מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
הוגה
הודעות: 1370
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי הוגה » ד' יולי 24, 2024 11:58 am

נערי האוצר כתב:
אברהם שרייבר כתב:איני רואה נפק"מ בין ביקורת המקרא לביקורת הזוהר, אצל בן דורינו... וד"ל

יש כאן מן הגוזמא. קדושת הזוהר היא שאלה אחת, ושאלת מקורה או מחברה היא שאלה אחרת לגמרי. קדושת הזוהר נובעת מייחסם של גדולי המקובלים לזוהר, ועל כולם האריז"ל. שאלת מחברה היא שאלה משנית, חסרת חשיבות (מה שאין כן, להבדיל, בעניין המקרא, שאמונתנו מחייבת שהוא מן השמים). ראה למשל לשונו של הרב פינת יקרת לעיל:
מאידך, בין הסופרים המסורתיים, ואין צריך לומר מחברי ספרי הקודש, נפוצה הגישה הגורסת כי ספר הזוהר כפי שהוא לפנינו, יסודה בהררי קודש, ואין ספק שמדובר בתורה מן השמים. איך ועל ידי מי נתגלה, ואיפה היה מוסתר במשך הדורות, זהו עוד נושא, אבל אף איש לא מקבל את הגישה שהספר כולו הינו פרי רוחו של רמד"ל, אם ממקור חוכמתו הוא, או באמצעות גילויים עליונים, וזיל קרי בי רב הוא.

החלוקה הזאת כביכול מי המחבר זה עוד נושא, צריכה עיון ותמיהה רב בצורה שטחית. הרי כאשר באו הפוסקים והביאו לנו חידושי הלכה מן הזוהר, עמדו ואמרו מדרשו של רשב"י הנעלם שעלינו לקבלו כחז"ל! מה פתאום להפוך את זה ל'עוד נושא'?
דא עקא ברור ואין צריך לומר גם לא ליתמי הדעת כמונו, שחכמת הזוהר היא אדירה ונשגבה (הלוואי שנידע), וחכמה היא חכמה היא חכמה, וקבל האמת ממי שאמרה, ואולי אדרבה זו היא חלק מהחכמה להסתיר דברים מהטפשים, אך אם כן אז מעיקרא מה לי לדבר בו?
וכל העניין של שם הכותב תמוה ובלתי מובן מתחילתו ועד סופו, וד"ל.

צופה_ומביט
הודעות: 5058
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יולי 24, 2024 12:29 pm

א. גם אם הזוהר הוא כולו מרשב"י, עדיין לכאורה אינו מחכמתו השכלית בהבנת המצוות אלא בגילויים עליונים או השגה מסוג הנבואה [כי מה שייך הוצאה מן השכל ביסודי הדברים האלה שכולם קביעות שכך וכך הוא, וכהבנה בפסוקים ומימרות הוא בדרך דרש גמור], ולא בשמים היא בעניין הלכה. [משא"כ בעניין אגדה - כן בשמים היא, כמו שמוכיח הגר"ש פישר זצ"ל בבית ישי]. א"כ מה הצד לפסוק הלכה כמותו?
ובעיניי לא ייפלא כלל אם נמצא חילוק בין דעת רשב"י בנגלה לדבריו בזוהר. שבכל מקום דיבר כפי עניינו, כאן מה שניתן לברר שכלית ו[ממילא]מצד הלכה, וכאן מה שמתגלה בגילויים עליונים ושייך לאגדה [או להלכה שבאגדה, ואינה מכריעה כנגד הלכה מפורשת]. וזאת הגם שיודעני את דברי הגר"ח בשם הגר"א בריש ספרא דצניעותא, ואולי לגר"א היה עיקרון כזה ושיטה כזו ובזה השתבח, שאצלו אין דבר כזה, חילוק בין תורת הנגלה השכלית שלו לתורת הנסתר העליונה שלו. ואולי כי הגר"א כבר מצא לפניו את כל הגילויים העליונים מונחים מרשב"י והאריז"ל ועסק רק בהבנתם בכוח עיונו בקדושה וטהרה, וממילא מכוח עיון זה נתחדשו לו דברים והבנות, ולא הוצרך לשימוש בגילויים עליונים. וידוע שלא רצה לקבל מפי מגיד אלא הכל בעמל התורה שלו שזוכה בו לדברים הרבה. [אמנם בברייתא דאבות ו, א על הלומד תורה לשמה נאמר "ומגלין לו רזי תורה, ונעשה כמעין המתגבר וכנהר שאינו פוסק", והכוונה מגלין לו מן השמים כמש"כ הרע"ב, וכתב התפא"י שזו מעלה קרובה לנבואה, ובפשטות היינו טעמי המצוות ולא הלכות, שלא בשמים היא כנ"ל, וא"כ בפשטות כן זכה הגר"א לגילויים עליונים, אבל אולי לא רצה להיעזר בהם, או שעכ"פ כעיקרון לא הסכים לקבל למשנתו מה שלא מתאים עם הנגלה דידיה, וכל שכן לעניין הלכה].

