מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משה משה לא פסיק טעמיה בגויה - קו' בדברי הרמב"ן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

משה משה לא פסיק טעמיה בגויה - קו' בדברי הרמב"ן

הודעהעל ידי הגהמ » ב' ינואר 16, 2012 10:07 pm

ידועים דברי הזוה"ק שהביאם הגר"ח מוואלאזין ברו"ח (פ"א מ"א ד"ה משה) דבשמות פרק ג' פסוק ד' נאמר "ויאמר משה משה, ויאמר הנני" ולא פסיק טעמיה בגויה[בלי טעם המפסיק (ו) בין משה למשה]. משא"כ אצל אאע"ה נאמר (בראשית כ"ב, י"א) "ויאמר אליו אברהם ו אברהם ויאמר הנני" ופסיק טעמיה בגויה. וביארם הגר"ח (במילים שונים) שהשם הראשון מורה על שורש הנשמה בעליונים ושם השני מורה על קצה התחתון המשתלשל בגוף. וה'פסיק' המפריד ביניהם מורה שלא נזדכך החומר כ"כ ונמצא שהגוף חוצץ ומפסיק בין השורש בעליונים לחלק התחתון המתלבש בגוף. ואצל משה שהיה הגוף נחשב כאינו מרוב שפלותו וענותו עד שהשכינה מדברת מתוך גרונו, נאמר בו שלא פסיק טעמיה בגויה. ועוד האריך לבאר שזאת היא הסיבה שמעלת נבואת משה הוא למעלה מכל שאר הנביאים עד שנאמר בו "בכל ביתי נאמן הוא" ו"פה אל פה אדבר בו". עיי"ש דברים ערבים ונפלאים.

והנה אין לי עסק בנסתרות ובכל זאת כפי מה שאכן ניתן להבין יש להקשות מכאן לדברי הרמב"ן בזאת הפרשה גופיה (ג,ה) בביאור הא דכתיב "אל תקרב הלום" שכ' "לא הגיע עדיין למעלתו הגדולה בנבואה... שעדיין לא עלה למה שנאמר בו ותמונת ה' יביט". הרי לך שלדברי הרמב"ן באותה שעה עדיין פסיק טעמיה בגויה. מי יודע פשר הדבר?

יוסף עליכם
הודעות: 20
הצטרף: ה' ינואר 12, 2012 7:31 pm

Re: משה משה לא פסיק טעמיה בגויה - קו' בדברי הרמב"ן

הודעהעל ידי יוסף עליכם » ב' ינואר 16, 2012 11:31 pm

שאלה טובה, אינני יודע מה באמת נכון אבל אולי:
א) התורה רמזה בזה שלא כתבה פסיק, על מדרגתו של משה באופן כללי, למרות שבזה הרגע עוד לא הגיע למדרגה הזו, וכמו שמצאנו כמה פעמים שדבר נקרא בתורה על שם העתיד או שנכתב ביחס למדרגת משה בעת כתיבת התורה (הר האלקים בפרשה הקודמת עיין שם מח' רש"י ואב"ע, ויש עוד כמה דוגמאות).
ב) יתכן שבאמת בזה הרגע כבר הגיע למדרגה גבוהה וחיבר את הגוף לשורשו העליון, אך בכל זאת אין זה עדיין פסגת הנבואה ביחס למה שהוא מעותד להגיע, כי ברוח החיים אפשר להעמיס שהפשט הוא שבגלל שזיכך עצמו משה רבינו עד שלא פסיק טעמיה - זכה אחר כך למה שזכה.
מקווה שעזרתי..

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: משה משה לא פסיק טעמיה בגויה - קו' בדברי הרמב"ן

הודעהעל ידי הגהמ » ג' ינואר 17, 2012 6:46 am

התירוץ הראשון יתכן אבל הוא דחוק. השני לא נראה לי כלל בכוונת הגר"ח ומובטחני שתסכים לי שאינו במשמע דבריו כשתעיין בפנים. מה גם שקשה לחלק בין מדרגת 'ותמונת ה' יביט' למדרגת 'שכינה מדברת מתוך גרונו' שמקורה באותו פסוק המתאר מעלת נבואת מרע"ה.

