מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספר חדש על השואה: עשן הכבשן. <השואה באספקלריה של תורה>

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
חכמת המסכן בזויה
הודעות: 53
הצטרף: ב' אפריל 16, 2012 10:06 pm

ספר חדש על השואה: עשן הכבשן. <השואה באספקלריה של תורה>

הודעהעל ידי חכמת המסכן בזויה » ב' אפריל 16, 2012 10:18 pm

הערכה על ספר "עשן הכבשן", נוסח דף השער: הבנת השואה לאור התורה סיבותיה ולימודיה, מלוקט ומסודר מחיבורי ושיעורי הגאון החיסדי האמיתי רבי אביגדור מילער זצ''ל בתוספות הערות והשוואות מדברי גדולי ישראל ערוך בידי דודי הירש מאיער. צילום מהדפים הראשונים של הספר מצורפים פה.

לאחר מעריב מוצאי שבת הגדול ישבנו לצד השולחן ארבעה אנשים, שלשה אברכים בני ל- לז ובתוכם אני, ואחד מבוגר בן ס"ה שנים בערך שאינו מוצא בבני גילו שיחות מעניינים לו. כולנו מאותה סוג אנשים שקונים חבילה של ספרים וקובצים קודם כל חג (וגם כמ''פ באמצע השנה...), הגורל נפל על ספר חדש על נושא מרוגש "עשן הכבשן" כולנו קנינו הספר לצורך קריאה בחול המועד, וכולנו כבר גמרו את הספר, אה חברה של מתמידים? בודאי לא! כל אחד אמר דרכו ושיטתו, סוף לאחר שעה נסתיימה השיחה. הקולות יחדלון אבל מחשבותי רצים כמראה הבזק, מראות מזעזעות, תאי הגז, תהלוכי המות, פסוקי התוכחה, פסוקי שירת האזינו, לשונו החד של הרה''ג ר' אביגדור מילער ז''ל, קטעי ספר מן המצר להרב ווייסמאנדל זצ''ל, ווידיאס מהאלקוסט מזיאום של וואשינגטאן הבירה, מספרי היד של אושוויץ של זקיני ז''ל שאני זוכרם על הסדר, ועוד ועוד, ועדיין לא נחו מחשבותי.
ואפרש שיחתי לפני חברים מקשיבים, ואשמח לקבל דברים ישרים ממי שיאמרם.
נער הייתי ולבית זקיני אהבתי לילך, זקיני היה חניך ישיבות הונגריה התחתן בסלאווקיי, וגלה עם הגולה הראשונה של מדינת סלוואקי בשנת תש''ב, היה בכמה מחנות וכפסע בינו לבין המות, עשרות או מאות פעמים, לסוף השתחרר באחד המחנות סביבות אושוויץ. זכרון נפלא היה לו והרבה לספר לי על העינויים הונראים שעבר בהמחנות, האיך שראה בעיניו הריגת משפחתו, האיך שראה הריגת חבריו, האיך שספג מכות רצחניות מהגרמנים ומהקאפוס היהודים, הוא סיפר לי הכל בפרטי פרטים. זקיני גם ידע לספר על "אינדערהיים" בפרטים נפלאים, משבעה ילדים ועשרות נכדים שהיה לו בגילים שונים היייתי היחיד שבא לביתו רק לשמוע, כולם באו לדבר, ואני באתי לשמוע, את זה הכיר היטב זקיני הפיקח, והרבה לדבר לי. הוא המשיך אותי בחבלי קסם לעולמות שהיו ואינם, עיירות ומדינות שונות באירופא, ישיבות ורבנים, דיינים ובעלי בתים, זקיני שהיה איש מפותח ידע היטב לא רק על הישיבות אלא גם הציץ מעבר להדלת וידע מהמפלגות למיניהם וראשיהם אפיקורסים ידועים. אני שקראתי משחר ילדותי ספרים רבים על השואה, כבר היה לי הדרכים להוליך את זקיני לכיוון שרציתי, ואוזן קשבת היתה לי כאלו נרצע בדלת, וזקני אהב את אזני עד למאוד, ודיבר ודיבר, ואני זוכר כל דיבוריו.
זקיני איננו, כל הזקנים אינם, הצעירים נעשו מבוגרים והמבוגרים נעשו הזקנים, ומחשבותי אינם נותנים לי מנוח, על משכבי בלילות הנני רואה " אקציה" גרמנית מהגעטו, עומדים עשרות קצינים עם מקלות ומכים ללא רחם עד שהקהל המאוסף אין לו פליטה אחרת רק לפלוט לתוך המשאיות כדי להפטר ממכות אכזריות ונוראות של הגרמנים הארורים, יודעים האומללים היטב לאן משאיות אלו הולכות, כבר שמעו את שמעם, יודעים שמשם לא באים לחזרה. מחזה אחת.
על משבכי הנני רואה, גרמנים מכים על הדלת ונכנסים, בקולותיהם ומכותיהם שולחים כל אחד החוצה, כל הרחוב מלא יהודים אמהות עם ילדיהם הפעוטות, כולם נרדפים למקום אחד לה"מארק פלאטץ", שם ממתין קרונות בהמה, שמוליך את כל העם הנאסף, מונחים אחד על השני ילדים זועקים, נוסעים כמה ימים ואין להם מה לשתות, מהחלון מראים האכרים האררורים את לשונם החוצה ושוחקים על היהודים. מחזה שנית.
שוב חלום חלמתי ותפעם רוחי, את הדרך לתאי הגז בסאביבאר הנני רואה, הקרון הגיע והיהודים אנשים נשים וטף יורדים מהקרון. על הבמה מופיע איש העס. עס. ועל שפתו בת צחוק. פתח האי כלבא ואמר: שלום לכם ידידים, עכשיו הגעתם למקום טובה שבה תשהו עד לאחר המלחמה, פה עובדים ומקבלים אוכל וכל הצרכים, דרשתו ארכה כעשר דקות, והיהודים ספק מאמינים אבל בוודאי לא מכחישים לדבריו. הולכים בשורה לתאי הגז, כולם מרוגעים כולם חושבים על שסוף זכו למנוחה, עד הרגע האחרונה שהגיעו לתאי הגז לא ידע מה מצפה להם.בסאביבאר אין מחנות עבודה, שם הורגים כל המגיעים לשם, ישנם אמנם מאה וחמישים עובדים המסדרים את המבלושים של הנרצחים וכו', עובדים הללו מחליפים מדי כמה חדשים. מחזה שלישי.
ושמא תאמר תמו המחזות? לא ולא, יכלה הדיו והנייר והם לא יכלו, כמספר פרקי הספרים אודות השואה שקריתי כן מספר המחזות שיבהילו רעיוני, וכהרגעים שהאזנתי לזקיני ז"ל על חורבן אירופא כן מספר המראות שאודותיהם אני חושב. נתתי לפניכם חלמא די חזיתי אך פשריה לא ידענא.
שמעתי מכבר שהגאון ר' אביגדור מילער ז''ל שיטה היה לו בענין, הוא נהג לומר בדרשותיו שכלל ישראל היה על הדרך לאבדון, והחורבן בא לשתי סיבות, אחד כעונש על עזיבת התורה, והשני, להצלת הדורות ששם באירופא לא היה זכות קיום ליהדות תורנית. עכשיו כשראיתי ספר עשן הכבשן בחנות הספרים קניתיו תיכוף ובאותה לילה התחלתיו לקראו בשעה 10 בשעה 3 גמרתיו חציו, ובלילה שלאחריו גמרתי חציו השני. אם תחשוב שספר עב כרס הוא ונכתב בלשון עלגים, אגלה לך יקירי שהוא ספר בת מאתים דפים ובלשון צח בהיר וקל נכתב. וכאן הבן תם שואל אם כן למה כל כך הרבה שעות זה לקח לך ליגמר? לא מחכמה שאלת זאת, שהבן החכם יודע, שיותר ממה ש"קורים" בספר זה "חושבים". על מה חושבים? על המחזות המרובות שהשתמרו במוחי ועל פתרונן. יודעים זאת היטב בעלי מחשבה, אין יסורים כיסורי המחשבה, ואין שמחה כהתרת הספיקות.
אתן סקירה קצרה על הספר
א) כל העולם נברא עבור עם ישראל, עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו.
ב) אין עם ישראל בא בחשבון האומות בכלל, כל העולם מצד אחד ועם ישראל בצד אחר. הן עם לבדד ישכון ובגוים לא יתחשב, השגחה פרטית מלוה את עם ישראל שישמשו רצונותיו של הקב''ה.
ג) רצון הקב''ה הוא ש"בדד עין יעקב" עם ישראל לא יתערבו בגוים ולא ילמדו ממעשיהם.
ד) אם ישראל אינם שומרים על גבול זה אז הקב''ה נעשה לשומר הגבול ושנאת ישראל מכה שרשים גדלה והצליחה וגם עושה פרי.
ה) אם ישראל עושים תשובה כמו בסיפור של פורים אז הקב" מציל עמו מיד שונאים,
אם אינם עושים תשובה, והשופר תוקע ועם לא יחרדו, אז באה העונש, והיינו טעמא דגירוש ספרד, גזירת ת''ח ות''ט וגזירת השואה.
ו) יען שעם ישראל ירד במאתים שנה קודם המלחמה באופן נורא ונפלא עד שתשעיםאחוזים של כלל ישראל לא היו שומרי תורה, והיו כופרים בעיקר, חללו שבת ואכלו טריפות והותרו להם עריות, דבר שאין כדוגמתה בכל ההיסוטריה לכן באה העונש כה נורא שטרם נראה דוגמתה ממש מדה כנגד מדה כפי חטאיהם (ראה להלן).
ז) לדעת המחבר השואה הוא נס, אמנם נס לרעה, אבל נס הוא, מי פילל ומי מילל בימים ששיטות הליברליזום התפשטה בעולם, והיהודים נהיו לפרופסורים רופאים ורוקחים היותר גדולים באירופא בכלל ובגרמניא בפרט, דווקא משם יציץ ציץ ויהי פורח שנאה תהומית ועמוקה ורשעות ורציחה בלתי מובן כל זה נס לדעת המחבר. ונס מחיובים ללמדו כמו שלומדים נס פורים בעיון כל הפרטים, ואכן המחבר יורד לכל פרטים בהמלחמה ומראה בעליל האיך שהכל נתהוה רק בעבור היהודים.

זהו לדעתי תוכן כל הספר בת ל''א פרקים, אך המחבר מבסס כל אחד מפרטים אלו בפסוקי תנ''ך, מאמרי חז''ל, ומציאות של ההיסטוריה שלהמחבר יד גדול באלו. ולסיום אעתיק בקצרה מפרק אחד מפרקי הספר פרק י''ז שנקרא בשם " מדה כנגד מדה", אכנה פרק זה "פרק נורא" כיון שגזל ועדיין גוזל ללא רחם את מנוחתי.
המחבר מבאר מממארי חז''ל שהקב''ה מגלה דרכיו על ידי עונשי מדה כנגד מדה, ואעתיק בקצרה את מסקנותיו "הנוראות" כלשוני. כדאי לעיין בפנים שלא העתקתי הכל. ההדגשות הן במקור.
א) מברלין פרץ זרם ההתבוללות באופן שלא היה כמוהו בהיסטיריה ומברלין פרץ זרם שאנה אשר הביא חורבן שלא היה דגמתו בהיסטריה (זה רעיון ישן).
ב) בשום ארץ לא היתה רדיפה כה גדול להיטמע בין הנכרים כמ בגמניא ובשם מקום בעולם לא הוקם משרד שלטוני בהשפעה רבת גוונים לברר זהותו של כל יהודי עד ד' דורות. בלשו אחרי משפחות שהתנצרו ויוחסם היהודי נודע רק ע''י הממשלה.
ג) רוב יהודי גרמניא שינו שמותם לשמות נכריים, על כן הוחק חוק על פיהכל יהודי בגרמניא חייב להוסיף שם ישראל לשמו וכל אשה שם שרה לשמה.
ד) היהודים התסירו את זהותם היהודית בקרב הנכרים על כן הוכרח כל יהודי ללבוש כוכב צהוב על בגדיו ולהתבודד בגעטאו כדי שיבלוט כיהודי.
ה) מאחר ויוהודי גרמניא החריבו רוחנית את בתי כנסיות שלהם על ידי ריפורמים ובחיקוי כנסיות נוצריות, הרסו ושרפו הגמנים בתי כנסיות בליל הבדולח.
ו) איבת המתבוללים בארצות מערב אירופא לאסט יודן (יהודי מזרח אירופא), כלומר ליהודים חרדים, היתה למעלה מן השכל, וכל מסע השנאה והרצח הנאצים היה בלתי מובן.
ז) מכיון שמספר כה רב מיהודי אירופא שגו בהערצת וחיקוי הגרמנים, נתן ה' לגרמנים חופש פעולה להפגין היטב את מהותם האמיתית. אותם יהודים אשר החלו להתעלם מן הנשמה, ותוך רדפיה אחר דרכי הגויםהקדישו את מיטב כשרנותיהם בעיקר לצורכי הגוף, הוכרחו לראות בעיניהם כיצד הובילו מעשיהם אלו להרס הגרוע ביותר בהיסטוריא של גופות יהודים, בעוד אבותיהם, אשר הקדישו את רוב חייהם וכוחותיהם לתועלת הנשמה, שמרו את גופם על ידי חיי גשמיות נורמאליים.
ח) רבי אלחנן וואסרמאן ז"ל כותב: "קמה בפולין מפלגה יהודית לאומית קיצונית שהתחילה בתעמולה נגד הנאמנים לתורה, עם הסיסמה 'מכת מות לארטודוקסיא', זה לעומת זה צצה מהגוים הפולניים מפלגת NARA שסיסימתה היתה 'מכת מות לכל היהודים"
ט) מאחר וכה רבים חיקו את הגויים וסירבו לנוח ביום השביעי, הוכרחו לעבוד שבעה ימים בשבוע בעמל רצחני.
י) מאחר ושלחו את ילדיהם לבתי ספר כופרניים או חילוניים ופסקו מלהעניק להם תלמוד תורה, הותר לנאצים להשמיד לחלוטין ילדי יהודיים.
יא) מאחר, לראשונה בדברי ימי ישראל, חדלו הנשים לכסות את שערותיהן, גלחו אותן הגרמנים קרחות במחנות המוות ואת שערותיהן הגזוזות עשקו הרשעים לעניני מסחר. המחבר מוסיף: עדיין לובשים היום פאות נכריות שנעשו משער הנשים היהודיות שנספו במלחמה".

יב) מאחר ופחתה בעיניהם מעלת הלבוש וההתנהגות הצנועה, ברדפיתם אחר מנהגי הגויםמנהגי הגוים, הוצעדו הם עירומים לתאי הגזים, ונשים יהודיות היו נתונים לכל סוגי הגסות הברברית לפני שהומתו.
יג) מאחר וכה כיבדו את הרופאים, בייחוד את המומחים הגרמנים, נתענו היהודים על ידי רופאים הגרמנים.
יד) הואיל ותעבו את חוקי התורה, כפו עליהם את חוקי נירנבורג אשר ניטלו מהם כל הזכיות אשר מהם נהנובני אדם אחרים מכל משפחות האדמה.
טו) הגאון רבי אלחנן וואסרמאן הי"ד כותב: רוב ילדים יהודים מתחנכים לכפירה, ולכך ראשוני קרבנות הנאצים בכל מקום היו הילדים. הנאצים הנהיגו תעמולה גדולה להרוג את כל ילד יהודי. ילדים יהודים שהתחנכו לכפירה לא נתן להם הקב"ה זכות לחיות. זה היה סימן מן השמים להורים שהם הם שהרגו את ילדיהם מקודם ברוחניות, שהוא עיקר חיות האדם, הגרמנים הרגו רק את חיים הגשמיים, ילדים קטולים קטלו. ולכך מכל שרידי המחנותלא נמצאו ילדים!.
טז) מתאוננים על מדותיו של הבורא עולם בהנהגת העולם. ששת מיליון יהודים נרצחו בשנות המלחמה, אך בחמשים שנים האחרונות טרם המלחמה נעשה עם ישראל "נעור", והתחילו לילך בתרבות הגוים, רוב העם עשו פעולות למניעת ההריון ובכן עכבו נשמות יהודים לבא לעולם כפי רצון הקב"ה. הרבה יותר מששה מיליון לא באו לעולם ע"י פעולות כאלה.
בההערות מעתיק המו''ל ר' דוד הירש מאיער מהרב ווייסמאנדל והעתקתי כלשונו ממש כי הם דיבורים יוצאים מאיש אמת ידוע:
וכלפי מה שבפעם הראשונה בהיסטוריא נגזר כליון על היהודים אפילו למשומדים, כתב הגאון רבי מיכאל דוב ווייסמאנדל זצ"ל בכרוז "מי נחן ישראל לבוזזים" בשנת תש"ח טרם הקמת המדינה הציונית: כעס הקב"ה על ישראל, וענש אותם כמדתו מדה כנגד מדה. הם חטאו ואמרו: לא הדת, רק הדם עושה את ישראל לאומה. הם חטאו ואמרו לא תורתינו הקדושה, רק הזרע והתולדה, והמין והיחס, והלשון והאדמה, והבשר והדם, גורמים לבן ישראל להיות יהודי. ועמד מדה כנגד מדה, שונא ישראל בגרמניא והרתיח את כל העולם כלו בשנאה כבושה, כנגד המין והיחס של ישראל, כנגד בשרו ודמו".

עוד מעתיק המו"ל הרב מאיער מדברי הגאון רבי אחלנן וסרמן הי"ד שהם ממש כדברי הרב מילער דוק ותשכח: "מכל גזירות על הדת (ברוסיא הגדולה תחת הקאמוניסטים) הקשה שבכולם הוא ביטול תשב"ר מחמת חיוב המלכות לשלוח את הילדים לבתי ספריהם. נתקיים בנו 'בניך ובנותיך נתונים לעם אחר ועיניך רואות וכלות אליהם כל היום ואין לאל ידך' (דברים כ"ח), אבל התחלת ביטול תשב"ר לא בא מבחוץ כי אם מבפנים, שנתנו לילדים חינוך של כפירה. נתקימה בנו ההתראה 'ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי' (ויקרא כ). וביאר בתורת כהנים: 'אם מובדלים אתם מן העמים הרי אתם לשמי, ואם לאו הרי אתם של נבוכדנצר מלך בבל וחבריו'. החפשיים יסדו מוסדות שלמדו לשנוא את התורה, למדו לילדים לקרוע תפילין ולעשות מהרצועות בגדי עור, זה לעומת זה חינכו הגוים את בניהם לשנוא כל היהודים. עומדים אנו בפני המציאות שהגוים עושים לנו שפטים במעשי אלימות. יזכור נא ישראל את הכרוז 'מכת מות לארטודוקסיא!' כוונתם היתה ליהודים מניחי תפילין, וחסירי דעה אף קיימו כן, ובכל ההידורים. ובאיזו אופנים פעלו לקיים את ה"מצוה" של כיבוש הקהילות? הנשכח את מלחמת ה"כאוויירים" נגד השטריימל? בכמה הסתה ואלימות עשו את מעשיהם! נס הוא שגרים אנחנו תחת שלטון גוים, אילולא זה כבר היה חרב איש ברעהו.
כששברו חומת השבת נולדה גזירת יום ראשון (שאסרו ליהודים לעשות מלאכה ומסחר ביום הראשון). מהו התוצאה של חילול שבת? באותה מדה שחניות יהודים נפתחים בשבת, נפתחים חנויות של גוים גם בחול ומקעקעים רגליו של ישראל בפרנסה. עוד לפני עשר שנים היה בידי בני ישראל מסחר גדול של עצים, ויהודים עסקו במסחר בשבת ויום טוב, סברו שהעולם שלהם, הראה להם אדון העולם שהעולם שלו ולקח פרנסתם גם בחול.
כשהתחילו לא להחמיר בכשרות, נולדה גזירת השחיטה. יש לנו עיתונים שלקחו למטרתם ללעוג מהתורה ונושאי דגלה מצד אחד, ומצד שני כותבים כאלו לא היתה תורה כלל וככל הגוים בית ישראל, אז בא מבחוץ כח עיתוני חזק יותר הרבה של השונאי ישראל שגם כן יש להם מטרה זו לגבי כל כלל ישראל. מצד אחד שופכים עלינו קיתונות של בוז, ומצד שני אין מזכירים צרכי עם ישראל כאלו עם זה איננו. השורים הם חשובים יותר מיהודים, צורך היהודים לבשר נדחה מפני צורך השקרי של השורים... יש לנו אינטליגענציע ששונאים יהודים עם ציצית, לעומת זה באה עלינו אינטליגענציע של גוים ששונאים את כל היהודים.
כולנו היום במצב של הפקר, מי שיש לו יד יש לו היכולת להכות ביהודים. החפץ חיים זצ"ל אמר: הקב"ה שומר עמו ישראל לעד, והוא שומר חינם, וכללא בידינו ששומר חינם אם איננו רוצה אינו לוקח עליו עול השמירה. ואימתי הקב"ה לא רוצה לשמור אותנו? הקב"ה נתן התשובה לזה: 'ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך' (דברים כ"ג). ערות דבר הוא פריצות, ובימינו נשברה חומת הצניעות ולכך הקב"ה מקיים אזהרתו 'ושב מאחריך', הוא נסוג אחור ובלא שמירה אנו הפקר". עד כאן ממה שמביא המו"ל מדברי רבי אלחנן וסרמן ז"ל
עוד מעתיק המו"ל מספר אחד שמעולם לא ראיתיו ולא אדע אם כנים הדברים אבל נוראים הם ואעתיקם כלשונו ממש בהערות: בספר זכרונות (הרב יעקב בן ישעיהו מזא''ה. נדפס בתל אביב תרצ"ו) חלק ד' עמוד קנ"ו, מביא מדרשה של המגיד מקעלם מאחת משנות תר''ל, כלומר כששים שנה קודם המלחמה: "הדייטשעלע לא ירדוף את היהודים סתם בעלמא, ולא יהא פשוט מיצר לישראל בשעה שירים ראש, אלא הוא יעשה משנאת ישראל מין שולחן ערוך רחמנא ליצלן. מורי ורבותי, שימו זאת על לבכם (בנגון אמר זה) כי על חטא השולחן ערוך של גייגר'ל (גייגר, ממיסדי הרעפארם בגרמניא) יקום לנו שולחן ערוך חדש נוסח גרמניא נגד כלל ישראל ושם יהא כתוב "טוב שביהודים הרוג, (בנגון) טוב שביהודים הרוג" ישמרנו השם ויצילנו".

