דרופתקי דאורייתא כתב:איש_ספר כתב:הפירוש הוא רצוף ומלא, ואני לא רואה איך הוא יכול אפילו בדוחק לחסות תחת הגדרה 'השלמה לרש"י'. לכל היותר הוא פירוש לצד רש"י.
[אני הייתי עושה את רש"י למעלה ואת הביאור שלהם למטה. ענין של טעם].
עושה חדשות כתב:לפי המבואר כאן, החומש הזה הוא פרי בית מדרשו של הגר"ל מינצברג, נערך ע"י תלמידיו ותואם את דרכיו.
וא"כ חזרנו לכאו' לדיון הישן אודות קהילת המתמידים ומייסדה, יש דורשים ויש דורשים וכו', ולא נתחדש כאן דבר. לא כך?
דודי צח כתב:הספר המפורסם "רש"י כפשוטו" ואחריו "מקרא מפורש" - הוא פרי יצירתו של תלמידו המובהק הגאון רבי נפתלי אנשין, וכן כל צוות העורכים והמסייעים, בפרט בראשית הדרך הם מתלמידי הגר"ל זצוק"ל.
ואכן שמעתי ממנו באחד השיחים שהוא מרגיש שבאמצעות מהדורת החומש הזה תורתו מתרחבת
נוטר הכרמים כתב:מה מניע אברכים מופלגים לרוקן את הוראת התנ"ך מהמסרים העילאיים,
משכר ועונש, מגילויי מלאכים, מתיאורי נסים שנכנסים להפליא בתוך המילים וכד'??
יש כאן איזה תורה עמוקה מיסודו של ה'בן מלך'?
איש_ספר כתב:המניפולציה היא לא שלי. אטו אין אנו יודעים שרש"י ורס"ג הם לא אותו בית מדרש?עושה חיל כתב:באותו מידה היית יכול לפתוח את כל הראשונים האחרים - רס"ג או רשב"ם חזקוני, ראב"ע, רד"ק ועוד - ולהזדעזע.
מניפולציה.
הלא הטענה כאן בין היתר, ע"כ שנכתב פירוש רצוף ושיטתי, המבקש להיות פירוש פופלארי ועממי (לפיכך הוא מנוקד), כזה המיועד ללומד המצוי שעד עתה היה סמוך על שולחנו של רש"י ולא על שולחנו של ר' אברהם בן הרמב"ם, ולהגיש לפניו פירוש בעל צביון אחר לחלוטין, תוך כדי הכתרתו כפשוטו של מקרא! (זאת בנוסף לטענות אחרות, ע"כ שהפירוש מלהטט בין הפרשנים כדי להשלים את מגמתו).
חברא כתב:נוטר הכרמים כתב:מה מניע אברכים מופלגים לרוקן את הוראת התנ"ך מהמסרים העילאיים,
משכר ועונש, מגילויי מלאכים, מתיאורי נסים שנכנסים להפליא בתוך המילים וכד'??
יש כאן איזה תורה עמוקה מיסודו של ה'בן מלך'?
הכל מתוך נקודת הנחה שהפירוש בא 'להוראת התנ"ך', ו'כתחליף לרש"י'.
הנחה שלא הוכחה.
נוטר הכרמים כתב:ואם בהגרל"מ ותלמידיו עסקינן,
ילמדונו תלמידיו, האומנם בהטלת רפש ובוץ על תלמידיו של מו"ר הגר"ש אויערבאך זצוק"ל שמנימוקיו עמו
יצא (יחד עם אחיו להבחל"ח הגאון ר' עזריאל שליט"א) להגנת רבם בשעותיו הקשות, תצאו ידי חובת 'הכרת טובה'?
ישנה שאלה שמטרידה אותי לא אחת,
למה תמיד השמרן והפרומער יותר צריך להוכיח באותות ובמופתים את טוהר כוונותיו,
ואילו החדשנים ומטשטשי הגבולות שגבלו ראשונים הם כמובן 'בלתי לד' לבדו...
נעזוב לרגע את הלכסיקון של 'הפלס' עם המינים והאפיקורסים,
מה מניע אברכים מופלגים לרוקן את הוראת התנ"ך מהמסרים העילאיים,
משכר ועונש, מגילויי מלאכים, מתיאורי נסים שנכנסים להפליא בתוך המילים וכד'??
יש כאן איזה תורה עמוקה מיסודו של ה'בן מלך'?
נוטר הכרמים כתב:אבל כאשר אחד בוחר בעקביות בפירושים שונים ומעדיף אותם מחמת זלזול או חוסר אמונה ודביקות בדברי חז"ל, זוהי אכן מינות ואפיקורסות!!לזה בדיוק הכוונה. ותל"מ.
איש_ספר כתב:חברא כתב:נוטר הכרמים כתב:מה מניע אברכים מופלגים לרוקן את הוראת התנ"ך מהמסרים העילאיים,
משכר ועונש, מגילויי מלאכים, מתיאורי נסים שנכנסים להפליא בתוך המילים וכד'??
יש כאן איזה תורה עמוקה מיסודו של ה'בן מלך'?
הכל מתוך נקודת הנחה שהפירוש בא 'להוראת התנ"ך', ו'כתחליף לרש"י'.
הנחה שלא הוכחה.
במה לדעתך ראה הגרל"מ את הפירוש כמי שמביא בהצלחה לידי ביטוי את דרכו? בליקוט ראשונים? בהשלמה לרש"י?
ישא ברכה כתב:נוטר הכרמים כתב:ואם בהגרל"מ ותלמידיו עסקינן,
ילמדונו תלמידיו, האומנם בהטלת רפש ובוץ על תלמידיו של מו"ר הגר"ש אויערבאך זצוק"ל שמנימוקיו עמו
יצא (יחד עם אחיו להבחל"ח הגאון ר' עזריאל שליט"א) להגנת רבם בשעותיו הקשות, תצאו ידי חובת 'הכרת טובה'?
ישנה שאלה שמטרידה אותי לא אחת,
למה תמיד השמרן והפרומער יותר צריך להוכיח באותות ובמופתים את טוהר כוונותיו,
ואילו החדשנים ומטשטשי הגבולות שגבלו ראשונים הם כמובן 'בלתי לד' לבדו...
נעזוב לרגע את הלכסיקון של 'הפלס' עם המינים והאפיקורסים,
מה מניע אברכים מופלגים לרוקן את הוראת התנ"ך מהמסרים העילאיים,
משכר ועונש, מגילויי מלאכים, מתיאורי נסים שנכנסים להפליא בתוך המילים וכד'??
יש כאן איזה תורה עמוקה מיסודו של ה'בן מלך'?
ביחס לשאלה זו, התשובה כמדומה פשוטה.
הפרומער יוצא בחרב ובחנית נגד אדם אחר, וזה דבר שבוודאי חייב להיות מתוך לשם שמים.
לגופו של נידון -
אני לא מכיר מספיק טוב את הספר פש"מ, אבל מהדוגמאות שהביאו אני מבין על מה יצא הקצף. (למשל הדוגמה של 'ויצא יצחק לשוח' בהחלט מקוממת בצדק). למרות מההיכרות החלקית שיש לי עם הספר, אני מעריך שלא מדובר שם על קו שיטתי עיקבי, והספר ברוב המקומות כן מביא את פרש"י גם כשהוא חורג מגבולות הפשט.
באופן אישי אני לא מתחבר מהמושג לעשות עסק מספר מסוים, אני לא חושב שספר פלוני או אלמוני יחנך את עם ישראל, וגם אם המחבר בחר איזו גישה שהיא לא הגישה רווחת,
לא צפוי לצאת מזה חורבן היהדות, גם אם הוא בחר לספר איזה שם מפוצץ.
נ.ב רק לי יש הרגשה שסוף סוף הפורום חוזר לחיים?
איש_ספר כתב:חברא כתב:נוטר הכרמים כתב:מה מניע אברכים מופלגים לרוקן את הוראת התנ"ך מהמסרים העילאיים,
משכר ועונש, מגילויי מלאכים, מתיאורי נסים שנכנסים להפליא בתוך המילים וכד'??
יש כאן איזה תורה עמוקה מיסודו של ה'בן מלך'?
הכל מתוך נקודת הנחה שהפירוש בא 'להוראת התנ"ך', ו'כתחליף לרש"י'.
הנחה שלא הוכחה.