דרך אגב, יצויין שדברי הגר"ח ברו"ח מתאימים במיוחד עם דברי מהרי"ל דיסקין (שו"ת עמ' 142) בביאור מהות הנבואה, והם משלימים זא"ז באופן נפלא.

כוכב
הודעות: 45
הצטרף: ג' דצמבר 27, 2011 1:46 am

Re: משה משה לא פסיק טעמיה בגויה - קו' בדברי הרמב"ן

הודעהעל ידי כוכב » ג' ינואר 17, 2012 7:25 am

מעניין, שאותו נקודה מבואר בספרי בעל התניא, ולדוגמא בסה"מ אדמה"ז תקס"ו ח"ב ע' תפד: "משה ידבר והאלקים יעננו בקול בקולו של משה ולהבין ההפרש בין אברהם שגם הוא קיים כל התורה כולה עד שלא נתנה כו' כמארז"ל ע"פ עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור משמרתי כו' לבין משה שנתן התורה הנה אב רם היא החכמה שנק' אב שהיא בחי' הראשית וביאור הדברי' הנה עבודת אברהם הי' להמשיך אורות בכלים דאצי' וכמארז"ל בת הי' לאברהם ובכל שמה שהיא בחי' מל' שהמשיך לה אורות עליונים והיינו ג"ח שלו אמנם לא המשיך רק באצי' אבל לא בבי"ע אבל משה ממשיך אורות עליונים גם בבי"ע ע"י התורה שנק' תורת משה והטעם יובן ע"ד אמרם בס' הזהר אברהם אברהם פסיק טעמא בגווייהו משה משה לא פסיק טעמא כו' כי הנה ידוע דבין אצי' לבי"ע יש פרסא ומסך המסתיר אור האצי' מבלתי יאיר כמו שהוא בבי"ע שנק' דרך כללות עולם הנפרדים משא"כ אצי' נק' אחדות ופי' אצי' יש בו ב' פירושי' ושניהם עולים בקנה א' מענין ויאצל מן הרוח כו' שהוא ענין הפרשה שנפרש הארה ממרע"ה להע' זקנים והב' מענין אצלו שהוא פי' סמוך לו והענין שיש הפרש בין ענין פרישה לענין הבדל וחילוק מהחילוק שמחלקים וחותכים הדבר הזה נבדל ממהותו לגמרי מן הדבר שנחתך משם ואין לו שום צד חבור אלי' וה"ז דוגמת הזורק אבן בידו שכח היד המוליך את האבן גם שנלקח מהכח שביד עכ"ז נתפרד ממנו ונתלבש על האבן להוליכו ואין לו חבור וקשור לעצם כח היד אבל ענין הפרשה הוא הכח שמתגלה ממקורו בלתי מובדל ממנו לגמרי אלא שמתגלה בבחי' גילוי מבלתי יתעלם וה"ז כמו הכותב בידו על הניר או מצייר איזה צורה שהכח היורד מהיד לכתוב ולצייר מקושר הוא עם עצמיות כח היד שהרי היד יכול להוליך ולעשות הצורה והכתב כמו שירצה ואלו הי' הכח שמוציא מופרד ממנה לא הי' מתנהג ע"י וכמו שאין להיד שום בחירה אחר שזרקה האבן שיוגבה למעלה או ירד למטה שלא יוכל לשאת אח"כ מכמו שנזרק ממנו פ"א והיינו לפי שהכח של האבן נפרד ממנו ואינו כמו במשל הכתיבה הנ"ל לכך אצי' נק' גילוי ההעלם דעצמיות א"ס ואינו הגילוי זה מקושר ומחובר לעצמיותו אלא שהוא מה שהעצמות מתגלה מפני כך נק' אצי' א"ס היותו סמוך לו משא"כ בי"ע הם מופרדים ממש ואין להם קישור וחיבור כלל וזהו בחי' מל' שבמל' כי מל' הוא בחי' התגלות כי האותיות מגלים את השכל ומל' שבמל' הוא התגלות דהתגלות דהיינו כח שיצא בדרך פרוד כנ"ל וע"כ עיקר הסיבה שבי"ע הם נפרדים ממש הוא לפי שהשפע מגיע עליהם מבחי' מל' שבמל' דוקא כידוע".
וראה מה שביאר בזה האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע בלקו"ש http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14949&st=&pgnum=449.

