מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עירוב למזרח ולמערב - המזרח קודם?!

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מעיין
הודעות: 1965
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

עירוב למזרח ולמערב - המזרח קודם?!

הודעהעל ידי מעיין » ו' מרץ 16, 2012 6:44 am

בעירובין נ' ב' בשלח שני שליחים ועירבו א' למזרח וא' למערב ומצעו עליו את התחום לא יזוז ממקומו ויש לשאול הרי השמש סובב ממזרח למערב וא"כ ע"כ במזרח נכנס שבת במעט זמן קודם [ואף שא"א לצמצם כ"כ מ"מ לגבי חלות אין נפק"מ וברחוק מקו המשוה יש חילוק ניכר גם במהלך ד' אלפים] וא"כ קדמה קניית עירוב המזרחי להמערבי ויקנה שביתה זאת [ויש לפלפל בדין תחילת ביהשמ"ש וסוף ביהשמ"ש ונאכל בביהשמ"ש]
ויש לשאול קניית השביתה היא בזמן התחלת השבת במקום העירוב או במקום האדם שקונה עכשיו שביתתו
האם יש לא' מחכמי הפורום ידיעה אם יש מדובר בכעין ענין זה

לחם_יומם
הודעות: 101
הצטרף: א' יולי 10, 2011 12:57 am

Re: עירוב למזרח ולמערב - המזרח קודם?!

הודעהעל ידי לחם_יומם » ו' מרץ 16, 2012 11:54 am

לא לעולם המזרח קודם.
אם השמש במהלך {צפוני} [צ"ל: דרומי] (תקופת {תמוז} [צ"ל: טבת], למשל) - יכול המערבי צפוני אפילו להקדים את רגע שקעה"ח לפני המזרחי דרומי. וכן כל הדומה.
האריך בענין זה היסו"ע מאמר שני פרק ט"ז, וע"ע בס' נחמד ונעים שער ו' סימן קנ"ב.

ולכאו' פשוט שרגע קנין העירוב, הוא בשעה שחל השבת אצל קונה העירוב ולא במקום שהעירוב הוא שם.

נערך עפ"י הערת "הבונה".
נערך לאחרונה על ידי לחם_יומם ב א' מרץ 18, 2012 12:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: עירוב למזרח ולמערב - המזרח קודם?!

הודעהעל ידי הבונה » א' מרץ 18, 2012 12:35 pm

הרב לחם
קודם כל זה הפוך, כשהשמש בצפון הרי היום ארוך יותר לצפוניים, ושקיעה"ח מתאחרת להם, לכן צריך לתקן בדבריך אם השמש במהלך דרומי (תקופת טבת, למשל) וכו'.
שנית, בכל מקרה תגיע השמש ראשית לנקודה כל שהיא מן הצד המזרחי, כלומר צפון מזרח יקדם תמיד לצפון מערב, ודרם מזרח יקדם תמיד לדרום מערב.
אמנם מסתבר כדבריך: "שרגע קנין העירוב, הוא בשעה שחל השבת אצל קונה העירוב ולא במקום שהעירוב הוא שם."

מעיין
הודעות: 1965
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: עירוב למזרח ולמערב - המזרח קודם?!

הודעהעל ידי מעיין » א' מרץ 18, 2012 6:23 pm

אם שיותר מסתבר כדבריכם אבל הרי ענין העירוב שנחשב כאילו שהוא שובת שם במקום העירוב ואם כן לא נפלאת היא לומר שקניית השביתה היא בזמן התחלת השבת במקום פתו

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: עירוב למזרח ולמערב - המזרח קודם?!

הודעהעל ידי חיים » א' מרץ 18, 2012 6:35 pm

מעיין כתב:בעירובין נ' ב' בשלח שני שליחים ועירבו א' למזרח וא' למערב ומצעו עליו את התחום לא יזוז ממקומו ויש לשאול הרי השמש סובב ממזרח למערב וא"כ ע"כ במזרח נכנס שבת במעט זמן קודם [ואף שא"א לצמצם כ"כ מ"מ לגבי חלות אין נפק"מ וברחוק מקו המשוה יש חילוק ניכר גם במהלך ד' אלפים] וא"כ קדמה קניית עירוב המזרחי להמערבי ויקנה שביתה זאת [ויש לפלפל בדין תחילת ביהשמ"ש וסוף ביהשמ"ש ונאכל בביהשמ"ש]
ויש לשאול קניית השביתה היא בזמן התחלת השבת במקום העירוב או במקום האדם שקונה עכשיו שביתתו
האם יש לא' מחכמי הפורום ידיעה אם יש מדובר בכעין ענין זה

הוא הרי לא קונה שתי שביתות אלא שביתה אחת בלבד, אלא שספק לנו אם דעתו למזרח או למערב, אם כן מה בכך ששביתת מזרח קודמת למערב, הרי עדיין יתכן שניחא ליה לקנות שביתה במערב.

מעיין
הודעות: 1965
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: עירוב למזרח ולמערב - המזרח קודם?!

הודעהעל ידי מעיין » א' מרץ 18, 2012 7:00 pm

לכן נקטתי בשאלתי בשלח שליחים שלכאורה סומך על השליחים ואין בדעתו דוקא למזרח או למערב
ולא בהניח בעצמו בשתי המקומות


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 184 אורחים