במה לדעתך ראה הגרל"מ את הפירוש כמי שמביא בהצלחה לידי ביטוי את דרכו? בליקוט ראשונים? בהשלמה לרש"י?
וזכות הרבים עמדה לי שפירשתי בכל יום הפרשה לפני הישובים לפני ה' בית ה' התלמוד עץ החיים אשר נטע אביר הרועים הגאון מהור"ח זצ"ל. וכבר ידוע במדרש פ' תבוא בעובדא דרבי דהקהל את העם מסייע להוציא יקר בעזרו ית'. ועל פי דקדוקי הפרשה באתי הרבה פעמים להבנת כל הענין באופן אחר ממה שראיתי בפירושי רבותינו הראשונים ז"ל שהיה לפני. היינו חומש הרמב"ן ורשב"ם וספורנו וראב"ע. ושאר מפרשי התורה לא נפניתי לראות כי ספרים הרבה בזה אין קץ. ואם עפ"י מקרה מצאתי כדברי בספר אחד. לא החדלתי ע"פ רוב לציין שמצאתי בזה הספר. וגם יש פירושים אשר שמעתי מפי חותני הגאון מוהרי"ץ זצ"ל בימי חרפי והרב הדקדוקים מאיזה גדולי ישראל יצ"ו רשמתי בשמם. עד שיצא פירוש וחבור שלם מבראשית עד לעיני כ"י.
נוטר הכרמים כתב:ישא ברכה כתב:נוטר הכרמים כתב:ואם בהגרל"מ ותלמידיו עסקינן,
ילמדונו תלמידיו, האומנם בהטלת רפש ובוץ על תלמידיו של מו"ר הגר"ש אויערבאך זצוק"ל שמנימוקיו עמו
יצא (יחד עם אחיו להבחל"ח הגאון ר' עזריאל שליט"א) להגנת רבם בשעותיו הקשות, תצאו ידי חובת 'הכרת טובה'?
ישנה שאלה שמטרידה אותי לא אחת,
למה תמיד השמרן והפרומער יותר צריך להוכיח באותות ובמופתים את טוהר כוונותיו,
ואילו החדשנים ומטשטשי הגבולות שגבלו ראשונים הם כמובן 'בלתי לד' לבדו...
נעזוב לרגע את הלכסיקון של 'הפלס' עם המינים והאפיקורסים,
מה מניע אברכים מופלגים לרוקן את הוראת התנ"ך מהמסרים העילאיים,
משכר ועונש, מגילויי מלאכים, מתיאורי נסים שנכנסים להפליא בתוך המילים וכד'??
יש כאן איזה תורה עמוקה מיסודו של ה'בן מלך'?
ביחס לשאלה זו, התשובה כמדומה פשוטה.
הפרומער יוצא בחרב ובחנית נגד אדם אחר, וזה דבר שבוודאי חייב להיות מתוך לשם שמים.
לגופו של נידון -
אני לא מכיר מספיק טוב את הספר פש"מ, אבל מהדוגמאות שהביאו אני מבין על מה יצא הקצף. (למשל הדוגמה של 'ויצא יצחק לשוח' בהחלט מקוממת בצדק). למרות מההיכרות החלקית שיש לי עם הספר, אני מעריך שלא מדובר שם על קו שיטתי עיקבי, והספר ברוב המקומות כן מביא את פרש"י גם כשהוא חורג מגבולות הפשט.
באופן אישי אני לא מתחבר מהמושג לעשות עסק מספר מסוים, אני לא חושב שספר פלוני או אלמוני יחנך את עם ישראל, וגם אם המחבר בחר איזו גישה שהיא לא הגישה רווחת,
לא צפוי לצאת מזה חורבן היהדות, גם אם הוא בחר לספר איזה שם מפוצץ.
נ.ב רק לי יש הרגשה שסוף סוף הפורום חוזר לחיים?
מאידך, החדשן ומטשטש הגבולות עלול להשפיע על הרבים לרעה בזדון או אפי' בשגגה וחוסר מודעות.
"חורבן היהדות", יש מושג של פיחות זוחל, של השפעה מחלחלת, ובפרט כאשר ספרים מצליחים וקונים שביתה,
יש לפעמים שספר מוצלח יוצר 'זאנר' שלם, ויש לזה הרבה דוגמאות.