ב. באם חכמת הזוהר מעידה על עצמה ועל מחברה, וכדברי הסולם שהובאו לעיל, א"כ באנו לשאלה אחרת: באם יוכח לנו שחכם פלוני מאוחר היה גדול מהתנאים והאמוראים, או עכ"פ שווה להם בחכמתו, האם יש להתייחס לדבריו כאל דברי חז"ל, כתנא ופליג, ולפסוק הלכה כמותו או עכ"פ להתחשב בו להלכה נגד חז"ל או שאר פוסקים שפסוק מה שפסקו מדברי חז"ל שבנגלה.
וזה כבר תלוי בשאלה מדוע אין אחרונים פוסקים [או שאין פוסקים כאחרונים] נגד ראשונים. ברמב"ם בהקדמת משנה תורה כתב שכל מה שעד חתימת התלמוד קיבלוהו כל ישראל וגם נתברר על ידי רוב ככל החכמים שבדורות, ולכן אין אדם רשאי לחלוק עליו, אבל מחתימת התלמוד שחסרנו שני אלה אין מי שעומד בפני ביקורת, ואם בא אחרון ובירר שלא כדעת גאון - אין דעת הגאון מחייבת אותו [כמובן שצ"ב מה הכוונה בירר, ואנן אמרינם תמיד שהגאון בוודאי ידע אותן הראיות אלא שהיה לו תירוץ או דעת אחרת בזה וכו', והרמב"ם עצמו יוכיח כמפורסם], ויש שאמרו [כמדומה כס"מ] שכך הוא מצד ההלכה אבל מצד הסברא פשוט לן שאיננו חכמים כמותם. ויחידי דורות מצאנו שכן חלקו על ראשונים פה ושם מכוח עיונם. עיין בבית ישי בסימן על קבלת הרבים שהביא השיטות בזה ואא"ט מסקנתו שם שהדבר היחיד שמונע מלחלוק הוא [מה שכבר כתב הרמב"ם כנ"ל, כאחת משתי הסיבות שאין לחלוק על התלמוד] קבלת הרבים שמחייבת [וכמובן בזה עצמו יש לדון מה נחשב רבים, ומי קיבל, ועבור מי קיבל, ופוק חזי שפסק ההלכה נעשה גיאוגרפי/עדתי ופוסקי מקום/עדה אחת לא מחייבים אחרים. וצ"ב גם מדוע קבלת האבות מחייבת את הבנים].

כל זה כתבתי לא כמסמרות כלל אלא כדי שתרווח שמעתתא.

צופה_ומביט
הודעות: 5058
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יולי 24, 2024 12:31 pm

הוגה כתב:עינינו הרואות שהיה למשך כמה דורות מבוכה בין גדולי ישראל עצמם, מה נאמר בו.

רק "היה"? הרי ספריהם לפנינו ואמרו בזה כמה דעות ושיטות, ולא ידוע לי שחזרו בהם.
מה שנתקבל בישראל עד דורנו - נתקבל, אבל אותם גדולי ישראל שעסקו בזה בזמנם לא שינו שיטתם.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ד' יולי 24, 2024 1:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9243
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי דרומי » ד' יולי 24, 2024 12:40 pm

יש גם מגדולי ישראל שאמרו 'אין משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקיהו'.

ובכל זאת, מי שיאמר היום 'אין משיח לישראל' נחשב ככופר בתורה ובמשה רבינו.

כך היא דרכה של תורה, שבמשך הדורות מתבררים ענינים שהיו בהם חילוקי דיעות בדורות קודמים.

צופה_ומביט
הודעות: 5058
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יולי 24, 2024 1:08 pm

אני לא חושב שיש איזו שהיא השוואה בין הדברים.
ואיך התברר העניין הזה? באילו הוכחות?
לא מספיק רק לענות בצורה כזו או אחרת להוכחות של האחרים [ובזה גופא יתנו עדיהם ויצדקו], אלא גם להוכיח את הטענה שלך.

עקביה
הודעות: 5563
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי עקביה » ד' יולי 24, 2024 1:36 pm

פנת יקרת כתב:(לא ברור מה יתרץ על הידיעה המופיעה בספר הזוהר אודות עיגול כדור הארץ, זאת בטרם עת קולומבוס ומגלן ודומיהם. אולי כבר הילכה דעה כזו עוד בטרם זמנם, רק טרם הוכחה מדעית).

עסקו בכך בפורום.
עכ"פ דומני שלא מוכח מלשון הזוהר שמדבר על כדור שלם. אפשר בהחלט שמדבר על חצי כדור, כדעה הרווחת אז.

י. אברהם
הודעות: 2904
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' יולי 24, 2024 1:41 pm

מסתמא כבר הביאו דברי הירושלמי ע"ז פ"ג ה"א כדור שהעולם עשוי ככדור א"ר יונה אלכסנדרוס מוקדון כד בעא מיסק לעיל והוה סלק וסלק סלק עד שראה את העולם ככדור

עקביה
הודעות: 5563
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי עקביה » ד' יולי 24, 2024 1:51 pm

י. אברהם כתב:מסתמא כבר הביאו דברי הירושלמי ע"ז פ"ג ה"א כדור שהעולם עשוי ככדור א"ר יונה אלכסנדרוס מוקדון כד בעא מיסק לעיל והוה סלק וסלק סלק עד שראה את העולם ככדור

כוונת הירושלמי לחצי כדור מוקף ים. ראה תוס' ע"ז מא. ד"ה ככדור.

יהושפט
הודעות: 998
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי יהושפט » ד' יולי 24, 2024 1:53 pm

י. אברהם כתב:מסתמא כבר הביאו דברי הירושלמי ע"ז פ"ג ה"א כדור שהעולם עשוי ככדור א"ר יונה אלכסנדרוס מוקדון כד בעא מיסק לעיל והוה סלק וסלק סלק עד שראה את העולם ככדור

ולהבדיל הפילוסופים היוונים סברו שהוא ככדור

עקביה
הודעות: 5563
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי עקביה » ד' יולי 24, 2024 2:03 pm

ואגב, מכך שאמרו בע"ז (מא.): "כדור, שתופש את עצמו תחת כל העולם כולו ככדור", אין הכרח שסברו שהעולם הוא כדור, שכן אפשר שכדור זו הצורה שסמלה עבורם את העולם, כפי שהיו צורות שונות המסמלות את השמש ואת הירח (ראה פיה"מ לרמב"ם ע"ז ג ג).

צופה_ומביט
הודעות: 5058
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יולי 24, 2024 2:11 pm

עקביה כתב:
פנת יקרת כתב:(לא ברור מה יתרץ על הידיעה המופיעה בספר הזוהר אודות עיגול כדור הארץ, זאת בטרם עת קולומבוס ומגלן ודומיהם. אולי כבר הילכה דעה כזו עוד בטרם זמנם, רק טרם הוכחה מדעית).