עוד יש באוצר מחשבותי הרבה לכתוב בענין ספר זה אך ידי כבדו מלהכות על המחשב, ואל ידידי ורעי אבקש, חנוני חנוני שמעוני שמעוני, עם לבבי אשיחה ויחפש רוחי אמרתי אני אל לבי ולבי אומר לי, תעזרו לי לעשות מסקנות, מה דעתכם על ספר "עשן הכבשן" הכנים הדברים או לא, האם הם דברים ככתבם או יש איזה תורה שבעל פה שלא מגלים לי?

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי יין המשמח » ב' אפריל 16, 2012 10:29 pm

1. איננו יודעים חשבונותיו של מקום.
2. זהו חלק מחבלי משיח, ללא קשר לחשבונות.
3. וידועים דברי קודשם של צדיקי ישראל האמיתיים שהקב"ה מסתדר לבד ולא צריך שנתרץ אותו........

חכמת המסכן בזויה
הודעות: 53
הצטרף: ב' אפריל 16, 2012 10:06 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי חכמת המסכן בזויה » ב' אפריל 16, 2012 10:37 pm

הנה הצרפתי pdf מהשער והקדמה. אנא ידידיי המחשבות רצים עשתונותי רצים מלרחק או לקרב תן לי את דעתכם בנושא
קבצים מצורפים
first-Pages from עשן-הכבשן.pdf
(1.27 MiB) הורד 2559 פעמים

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ג' אפריל 17, 2012 12:28 am

העולה מתוך ההקדמה: הכותב הוא - כנראה - אחיינו של רבי דוד הערש מאייער זצ"ל משגיח ישיבת בית בנימין סטעמפורד שבמדינת קונקטיקוט. והוא חתן הרב ר' סיני מלוביצקי שליט"א הידוע בידוענותו. מכיוון שלא קראתי את הספר עדיין, לא אוכל להביע חוו"ד בנידון, וחוששני שגם לאחמ"כ לא ארהיב בנפשי עוז להתיימר להבין קצות דרכיו של הקב"ה.

חכמת המסכן בזויה
הודעות: 53
הצטרף: ב' אפריל 16, 2012 10:06 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי חכמת המסכן בזויה » ג' אפריל 17, 2012 9:26 am

לכ' יין המשמח: מדבריך ניכר שבן אר"י אתה ולא היכרת את הצדיק ר' אביגדור מיללער ז"ל, גם אני איננו נמנה על חסידיו (אם אפשר לקרות ככה להמסתופפים בצל צדיק ליטאי) הרבים. אבל מי ששמע את שיחותיו או קרא את ספריו (רובם באנגלית) יודע ומכיר שהיה מיחידי סגולה שבדור באמונתו הברורה שחי כל רגע בהודיה לקל בורא עולם ואת הרגשתו המיוחדת העבר באלפי הדרשות שהרצע לשומעיו. ומי שטעם אף פעם את לשונו הזהב יודע ומכיר למה אני מתכוין. אגב כיום יש לו אלפי תלמידים השותים בצמא את דבריו, עכ"פ בארה"ב.

ולענין הפולמוס הזה אני מדמה שהוא היה היחיד שדיבר על זה ברבים על אף שאולי כן היה דעת עוד גדולי ישראל אלא שהיה קשה לדבר עליו כמובן.

מה שכותב ה'סופר' שאין לו העוז לדבר על ענין נשגב הזה, אולי הוא צודק ולזה אני רוצה לשמוע דעת הקהל. אמנם כנראה שדעת ירמי' הנביא היה אחרת שהרי על חורבן בית ראשון שהיה צרות רבות ורעות מצא חשוב לפרסם ש"חטא חטאה ירושלים על כן לנדה היתה (שם א' ח') אם תאכלנה נשים פרים עללי טפחים אם יהרג במקדש ה' כהן ונביא (שם ב' כ') ועוד ועוד שם.
חוששני (אולי) בהמשתיקים באומרם אסור לדבר יש שמץ וריח "שמעק" של טינא נגד כביכול ח"ו על מה עשה ה' ככה, וכיון שהם מאמינים ורוצים להשאר ככה, הם משתיקים את ההרגש הזה בטענת במופלא ממך אל תדרוש..............
סוף דבר מה דעת הקוראים האם גדולי ישראל אחרים דיברו על זה או נגד רעיון זה? האם מותר לאברך לפרסם ספר כזה? פשוט שבעת שנצולי השואה היה עדיין בחיים קשה היה לדבר ע"ז אבל כעת אפשר צריך לדבר אם הנוער ש"אינדערהיים" לא היה רק צדיקים וחסידים בעלי מוסר................................................?
אולי להניצולים כל זה היה דבר פשוט?
הקורא בספר "עשן הכבשן" מרגיש שהרבה תמיהות המעיקים את הלב בתוך תוכיות מקבלים תירוץ מספיק ופסוקי התוכחה מקבלת צורה אחרת. אבל בכל זאת אולי מטעם מספיק אין מדובר על ענין זה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 17, 2012 9:47 am

יראתי בפצותי שיח להשחיל, אך פטור בלא כלום אי אפשר.
כמה הערות:
1. האם יש חולק על כך שרבים מאוד מיהודי מזרח אירופא לא שמרו תו"מ לפני החורבן הגדול? זו הרי עובדה שהיתה ידועה לכל, ומעולם לא היה צורך לומר זאת.
2. אני הקטן זוכר שראיתי מקורות נאמנים נוספים רבים בהם נאמר ככל דברי הספר הזה, כך שבודאי אין זה חידוש של הגה"צ רבי אביגדור מילער זצ"ל, ואין צורך להצדיק את דבריו ולהזכיר את צדקותו וגדלותו הנפלאות.
3. אדרבה, האם יש מי שסבור חלילה שעביד הקב"ה דינא בלא דינא? כל הדיון הוא על הסיבות המדוייקות, מחד,או שאין לנו רשות להרהר בפרטים, מאידך, אך על עצם העיקרון- שהיה, הווה ויהיה טעם וצדק במשפטי ה' עם ישראל, האם יש מי שיכול לחלוק?
4. זכורני שאף אני הקטן נשאלתי פעם ע"י קרובת משפחה שלצערנו טרם זכתה לחיי תורה ומצוות- היכן היה הקב"ה בשואה? ואני הקטן השבתי- היכן הוא היה צריך להיות? הרי הכל ממנו יתברך. השאלה היא רק מדוע השי"ת עשה כך- וזו שאלה אחרת.

חכמת המסכן בזויה
הודעות: 53
הצטרף: ב' אפריל 16, 2012 10:06 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי חכמת המסכן בזויה » ג' אפריל 17, 2012 10:51 am

כשמגיע לאיש צרה אנחנו כמאמינים בשכר ועונש רגילים לפשפש במעשים, וגם מוסיפים שנסתרים דרכי ה' וכו'.... אבל כשמדברים על השואה מסיימים בנסתרים דרכי ה' גלגולים חבלי משיח ועוד. הטעם מפני שזה צרה גדולה ונוראה אשר אין לה אח וריע בתולדות עם ישראל מיום הגלותו מארצו. את החלל הזה בא ר' אביגדור למלאות שגם על צרה גדולה על אף שמאמינים בגילגול עכ"ז צריכים לדבר על שכר ועונש כמו בכל צרה שבא על יהודי שצריך לפשפש במעשים. מעודי לא שמעתי מדברים שאחר השואה כלל ישראל צריך לפשפש על מה החרי אף הגדול הזה. כמו שעשה ירמי' שפירט את חטאת יהודה. מה היה החטאים זה סוגיא אחרת אבל דבר זה שעונשים בא על ישראל על חטאים זה מיסודי הדת. ובכל זאת כשמדברים על השואה משום משתיקים את זאת.