בשביל לקבל הכרעה בכגון דא צריכים ראיה מאוד תורנית ומאוד רחבה.
עושה חיל כתב:בעניין מה שכתבתי, מפורסם הבדיחותא: שאם התנ"ך היה מבקש 'הסכמות', הוא לא היה מקבל בקלות...
יפה. אז לא מדובר בהשלמה לפירוש רש"י וגם לא בליקוט סתמי. אלא בפירוש שיש לו מגמה ברורה: לימוד התורה על פי הפשט. ודלא כפשט של רש"י, שלצורך כך די במדור רש"י כפשוטו, אלא כפשט בסגנונו של הגרל"מ (למדתי כמה דפים בהעמק דבר כדי לקבוע בפה מלא שאין שום דמיון בין שני הפירושים). אז אני כבר מבולבל לגמרי, למה אתה חוזר ומתנער מההגדרה שמדובר בתחליף לרש"י? אם זה פירוש שונה מרש"י, הרי שהוא מוצע ללומד כתחליף. לא כך?חברא כתב:איש_ספר כתב:חברא כתב:נוטר הכרמים כתב:מה מניע אברכים מופלגים לרוקן את הוראת התנ"ך מהמסרים העילאיים,
משכר ועונש, מגילויי מלאכים, מתיאורי נסים שנכנסים להפליא בתוך המילים וכד'??
יש כאן איזה תורה עמוקה מיסודו של ה'בן מלך'?
הכל מתוך נקודת הנחה שהפירוש בא 'להוראת התנ"ך', ו'כתחליף לרש"י'.
הנחה שלא הוכחה.
במה לדעתך ראה הגרל"מ את הפירוש כמי שמביא בהצלחה לידי ביטוי את דרכו? בליקוט ראשונים? בהשלמה לרש"י?
בלימוד התורה על פי הפשט. דבר שהתבטל כמעט מאז ימי הנצי"ב.
והנה מהקדמת 'העמק דבר':וזכות הרבים עמדה לי שפירשתי בכל יום הפרשה לפני הישובים לפני ה' בית ה' התלמוד עץ החיים אשר נטע אביר הרועים הגאון מהור"ח זצ"ל. וכבר ידוע במדרש פ' תבוא בעובדא דרבי דהקהל את העם מסייע להוציא יקר בעזרו ית'. ועל פי דקדוקי הפרשה באתי הרבה פעמים להבנת כל הענין באופן אחר ממה שראיתי בפירושי רבותינו הראשונים ז"ל שהיה לפני. היינו חומש הרמב"ן ורשב"ם וספורנו וראב"ע. ושאר מפרשי התורה לא נפניתי לראות כי ספרים הרבה בזה אין קץ. ואם עפ"י מקרה מצאתי כדברי בספר אחד. לא החדלתי ע"פ רוב לציין שמצאתי בזה הספר. וגם יש פירושים אשר שמעתי מפי חותני הגאון מוהרי"ץ זצ"ל בימי חרפי והרב הדקדוקים מאיזה גדולי ישראל יצ"ו רשמתי בשמם. עד שיצא פירוש וחבור שלם מבראשית עד לעיני כ"י.
ואגב, לדעתך הנצי"ב עומד ב'בית ה' התלמוד עץ החיים אשר נטע אביר הרועים הגאון מהור"ח זצ"ל' ומפרש בכל יום הפרשה, ופעמים רבות שלא כדברי המפרשים - והכל נגד הדרכת הגר"ח מוואלאז'ין?
נוטר הכרמים כתב:הרב עושה חיל,
אנסה להשיב על דעתי בלבד.
הגדרת מין ואפיקורס באופן כללי כוללת אחד שאינו מאמין בתורה שבע"פ,
בגילויי חז"ל בדרשותיהם את המקרא שאכן זוהי כוונת המקרא, וזוהי האמת הכלולה ובלולה בתורה,
ולא איזו העמסה או דרשה יפה ח"ו.
נוטר הכרמים כתב:אבל כאשר אחד בוחר בעקביות בפירושים שונים ומעדיף אותם מחמת זלזול או חוסר אמונה ודביקות בדברי חז"ל, זוהי אכן מינות ואפיקורסות!!