עסקו בכך בפורום.
עכ"פ דומני שלא מוכח מלשון הזוהר שמדבר על כדור שלם. אפשר בהחלט שמדבר על חצי כדור, כדעה הרווחת אז.

ואם הזוהר כן התכוון לארץ [לחוד, ולא לכיפת השמים ולא למכלול היקום לפי תפיסת העולם דאז] אז הנה עוד דוגמה שבה הזוהר אומר אחרת מהנגלה, בגמרא בפסחים וכמדומה עוד, שמוכח שלדעת חכמי ישראל [בלי חולק] הארץ שטוחה [כדיסקית עגולה] ומעליה כיפת רקיע כחצי כדור.
[ורק שלגבי מה יש מתחת לארץ בזה אא"ט היתה תפיסה שהרקיע כדור מושלם ובחציו שמתחת לארץ הוא מחזיק מים, כי הוא אטום ולא עביר, ובחצי הכדור הזה שכולו מים צפה היבשה, ומסביבה טבעת של מי אוקיינוס. ובגמרא פסחים משמע לא כך, כי לדעת חכמי האומות ורבי יהודה מסכים איתם החמה - הנמצאת מתחת לרקיע או בתחתית עוביו - עוברת בלילה מתחת לארץ וסמוך אליה ולכן המעיינות מתחממים, ולא משמע שהיא עוברת בתוך מים ושוקעת לים כפשוטו, וצ"ת. ועכ"פ לגבי הסמיכות לארץ אולי סברו שהאדמה מלמעלה שטוחה אבל מלמטה היא כחצי כדור אטום, ואין בו יישוב (הגם שעקרונית יכול להיות, כי לא יפלו ממנו, כי מה שאנו קוראים כוח המשיכה הסבירו שכל דבר כבד מן האוויר יורד "למטה" דהיינו אל "האמצע" שהיא הארץ), כי הוא שקוע באוקיינוס כנ"ל, ומתחתית עובי היבשה הזה נובעים המעיינות, ממילא החמה שממשיכה באותו מסלול מעגלי מתחת לארץ (וכנראה בתחתית עובי הרקיע, מעל לאוקיינוס דלמטה) מחממת את המעיינות, כי בחצי התחתון המסלול שלה סמוך לארץ שמגיעה עד לשם].

ומה עונים על ארבע מרות? ושהריאות הם כנפיים המנשבות רוח על הלב לקרר אותו? [ושס"ה גידים? שבגמרא ומדרש לא מוזכר]. הכל תפיסות רפואה עתיקות שאבד עליהן הכלח, והיום נזקקים לביאורים מושפטים או רעיוניים כדי לקבל ולהסביר אותן. (כך גם לגבי זה שהלב מרגיש וחושב ושהכליות יועצות והטחול שוחק וכבד כועס וכו', עיין בבית ישי). [האם ידעו בכלל על תהליך החימצון וחשיבות האוויר/חמצן לכל התאים בגוף? או שסברו שהדם הוא מין חומר המחיה את כל הגוף (והוא עצמו נוצר מהדק שבאוכל), והחום הטבעי שבו, והוא משכן הנפש, ושאיפת האוויר והוצאתו נועדו רק לנפנוף כנפי הריאה על הלב, וברגע כמימרא שאין נפנוף זה כבר מרתיח החום הטבעי את הלב והאדם מת?].
ואולי בכ"ז יש לזה גם הסבר טבעי, כמו שהרפואה הסינית עובדת [כך נלענ"ד ואכמ"ל] למרות שמונחיה על מערכת הגוף [חום וקור, יובש ולחות] והנפש שונים מההגדרות המדעיות שנודעו בחכמת הניתוח, וכן עוד שיטות הסוברות שיש בגוף לא רק חומר אלא גם אנרגיה/נפש, וממילא לאור זה נותנים הגדרות אחרות למערכת הגוף עצמו, כפי התאמתה והקבלתה לנפש השוכנת בה ומפעילה אותה.
וארבעה יסודות ארמ"ע? הרי המספר ארבע הוא יסודי ביותר בהסבר המציאות לפי הנסתר, ארבע אותיות שם הויה, ארבעה עולמות, ארבעה יסודות, ארבעה סוגים בבריאה, ארבע מרות. הכל זה כנגד זה או נובע מהיסוד הזה.
אא"ט הבית ישי כותב על זה שבכל דור ודור חכמי הדור מוכרחים לדבר לפי מושגי זמנם, אחרת יהיו מן המתמיהים. [וצ"ע, הרי בלא"ה היה גנוז אלף שנה ונמסר רק ליחידים אבירי לב. ואולי כי ברוה"ק נודע מראש שיתגלה בימי הביניים בעוד שזו תהיה התפיסה, וצ"ע].
[ועוד קשה, א"כ אז דווקא בעניין תמונת העולם שהיא הדבר הכי מפורסם ידבר הזוהר אחרת מזמנו ויהיה מן המתמיהים?]

בקיצור, הדברים האלה סוגיא לא פשוטה בכלל.

ולענייננו, אשמח לשמוע באילו הוכחות [חדשות, שלא עסקו בהן כבר קדמאי ומכוחן הכריעו מה שהכריעו] נתברר לבתראי שהזוהר [והתיקונים ורע"מ] כולו מרשב"י. ומה ההגדרה המדויקת המקובלת בזה כיום. [כי קדמאי חילקו בזה חילוקים שונים מחמת ההכרחים שהיו להם].
אא"ט מה שנתקבל לא היה מחמת הוכחות, אלא כי מחשיבים את דברי האר"י יותר מכל דעה אחרת, והוא אמר [הקדמת רח"ו לעץ חיים] שכל המאוחרות שבזוהר הכל נאמר מראש ברוה"ק של רשב"י בשם אומרם לעתיד, וזה היה היישוב שלו למאוחרות [האם אין עוד הוכחות מלבד המאוחרות? מה ענה האר"י עליהן?]. וזאת אף שבתראי [כולל קדושי עליון שלא זזו מדבריו] ראו דבריו בזה וחלקו עליו.

