יוסףלוי כתב:בשו"ת "השמים החדשים" הביא ראיה בשם רבי יהודה ליב הכהן, דרבי אליעזר שחרר את עבדו להשלים מנין, כמובא בפסחים, ומדוע העדיף לעבור על עשה ולא לברוא אדם מספר יצירה ע"כ דאינו מצטרף למנין, ואמר ההוכחה לרבני קושטנדינא ושבחוהו על זה.
ראי' זו בשמו של הנ"ל הביא גם החיד"א בברכי יוסף, או"ח סי' נ"ה סק"ד, ומה שדחה שכן צריך לכך הכנה הרבה בעי...
ובשו"ת חיי אשר, סי' קמ"ז כ' גם שאין ראיה:
- חיי אשר.jpg (36.15 KiB) נצפה 3151 פעמים
ומענין זה אציין עוד מ"מ ממה שרשום אצלי מימי בחרותי:
- אדם שנברא ע"י ספר היצירה עי' שו"ת
חכם צבי סי' צ"ג, [
כלי יקר פרשת מצורע ???],
רמב"ן פרשת בראשית פר' ב' פסוק ז',
ברכי יוסף או"ח סי' נ"ה אות ד', חזו"א קט"ז דאי אפשר לצרפו למנין. ועי'
דברי חנוך (שבס' גן רוה) בראשית אות ב' שהביא עוד שיטות בזה. [רשמתי ממה ששמעתי ממו"ר ר"א פרייפעלד שליט"א עש"ק נח תש"ס לפ"ק - וראה בספרו אמרי אליעזר, פר' נח עמ' כז, בתוספת מרובה (נמצא באוצר)].
ועי'
שלה"ק פרשת וישב דרך חיים ותוכחת מוסר מש"כ דברים נפלאים [(כמדומה לי מובא גם בגן רוה וישב), ועי' ע"ז בחתם סופר עה"ת ד"ה ויבא יוסף את דבתם רעה, וד"ה ולא יכלו דברו לשלום], ועי' ב
לקוטי הערות שבסוף שו"ת חכ"צ הנדפמ"ח מה שהביא ראיה מה
ברוך טעם לענ"ז, ולפי מה שהביא הברכ"י נראה דיש לדחות ראיה זו. [ועל הראיה שהביא בברכ"י מהא דר"א שיחרר עבדו בגיטין עי' שו"ת חיי אשר סי' קמ"ז שדחה זאת דר"א היה מקבל מתנות והמקבל מתנות אסור להתעסק בשמות -
הוא הנעתק לעיל].
ועי' שו"ת
בית יצחק יו"ד סי' פ"ד אות ה' שהביא רי"ט אלגזי בבכורות דף ג' לענין
בהמה שנבראה ע"י ספה"י אי חייבת במתנות כהונה, והביא מתוספתא דפטורה, ועי'
פרדס יוסף פר' וישב ל"ז ב' (אות ד) שהביא הרבה מהנ"ל. ועי'
חשק שלמה יו"ד סוף הלכות עכו"ם בענין בשר בחלב בנ"ל.