לזה בדיוק הכוונה. ותל"מ.
עושה חיל כתב:בעניין מה שכתבתי, מפורסם הבדיחותא: שאם התנ"ך היה מבקש 'הסכמות', הוא לא היה מקבל בקלות...
וברור שזה לא בדיחה אלא עומק הסוגיא הנוכחית, החשש האמתי אצל מי שלא יודע ליישב נכון הפשט והדרש..
איש_ספר כתב:אז לא מדובר בהשלמה לפירוש רש"י וגם לא בליקוט סתמי. אלא בפירוש שיש לו מגמה ברורה: לימוד התורה על פי הפשט. ודלא כפשט של רש"י, שלצורך כך די במדור רש"י כפשוטו, אלא כפשט בסגנונו של הגרל"מ (למדתי כמה דפים בהעמק דבר כדי לקבוע בפה מלא שאין שום דמיון בין שני הפירושים). אז אני כבר מבולבל לגמרי, למה אתה חוזר ומתנער מההגדרה שמדובר בתחליף לרש"י? אם זה פירוש שונה מרש"י, הרי שהוא מוצע ללומד כתחליף. לא כך?
למה אני צריך לתרץ את זה? אני חיברתי את השאילתות? אני כתבתי את כתר ראש? קוראים לי יוסף זונדל סלאנט? לגופם של דברים כמובן שרח"ו לא התנגד ללימוד מפרשים אחרים, ולא מנע מלחדש בתורה שבכתב כ"א כפי חלקו. האמור למעלה הוא הדרכה בסיסית לכללות התלמידים. וז"פ.חברא כתב:ואגב, לדעתך הנצי"ב עומד ב'בית ה' התלמוד עץ החיים אשר נטע אביר הרועים הגאון מהור"ח זצ"ל' ומפרש בכל יום הפרשה, ופעמים רבות שלא כדברי המפרשים - והכל נגד הדרכת הגר"ח מוואלאז'ין?
זו התממות שלא במקומה. כשמדפיסים מקראות גדולות עם כ"ד פירושים אין שום פירוש שהוא תחליף לפירוש אחר. כולם שווים והמעיין יבחר. אבל כשמדפיסים למשל משניות עם רע"ב וקהתי, ברור לכולם מה מגמת המדפיס. איך ברור? מיותר להבהיר!חברא כתב:איש_ספר כתב:אז לא מדובר בהשלמה לפירוש רש"י וגם לא בליקוט סתמי. אלא בפירוש שיש לו מגמה ברורה: לימוד התורה על פי הפשט. ודלא כפשט של רש"י, שלצורך כך די במדור רש"י כפשוטו, אלא כפשט בסגנונו של הגרל"מ (למדתי כמה דפים בהעמק דבר כדי לקבוע בפה מלא שאין שום דמיון בין שני הפירושים). אז אני כבר מבולבל לגמרי, למה אתה חוזר ומתנער מההגדרה שמדובר בתחליף לרש"י? אם זה פירוש שונה מרש"י, הרי שהוא מוצע ללומד כתחליף. לא כך?
מי שלומד רש"י אסור לו ללמוד במקביל גם אב"ע, רבנו אברהם בן הרמב"ם, ודומיהם?
אסור ללמוד גישות שונות יחד?
חברא כתב:למיטב ידיעתי כולם מלמדים כך 'בתחלה ברא אלקים'. וזה פירוש שרש"י בפירוש הסתייג ממנו. אלא מאי, מבינים שבמקום להסביר לילדים את פירושו המסובך של רש"י, יותר קל ופשוט לבאר כשאר הראשונים שהם על דרך הפשט.
איש_ספר כתב:זו התממות שלא במקומה. כשמדפיסים מקראות גדולות עם כ"ד פירושים אין שום פירוש שהוא תחליף לפירוש אחר. כולם שווים והמעיין יבחר. אבל כשמדפיסים למשל משניות עם רע"ב וקהתי, ברור לכולם מה מגמת המדפיס. איך ברור? מיותר להבהיר!חברא כתב:איש_ספר כתב:אז לא מדובר בהשלמה לפירוש רש"י וגם לא בליקוט סתמי. אלא בפירוש שיש לו מגמה ברורה: לימוד התורה על פי הפשט. ודלא כפשט של רש"י, שלצורך כך די במדור רש"י כפשוטו, אלא כפשט בסגנונו של הגרל"מ (למדתי כמה דפים בהעמק דבר כדי לקבוע בפה מלא שאין שום דמיון בין שני הפירושים). אז אני כבר מבולבל לגמרי, למה אתה חוזר ומתנער מההגדרה שמדובר בתחליף לרש"י? אם זה פירוש שונה מרש"י, הרי שהוא מוצע ללומד כתחליף. לא כך?