ולא שונה משאר ענייני השקפה, שבהרבה סוגיות יסודיות ממש של יסודי התורה כהיום הזה נתקבלו דברי פלוני ופשטה דעתו ברוב ככל חכמי ישראל מכמה דורות, לא בהוכחות כי אין בזה הוכחות, [והרי פשיטא שגם אחרים החולקים ידעו את כל המקורות ואף עוסקים בהם להדיא], אלא כי כך נתקבלה הדעת במוח ובלב של חכמי ישראל המאוחרים, שבזה ראו אמת ובזה לא אמת, [ואולי לא בהגדרה כזו חריפה, וצ"ת], (וכולל בלקיחת חלקי השקפה מפלוני וחלקים אחרים מפלמוני, וחלק מנגלה וחלק מנסתר, והרכבת השקפה בלולה מכולם באיזה אופן), ולכן נעשה בזה כל מי שסובר אחרת ככופר. ועל הרבה פחות מזה מצינו כך בדור הקודם ובדורנו, בהלכות "חרדיות" ו"דעת תורה" והמסתעף [ולעתים כרוך בזה שכתוב היסטוריה מאסיבי כמו שהראו ידידינו החשובים באשכול כנס אחוות התורה רשמים לגבי החינוך העצמאי וכיו"ב. וצ"ע. ואין להכחיש גם את השפעת מהירות הידע, שמאז המצאת הדפוס וכל שכן הדיגיטאלי, והעיתונות הממסדית והתקשורת הגלובאלית המהירה, נעשתה האחדה של הדעות והנוסחאות.

עקביה
הודעות: 5563
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי עקביה » ד' יולי 24, 2024 2:47 pm

צופה_ומביט כתב:וארבעה יסודות ארמ"ע? הרי המספר ארבע הוא יסודי ביותר בהסבר המציאות לפי הנסתר, ארבע אותיות שם הויה, ארבעה עולמות, ארבעה יסודות, ארבעה סוגים בבריאה, ארבע מרות. הכל זה כנגד זה או נובע מהיסוד הזה.

4 יסודות זו תפיסת המציאות המקובלת בזמנם (שהתפתחה ע"י חכמי יון), ומכיון שמקור הכל אחד, צריכה להיות הקבלה בין עולם שנה ונפש.

הוגה
הודעות: 1370
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי הוגה » ד' יולי 24, 2024 3:21 pm

צופה_ומביט כתב:א. גם אם הזוהר הוא כולו מרשב"י, עדיין לכאורה אינו מחכמתו השכלית בהבנת המצוות אלא בגילויים עליונים או השגה מסוג הנבואה [כי מה שייך הוצאה מן השכל ביסודי הדברים האלה שכולם קביעות שכך וכך הוא, וכהבנה בפסוקים ומימרות הוא בדרך דרש גמור], ולא בשמים היא בעניין הלכה. [משא"כ בעניין אגדה - כן בשמים היא, כמו שמוכיח הגר"ש פישר זצ"ל בבית ישי]. א"כ מה הצד לפסוק הלכה כמותו?

לגבי הצד לפסוק הלכה כמותו (בעיקר אצל גדולי ספרד לדורותיהם) ידוע לי שתי אפשרויות, א - מפני שהאמינו בפשטות שזה מדרש תנאים קדמון כמו כל מדרש חז"ל אחר (ואפילו יותר מסתם מדרש לפי הייחוס הפשוט שלו לגדולי התנאים), ועל כן בכל מקום של ספק בהלכה בין הראשונים לקחו דבריו כמכריע (בדומה לזה שכתבו התוס' שלפעמים נוהגים כמדרשי חז"ל אחרים אפי' נגד הגמרא, ובמקרה קיצוני ראינו אצל הירושלמי קדשים שהכריע בדיעבד אצל יש מגדולי הפוסקים לנהוג תפילין דר"ת) - ועל כן במקרה שחוזרים וטוענים היום שאין זה מדרש תנאים, נשמטת כמובן הקרקע כליל מן דעה זו.
ב - אפשרות שניה - שאולי דוקא היא בכוחה 'להציל' את הזוהר, אומרת שאדרבה חכמת הזוהר היא באמת לא! 'גילוי שמיימי' באופן מיוחד, שאיננו שונה מכל שאר התורה שהיא גילוי שמיימי, ולעולם אחר מתן תורה לא בשמים היא, ולדעה זו ההפך הוא הנכון - חכמת הזוהר היא תורה רגילה עיונית מובהקת שנולדה לבעליה לאחר עיון בדברי תורה קומה אחר קומה (על בסיס חכמה מקובלת ליודעיה) כמו כל התורה, ולדעה זו דרושי הזוהר לא גרעו מכל סברא אחרת הנאמרת על ידי הרשב"א והראשונים למשל, כך גם דברי הזוהר מיוסדים על פי חכמת הקדמונים לו כשאר דברי תורה, ולא נולדו לפתע כגילויים שמיימים, אלא שלקצרות דעתינו שלא ידועים לנו בדר"כ שורשי החכמה נראים הדרושים גילויים נשגבים רחוקים. ואפילו על הקדמות האר"י יש מעמיקים שמפרשים כן, מפני שרואים שבדרושיו הארוכים לפעמים הוא מפרש דעות בין המקובלים השונים ומכריע בין דבריהם לפי ראיות 'רגילות' מהזוהר, ועוד טורחים להבינו ולמצוא שורש למעמקי דרושיו, ולדעה זו כל מי שזכה להוליד תורות חדשות ודרושים חדשים ברמה נשגבה יכול להראות לעומד מן הצד או לנכנס לזה כ'גילוי שמיימי', אך לאומר הדרושים עצמו אפילו אם זכה שנעשו שתי כליותיו כשני ס"ת - אדרבה זה אמור לגרום שיהיה לו קו הגיוני רציף שיעלה אותו קומה אחר קומה לדרושים אלו ולא לפתע יקלוט חידושים תלושים "מן האויר" או מפי הנביא, אלא הכל אחר עיון ויגיעה כדרך התורה הרגילה. וזו דעה מובנת ומתקבלת יותר לפי קוצר ענ"ד, אם כי אינני יודע עד מה בעניינים אלו ואתי תלין משוגתי.

צופה_ומביט
הודעות: 5058
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יולי 24, 2024 3:52 pm

בהמשך לדבריך: אולי זו הסיבה שלא הסכימו לייחס חיבור זה למישהו פחות מתנא [ובחרו בסתמא את רשב"י כי כך כתוב בזוהר], כי לא הגיוני שמישהו [ועוד יחיד] מזמן הראשונים יזכה בכוח עיונו לעולמות כאלה, שכמה שהעמיקו בהם מאות ואלפים חכמי תורה עצומים ובכללם גדולי ישראל המפורסמים והיחידאים [ובכללם יחידים כהאר"י שגם עיוניו נראים לכל זולתו כגילויים מרוב עוצם השגתו] לא הגיעו לתחתיתו ויצאו מכליהם והתבטלו כ"כ לעומתו בצורה מפליגה ומפליאה לאין קץ. זה פשוט לא התקבל על דעתם בשום אופן. וזה אצלם היה הראיה המכריעה מכל.
והובא לעיל הסולם שכותב שהרבה יותר נוח היה לו אילו את הזוהר חיבר אחד מהנביאים, בדיוק מהסיבה הזו.

לעצם הנידון יש להוסיף את הרמח"ל שמראות הנביאים הם הספירות וכו'. כלומר התורה הזו בכל מקרה יסודה בנבואה ורוה"ק וגילויים עליונים, לא חושב שאפשר לומר שאף יסידותיה מכוח עיוני. וצ"ע.
מאידך, כל תורתנו כך היא, ובהלכה עוד יותר ויותר, שכל התורה ניתנה למשה בפירושה, כל מצוה והלכותיה, וגם י"ג המידות שהתורה נדרשת בהן להוציא הלכות המתחדשות, כמש"כ הרמב"ם והרמב"ן. ואף מדברי שאר נביאים לומדים הלכות וביררו הלכות. ורק במה שבא לאחר זה, הן בפירוש והן בחידוש, נאמר לא בשמים היא. ומשה רבינו עצמו בחייו אמר עמדו ואשמעה, ורק נביא שאחריו לא רשאי לחדש דבר. ואם היה אומר משה שכך שמע פירוש מצוה זו מפי הגבורה איש לא יכול להכחישו בשכליות. רק במה שלא שמע אלא בא לפרש מדעתו.

כמובן שגם אני פשוט וברור שהנני בור ועם הארץ בכל הסוגיא.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ד' יולי 24, 2024 4:11 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 5058
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יולי 24, 2024 3:55 pm

עקביה כתב:
צופה_ומביט כתב:וארבעה יסודות ארמ"ע? הרי המספר ארבע הוא יסודי ביותר בהסבר המציאות לפי הנסתר, ארבע אותיות שם הויה, ארבעה עולמות, ארבעה יסודות, ארבעה סוגים בבריאה, ארבע מרות. הכל זה כנגד זה או נובע מהיסוד הזה.

4 יסודות זו תפיסת המציאות המקובלת בזמנם (שהתפתחה ע"י חכמי יון), ומכיון שמקור הכל אחד, צריכה להיות הקבלה בין עולם שנה ונפש.

לא זכיתי להבין האם ביארת, הוספת, או חלקת על מה שכתבתי בזה.

עקביה
הודעות: 5563
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי עקביה » ד' יולי 24, 2024 5:09 pm

צופה_ומביט כתב:
עקביה כתב:
צופה_ומביט כתב:וארבעה יסודות ארמ"ע? הרי המספר ארבע הוא יסודי ביותר בהסבר המציאות לפי הנסתר, ארבע אותיות שם הויה, ארבעה עולמות, ארבעה יסודות, ארבעה סוגים בבריאה, ארבע מרות. הכל זה כנגד זה או נובע מהיסוד הזה.

4 יסודות זו תפיסת המציאות המקובלת בזמנם (שהתפתחה ע"י חכמי יון), ומכיון שמקור הכל אחד, צריכה להיות הקבלה בין עולם שנה ונפש.

לא זכיתי להבין האם ביארת, הוספת, או חלקת על מה שכתבתי בזה.

הבהרתי.
ואוסיף, שאיני בטוח שיהיה נכון לומר שכיום נתברר שתפיסת 4 יסודות איננה נכונה.
זו בסה"כ דרך לתפוס את העולם. כיום מקובל לתפוס אחרת.

קמנו ונתעודד
הודעות: 234
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2015 10:53 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי קמנו ונתעודד » ה' יולי 25, 2024 1:02 am

פנת יקרת כתב:...
כל אלה כמובן אינם מודים ולא מכירים מושג ושמו 'שם הכותב'
...
יותר מכך. הלוא אחד המניעים לאיחור חיבור הזוהר הינו בכך, שבספר מוזכרים התפתחויות היסטוריות שהיו נכונים לתקופת גילוי הזוהר, קרי ראשית שנות הה"א. במילים אחרות, מובן כעת שאין כאן ניבוי עתידות או רוח הקודש וכדומה. אבל בלתי מובן: אם בלאו הכי אתה מאמין שמדובר בגילויים ממתיבתא דרקיעא, או שם הכותב, ואיני יודע אם שני אלה הם אחד או לא, הלוא כבר יתכן שגילויים הללו נודעו משם עוד קודם התרחשותם, כדברי נבואה וכדומה, או כנבואת הילד, ומה אפוא ממך יהלוך לומר שזמן 'חיבור' או גילוי הספר קדם לרמד"ל, ונכתב בידי סופרים קמאים יותר, ולא על ידי רמד"ל שהינו בלתי מוכר לנו בדורו כבעל סדר גודל כזה.
...


שם הכותב מוכר ונחקר במחקר.

אפילו ירמיהו ואפילו משה אדון הנביאים לא מצטטים רמב"ם, והבן

הוגה כתב:רע לי מאוד, אחרי שכמה אחרונים גדולים קידושהו כתורה מן השמים ממש, עתה אם נקבל ונאמין למסקנות החדשות (ישנות) - בצורה שטחית - נצטרך לעקור כמה הלכות מן השורש ולחזור להלכה הבסיסית של הרמב"ם והמרדכי וכו' שזה אולי טוב, אך כל תורת הסוד העדכנית מה תהיה עליה, חלילה לריק יגעו כל הקדושים האלו בחיבור מן הראשונים בלבד?
אמנם מצד שני זה משמח עוד יותר, כי על המשנה והתלמוד לא פקפק אדם מעולם...


איך שלא יהיה הקבלה של האחרונים מבוססת מאוד על רוח קדשו של האריז"ל

קמנו ונתעודד
הודעות: 234
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2015 10:53 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי קמנו ונתעודד » ה' יולי 25, 2024 1:35 am

צופה_ומביט כתב:הכל תפיסות רפואה עתיקות שאבד עליהן הכלח, והיום נזקקים לביאורים מושפטים או רעיוניים כדי לקבל ולהסביר אותן.

אמנם אינני בקיא בכל הזוהר אך הרשה לי להניח שלזוהר קודם היו עניינים מופשטים או רעיוניים, שהוא הלביש אותם על מושגים רפואיים, וגם היום וגם מאז ומעולם היו מתבוננים ומוצאים את התוך שגנוז בהם

צופה_ומביט
הודעות: 5058
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' יולי 25, 2024 2:21 am

זה לא "הלביש". זה צריך ומוכרח להתאים. כי זה ביאור ותיאור של פנימיות המציאות. זה לא שעשוע אינטלקטואלי.

יהושפט
הודעות: 998
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי יהושפט » ה' יולי 25, 2024 8:47 am

עקביה כתב:
צופה_ומביט כתב:
עקביה כתב:
צופה_ומביט כתב:וארבעה יסודות ארמ"ע? הרי המספר ארבע הוא יסודי ביותר בהסבר המציאות לפי הנסתר, ארבע אותיות שם הויה, ארבעה עולמות, ארבעה יסודות, ארבעה סוגים בבריאה, ארבע מרות. הכל זה כנגד זה או נובע מהיסוד הזה.

4 יסודות זו תפיסת המציאות המקובלת בזמנם (שהתפתחה ע"י חכמי יון), ומכיון שמקור הכל אחד, צריכה להיות הקבלה בין עולם שנה ונפש.

לא זכיתי להבין האם ביארת, הוספת, או חלקת על מה שכתבתי בזה.

הבהרתי.
ואוסיף, שאיני בטוח שיהיה נכון לומר שכיום נתברר שתפיסת 4 יסודות איננה נכונה.
זו בסה"כ דרך לתפוס את העולם. כיום מקובל לתפוס אחרת.

ממש לא
ארבע יסודות במקורה, היא תאוריה "מדעית" שבאה לתת תיאור של המציאות, של הרכב החומר שבו וכו', על סמך כל מיני ראיות מצאיתותיות והנחות פילוסופיות, ומהפן הזה היא שגויה לחלוטין
אני מתייחס לתאוריה היוונית כמובן, ולא לדברי הזוהר והמקובלים שהשתמשו בה.

ההוא גברא
הודעות: 600
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי ההוא גברא » ה' יולי 25, 2024 4:05 pm

שתי הערות:
א. בעניין המקובלים בקסטיליה שכתבו חיבורים בארמית הזוהר
היו הרבה ראשונים ואחרונים שכתבו שירים בארמית, (הידועים שבהם אקדמות לר' מאיר בר יצחק ופיוטי האר"י לסעודות שבת. גם הרמב"ן כתב שיר בארמית בפתיחה לספר המלחמות). שלא בשירה, הגאונים כתבו הרבה בארמית, אבל אין מהם ראיה כי הם עדיין דיברו ארמית בחיי היומיום. חכמי אירופה הנוצרית היו רגילים לכתוב בעברית עוד לפני שהכירו את ספרי הגאונים, ולכן רגמ"ה ורש"י וכל תלמידיהם כתבו בעברית מעורבת בארמית.
חכמי ספרד המוסלמית כנראה כתבו קצת בארמית (נראה שרוב הציטוטים מהלכתא גברוותא של ר' שמואל הנגיד הם בארמית), וגם בספרד המוסלמית שאחרי הכיבוש הנוצרי (קסטיליה) כתבו בארמית. הרמ"ה שישב בטולדו כתב את יד רמ"ה חצי בארמית.
רבי יהונתן מקואינקה תלמיד הרמ"ה עדיין כתב שאלה בארמית תלמודית נקייה, והיא נמצאת בספר כלבו סימן קמז. (גם הרמ"ה השיב לו בארמית). אמנם מן השליטה של ר' יהונתן עצמו אין ראיה, כי כותבים מאותה עיר מעידים שהיה יושב ולומד יומם ולילה וידע את כל התלמוד בעל פה. אבל נראה מהשאלה שהיא נועדה להראות לבני עירו.
חוץ מר' יהונתן לא ידועים תלמידים של הרמ"ה, ובדורות הבאים ראשי ישיבת טולדו היו מהגרים כמו רבנו יונה והרא"ה והרא"ש (גם הריטב"א היה מאותו אזור אבל למד אצל הרא"ה והרשב"א). לכן חכמי התלמוד שם לא המשיכו לכתוב חיבורים בארמית.
אבל אין פלא שהמקובלים בקסטיליה בדורות הבאים כתבו חיבורים בארמית של הזוהר. כשם שהרמ"ה ותלמידיו לא חשבו שכתיבה בלשון התלמוד היא יומרה להיות כאחד האמוראים, כך המקובלים לא חשבו שכתיבה בארמית של הזוהר היא יומרה להיות כאחד מחכמי הזוהר.
אם באותו אזור היה מקובל לכתוב הלכה בארמית של התלמוד, למה לא יכתבו קבלה בארמית של הזוהר?

