ועיין בס' עלינו לשבח ויקרא עמ' קכ"ו שמנהג ירושלים שבנישואי בן הזקונים האב רוקד עם מטאטא בחתונה משום שנאמר "וטאטאתיה במטאטא השמד" ודרשוהו על כילוי הבנים רח"ל ולכן כעת שזכה להשיא את כל בניו וניצול מהאי קללה רוקד עם המטאטא לשבח לה'
ריקוד עם מטאטא: יש מקומות שנהגו בעת נישואי הבן האחרון שהאבא רוקד עם מטאטא (בעזים). ושאלתי
כמה רבנים אם יש מקור למנהג זה, ועדיין לא נתברר המקור. (פוסק מובהק אמר לי לכחוכ בלשון הנ"ל, המלקט)
חכם באשי כתב:לדעתי, כל ה'מקורות' שהובאו בהודעה הקודמת לא באו לכלל מקורות, הם לכל היותר תיעוד המנהג (המאוחר והמשונה!).
דראל כתב:http://onegshabbat.blogspot.com/2011/03/blog-post_07.html
גוראריה כתב:אולי פשוט חיפש מי יעשה ספונג'ה...
שאלתי פעם את הגה"ח הבקי טובא ר' איצ'ה דוד אלתר שליט"א בן הפנ"מ וא"ל שאין מקור למנהג זה.
חכם באשי כתב:ואני שמעתי,
שבאותה שעה כפה את המחותן לחלוץ גם את הגרביים.
כי כל המנהג הוא שקרי, ו"שקר אין לו רגלים" אז מדוע לו גרביים?!...
חכם באשי כתב:ציבור,
הסחבה 'עפה' מהמגב תוך כדי הריקוד הסוער....
ציבור כתב:גוראריה כתב:אולי פשוט חיפש מי יעשה ספונג'ה...
שאלתי פעם את הגה"ח הבקי טובא ר' איצ'ה דוד אלתר שליט"א בן הפנ"מ וא"ל שאין מקור למנהג זה.
אם בספונג'ה עסקינן - היה לו לרקד בי כובי עם סחבה...
האם שאלתך הייתה על המטאטא או על המגב?
כי בעצם העניין, הלוא יש לנו 'מעשה רב' ואין לך מקור גדול מזה, ואין בודקין מהמזבח ולמעלה.
גוראריה כתב:ציבור כתב:גוראריה כתב:אולי פשוט חיפש מי יעשה ספונג'ה...
שאלתי פעם את הגה"ח הבקי טובא ר' איצ'ה דוד אלתר שליט"א בן הפנ"מ וא"ל שאין מקור למנהג זה.
אם בספונג'ה עסקינן - היה לו לרקד בי כובי עם סחבה...
האם שאלתך הייתה על המטאטא או על המגב?
כי בעצם העניין, הלוא יש לנו 'מעשה רב' ואין לך מקור גדול מזה, ואין בודקין מהמזבח ולמעלה.
איזה מעשה דב?
חכם באשי כתב:וודאי שהחזירו מיד את הסחבה, אבל מדובר כאן בצלם זריז שהנציח לדורות את השניות הספורות שבין התעופפות הסחבה לתלייתה המחודשת...
(אתה מכיר את הסיפור על הילד שצייר את קריעת ים סוף..)
אדג כתב:ה'ליצנות' פה עוברת כל גבול. בכל אופן, לקבוע כי זהו מן הסתם מנהג הגויים, בגלל סברא, זהו דבר משונה להפליא! ביחוד למי שעוסק ולו מעט במנהגי ישראל השונים (והמשונים). איי, לא מצינו מקור על כך, לו יהי כן. ואכן, אין חיוב על אף אחד לרקוד, לא עם מטאטא ולא עם מגב. אך מצוה אחת יש לנו, לשמח חתן וכלה, ואם צריך מטאטא בשביל זה, יהיה מטאטא.
ציבור כתב:ובזכרוני שהיה איזה חכם אחד שכבר כתב מאמר ארוך בקובץ אור ישראל על כך שהרבה דברים מהגויים נלקחו מישראל.
כך שבסוף אכן השורש הוא מבני ישראל. וברור שגם כאן זה כך.