מי שלומד רש"י אסור לו ללמוד במקביל גם אב"ע, רבנו אברהם בן הרמב"ם, ודומיהם?
אסור ללמוד גישות שונות יחד?
אז נכון, כאן גם "רע"ב" זוכה לפירוש (רש"י כפשוטו), אבל כשאתה מציב לצדו פירוש רחב ומלא, שתופס חצי ספר, אתה לא מתכוון להדפיס עוד פרשן, תרגום יונתן, כוונתך להציע ללומד להצטרף למהלך שונה ושיטתי. לזה קוראים תחליף. אסור מותר, זו שאלה מתקדמת. קודם כל נסכים על מגמת החיבור.
סגי נהור כתב:חברא כתב:למיטב ידיעתי כולם מלמדים כך 'בתחלה ברא אלקים'. וזה פירוש שרש"י בפירוש הסתייג ממנו. אלא מאי, מבינים שבמקום להסביר לילדים את פירושו המסובך של רש"י, יותר קל ופשוט לבאר כשאר הראשונים שהם על דרך הפשט.
דומני שהטייטש המסורתי המקובל הוא: בתחילה כשה' ברא את השמים ואת הארץ. ובל"א: אין אנהויב אז ג-אט האט באשאפן די הימלען און די ערד.
חברא כתב:איש_ספר כתב:זו התממות שלא במקומה. כשמדפיסים מקראות גדולות עם כ"ד פירושים אין שום פירוש שהוא תחליף לפירוש אחר. כולם שווים והמעיין יבחר. אבל כשמדפיסים למשל משניות עם רע"ב וקהתי, ברור לכולם מה מגמת המדפיס. איך ברור? מיותר להבהיר!חברא כתב:איש_ספר כתב:אז לא מדובר בהשלמה לפירוש רש"י וגם לא בליקוט סתמי. אלא בפירוש שיש לו מגמה ברורה: לימוד התורה על פי הפשט. ודלא כפשט של רש"י, שלצורך כך די במדור רש"י כפשוטו, אלא כפשט בסגנונו של הגרל"מ (למדתי כמה דפים בהעמק דבר כדי לקבוע בפה מלא שאין שום דמיון בין שני הפירושים). אז אני כבר מבולבל לגמרי, למה אתה חוזר ומתנער מההגדרה שמדובר בתחליף לרש"י? אם זה פירוש שונה מרש"י, הרי שהוא מוצע ללומד כתחליף. לא כך?
מי שלומד רש"י אסור לו ללמוד במקביל גם אב"ע, רבנו אברהם בן הרמב"ם, ודומיהם?
אסור ללמוד גישות שונות יחד?
אז נכון, כאן גם "רע"ב" זוכה לפירוש (רש"י כפשוטו), אבל כשאתה מציב לצדו פירוש רחב ומלא, שתופס חצי ספר, אתה לא מתכוון להדפיס עוד פרשן, תרגום יונתן, כוונתך להציע ללומד להצטרף למהלך שונה ושיטתי. לזה קוראים תחליף. אסור מותר, זו שאלה מתקדמת. קודם כל נסכים על מגמת החיבור.
אני מבין את ההגדרה 'תחליף לרש"י' שמהיום ילמדו בתלמודי התורה ביאור זה במקום רש"י. לא שיסתייעו בביאור זה במקומות שרש"י לא פירש, או במקומות שרש"י מוקשה.
זה החשש? יש תלמודי תורה שמלמדים מתוך זה, ומשמיטים את כל מדרשי חז"ל שהובאו ברש"י?