ב. בעניין הכרות עם ספרים עתידיים
יש כמה מדרשים כאלו, כגון שמשה רבנו שמע את תחילת מסכת פרה וביקש שר' אליעזר יצא מחלציו, (תנחומא חקת).

שאלת ר' יהונתן, כלבו סימן קמז
שאל רבי יהונתן דקנוק"ה מרבינו מאיר לוי
מהודענא ליה למר על מאי דכתיבנא ליה האי כתבא משום דאיכא במתן דבעו למגבא מנאי מסין ותשחורות וארנוניות לסיועי להו בצבורא בכולהו הנהו מלי דמשתעבדי איהו, וטענתיהו דאמרי דכיון דאנא יזיפנא בגו ביתאי ברביתא אף על גב דלא נפקינא לשוקא הריני כשאר בני מתא דלא ילפין אורייתא ואנא אמינא להו הואיל ותורתי אומנתי וכולי יומא קאימנא בבי מדרשא ולא נפקינא לברא פטרינא מכולהו הני עניני ומאי דיזיפנא ברביתא כדי דלא אצטרך לבריות וכיון דמכולי יומא לא בטילנא אפילו שעתא חדא תורתי אומנותי היא ופטירנא ואחזיתי להו ההוא גברא דרב נחמן דא"ל לרב חנין בר רב חסדא קא עבר מר אדאורייתא ואדנביאי ואדכתיבי, ומאי דכתב הרב בן מיגש ז"ל משמיה דרבינו הרב ז"ל ומה שכתב הר"מ וכולהו גאוני בהאי עובדא ואכתי לא אתקררא דעתאי בהאי עד דחזינא כתבא דמר ומשום הכי מפייסנא ליה למר דלהדר ליה לאלתר בסגיאו ושלומך יפרה וישגא כחפץ המתפלל בעד שלותך ואריכות ימיך יהונתן ב"ר יעקב.

הוגה
הודעות: 1370
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי הוגה » ו' יולי 26, 2024 1:09 am

קמנו ונתעודד כתב:
הוגה כתב:...אחרי שכמה אחרונים גדולים קידושהו כתורה מן השמים ממש, עתה אם נקבל ונאמין למסקנות החדשות (ישנות) - בצורה שטחית - נצטרך לעקור כמה הלכות מן השורש ולחזור להלכה הבסיסית של הרמב"ם והמרדכי וכו' שזה אולי טוב, אך כל תורת הסוד העדכנית מה תהיה עליה, חלילה לריק יגעו כל הקדושים האלו בחיבור מן הראשונים בלבד?
אמנם מצד שני זה משמח עוד יותר, כי על המשנה והתלמוד לא פקפק אדם מעולם...


איך שלא יהיה הקבלה של האחרונים מבוססת מאוד על רוח קדשו של האריז"ל

עדיין לא מניח את דעתי, מפני שהקבלה של האחרונים מבוססת על כתבי רבינו האר"י ז"ל שדרושיו מיוסדים על פי ספר הזוהר.
ומדוע בכל מקום בגמרא כששואלים על ברייתות "מאי טעמא ומאי קמ"ל", מנסים לתרץ באופן זה או אחר, ואף פעם לא משיבים שזה רוח הקודש. גם לתנאים ואמוראים היה רוה"ק.

לכן כל כך לא ברורה לי הדעה המתרצת 'שם הכותב', איזה כבוד יש לחכמה מהוללה זו לומר עליה שהופיעה עלינו על ידי שם הכותב, ומי יסכים להאמין לזה.

בזוהר נאמר שבסוף הימים תתגלה החכמה הזאת ותתבהר, ואם כן לכבודו של הזוה"ק שיתחברו מאמרים ומהדורות מבוארות, כגון שוטנשטיין עם פירוש מתיבתא על הזוהר על פי דרך המפרשים והמחקר, ואולי בסוף נזכה להבין את הנגלות עם הנסתרות.

בינה להבין
הודעות: 162
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי בינה להבין » ו' יולי 26, 2024 7:20 am

צופה_ומביט כתב:א. גם אם הזוהר הוא כולו מרשב"י, עדיין לכאורה אינו מחכמתו השכלית בהבנת המצוות אלא בגילויים עליונים או השגה מסוג הנבואה [כי מה שייך הוצאה מן השכל ביסודי הדברים האלה שכולם קביעות שכך וכך הוא, וכהבנה בפסוקים ומימרות הוא בדרך דרש גמור], ולא בשמים היא בעניין הלכה. [משא"כ בעניין אגדה - כן בשמים היא, כמו שמוכיח הגר"ש פישר זצ"ל בבית ישי]. א"כ מה הצד לפסוק הלכה כמותו?
ובעיניי לא ייפלא כלל אם נמצא חילוק בין דעת רשב"י בנגלה לדבריו בזוהר. שבכל מקום דיבר כפי עניינו, כאן מה שניתן לברר שכלית ו[ממילא]מצד הלכה, וכאן מה שמתגלה בגילויים עליונים ושייך לאגדה [או להלכה שבאגדה, ואינה מכריעה כנגד הלכה מפורשת]. וזאת הגם שיודעני את דברי הגר"ח בשם הגר"א בריש ספרא דצניעותא, ואולי לגר"א היה עיקרון כזה ושיטה כזו ובזה השתבח, שאצלו אין דבר כזה, חילוק בין תורת הנגלה השכלית שלו לתורת הנסתר העליונה שלו. ואולי כי הגר"א כבר מצא לפניו את כל הגילויים העליונים מונחים מרשב"י והאריז"ל ועסק רק בהבנתם בכוח עיונו בקדושה וטהרה, וממילא מכוח עיון זה נתחדשו לו דברים והבנות, ולא הוצרך לשימוש בגילויים עליונים. וידוע שלא רצה לקבל מפי מגיד אלא הכל בעמל התורה שלו שזוכה בו לדברים הרבה. [אמנם בברייתא דאבות ו, א על הלומד תורה לשמה נאמר "ומגלין לו רזי תורה, ונעשה כמעין המתגבר וכנהר שאינו פוסק", והכוונה מגלין לו מן השמים כמש"כ הרע"ב, וכתב התפא"י שזו מעלה קרובה לנבואה, ובפשטות היינו טעמי המצוות ולא הלכות, שלא בשמים היא כנ"ל, וא"כ בפשטות כן זכה הגר"א לגילויים עליונים, אבל אולי לא רצה להיעזר בהם, או שעכ"פ כעיקרון לא הסכים לקבל למשנתו מה שלא מתאים עם הנגלה דידיה, וכל שכן לעניין הלכה].

