו כראוי
או לאו
והאם דומה לשם - שלום?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ישוב בית אל

הודעהעל ידי לייטנר » ג' ינואר 03, 2012 4:22 pm

הרב אבינר בספר 'במסילה העולה' דן להיתר.
אאל"ט, ראיתי שהרב זילברשטיין התייחס לכך באחד מספריו, כמו גם לשם היישוב אלקנה.

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: ישוב בית אל

הודעהעל ידי חיימקה » ד' ינואר 04, 2012 1:47 am

עיין בספר גנזי הקודש פרק ז ס' כח באריכות על כך

אא"ט גם בספר דרך שיחה יש התייחסות לכך ואינני זוכר היכן

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: ישוב בית אל

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' ינואר 04, 2012 2:04 am

אני גם זוכר שבדרך שיחה מדבר על זה ואולי בהקשר של מכתבים משם

וראה כאן http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=1920
כן הדין לגבי שמות אנשים שמסתיימים בשם השם כגון: ישראל , שמואל , אריאל , או: ידידיה , טוביה . שהואיל ושמות אלו הפכו לשמות אנשים, אף שנקראו על שם ה', אין בכוונת כתיבתם קדושה, ומותר לזרוק דפים שיש בהם שמות אלו. וכן כאשר כותבים שם ידידיה אין צורך לכתוב קו מפריד בין ה'י' ל'ה' (ידידי-ה), ואין צורך להשמיט את ה'ה' שבסוף המילה (ידידי'), שכיוון שהכוונה לשם של אדם אין בזה קדושה (תשב"ץ ח"א קע"ז). וקל וחומר שכאשר כותבים גרמניה או אנגליה אין לעשות שום שינוי, שכן ברור שאין כל כוונה לרמוז שם לשם השם.
וכן הדין לגבי שם הישוב בית-אל, שכיוון שהכוונה להזכיר שם מקום ולא לקרוא בשם השם, מותר לומר בית-אל, וכן מותר לכתוב ולמחוק את שם הישוב בית-אל. (עיין פסחים קיז, א, ומהרש"א שם. ובשדי חמד קונטרס באר בשדי במכתב ב' מהרה"ג יוסף זכריה שטרן. ועיין מכתב י"ב שנוטה להחמיר לעניין בית אל).

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: ישוב בית אל

הודעהעל ידי יאיר » ד' ינואר 04, 2012 8:11 am

ושמעתי בשם הגר"ח קנייבסקי שליט"א שאין לקרוא לבת בשם "בתאל"/"בת-אל".

משה ששון
הודעות: 158
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 11:04 pm

Re: ישוב בית אל

הודעהעל ידי משה ששון » א' ינואר 08, 2012 3:09 pm

תודה לרבנים המשיבים
וכעת שלימדו אותי כאן היכן לחפש
אכתוב מה שראיתי
בשדי חמד שם כתב שיש מקום להחמיר, אם לא שזו תיבה אחת בת חמש אותיות
ובקסת הסופר בפרשת לך לך גם סובר שזה קדוש
וא"כ המקילים יאמרו שהם קוראים בתיבה אחת, אף שבתנ"ך בשתי תיבות


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 101 אורחים