מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה לפעמים ואֶת ולפעמים ואֵת

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הפלא ופלא
הודעות: 362
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 3:24 pm

למה לפעמים ואֶת ולפעמים ואֵת

הודעהעל ידי הפלא ופלא » ד' ינואר 18, 2012 6:47 am

בפסוקים (שמות לה, יא-יט) כתובים כל כלי המשכן וכו', ובכמה מהם כתוב ואת בסגו"ל ובכמה כתוב ואת בציר"י.
מסתמא כבר דן מישהו בנידון, ואשמח לקבל מקורות לכך.

תודה

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: למה לפעמים ואֶת ולפעמים ואֵת

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' ינואר 18, 2012 7:05 am

הפלא ופלא כתב:בפסוקים (שמות לה, יא-יט) כתובים כל כלי המשכן וכו', ובכמה מהם כתוב ואת בסגו"ל ובכמה כתוב ואת בציר"י.
מסתמא כבר דן מישהו בנידון, ואשמח לקבל מקורות לכך.
תודה

בד"כ כשיש טעם חזק מתחת ל"את", כגון טפחא [אולי רק כשאין מרכא] או זקף גדול, כשהמילה מודגשת חזק בטעם זה, אזי אומרים בצירה. כך זכורני.
ובמקרה דנן זה מסתדר היטב.

הפלא ופלא
הודעות: 362
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 3:24 pm

Re: למה לפעמים ואֶת ולפעמים ואֵת

הודעהעל ידי הפלא ופלא » ד' ינואר 18, 2012 7:07 am

עשוי לנחת כתב:בד"כ כשיש טעם חזק מתחת ל"את", כגון טפחא [אולי רק כשאין מרכא] או זקף גדול, כשהמילה מודגשת חזק בטעם זה, אזי אומרים בצירה. כך זכורני.
ובמקרה דנן זה מסתדר היטב.


תודה
והיכן המקור לזה?

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: למה לפעמים ואֶת ולפעמים ואֵת

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' ינואר 18, 2012 9:10 am

הפלא ופלא כתב:
עשוי לנחת כתב:בד"כ כשיש טעם חזק מתחת ל"את", כגון טפחא [אולי רק כשאין מרכא] או זקף גדול, כשהמילה מודגשת חזק בטעם זה, אזי אומרים בצירה. כך זכורני.
ובמקרה דנן זה מסתדר היטב.

תודה
והיכן המקור לזה?

האמת הוא שאינני מבין כ"כ בדברים אלו. וכתבתי מזכרוני וגם לא מדויק מסתמא.
אבל צריך לחפש בספרי חכמת הדקדוק, ואם אין לך, אפי' בהקדמות של סידורים מסויימים.
יבואו החברים המומחים ויבארו ויצטטו וכו'.

הפלא ופלא
הודעות: 362
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 3:24 pm

Re: למה לפעמים ואֶת ולפעמים ואֵת

הודעהעל ידי הפלא ופלא » ד' ינואר 18, 2012 10:35 am

אכן
עשוי לנחת כתב:יבואו החברים המומחים ויבארו ויצטטו וכו'.

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: למה לפעמים ואֶת ולפעמים ואֵת

הודעהעל ידי חיימקה » ד' ינואר 18, 2012 11:03 am

השוני הוא פשוט אם את מחובר במקף או לא

עי' רש"י פרשת יתרו על הפסוק פן יפרץ בם

ועי' סי' סא בבה"ט ס"ק יב ובמ"ב ס"ק לג [ומקורם מהרד"ק שמובא כמדומני בב"י שם (לא בדקתי כרגע)]

מאירי
הודעות: 552
הצטרף: ב' דצמבר 05, 2011 11:42 pm

Re: למה לפעמים ואֶת ולפעמים ואֵת

הודעהעל ידי מאירי » ד' ינואר 18, 2012 11:59 am

עשוי לנחת כתב:בד"כ כשיש טעם חזק מתחת ל"את", כגון טפחא [אולי רק כשאין מרכא] או זקף גדול, כשהמילה מודגשת חזק בטעם זה, אזי אומרים בצירה. כך זכורני.
ובמקרה דנן זה מסתדר היטב.

דהיינו כאשר יש טעם ב'את', היא נפרדת במידת מה מהתיבה הבאה, וכשהיא ללא טעם, היא מוקפת (מחוברת-מקף) לתיבה הבאה, וכבר עשו בזה 'מטעמים' בכמה ספרים לבאר כמה עניינים ותמיהות, עי' במצו"ב.
גם מצורף מספר פיענוח המסורה (יש באוצר) שמביא המסורה כלשונה בענין זה, ושיש גם בכלל זה יוצא מן הכלל בג' מקומות, עיי"ש.
קבצים מצורפים
פענוח המסורה.PDF
(124.03 KiB) הורד 180 פעמים
שפתי גבריאל.PDF
(190.08 KiB) הורד 183 פעמים
בית אהרן.PDF
(190.52 KiB) הורד 194 פעמים

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: למה לפעמים ואֶת ולפעמים ואֵת

הודעהעל ידי כרם » ה' ינואר 19, 2012 2:05 am

בזכרוני מלמודי הדקדוק כדרדק, כי לא תבוא תנועה קטנה מוטעמת בהברה סתומה, והיא צריכה תנועה גדולה. (והוא דבר שבסברא, כי האות המוטעמת צריכה איזה אריכות, שהוא בת"ג ולא בת"ק). מה שאין כן כאשר התיבה אינה מוטעמת (מפני שהיא מוקפת) היא נשארת בתנועה קטנה. וכבר ידוע שהסגול תנועה קטנה, והצירה תנועה גדולה.
והוא הטעם גם בתיבת "כל", כאשר היא מוטעמת יש בה חולם, וכשהיא מוקפת היא באה בקמץ קטן.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 372 אורחים