לפני כשנתיים יצא ספר מהרב הגאון ר' יהושע גלדצעהלר נשיא ישיבת אור ישראל בארה"ב שמו אמונת יהושע ובתחלתו קונטרס שלם נגד הרעיון של ר' אביגדור (שאין מזכירו בשמו רק רב אחד מברוקלין) ומפלפל שם בדברים ארוכים כמאה וחמישים עמודים שסיבת השואה אינה בשביל איזה חטא רק בשביל גילגולים ר' צדוק'ס וכו'.........................
שמעתי מידען אחד שהספר הזה (עשן הכבשן יצא בעקבותיו)

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי אליהוא » ג' אפריל 17, 2012 11:27 am

עי' בדברים אחדים בס"ס ליקוטי הגר"א מהר"ש קליינרמאן שכתב כעי"ז.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי יין המשמח » ג' אפריל 17, 2012 5:15 pm

לענ"ד גם אם ימצא האחד (שכבר ישנו) שיבאר כיצד הכל מידה כנגד מידה,
זה רק על המשכילים ולא (לכאו') על החרדים, שהיו רוב הנהרגים.
וממילא מוטב לשתוק וכמאמר "שתוק כך עלה במחשבה".

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 17, 2012 5:50 pm

יין המשמח כתב:זה רק על המשכילים ולא (לכאו') על החרדים, שהיו רוב הנהרגים.


זה בדיוק מה שנאמר- שרוב הנהרגים לא היו שומרי תו"מ. אמנם, אני הקטן לא בדקתי את הסטטיסטיקה, אבל זה בכלל לא מופרך.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אפריל 17, 2012 6:17 pm

אמנם כנראה שדעת ירמי' הנביא היה אחרת שהרי על חורבן בית ראשון שהיה צרות רבות ורעות מצא חשוב לפרסם ש"חטא חטאה ירושלים על כן לנדה היתה (שם א' ח') אם תאכלנה נשים פרים עללי טפחים אם יהרג במקדש ה' כהן ונביא (שם ב' כ') ועוד ועוד שם.


בלי קשר לכל הדיון מה עניין ירמיה הנביא המדבר בשליחותו של הקב"ה לעניין.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אפריל 17, 2012 6:26 pm

חוששני (אולי) בהמשתיקים באומרם אסור לדבר יש שמץ וריח "שמעק" של טינא נגד כביכול ח"ו על מה עשה ה' ככה, וכיון שהם מאמינים ורוצים להשאר ככה, הם משתיקים את ההרגש הזה בטענת במופלא ממך אל תדרוש..............


קצת מציק לי בעניין הזה, שהרי הדיון כאן אינו נראה כדיון מה אני צריך לתקן ובמה להתחזק אחרי השואה, אלא מה היתה סיבת העונש הזה ובמה חטאו הם שנענשו כך, ואם היה מישהו כותב כאן למשל על גברא רבא כל שהוא מפני מה נאסף בגיל צעיר, מפני שהיה מקיל בדין פלוני או אלמוני, וכמובן שכולם היו מתקוממים ע"ז, הגם אז היית אומר שיש בדברי המתקוממים ""שמעק" של טינא נגד כביכול ח"ו על מה עשה ה' ככה".

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אפריל 17, 2012 6:32 pm

עוד דבר אחד, מה עניין רוב הנהרגים נוגע לדבר, הלא הקב"ה הוא כל מעשיו באמונה ואין עוול לפניו, כך שאע"פ שיש הנתפס על עוון הדור ובהדי הוצא לקי כרבא, אבל לא נראה לי שהתמה על הגזירה הנוראה הזאת בהמתת רבואות של קדושי עליון ושומרי תומ"צ מתוך יראה ואהבה ומסירות נפש, תתיישב דעתו בתשובה פשוטה כזאת, שפשוט באותו איזור באירופה היו רוב שאינם שומרי תורה ומצוות וכך היא המידה שהקב"ה סופה צדיק עם רשע.

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ג' אפריל 17, 2012 7:34 pm

חכמת המסכן בזויה כתב:כשמגיע לאיש צרה אנחנו כמאמינים בשכר ועונש רגילים לפשפש במעשים, וגם מוסיפים שנסתרים דרכי ה' וכו'.... אבל כשמדברים על השואה מסיימים בנסתרים דרכי ה' גלגולים חבלי משיח ועוד. הטעם מפני שזה צרה גדולה ונוראה אשר אין לה אח וריע בתולדות עם ישראל


המשגיח המפורסם והדגול רבי גד'ל אייזנר ז"ל, שהיה משגיח בישיבת חידושי הרי"מ בת"א שהיה בעצמו ניצול שואה ואיבד את אשתו ובתו הי"ד, היה אומר על אלו שהתקלקלו בשואה והיו להם קושיות על מרי דעלמא, שעל עולה קטנה הם סולחים לרבש"ע [שלא התקלקלו מכל מיני אסונות וטרגדיות], אולם על פשע גדול לא....

בראנסוויל
הודעות: 409
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי בראנסוויל » ג' אפריל 17, 2012 8:44 pm

לדוברי אידיש, כמה מהקדושים היו שומרי תורה ומצוות:
http://www.ivelt.com/forum/viewtopic.php?f=63&t=6550

ומי שיביט ויקרוא בהיזכור ביכער:
http://legacy.www.nypl.org/research/chs ... online.cfm
שנכתבו לזכרון הקהילות באייראפע וחורבנן יראה שיותר מה שהצליחו להנציח חורבן הגופות ע"י הגרמנים הצליחו להנציח חורבן היהדות בהשנים שלפני כן עיר ועיר לפי מדריגתם.

וזהו חוץ מיהודי ארצות הברית שלפי החשבון נאבדו נדחו נטמעו והתבוללו ל"ע כאן הרבה יותר מששת מיליון נפשות יהודיים משנות ת"ר עד ת"ש.

ירחם ה' על עמו ויקבץ נדחינו מהרה.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי הגהמ » ג' אפריל 17, 2012 9:49 pm

חכמת המסכן בזויה כתב:את החלל הזה בא ר' אביגדור למלאות שגם על צרה גדולה על אף שמאמינים בגילגול עכ"ז צריכים לדבר על שכר ועונש כמו בכל צרה שבא על יהודי שצריך לפשפש במעשים. מעודי לא שמעתי מדברים שאחר השואה כלל ישראל צריך לפשפש על מה החרי אף הגדול הזה.

הלא ידעת אם לא שמעת שר"א מיללער לא היה הראשון שדרש כן ברבים וכבר קדם לו האדמו"ר מסאטמטר בדברים נלהבים בספרו המפורסם 'ויואל משה' במאמר שלש שבועות (ובו הוא מביא מדברי החסיד יעב"ץ שבזמנו, זמן גירוש ספרד, היה מזהיר לבל ילכו קרי ח"ו מבלי משים לב לסיבת גלותם, וכן האריך בספריו ליתן טעם לגזרת הקב"ה אז), אלא שמסקנתו שונה קצת. שבעוד שר"א מיללער רואה את השואה כעונש על ההתבוללות הנוראה ( וכלשון הכתוב "על מה אבדה ארץ? על עזבם את תורתי"), לדברי האדמו"ר הוא תוצאה ישירה מהעלייה לחומה שיש בהציונית בניגוד לשבועה שהשביעה הקב"ה את ישראל לבל יעלו בחומה, וכדברי הגמ' בכתובות הנני מתיר את בשרכם וכו'.