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: משה משה לא פסיק טעמיה בגויה - קו' בדברי הרמב"ן

הודעהעל ידי יאיר » ג' ינואר 17, 2012 8:14 am

הרבה "וורטים" מובאים גם בספרי הגדולים הליטאים וגם בספרי חסידות (וזכו לכוון כאחד) ומכאן תשובה למערערים (בגליונות "עולם החסידות" אחר הו"ל ספר "הגאון") על ר' דב אליאך שכביכול הביא "וורטים" מספרי חסידות בשם גדולי הדור מליטא ועוד, בספרו "פנינים משלחן גבוה" והמה ראו כן תמהו ולא ידעו ולא הבינו ששני מקורות לדברים.
ועיין כאן (viewtopic.php?f=17&t=7766#p69645)

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: משה משה לא פסיק טעמיה בגויה - קו' בדברי הרמב"ן

הודעהעל ידי הגהמ » ג' ינואר 17, 2012 3:47 pm

ר' יאיר, כשלעצמי לא הייתי קורא לדברים אלו שהם עיקרים גדולים בתורת הסוד 'וורטים'. ודווקא עקב מרכזיותםמצפים לראות שני המחנות מכוונים לאותו כוון אם כי נוסחתם שונה בהחלט. ובכל זאת ודאי כדברך כן הוא.

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: משה משה לא פסיק טעמיה בגויה - קו' בדברי הרמב"ן

הודעהעל ידי יאיר » ג' ינואר 17, 2012 4:06 pm

הגהמ כתב:ר' יאיר, כשלעצמי לא הייתי קורא לדברים אלו שהם עיקרים גדולים בתורת הסוד 'וורטים'. ודווקא עקב מרכזיותםמצפים לראות שני המחנות מכוונים לאותו כוון אם כי נוסחתם שונה בהחלט. ובכל זאת ודאי כדברך כן הוא.

אכן לא התכוונתי [דוקא] למה שהובא לעיל אלא בכלליות ובגלל ההמשך בהודעתי כתבתי "וורטים" ומחילה אם דברי לא הובנו כראוי.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: משה משה לא פסיק טעמיה בגויה - קו' בדברי הרמב"ן

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' ינואר 17, 2012 4:06 pm

ארשה לעצמי לציין, את דעתו המפליאה של ר' יהודה החסיד (ספר גימטריאות, פר' ויצא, סי' ט), הסובר שיש כן פסק בין 'משה משה'!!
זו לשונו:
[ט] "ויאמר יעקב I יעקב" ; "אברהם I אברהם" ; "משה I משה" ; "שמואל I שמואל" , "ויאמר הנני" ; אין לך דור שאין בו כאחד מהם . לכך פַסֵק בין שמותם , שהקב"ה קורא שם האיש תחילה, ואחר כך מדבר עמו כל צורכו .

ועיינו שם בהערות המהדיר (הספר מצוי באוצר).

בראנסוויל
הודעות: 412
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: משה משה לא פסיק טעמיה בגויה - קו' בדברי הרמב"ן

הודעהעל ידי בראנסוויל » ג' ינואר 17, 2012 4:30 pm

עיין במנחת שי עה"פ משה משה.

בגולה
הודעות: 1391
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: משה משה לא פסיק טעמיה בגויה - קו' בדברי הרמב"ן

הודעהעל ידי בגולה » ג' ינואר 17, 2012 4:34 pm

בראנסוויל כתב:עיין במנחת שי עה"פ משה משה.

כבר ציין לכך המהדיר שם.
חכם באשי כתב:ועיינו שם בהערות המהדיר (הספר מצוי באוצר).

כוכב
הודעות: 45
הצטרף: ג' דצמבר 27, 2011 1:46 am

Re: משה משה לא פסיק טעמיה בגויה - קו' בדברי הרמב"ן

הודעהעל ידי כוכב » ד' ינואר 18, 2012 2:29 am

יאיר כתב:הרבה "וורטים" מובאים גם בספרי הגדולים הליטאים וגם בספרי חסידות (וזכו לכוון כאחד) ומכאן תשובה למערערים (בגליונות "עולם החסידות" אחר הו"ל ספר "הגאון") על ר' דב אליאך שכביכול הביא "וורטים" מספרי חסידות בשם גדולי הדור מליטא ועוד, בספרו "פנינים משלחן גבוה" והמה ראו כן תמהו ולא ידעו ולא הבינו ששני מקורות לדברים.
ועיין כאן (viewtopic.php?f=17&t=7766#p69645)

א) פשוט שאין מדובר פה באמרות יפות, כי אם באמרות המשקפות דיעותם,
ב)ידוע מה שהובא בכ"מ (ראה גל' ה' של 'היכל הבעש"ט' (כסלו תשס"ד) עמ' 25 ואילך, במאמרו המאלף של הרב נחום גרינוואלד "נפש ורוח חסידית: השפעות חסידיות בספרי 'נפש החיים' ו'רוח חיים'", והמשכו בגל' ל (ע' ?) מאת הרב יהושע מונדשיין) שר' חיים מוולוז'ין הושפע מתורת החסידות, ולא באתי לקבוע מסמרות בזה, כי אם להעיר כדרכו של תורה.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: משה משה לא פסיק טעמיה בגויה - קו' בדברי הרמב"ן

הודעהעל ידי הגהמ » ד' ינואר 18, 2012 6:35 am

גם הרמ"מ כשר כבר טען שהגר"ח מוולאזין הושפע מס' התניא ואלה דבריו בעמ' רמ"ט מתו"ש ח"ח
וכל העובר בעיון על שער ג' מספר[ו] נפש החיים יראה גלוי שקרא את ספר התניא וקבל שיטתו כמעט בכל הפרטים. ויש שם ממש אותן לשונות שבתניא.
אבל כמובן אין הכל מודים לו בזה.

כוכב
הודעות: 45
הצטרף: ג' דצמבר 27, 2011 1:46 am

Re: משה משה לא פסיק טעמיה בגויה - קו' בדברי הרמב"ן

הודעהעל ידי כוכב » ו' ינואר 20, 2012 11:31 am

הגהמ כתב:גם הרמ"מ כשר כבר טען שהגר"ח מוולאזין הושפע מס' התניא ואלה דבריו בעמ' רמ"ט מתו"ש ח"ח
וכל העובר בעיון על שער ג' מספר[ו] נפש החיים יראה גלוי שקרא את ספר התניא וקבל שיטתו כמעט בכל הפרטים. ויש שם ממש אותן לשונות שבתניא.
אבל כמובן אין הכל מודים לו בזה.

על זמנינו ניתן לומר בצדק שהאומר מודים מודים משתקין אותו! וד"ל

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: משה משה לא פסיק טעמיה בגויה - קו' בדברי הרמב"ן

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' ינואר 21, 2012 8:16 pm

בענין ה'השפעות החסידיות' על הנפש החיים, ראה ב'אבי הישיבות' במהדורתו החדשה כעת ע"ג החנויות, פרק נכבד ע"ז.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 339 אורחים