ערער בערבה כתב:כלב מי שמתערב, והדברים עתיקין.
כרם כתב:מי יימר שצריך להיות מאן דהוא שפשע?
כך הוא טבעו של עולם, שהחזק גובר על החלש, והקב"ה אין גבור כגבורתו, תקיף בעל היכולת ובעל הכחות כולם.
אוהב אוצר כתב:אכן, זה מציאות הטבע שברא בורא עולם, רק מי אמר שכך ראוי שיהיה לכתחילה? ראיתי באחד מהספרים שעוסק בעניני צעב"ח, שכתב שם שנחלקו בזה אם אדם רואה חיה שבאה לטרוף או לאכול חיה או ציפור חלשה ממנה, האם ראוי לנסות להציל אותה [שיש לו אפשרות או לא? הרי כך ברא בטבע בורא עולם?????]
מה היית אתה עושה לו היית רואה חתול מטפס על עץ לכיוון קן עם גוזלים רכים, היית מגרשו בכל תוקף או נותן לו להמשיך???
לעומקו של דבר כתב:החשבון הזה תמיד היה משונה לי, אם אפילו שהחתול עשה ודאי שלא כדין, לא היה צריך הכלב להתערב, אם כן [b]לכולם היה אסור להתערב!!![/b]
החוטרא ונורא ומיא והשוחט וכו' כולם שלא כדין. ולא שהחשבון משתנה באחד וממילא משתלשל שמלאך המוות עשה שלא כדין, אלא שכולם כאחד לא טוב עשו.
מה שנכון נכון כתב:יש בכלל מקור שכך אמר ר"י אייבשיץ? יש הרבה אמרות כנף שיוחסו לו ללא מקור, וכדאי קצת ליזהר לפני שמדברים על 'כונת רבינו התומים זיע"א'.
[יש לו פירוש על הנמשל של החד גדיא, כמובן שאין שם דברים אלו].
בברכה המשולשת כתב:מה שנכון נכון כתב:יש בכלל מקור שכך אמר ר"י אייבשיץ? יש הרבה אמרות כנף שיוחסו לו ללא מקור, וכדאי קצת ליזהר לפני שמדברים על 'כונת רבינו התומים זיע"א'.
[יש לו פירוש על הנמשל של החד גדיא, כמובן שאין שם דברים אלו].
אכן, הצדק עם כתר"ה. ולכן אנסח מחדש "אני תמיד הבנתי שזאת כוונת האימרה המיוחסת לרבינו התומים זיע"א (למרות שיש ספק גדול אם אכן אמר זאת)"
יוסףלוי כתב:ראיתי נידון מעניין:
הקשו המפרשים על הפיוט חד גדיא, מדוע אתא הקב"ה ושחט למלאך המוות, שהרי לכאו' כדין עבד, שהרי החתול שנשך פשע וא"כ הכלב צודק, וכן הלאה... נמצא שמלאך המוות לא פשע?
הבא"ח מתרץ, שהכלב התעבר על ריב לא לו, וא"כ צדק המקל וכו', נמצא שעל מלאך המוות להיענש (וזה הקשר לפסח, שטענו המצרים לישראל שהקב"ה גזר עליהם גלות ועשו כדין, והתשובה לזה שהתעברו על ריב לא להם).
אמנם לא ראיתי בבן איש חי [ראיתי בדרש דוד שמביאו (הפרסום המאסיבי עושה את שלו)], אך קשה לי אם אלו דבריו: למה הוא מזכיר שמתהפך הגלגל וכעת מלאך המוות פושע ושלפניו - השוחט - אינו פושע, הרי כולם מתעברים על ריב לא להם?
אוהב אוצר כתב:איני יודע אם זה נכון בכלל שיצא דבר זה מהבא"ח
בברכה המשולשת כתב:וידוע התירוץ של רבינו התומים זיע"א (לא ראיתי אם הוזכר לעיל) שהכלב הוי מתעבר על ריב לא לו
מה שנכון נכון כתב:יש בכלל מקור שכך אמר ר"י אייבשיץ? יש הרבה אמרות כנף שיוחסו לו ללא מקור, וכדאי קצת ליזהר לפני שמדברים על 'כונת רבינו התומים זיע"א'.
[יש לו פירוש על הנמשל של החד גדיא, כמובן שאין שם דברים אלו].
בקרו טלה כתב:עי' מה שכתב בהגדת דברי שאול (בסוף טו"ב)בברכה המשולשת כתב:וידוע התירוץ של רבינו התומים זיע"א (לא ראיתי אם הוזכר לעיל) שהכלב הוי מתעבר על ריב לא לומה שנכון נכון כתב:יש בכלל מקור שכך אמר ר"י אייבשיץ? יש הרבה אמרות כנף שיוחסו לו ללא מקור, וכדאי קצת ליזהר לפני שמדברים על 'כונת רבינו התומים זיע"א'.
[יש לו פירוש על הנמשל של החד גדיא, כמובן שאין שם דברים אלו].
עי' בגדולת יהונתן בהערה שהחת"ס סיפר זאת
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים