הלבן כתב:בנושא הדפסת השער בסוף, מעניינת היא ההוצאה הראשונה של התניא, שנדפס בשער שהספר נדפס בשנת תקנ"ו (היינו אלול תקנ"ו, שבו נחתמו ההסכמות), ובקולופון נדפס, שנגמרה ההדפסה בכ' כסלו תקנ"ז.
ברור כי בספר לקוטי אמרים נדפס השער תחילה, והוא חלק אינטרגלי מובנה מעיקר הספר, והשער נדפס תחילה ואחריו המשך הספר, כמוכח מהשנה כנ"ל ומעצם ההדפסה עצמה וממבנה הספר עצמו.
בדקתי עתה ספרים נוספים שנדפסו בסלאוויטא עד שנת תק"ס (מהם זוהר סלאוויטא תקנ"ח-תקנ"ט), ולכאורה רובם נדפס השער תחילה, אך לא כולם, ויש גם ספרים שאין הכרח שנדפס השער תחילה, ושמא השער נדפס לבסוף (עיינתי עתה בצוואת ר' נפתלי כ"ץ דפוס סלאוויטא תקנ"ב, והיא נדירה מאד, ולפום ריהטא אף בספר זה השער נדפס תחילה. יש ספרים מסלאוויטא עד שנת תק"ס שלא נודעו כליל לרושמי הרשומות ואינם מתועדים ביבליוגרפית כל עיקר וכמובן אינם באוצר ספרי עמנו בירושלם ת"ו).
בספר הזוהר דפוס סלאוויטא הראשון הדבר מוכח בכפליים בח"ג, יען אפילו אישור הצנזור נדפס בסוף הספר. ודוק היטב.
**
לא ידעתי מדוע מכל דפוסי רייסן רק דפוס הוראדאנא נסגר, ואילו דפוסי שקלאוו וקאפוסט המשיכו לתפקד כרגיל (עתה בדקתי במפעל הבביליוגרפיה ויש מהוראדנא בשנת תקע"א ובשנת תקע"ג ובשנים אחריה, אלא שבחילוף מדפיסים, ומשנת תקע"ב אין מאומה. וצריך לימוד אודות דפוס הוראדנא ותהלוכותיו, וגם אודות הספרים שהם דפוסי הוראדנא ווילנא, מה ביאור הדברים בדיוק).