אדג כתב:ה'ליצנות' פה עוברת כל גבול. בכל אופן, לקבוע כי זהו מן הסתם מנהג הגויים, בגלל סברא, זהו דבר משונה להפליא! ביחוד למי שעוסק ולו מעט במנהגי ישראל השונים (והמשונים). איי, לא מצינו מקור על כך, לו יהי כן. ואכן, אין חיוב על אף אחד לרקוד, לא עם מטאטא ולא עם מגב. אך מצוה אחת יש לנו, לשמח חתן וכלה, ואם צריך מטאטא בשביל זה, יהיה מטאטא.
--------------------
דברים שאמרתי לפניכם, טעות הן בידי, ואכן הוא מנהג גויים, שכך שנינו (ויק' הגרמנית, תרגום להלן): "Bei Hochzeiten einiger Zigeunervölker gehörte ein Sprung über einen Besen zum Ritual". כלומר: "בכמה חתונות צועניות נהוג לקפוץ מעל מטאטא כמנהג".
וא"כ, שוב יש לתהות על מנהג זה, אם אמרינן בכגון דא שהוא אותיות כו'.
ציבור כתב:חכם באשי כתב:וודאי שהחזירו מיד את הסחבה, אבל מדובר כאן בצלם זריז שהנציח לדורות את השניות הספורות שבין התעופפות הסחבה לתלייתה המחודשת...
(אתה מכיר את הסיפור על הילד שצייר את קריעת ים סוף..)
מה הסיפור?
ציבור כתב:
לא אמרתי 'מעשה דב' - אם כי יש את המעשה הידוע עם הדוב המרקד.
אמרתי 'מעשה רב' - והתמונות דלעיל יוכיחו על חסידים ואנשי מעשה, הרחוקים מחוקות העכו"ם כמטווחי קשת ונוהגים בזה.
גוראריה כתב:אדג כתב:ה'ליצנות' פה עוברת כל גבול. בכל אופן, לקבוע כי זהו מן הסתם מנהג הגויים, בגלל סברא, זהו דבר משונה להפליא! ביחוד למי שעוסק ולו מעט במנהגי ישראל השונים (והמשונים). איי, לא מצינו מקור על כך, לו יהי כן. ואכן, אין חיוב על אף אחד לרקוד, לא עם מטאטא ולא עם מגב. אך מצוה אחת יש לנו, לשמח חתן וכלה, ואם צריך מטאטא בשביל זה, יהיה מטאטא.
--------------------
דברים שאמרתי לפניכם, טעות הן בידי, ואכן הוא מנהג גויים, שכך שנינו (ויק' הגרמנית, תרגום להלן): "Bei Hochzeiten einiger Zigeunervölker gehörte ein Sprung über einen Besen zum Ritual". כלומר: "בכמה חתונות צועניות נהוג לקפוץ מעל מטאטא כמנהג".
וא"כ, שוב יש לתהות על מנהג זה, אם אמרינן בכגון דא שהוא אותיות כו'.
אולי המנהג הוא ליצנות?
אולי זה ליצנותא דע"ז?
אם אין לזה שום מקור, מה לא טוב בלהניח דברים כמות שהם?
ואי משום שמחת חתן אדרבה, מצוה לאפושי בליצנות ואהני ליה שטותיה לסבא.
ובכלל מוחה אני על שויקי הגרמני חשוב בעיניך מחכמי אתרא הדין.
הבונה כתב:אבל האם מישהו מכיר את מה שכתבתי למעלה שיש רוקדים אז יחפים ללא נעליים?
(ובאשי בבקשה עזוב כעת את הגרביים)
חכם באשי כתב:ציבור כתב:חכם באשי כתב:וודאי שהחזירו מיד את הסחבה, אבל מדובר כאן בצלם זריז שהנציח לדורות את השניות הספורות שבין התעופפות הסחבה לתלייתה המחודשת...
(אתה מכיר את הסיפור על הילד שצייר את קריעת ים סוף..)
מה הסיפור?
ילד הראה לגננת שלו דף חלק ואמר לה: כאן ציירתי את קריעת ים סוף!
שאלה הגננת: היכן הים?
-נקרע!
היכן היהודים?
- עברו את הים.
היכן המצרים?
- עדיין לא נכנסו לים...
גוראריה כתב:ציבור כתב:
לא אמרתי 'מעשה דב' - אם כי יש את המעשה הידוע עם הדוב המרקד.
אמרתי 'מעשה רב' - והתמונות דלעיל יוכיחו על חסידים ואנשי מעשה, הרחוקים מחוקות העכו"ם כמטווחי קשת ונוהגים בזה.
לחסידים ואנשי מעשה הללו היו גם סבתות, נכון?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 149 אורחים