(דרך אגב, אזכיר, שמי שיבקר ביד ושם שהוקם ע"י אותם 'ציונים', ישתכנע לא מעט בנכוניות שיטת סאטמטר, שמקודם כל הם מראים תמונה של החיים היהודיים באירופה לפני השואה. והתמונה היא תמונה ציונית בהחלט (ריקודי ההורה מעורבים ודרשות ציוניות בבתי כנסיות וכדו'). ואח"כ הם מראים הפראפוגאנדה האנטי-שמית הנאצית וכולו סובב עלילת הגרמנים ימ"ש שהיהודים כולם ציונים נסתרים הרוצים לכבוש כל העולם ולמשול עליה מציון עיר הבירה שלהם וככל הכתוב בprotocols of the elders of zion. ובדרך זה הם מגיעים לשואה עצמה, ונשאר הרושם ששלב אחד מגיע לשני וכדברי האדמו"ר.)

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי הגהמ » ג' אפריל 17, 2012 10:01 pm

יצויין שבאחד מהרצעותיו בענין השואה אמר ר"א מיללער שאלו האומרים שלא נוכל לידע דרכי הקב"ה והשואה גזרה היא מלפניו יתברך שלא נוכל להבין עד סוף כל הדורות וכדו' הם חוטאים בנפשותם. והוא עצת היצר של והלכתם עמי קרי. וכאשר שאלו א' אח"כ שהרי כמה גדולים אומרים כן, הכחישו וטען שלא אמר כן שום גדול ולא עוד אלא שכל הגדולים באירופה אמרו כבר לפני השואה שאם לא יעזבו ישראל דרך ההתבוללות שיבוא השואה.

גם יצויין, שלפי דברי מקורבי ר"א מיללער, הוא עצמו חיבר ספר בענין השואה אלא שלא רצה להדפיסו בחייו, ומשפחתו ג"כ נמנעים מלפרסמו עתה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אפריל 17, 2012 11:17 pm

כדאי מאד לעיין במאמרו של מרדכי מאיר בהמעיין כרך מ"ח גליון ב (מצוי באוצר), על השקפתו של הנתיבות שלום על השואה, וה'פילסופיה של השתיקה'.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 18, 2012 7:58 am

דרך אגב, אזכיר, שמי שיבקר ביד ושם שהוקם ע"י אותם 'ציונים', ישתכנע לא מעט בנכוניות שיטת סאטמטר, שמקודם כל הם מראים תמונה של החיים היהודיים באירופה לפני השואה. והתמונה היא תמונה ציונית בהחלט (ריקודי ההורה מעורבים ודרשות ציוניות בבתי כנסיות וכדו'). ואח"כ הם מראים הפראפוגאנדה האנטי-שמית הנאצית וכולו סובב עלילת הגרמנים ימ"ש שהיהודים כולם ציונים נסתרים הרוצים לכבוש כל העולם ולמשול עליה מציון עיר הבירה שלהם וככל הכתוב בprotocols of the elders of zion. ובדרך זה הם מגיעים לשואה עצמה, ונשאר הרושם ששלב אחד מגיע לשני וכדברי האדמו"ר.)


להוכיח מיד ושם וממה שהם בחרו להראות! באותה מידה היה אפשר להוכיח, לכל מי שקורא את הספרים שיצאו ע"י אנשים יראים ושלמים ומתארים את הנהגות התורה והיר"ש שהיו בהרבה עיירות באירופה הן בליטא והן בפולין, ובסאטמאר עצמה, ואח"כ קורא את הסיפורים המופיעים ע"י אנשים שהיו שם איך שהנאצים חיפשו לבזות את התורה ושמירת המצוות וניסו להאכילם דווקא ביו"כ, ותלשו זקנים ועוד הרבה לאין ספור, האם ניתן להוכיח ח"ו מזה שהעונש היה דווקא על ההתנהגות של שמירת המצוות ועבודת ה'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 18, 2012 9:16 am

הגהמ כתב: לדברי האדמו"ר הוא תוצאה ישירה מהעלייה לחומה שיש בהציונית בניגוד לשבועה שהשביעה הקב"ה את ישראל לבל יעלו בחומה, וכדברי הגמ' בכתובות הנני מתיר את בשרכם וכו'.


ויעויין באם הבנים שמחה שכתב אחרת.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי אליהוא » ד' אפריל 18, 2012 9:21 am

הרי הנאצים ימ"ש טענו שהשתלטות היהודים היא ע"י הקומוניזם. כך שיש לתלות בקומיניזם את סיבת השואה. וגם טענו שליהודים יש כינים בזקנם [עפ"ל] הרי שהזקן הוא סיבת השואה.
בכלל דברי הרב מסאטמר משונים מאוד, כביכול על כל העבירות ויתר הקב"ה, רק על ה"איסור" הגדול של לעלות בחומר לא ויתר.

הטענה שמתו גם שומתומ"צ וצדיקים כמובן אין לה מקום שהרי כל ישראל ערבים זל"ז, וכבר האריך בעל דורות הראשונים שבנביא כל חטא של יחיד נחשב חטא של הכלל [כמו מעלו ישראל בחרם אף שלא מעל אלא עכן וכו', אם כי בזה י"ל, אבל מביא שם הרבה ראיות].
ובלא"ה כי תצא אש ומצאה קוצים וכו'.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי צביב » ד' אפריל 18, 2012 12:13 pm

אליהוא כתב:הרי הנאצים ימ"ש טענו שהשתלטות היהודים היא ע"י הקומוניזם. כך שיש לתלות בקומיניזם את סיבת השואה. וגם טענו שליהודים יש כינים בזקנם [עפ"ל] הרי שהזקן הוא סיבת השואה.
בכלל דברי הרב מסאטמר
כביכול על כל העבירות ויתר הקב"ה, רק על ה"איסור" הגדול של לעלות בחומר לא ויתר.



כך יש להקשות על הגמרא בכתובות

והכל מבואר בדרך המהר"ל בנצח ישראל
שזה נגד נקודת ישראל

והגאון רבי יעקב אדלשטיין שליט"א אמר בשם החזון איש שמה שכתוב בסנהדרין
עד שתכלה מלכות הזלה מישראל [שזה מעכב ביאת המשיח]
מדובר על מלכות שיש היום

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ד' אפריל 18, 2012 2:37 pm

יהודי חכם מבוגר ושקול סיפר לי, שפעם פגשו איזה א' חסיד סאטמר שאמר לו הדברים הנ"ל, שכל מלחמת העולם היתה אך מפני הציונים. השיבו היהודי הנ"ל, אתה מודה לי שהתיו"ט ידע יותר מרבך מה קורה בשמים, והוא אמר על גזירות ת"ח ות"ט שבאו לעולם על שדברו בעת התפילה ובבית הכנסת, הציונים ודאי שלא דברו בבית כנסת... ונאלם הלה דומיה.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי צביב » ד' אפריל 18, 2012 3:11 pm

אכן בגזירות ת"ח ות"ט היתה אכזריות גדולה [יותר מהשואה]
עיין בספר הגזירות על ישראל
אבל לא באופן שיטתי כמו "הפית' הסופי"
וגם שם אמרו עוד סיבה כמו שרמוז בספר כוכבי אור
[והנקודה הפנימית בסיבה זו וגם במה שאמר התוספות יום טוב
וגם במה שאמרו כאן לעיל היא נקודה אחת]

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ד' אפריל 18, 2012 3:16 pm

הנאמן, מאז שהתיו"ט אמר כן על ת"ח ות"ט אסור לאדם גדול שני לתלות אסון שני בדבר אחר? מה ענין ת"ח ות"ט לשואה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 18, 2012 3:58 pm

צביב כתב:
אליהוא כתב:הרי הנאצים ימ"ש טענו שהשתלטות היהודים היא ע"י הקומוניזם. כך שיש לתלות בקומיניזם את סיבת השואה. וגם טענו שליהודים יש כינים בזקנם [עפ"ל] הרי שהזקן הוא סיבת השואה.
בכלל דברי הרב מסאטמר
כביכול על כל העבירות ויתר הקב"ה, רק על ה"איסור" הגדול של לעלות בחומר לא ויתר.