נו נו, חושבני שמי שרצה להבין את הבדיחה העצובה שהבאתי (ואף פירשתי), הבין. ואכמ"ל.איש_ספר כתב:עושה חיל כתב:בעניין מה שכתבתי, מפורסם הבדיחותא: שאם התנ"ך היה מבקש 'הסכמות', הוא לא היה מקבל בקלות...
וברור שזה לא בדיחה אלא עומק הסוגיא הנוכחית, החשש האמתי אצל מי שלא יודע ליישב נכון הפשט והדרש..
לא רק שזה בדיחה אלא בדיחה נמוכה מאד. כמוה: אם דוד המלך היה מבקש לגור ב --- ועדת האכלוס היתה פוסלת אותו, ואם שלמה המלך היה מבקש להכניס את בנו ל--- הישיבה לא היתה מקבלת אותו.
ועתה אכתוב לך סדר הלמוד. אמרו חז"ל לעולם ישליש אדם שנותיו שליש במקרא ושליש במשנה ושליש בתלמוד וליומא קאמרינן וזה סדרן כנ"ל. שהמקרא קודם המשנה והמשנה קודם התלמוד וחלופהן בגולם.
וסדר למוד המקרא יהיה כך שתלמוד נביא א’ עם פירוש רש"י ואח"כ אם כח זכרונך טוב תחזור כמה פעמים בלי עיון ברש"י עד שיהיה שגור בפיך ואף אם תלמוד עוד פעם עם פירוש רש"י לפרקים אל תדייק לשום בזכרונך דרשות ומדרשים שהביא רש"י על איזה פסו’ והעיקר שתדייק במקום שצריך להבין פשוטו של מקרא.
את זה תשים בזכרונך לזכור ושים בדעתך, כי רצונך ללמוד מקרא ולא מדרש, ואם אתה רוצה ללמוד מדרש, למוד בפני עצמו, ומה למדרש אל פשוט המקרא? ובזה נואלו בני עמנו, שעל ידי המדרשות אינם יודעים המקרא ואינם בקיאים בו. ויותר קרוב אם תשאלהו איזה פסוק יאמר לך הדרש ולא ידע ולא יבין הפשט. גם לא ידע באיזה נביא הוא ולמי דיבר הנביא ועל מה דיבר ובאיזה עניין ובאיזה זמן או על איזה גלות או על איזה נחמה. והכל בשביל הדרשות שמבלבלין אותו ואת מוחו מניח פשוטו של מקרא.
ואתה בני דע לך להבין פשוטו של מקרא למי דבר ועל מה דבר ועל איזה עת וזמן ולא תבלבל זכרונך במדרשים בשעת למוד המקרא אז תצליח.
עושה חיל כתב:רבותיי, טיפסתם גבוה גבוה. אפיקורסות, מינות וכו'.
בסוף הטענה העניינית מסתכמת בדרך הלימוד לילדים (וג"א מצטרף), ולא בטוח שמחברי החומש הנ"ל חולקים.
ואולי אדרבא, מתלמידי הגר"א הנ"ל אכן רואים שלא כצעקתה.
אחה"מ, כמדומה שלא זהו נדו"ד (ופוק חזי באשכול זה גופו כמה העידו על עצמם שמימיהם לא הציצו בו...).נוטר הכרמים כתב:ובפרט כאשר ספרים מצליחים וקונים שביתה
חברא כתב:כדי להאשים בכל ההאשמות האלו, צריך ראיות. הפירוש לכשעצמו אינו מהווה הוכחה, אחרי שמצינו לרבותינו שהלכו בדרך זו.
עושה חיל כתב:וכאן המקום להעמיד שוב את המיניפולציה הנוספת שנעשתה - כביכול יש כאן רס"ג מול רש"י.
לא!!!!
יש כאן פירוש רש"י הקדוש שהוא יסוד היסודות.
מול כמעט כל גדולי הראשונים!
קרית מלך כתב:לידיעה: כל הנדון התחיל כשאברכים בני תורה שמעו בבית איך הבנות מפרשות את פסוקי התורה והתפלאו מנין הגישה החדשה שאיננה מוכרת, והנה התברר שהמורות בבית יעקב מנחילות את פירוש המקרא לפי פש"מ. כך התחיל הענין להתגלגל ולהתברר. הוי אומר שאכן הפירוש החדשני מכה שורש בחינוך הדור הצעיר
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 321 אורחים