דרומי כתב:לא שמעתי מעולם שיש קשר בין התואר 'הק'' לבין העלייה לארץ ישראל, וזו נראית לי סברת בטן לא נכונה.
האר"י והבעש"ט נתפסים בצדק כמחדשים גדולים ומחוללי 'מהפכה' בעולם היהודי, ואין פלא שנהוג לכנות אותם בכינויים בלתי רגילים. וראה דגל מחנה אפרים בפ' בשלח עה"פ ובנ"י יוצאים ביד רמה.
לגבי שאר הקדושים יש לברר בכל מקרה לגופו מהיכן הגיע וכו'.
מקדש מלך כתב:כמדומני שהאר"י והבעל שם טוב אינם נקראים "קדוש" באופן "רשמי", אם כי אכן יש נטייה חזקה להוסיף להם כינוי זה, משום מדריגתם והחידושים הגדולים שחידשו, ושינו את פני האומה (אצל אלו ההולכים לאורם).
השלושה האחרים אכן כונו "הקדוש" בצורה די רשמית. ולפום ריהטא (מלבד ההצעות הקודמות) יש ביניהם מכנה משותף, שכולם כתבו ספרי דרוש, אבל עם נגיעות קבליות חזקות, מה שהפך אותם למלמדי דרך הקבלה להמונים (כי ספרי קבלה ממש לא מיועדים ולא נלמדו כסדר על ידי המוני בית ישראל), ואולי לכן כונו בשם זה.
יעקל כתב:דרומי כתב:לא שמעתי מעולם שיש קשר בין התואר 'הק'' לבין העלייה לארץ ישראל, וזו נראית לי סברת בטן לא נכונה.
האר"י והבעש"ט נתפסים בצדק כמחדשים גדולים ומחוללי 'מהפכה' בעולם היהודי, ואין פלא שנהוג לכנות אותם בכינויים בלתי רגילים. וראה דגל מחנה אפרים בפ' בשלח עה"פ ובנ"י יוצאים ביד רמה.
לגבי שאר הקדושים יש לברר בכל מקרה לגופו מהיכן הגיע וכו'.
לא זכיתי להבין במה תורות וחידושי האר"י חוללו מהפכה בעולם היהודי.
בשלמא הבעש"ט, תורותיו שינו את פני המבנה החברתי בחצי מהאוכלוסייה היהודית האירופאית...
מקדש מלך כתב:כמדומני שהאר"י והבעל שם טוב אינם נקראים "קדוש" באופן "רשמי", אם כי אכן יש נטייה חזקה להוסיף להם כינוי זה, משום מדריגתם והחידושים הגדולים שחידשו, ושינו את פני האומה (אצל אלו ההולכים לאורם).
השלושה האחרים אכן כונו "הקדוש" בצורה די רשמית. ולפום ריהטא (מלבד ההצעות הקודמות) יש ביניהם מכנה משותף, שכולם כתבו ספרי דרוש, אבל עם נגיעות קבליות חזקות, מה שהפך אותם למלמדי דרך הקבלה להמונים (כי ספרי קבלה ממש לא מיועדים ולא נלמדו כסדר על ידי המוני בית ישראל), ואולי לכן כונו בשם זה.
חיס כתב:הסיבה ששנים נקראו כך עקב השמות שנתנו לספריהם - שהיו קצת (קשים להתקבל בציבור) והיו צורך לשנות:
האלשיך - כיון שקרא לספרו 'תורת משה', שינו לאלשיך הקדוש.
השל"ה הקדוש, במקום 'שני לוחות הברית'.
וקדוש ישראל האריז"ל והאוה"ח הק' - עקב מדרגותיהם והשגותיהם הנשגבות.
באמונתו כתב:מקדש מלך כתב:כמדומני שהאר"י והבעל שם טוב אינם נקראים "קדוש" באופן "רשמי", אם כי אכן יש נטייה חזקה להוסיף להם כינוי זה, משום מדריגתם והחידושים הגדולים שחידשו, ושינו את פני האומה (אצל אלו ההולכים לאורם).
השלושה האחרים אכן כונו "הקדוש" בצורה די רשמית. ולפום ריהטא (מלבד ההצעות הקודמות) יש ביניהם מכנה משותף, שכולם כתבו ספרי דרוש, אבל עם נגיעות קבליות חזקות, מה שהפך אותם למלמדי דרך הקבלה להמונים (כי ספרי קבלה ממש לא מיועדים ולא נלמדו כסדר על ידי המוני בית ישראל), ואולי לכן כונו בשם זה.
וכן נדמה לי ג"כ, כי רק שלשה הנ"ל, שהם אלשיך של"ה ואוה"ח, נתקבל לכנותם בתוספת תואר "קדוש" תמיד, ואילו האר"י קרוי: "אריז"ל" דווקא, בעל שם טוב - כשמו הטוב: בעל שם טוב, ועיין המצורף בעניין הזה:
חיס כתב:הסיבה ששנים נקראו כך עקב השמות שנתנו לספריהם - שהיו קצת ...והיו צורך לשנות:
האלשיך - כיון שקרא לספרו 'תורת משה', שינו לאלשיך הקדוש.
השל"ה הקדוש, במקום 'שני לוחות הברית'.
וקדוש ישראל האריז"ל והאוה"ח הק' - עקב מדרגותיהם והשגותיהם הנשגבות.
באמונתו כתב:באמונתו כתב:מקדש מלך כתב:כמדומני שהאר"י והבעל שם טוב אינם נקראים "קדוש" באופן "רשמי", אם כי אכן יש נטייה חזקה להוסיף להם כינוי זה, משום מדריגתם והחידושים הגדולים שחידשו, ושינו את פני האומה (אצל אלו ההולכים לאורם).
השלושה האחרים אכן כונו "הקדוש" בצורה די רשמית. ולפום ריהטא (מלבד ההצעות הקודמות) יש ביניהם מכנה משותף, שכולם כתבו ספרי דרוש, אבל עם נגיעות קבליות חזקות, מה שהפך אותם למלמדי דרך הקבלה להמונים (כי ספרי קבלה ממש לא מיועדים ולא נלמדו כסדר על ידי המוני בית ישראל), ואולי לכן כונו בשם זה.
וכן נדמה לי ג"כ, כי רק שלשה הנ"ל, שהם אלשיך של"ה ואוה"ח, נתקבל לכנותם בתוספת תואר "קדוש" תמיד, ואילו האר"י קרוי: "אריז"ל" דווקא, בעל שם טוב - כשמו הטוב: בעל שם טוב, ועיין המצורף בעניין הזה:
וכך דברי ההיסטוריון הנודע ר' בצלאל לנדוי, כמצורף פה, ועוד:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים