שבטיישראל כתב:מעניין, הספר כבר נמצא בהיבהרו בוקס כמה שנים ממי שידוע לי בבירור
שבטיישראל כתב:ברנשטיין מביא גם את דעותיהם של ידידיו בענין
מ"מ בזה אתה צודק - הדעה של ברנשטיין עצמו נראה תלוש מהמציאות
חכם באשי כתב:השאלה היא מהו ה'מערביים', כנראה הכוונה ליוצאי צפון אפריקה, ובאמת קודם הגירוש היו הרבה מערביים שם, כי סיצליה סמוכה לצפון אפריקה ועומדת במרכז דרכי הסחר בין צפון אפריקה לאירופה.
חכם באשי כתב:סיציליה היתה תחת השלטון הספרדי, והיה שם גירוש בסביבות הגירוש מספרד, אבל לפני כן ואחרי כן (כי סיציליה נכבשה בחזרה מידי ספרד) היו שם הרבה יהודים 'מערביים'. השאלה היא מהו ה'מערביים', כנראה הכוונה ליוצאי צפון אפריקה, ובאמת קודם הגירוש היו הרבה מערביים שם, כי סיצליה סמוכה לצפון אפריקה ועומדת במרכז דרכי הסחר בין צפון אפריקה לאירופה.
יוסףלוי כתב:חכם באשי כתב:השאלה היא מהו ה'מערביים', כנראה הכוונה ליוצאי צפון אפריקה, ובאמת קודם הגירוש היו הרבה מערביים שם, כי סיצליה סמוכה לצפון אפריקה ועומדת במרכז דרכי הסחר בין צפון אפריקה לאירופה.
ודאי שהכוונה ליהודים יוצאי צפ"א, וכמדומני שלא מצאתי מקום שכונו יהודים אשכנזים "מערביים", ואף לא יהודים מתוניס או מלוב, רק ממרוקו ואלג'יר [בדוחק] בלבד. אבל מה שתמוה שקונטרס זה הודפס פחות מ-100 שנה אחר הגירוש [שמ"ה], שאז כמדומני עוד לא יצאו מערביים לספרד ולאיזור. הם התיישבו שם הרבה יותר מאוחר.
[בנושא זה אני יותר מתמחה, תוכל לחפש בהודעות המשתמש]
י. רבינוביץ כתב:יוסףלוי כתב:חכם באשי כתב:השאלה היא מהו ה'מערביים', כנראה הכוונה ליוצאי צפון אפריקה, ובאמת קודם הגירוש היו הרבה מערביים שם, כי סיצליה סמוכה לצפון אפריקה ועומדת במרכז דרכי הסחר בין צפון אפריקה לאירופה.
ודאי שהכוונה ליהודים יוצאי צפ"א, וכמדומני שלא מצאתי מקום שכונו יהודים אשכנזים "מערביים", ואף לא יהודים מתוניס או מלוב, רק ממרוקו ואלג'יר [בדוחק] בלבד. אבל מה שתמוה שקונטרס זה הודפס פחות מ-100 שנה אחר הגירוש [שמ"ה], שאז כמדומני עוד לא יצאו מערביים לספרד ולאיזור. הם התיישבו שם הרבה יותר מאוחר.
[בנושא זה אני יותר מתמחה, תוכל לחפש בהודעות המשתמש]
עד שתסיים את ה'התמחות' אעיר הערה:
מצפון אפריקה לספרד עברו עוד הרבה לפני הגירוש. כבר בזמן הרי"ף הייתה תנועה דו-כיוונית מהישיבות שבשני המקומות (צפון אפריקה וספרד).
בהתחשב בעובדה שצפון אפריקה (ומרוקו בפרט), אינה רחוקה מספרד, אלא ברצועה צרה של ים שאותה ניתן לחצות בספינה בכשעתיים נסיעה, אין מדובר במשהו יוצא מן הכלל. ביום בהיר ניתן לראות את מרוקו מספרד; מכאן ניתן למצוא הסבר לנדידתו של הרמב"ם מספרד למרוקו.
חכם באשי כתב:ספרו של בן ששון (כדומני בשיתוף מ' פרנקל) הוא על התקופה הקדומה של סיצליה, ורק ע"פ מסמכים שנמצאו בגניזה.
תוכן כתב:מערביים הם מוסתערבים כנלענ"ד.
הבונה כתב:ודאי שצודק הבאשי, אנו נוהגים לכנות היום את כל עדות המזרח ספרדים, פעם כינו כך רק את יוצאי ספרד עצמה, בדורות שאחר כך התערבבו יוצאי ספרד ביוצאי צפון אפריקה כך שגם הם כונו ספרדים, ולבסוף הורחב הכינוי לכל המדינות של עדות המזרח כולל בבל פרס אפגניסטן, למרות שאין להם קשר לספרד, בניגוד לתושבי טורקיה סוריה מרוקו וכו' שרובם מספרד או התבוללו ביוצאי ספרד.
עכ"פ השם הישן של יוצאי מרוקו הוא מערביים על שם שמם בערבית מוגרבים (רחבת הכותל של היום היתה לפני מלחמת ששת הימים שכונת המוגרבים על שם ארבים ממרוקו שגרו שם, ושער האשפות כונה שער המוגרבים) מגרב זה מערב, בעוד ארץ ישראל וסביבותיה כונתה בפי הערבים "משרק" - מזרח, תקופה מסוימת כאשר שלטו הערבים בספרד כונתה גם ספרד - מגרב, כי היא מערבית בדיוק כמו מרוקו, אך לאחר גרוש המוסלמים מספרד יוחד הכינוי למרוקו.
יוסףלוי כתב:תוכן כתב:מערביים הם מוסתערבים כנלענ"ד.
שמעתי על מוסתערבים רק בהקשר אחד: קהילת התושבים הקדמונים בארם צובא. לא יותר.
יוסףלוי כתב:ואל תטען שלא קיבלו בני מרוקו הוראות מר״ן דקיבלו וקיבלו ואכמ״ל
יוסףלוי כתב:ע"ש שנראה בעיניהם כספרדים?
באר את דבריך.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 135 אורחים