בעצם, צריך אדם ללמוד תחילה את דף השער של המסכתא, המספר לנו את השם שבו כינו חכמינו ז"ל את המסכתא הזאת. "שמא מילתא היא" . השם – הוא גופו תורה וללמדו אנו צריכים. הרי אפילו לחולה מסוכן נוהגים בישראל להחיש עזרה ורפואה על ידי שינוי השם. כל כך גדול כוחו של שם, כל שכן שמה של מסכתא שלמה. ובאמת, מוקשה הדבר במסכתא זו שלפנינו – מה טעם נקראה "גיטין" ולא "שטרות"? הרי השם "שטר" הוא שם כולל וברור יותר, שכן פירושו הוא: כל מסמך שמחייב את בעליו איזו התחייבות ונחתם על ידי עדים (או על ידי המתחייב גופא).
והנה בעל-התוספות על המשנה הראשונה של המסכתא אומר, כי "אף על גב דלשאר שטרות פעמים נמי קרי גט", אף על פי שגם כל שאר שטרות קרויים לפעמים גיטין, הרי "ברוב מקומות היכא דקתני גט סתם איירי בגט אישה", הרי על פי רוב גט סתם משמעו ספר-כריתות שאדם נותן לאשתו.
אבל הדברים קשים להלמם: כיוון שבמסכת "גיטין" לומדים גם דינים של שאר שטרות, מה טעם לא נקראה הגמרא בשם המקיף והכולל "שטרות"?
אלא שבאמת מוצאים אנו שהמילה "גט" יש לה משמעות עמוקה יותר. בתוספות הנ"ל אומר רבנו תם כי "מה שנוהגים לכתוב י"ב שורות בגט" הרי זה "משום דג"ט גימטריא י"ב". והרי יש להקשות על כך: כיוון שהמילה גט יכולה לפעמים לחול גם על שאר שטרות, הרי בדין היה לכתוב י"ב שורות גם בשאר שטרות.
אלא שהעניין הוא כי שאר שטרות יכולים להתקרא גם בשם גיטין וגם בשם שטרות, (וכך להלן במשנה החמישית נאמר בפירוש בענייני דין ערכאות, "כל השטרות, חוץ מגיטי נשים". כאן אי אתה מוצא כבר סתם "גיטין", אלא בפירוש "גיטין של נשים", משום שפירוש המילה "גט" סתם חל גם על שאר שטרות). ואילו גט של אישה אינו מתקרא בשם שטר. משמע שביחד עם זה שגט של אישה הוא שטר כשאר השטרות, אף על פי כן הוא גם עניין בפני עצמו, שלפיכך צריך הוא להתקרא גם בשם פרטי ומיוחד. ומשום זה רואים אנחנו כי עתים נקרא גט אישה בשם השווה לכל שאר שטרות, ועתים הוא נפרש בשם מיוחד. וגם המילה "גט" גופא, יש לה במקומות שונים משמעות אחרת – שפעם מתכוונים בה לכל מיני שטרות, ופעם אין היא אלא גט אישה גרידא, וכל פעם ופעם באה המילה בהגדרות שונות.
וממילא יש לומר שגם לשם המסכתא "גיטין" יש משמעות כפולה זו. וכדי שיוסבר לנו עניין הכפילות המופלאה הזאת, יש להעמיק בכל עניין השטרות מעיקרא, ולשם כך יש להקדים ולבאר שני מקומות ברמב"ם, שלכאורה הם סותרים זה את זה . כי הנה אומר הרמב"ם בהלכות מקח וממכר ש..
שאלתי לחכמי הפורום: האם ידוע למי מחכמי הפורום לאיזה רמב"ם כונתו? האם יש מישהו שכתב משהו בסגנון הזה?