חלק ב'
של שווארצ[ה] קןנסט[ן]-כישוף שחור .ברמבן על הקוסמים.
חלק ג': צדק צדק תרדוף - ואת מאדים ושבתאי תעקוף ,בתגובות למטה
חלק א': בקישור viewtopic.php?f=46&t=60300
בגדול יש לנו שלוש דעות ביחס לקוסמויות = גזירת והשפעת הכוכבים:
1. יש בו ממש - ואסור =הרמבן.
2. זה ממשי וחיובי - והשפעתם מכריעה (האסטרולוגיה ) - אבל בלי בלופים.
- וכל הקוסמויות המוזכרות כאן בתורה - הם מעשי תעתועים ורמייה = האבע.
3. בכל אופן שהוא - אין בהם בכולם אפילו בדל אמת, ומ"מ אסור בגלל משיכתו לע"ז ותמים תהיה = הרמבם.
1.
הרמבן
א. ראינו שלרמבן הכישוף של חבר ואוב אסורין לחלוטין והם מכונים בתורה תועבה
שכן הם קשורים לעבודה זרה.
ב. .שונה מהם מעונן - [ולרמבן מעונן =הצופה בצורות העננים] ומנחש הם צורך טבעי ויכולתם אמיתית שהותרה לגויים, וגם לישראל מותר לשאול את הגוי על ידיעותיו מקוסמויותיו, שכן כוחם נובע מאסטרולוגיה - שלרמבן יש בהם ממש, אם כי רבו בהם השגיאות.
והכל כדלעיל. וכן איסור ניחוש [מלשון חיש = ממהר לדעת העתיד] עתידות משיחת חיות ועופות - היתה אחת מחכמת שלמה.
כמו"כ הכישוף הקשור באסטרולוגיה האיסור בו הוא גם מפני " שהם מכחישין פמליא של מעלה" ונגד "ההנהגה הפשוטה בה חפץ הבורא יתברך".
ב.
האבע
לדעת האבע - המולך אכן יש בו ע"ז בשאר לא. ומ"מ כולם בכלל תועבה " וכל אלה תועבת... אבל כל השאר אין בהם שום ערך מעשי בגלל שהם מאחזי עיניים.
וז"ל " כי כל דברי האובות והידעונים שקר והם רק מטעין הבריות (ויקרא יט ,לא)..."ובעבור מחשבתו ושגעונו תראה לו דמות צורות בחלום" דברים יח,יא. וכולם מכונים תועבה משום ש "כי האמת להיות לב האדם תמים עם בוראו..."(שם יב).
דהיינו לאבע אין בהם כוח אמיתי וכולם הבל ומ"מ אסורים לנו כי תמים תהיה וכו.
. .לעומת - הדברים דלעיל של האבע -הרי מצד שני מופתעים אנו לקרוא בפירושי האבע הסברים רבים הנתמכין על אסטרולוגיה ועל ההשפעה החזקה של צבא השמיים על גורל האדם האומה והארץ . וחלקם נוגעין ביסודות היהדות ממש.
שכן לדעתו רק התורה שהיא האמת המוחלטת , היא בלבד תדריך אותנו מתי ואיך להשתמש ולהתייחס לצבא השמיים.
...ובעיקר ע"כ שיש יכולת באדם ליצור דברים/מצבים כדי למשוך ולהוריד מהם השפעות על הארץ ויושביה .(טליסמנים + אסטרלית)
ודווקא הרמבן מרבה להתעמת עימו ומצמצם מאוד את ההשפעה והשימוש בהם בישראל.
ונושא זה דורש דיון נפרד לעצמו].
וראה בקישור את ביקורתו של הרמבן על דעת האבע בעניין החושן
viewtopic.php?f=46&t=58759&hilit=%D7%94%D7%A8%D7%9E%D7%91%D7%9F
ג.
. הרמבם - לא, זה לא ממשי - וכולו הבל ורעות רוח , וכן זה - כל אלו אסורים.
. .ראשית הרמבם מבטל לגמרי את כל הקסמים והכשפים כמעשי רמייה וכזב - המכזבים ומטעים את התמימים. בנוסף הוא רואה בכל המעשים הנל איסור מוחלט במורה נבוכים ג, לז.
....יתבאר לך שהכשוף אשר תשמע אותו הוא מפעולות שהיו עושים אותם, הצאב"ה, הכשדיים, והכלדיים, ויותר היה במצריים, ובכנעניים, היו מביאים לחשוב בהם או היו חושבים שבהם יעשו מעשים נפלאים במציאות אם לאיש אחד או לאנשי מדינה, והמעשים ההם אשר יעשו אותם המכשפים אין ההקש נותן אותם ולא יאמין השכל שהם יחייבו דבר כלל..
.
והרמבם הכליל דינים אלו בהלכות עבודה זרה יא, טז.
.
. .ודברים האלו כולן דברי שקר וכזב הן והם שהטעו בהן עובדי כוכבים ומזלות הקדמונים לגויי הארצות כדי שינהגו אחריהן, ואין ראוי לישראל שהם חכמים מחוכמים להמשך בהבלים אלו ולא להעלות על לב שיש תועלת בהן שנאמר כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל ונאמר כי הגוים האלה אשר אתה יורש אותם אל מעוננים ואל קוסמים ישמעו ואתה לא כן וגו' .
.
. .כל המאמין בדברים האלו וכיוצא בהן ומחשב בלבו שהן אמת ודבר חכמה אבל התורה אסרתן אינן אלא מן הסכלים ומחסרי הדעת ובכלל הנשים והקטנים שאין דעתן שלימה ,
.
. .אבל בעלי החכמה ותמימי הדעת ידעו בראיות ברורות שכל אלו הדברים שאסרה תורה אינם דברי חכמה אלא תהו והבל שנמשכו בהן חסרי הדעת ונטשו כל דרכי האמת בגללן ומפני זה אמרה תורה כשהזהירה על כל אלו ההבלים תמים תהיה עם ה' אלהיך."
.
והסיבה לחומרתה הגדולה נובעת מפני שהיא גם שורש לעבודה-זרה.
וכך כתב בפירשו למסכת עבודה-זרה (ד, ז):
"והיסוד לכך ... והרבה מן העניינים האלה אשר שָׁלְפָה תורת האמת חַרְבָּהּ עליהם וכרתה אותם, והם שורש עבודה-זרה וענפיה".
ד.
ועוד מצאנו ברמבם -
. .בהלכות עבודה זרה חמישים ואחת מצוות עשה ומצוות לא-תעשה. את הצד השווה שבהן הוא פירט במורה הנבוכים "הם כולם לקביעת ההשקפות האמיתיות והשרשתן בהמון במשך השנים וכן "ופשוט הוא שהם כולם להציל מטעויות עבודה זרה ומהשקפות אחרות בלתי נכונות שנשתרבבו עם עבודה זרה,כגון מעונן וכו'".
.
... .הרמבם מציין כי מלבד חמישים ואחת מצוות אלו נכללות בקבוצה זו מצוות נוספות שהקשר בינן לבין איסור עבודה זרה פחות בולט, כגון כלאי בגדים, ערלה וכלאי הכרם.
.
יוצא אפוא כי הרמבם מחשיב כעשרה אחוז מתריג מצוות, כמצוות שמטרתן להוציא את הדעות הנפסדות מלבם של ישראל ולקרבם אל ההשקפה הנכונה.