כך יש להקשות על הגמרא בכתובות

והכל מבואר בדרך המהר"ל בנצח ישראל
שזה נגד נקודת ישראל

והגאון רבי יעקב אדלשטיין שליט"א אמר בשם החזון איש שמה שכתוב בסנהדרין
עד שתכלה מלכות הזלה מישראל [שזה מעכב ביאת המשיח]
מדובר על מלכות שיש היום


לבגמרא בכתובות יש גם הסברים אחרים (והפוים בתכלית בייחוד לנידו"ד). וה"ה לדברי מרנא המהר"ל.

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי צh33 » ד' אפריל 18, 2012 4:09 pm

http://www.globes.co.il/news/article.as ... 1000742155[url][/url]
כאן מה ששייך לדיון (אפילו מכאן מובן שכנראה גם האדמו"ר מסטאמרהתכוין למשהו יותר עדין.)
(סליחה על המקור למי שיש המבשר מוזמן להעלות.)

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 18, 2012 4:48 pm

שטיינמן אמר כי "יש לדעת שלא להתגרות באויבים הרוצים לכלותינו ... כי כידוע לפני השואה ניסו הציונים להתגרות בהיטלר הצורר יימח שמו ולהטיל סנקציות נגד מדינת גרמניה, אולם החרדים לדבר ה' התנגדו וסברו שאל לנו להתגרות בו, שזה רק יכול להגדיל את הסכנה עלינו ושלא לטובתנו. ואכן, לבסוף התברר שההתגרות נגדו לא היתה לטובה עבורנו. ויתכן שאם לא היו עושים דבר זה נגדו, לא היה פועל באכזריות כזו".


זה ציטוט מהמקור שהבאת, למה התכוון הגרא"ל שטיינמן, לאיזה עובדות היסטוריות?

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי יין המשמח » ד' אפריל 18, 2012 4:51 pm

כי כידוע לפני השואה ניסו הציונים להתגרות בהיטלר הצורר יימח שמו ולהטיל סנקציות נגד מדינת גרמניה

למישהו יש מושג כיצד בדיוק הם עשו זאת.
למיטב ידיעתי הם ניסו להיטמע שם
ולא להתחיל איתם

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי הבונה » ד' אפריל 18, 2012 5:00 pm

ראיתי פעם ב"אם הבנים שמחה" (מהר"ר ישכר שלמה טייכטאל זצ"ל), כי באמצע המלחמה כאשר רק בפולין ליטא רוסיה וצ'כוסלובקיה נהרגו ובהונגריה הכל הלך למישרים, אמרו תושבי הונגריה, כי ארצות אלו הגיע להם כך כי מהן עלו יהודים לא"י, בעוד מהונגריה כמעט ולא עלו. והוא מתפלמס עם טענה זו. לאחר מעשה, הפולמוס מיותר, כי לאחר הדפסת הספר גם על הונגריה עבר הכוס, ולצערנו נהרגו גם שם רוב היהודים.
אולם אני לא תופס מאי סלקא דעתם, הרי אלו שנשארו בפולין רוסיה ליטא וצ'כיה הם שנהרגו, ולא אלו שעלו ארצה שדוקא ניצלו, כיצד יתכן לתלות זאת בעלייה ארצה?
זו רק דוגמה כיצד ניתן לתלות כל דבר בהשקפה של מי שכך חפץ, תהי ההאשמה מגוחכת ככל שתהיה.
נהניתי מדברי הנאמן דלעיל, ואכן נראה לי שמכל דבר צריך להפיק לקחים לנו ולא לומר זה קרה בגלל האחרים. אין זו אולי קושיה על הרבי מסאטמער זצ"ל שלחם בהשפעת הציונים לש"ש. אבל בדיון סופי על השואה לא יתכן להטיל הכל על אחרים...
עוד דבר מעניין שראיתי, בזכות מה ניצלו יהודי א"י מרומל שעמד בשערי א"י, מקובל לומר בשם אחד הקדושים אשר בארץ, שבזכות התפילה ההמונית על קבר האוה"ח הק'. מאידך, ראיתי במודעת רחוב מטעם אחד מחברי הבד"ץ בי-ם, בזכות כך שבא"י תמיד היה ענין המחאה (באירופה לא היו מקומות כאלו?), בספר של המקובל התל-אביבי ר' ישראל בעקמייסטער מבואר שזה בגלל איזה חרמות שהפעיל. ובאיזה עיתון קראתי שבזכות שאחד מהמקובלים הספרדיים בי-ם ביצע סיור מעל י-ם במטוס מיוחד, ושחט שם תרנגול לכפרות. אז באמת בזכות מה? קטונתי מהבין חשבונות שמיים, והסיבות לכל דבר.
אכתוב משהו שראיתי בספר מסוים של רב הונגרי, אינני רוצה לכתוב את שם הספר:
הוא מספר על קהילה מסוימת בהונגריה חרדית כולה או ברובה, שהיתה בה מחלוקת נוראה בין שני חסידויות, בני הקבוצה האחת שהיו קנאים יותר, טענו שהרב השייך לבני הקבוצה האחרת חלק מן הבוחרים בו קצת מודרניים ולא זכאים להשתתף בבחירות לפי תקנות קדומות שהנהיג שם אחד מרבני הקהילה הקודמים. ובכן לאותו רב שהיה ת"ח עצום וצדיק ועובד ה' במסי"נ, לא היה יום ולילה מרוב הצרות שגרמו אנשי הקהילה היריבה, ולא היתה לו אפילו שמשה אחת שלמה בחלונות ביתו. בנוסף, הביאו אנשי הקהילה היריבה רב אחר מטעמם.
קשה לי לכתוב את ההמשך, בכל זאת אצטט (מן הזכרון) בשביל מוסר ההשכל:
את הסוף למחלוקת זו, עשו הנאצים הרשעים, שלקחו את שתי הקהילות, ורבניהם בראשם, ושלחו אותם לאושוויץ, וכמעט לא חזר מהם איש...
כמדומני, שזה מוסר השכל שצריך להפנים, ויכול להביא לתועלת רבה, יותר מאשר לתלות הכל במעשי הציונים.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי צביב » ד' אפריל 18, 2012 5:19 pm

אוצר החכמה כתב:
שטיינמן אמר כי "יש לדעת שלא להתגרות באויבים הרוצים לכלותינו ... כי כידוע לפני השואה ניסו הציונים להתגרות בהיטלר הצורר יימח שמו ולהטיל סנקציות נגד מדינת גרמניה, אולם החרדים לדבר ה' התנגדו וסברו שאל לנו להתגרות בו, שזה רק יכול להגדיל את הסכנה עלינו ושלא לטובתנו. ואכן, לבסוף התברר שההתגרות נגדו לא היתה לטובה עבורנו. ויתכן שאם לא היו עושים דבר זה נגדו, לא היה פועל באכזריות כזו".


זה ציטוט מהמקור שהבאת, למה התכוון הגרא"ל שטיינמן, לאיזה עובדות היסטוריות?

חרם על מסחר עם גרמני'
זה כמדומה מוזכר באגרות החזון איש או באגרות רבי חיים עוזר
ואולי גם אצל רבי אלחנן וסרמן

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי צh33 » ד' אפריל 18, 2012 5:22 pm

במחילה מהחברים נראה לי שיותר כדאי למקד את הדיון בשאלות ההסטוריות דהיינו:
א.האם באמת ניתן לדעת אם רוב היהודים שנהרגו היו שומרי תומ"צ או לא. לכאורה כל התיוג למגזרים הוא דבר שנעשה בזמן האחרון ואל נראה לי שיש רשומים שיכולים להוכיח על זה. המרגיז בכל הענין הוא כי הגרא"י געלדציילר הנז"ל טוען להדיא שודאי רוב הנהרגים היו שומרחי תומ"צ ואילו מד' דלעיל אני המבין שבעל הספר החדש בטוח אחרת הא כיצד?
ב. מה באמת בנוגע לציונים כמו שהעירו לעיל האם הם ניסו להתגרות ולילחם נגד או שהפוך הם שתקו ולא ניסו להציל וכמדומה שהאחרון עיקר. אבל הרב שטיינמן אמר הפוך? או שהכוונה שלפני השואה הם התגרו?

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי הבונה » ד' אפריל 18, 2012 5:29 pm

צh33 כתב:במחילה מהחברים נראה לי שיותר כדאי למקד את הדיון בשאלות ההסטוריות דהיינו:
א.האם באמת ניתן לדעת אם רוב היהודים שנהרגו היו שומרי תומ"צ או לא. לכאורה כל התיוג למגזרים הוא דבר שנעשה בזמן האחרון ואל נראה לי שיש רשומים שיכולים להוכיח על זה. המרגיז בכל הענין הוא כי הגרא"י געלדציילר הנז"ל טוען להדיא שודאי רוב הנהרגים היו שומרחי תומ"צ ואילו מד' דלעיל אני המבין שבעל הספר החדש בטוח אחרת הא כיצד?
ב. מה באמת בנוגע לציונים כמו שהעירו לעיל האם הם ניסו להתגרות ולילחם נגד או שהפוך הם שתקו ולא ניסו להציל וכמדומה שהאחרון עיקר. אבל הרב שטיינמן אמר הפוך? או שהכוונה שלפני השואה הם התגרו?

קשה להכליל את הציונים, יש פעלו כך ויש אחרת.
אלו שניסו לעשות חרם כלכלי נגד גרמניה, הכונה למ"ש הרב ויסמנדל על הראביי סטיפן וייז הריפורמי מארה"ב, שכאשר הכריז בשם יהודי העולם חרם כלכלי על גרמניה, התגולל היט' בחדרו, נשך את הסמרטוטים (היינו השטיחים), וקרא: "עתה אשמידם".
לעצם החרם, ידוע לי גדולי תורה שזמן רב לפני המלחמה הורו לא לרכוש מוצרים גרמניים בשל השילטון ההיטלראי, אך לא הכריזו על כך בקול רם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 18, 2012 5:32 pm

1. האם אפשר לעזוב בבקשה את הענין הציוני, הואיל ובספר נשוא האשכול, לא זו הנקודה, לפי מיטב הבנתי?
[אמנם,פטור בלא כלום א"א- היו חילוקי דעות בין המנהיגות הציונית לבין עצמה, וכל קבוצה פעלה אחרת,לפי הבנתה. היו שהטילו חרם (מיעוט קטן), היו שהתרכזו בהצלה (בעיקר מחוגי הציונות הדתית- שעסקו בעיקר רק בזה, להציל את כל מי שניתן) והיו שפעלו בדרכים דיפלומטיות מול בעלות הברית (כך טענה ההנהגה הציונית הרשמית של הסוכנות היהודית) והיו שהתעלמו]
2. הסטורית- אחוזי שומרי תומ"צ בין יהודי אירופה נתון במחלוקת בין ההסטריונים, וזה נתון שקשה מאוד לכמת. (וכמובן שהיה בזה הבדל בין ארץ לארץ).
3. נושא ההתבוללות, החילון והשואה נדון בהרבה מקורות של חכמי ישראל זצ"ל ושליט"א בדורות שמאז השואה, ועל כך אין מי שוחלק (שהיה תהליך של התבוללות והתקרבות לאומות העולם, ושהשואה טפחה על פני כל מי שהאמין בנאורות וכד'), השאלה היא אם לראות בשואה עונש על ההתבוללות והחילון או לתלות את השואה בחטאים אחרים (ג' שבועות מחד, או מאיסה בארץ חמדה מאידך או שנאת חינם וכו') או לומר בהדי כבשי דרחמנא.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי יין המשמח » ד' אפריל 18, 2012 5:33 pm

הכונה למ"ש הרב ויסמנדל על הראביי סטיפן וייז הריפורמי מארה"ב, שכאשר הכריז בשם יהודי העולם חרם כלכלי על גרמניה, התגולל היט' בחדרו, נשך את הסמרטוטים (היינו השטיחים), וקרא: "עתה אשמידם".

האם אפשר להעלות את המקור?

בראנסוויל
הודעות: 409
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי בראנסוויל » ד' אפריל 18, 2012 5:41 pm

הנה תמונה מאסיפה במעדיסאן סקווער גארדן אשר בניו יארק בשנת תרצ"ז, קרעדיט וויקיפידיה.
קבצים מצורפים
1937_Anti-Nazi_Rally.jpg
1937_Anti-Nazi_Rally.jpg (114.95 KiB) נצפה 22848 פעמים

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי יין המשמח » ד' אפריל 18, 2012 5:43 pm

אחרי הכל
שוב ושוב חוזרים על אותה הנקודה, וצריך לידע:
אין לנו לחקור אודות מעשיו של הקב"ה וכמעשה הידוע דר' יהושע בן לוי ואליהו הנביא
אם אמרו זאת צדיקים אפשר לומר שזהו כפי שהרמב"ם כותב שלא לחשב קיצין ובאגרת תימן מחשב

בראנסוויל
הודעות: 409
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 11:54 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי בראנסוויל » ד' אפריל 18, 2012 6:13 pm

בראנסוויל כתב:הנה תמונה מאסיפה במעדיסאן סקווער גארדן אשר בניו יארק בשנת תרצ"ז, קרעדיט וויקיפידיה.

על הנ"ל:
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jso ... ycott.html

לבב
הודעות: 205
הצטרף: ג' אפריל 17, 2012 7:47 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי לבב » ד' אפריל 18, 2012 7:21 pm

ישבב הסופר כתב:הנאמן, מאז שהתיו"ט אמר כן על ת"ח ות"ט אסור לאדם גדול שני לתלות אסון שני בדבר אחר? מה ענין ת"ח ות"ט לשואה?


הנאמן, מה התשובה
גם אני לא הבנתי מה ההוא שתק
ושמא חשב שגם ת"ח ותט זה מהציונים

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: ספר חדש על סיבת השואה: עשן הכבשן. מה דעתכם?

הודעהעל ידי אליהוא » ד' אפריל 18, 2012 7:34 pm

בתקופת דון יוסף נשיא היה פולמוס שלם בין הרבנים על חרם כיוצא בזה.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 39 אורחים