ראוי לציין לדברי השאילת יעבץ ח'א סי מז
אין לנו עסק בנסתרות להכריע ע"פ הסוד בדין מהדינים. שהרי אין ספק שאלו ואלו דא"ח. כולם נתנו מרועה א'. ולכל א' יש פנים בתורה בנגלה ובנסתר. ולא בשמים היא. שאפי' בבת קול אין משגיחין לקבוע פסק הלכה. על כן אין לנו לילך כי אם דווקא אחר דעת המרובין. שהיא המוסכמת בתלמוד. או מתבארת על פי דרכיו ומהלכיו וסוגיותיו. והדעת הנמצא בהיפך במקובלים. אף על פי שמראה פנים לדבריו בסתרי תורה. לא חיישינן ליה למיעבד עובדא כוותיה. דכיחידאה דיינינן ליה כאילו נשנה בברייתא דלא מיתניא בי ר"ח ור"א, וכמו שהוא אצלינו גם בדברים שחלוק התלמוד הירו' משלנו. וכמו שתאמר שהדבר האמור בזוהר שלא כתלמוד שלנו. הוא מדברי רשב"י שהחבור הקדוש ההוא מיוחס אחריו. והעולה משיטת התלמוד הוא על פי דעת חבריו החלוקים עליו. וגם להם טעמים עליונים על פי הקבלה הקדושה. אלא שאין בתלמוד מקום ביאורם. ובשביל זה אין חוששין בכל מקום שהזוהר חלוק להדיא על תלמוד שלנו. והוא פשוט ומבואר וכו'

אין ספק שגם בעל הזוהר עצמו דרב גובריה. לא עשה מעשה כדבריו. כמבואר במקומות הרבה מהתלמוד. ואין צורך להאריך בזה. וידוע שאין ענין הספר הקדוש ההוא רק לבאר דעתו ע"פ הסוד. ולא לקבוע הלכה במקום שחולקין עליו חבריו וכו'


משא"כ במקום שדברי התלמוד סתומים וחתומים וסובלים פירושים שונים. והמפרשים נדחקו אל קיר הבנתם לפרשו ע"פ סברתם ולא ידעו מהזוהר כלום. וזכינו שראינו הזוהר מפרש פירוש אחר בדברי הגמרא, ולא כחולק אלא כמפרש לשון הגמרא הסתום. למה יגרע חלקו. ומה חסרון בחקו. מכל המון המפרשים. הלבעבור שדבריו דברי קבלה, נדחם בשתי ידים. דל קבלה מהכא, מכדי שקולים הן, ולמה לא נשמע לראשונים ולפירוש הקדמון. אפי' לא היה ראיה לזה יותר מזה. הלא יש לנו לעשות בכזה כדברי הזוהר. אחר שאינו חולק



וגם ידועים דברי הרמ'א בדין גיד הנשה דאין לפסוק כהזהר נגד רבי יהודה דהלכתא בזה כרבי יהודה ולא כרבי שמעון, ומובן היטב ע'פ דברי היעבץ הנ'ל דגם לרבי יהודה היה טעמים ע'פ סוד, והזהר הוא רק דעת רשב'י ע'פ סוד

סגי נהור
הודעות: 5687
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' יולי 26, 2024 8:47 am

צופה_ומביט כתב:וארבעה יסודות ארמ"ע? הרי המספר ארבע הוא יסודי ביותר בהסבר המציאות לפי הנסתר, ארבע אותיות שם הויה, ארבעה עולמות, ארבעה יסודות, ארבעה סוגים בבריאה, ארבע מרות. הכל זה כנגד זה או נובע מהיסוד הזה.

מעניין שלפי הפיזיקה המודרנית, מספר כוחות היסוד בטבע (שמהם כל המתרחש, ולדעתם גם כל הקיים) הוא ארבעה, לא פחות ולא יותר.

ונתנו ידידים
הודעות: 1223
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ו' יולי 26, 2024 9:14 am

סגי נהור כתב:
צופה_ומביט כתב:וארבעה יסודות ארמ"ע? הרי המספר ארבע הוא יסודי ביותר בהסבר המציאות לפי הנסתר, ארבע אותיות שם הויה, ארבעה עולמות, ארבעה יסודות, ארבעה סוגים בבריאה, ארבע מרות. הכל זה כנגד זה או נובע מהיסוד הזה.

מעניין שלפי הפיזיקה המודרנית, מספר כוחות היסוד בטבע (שמהם כל המתרחש, ולדעתם גם כל הקיים) הוא ארבעה, לא פחות ולא יותר.

אולי תוכל לפרט קצת.


נוריאל עזרא
הודעות: 1900
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ו' יולי 26, 2024 10:01 am

ונתנו ידידים כתב:
סגי נהור כתב:
צופה_ומביט כתב:וארבעה יסודות ארמ"ע? הרי המספר ארבע הוא יסודי ביותר בהסבר המציאות לפי הנסתר, ארבע אותיות שם הויה, ארבעה עולמות, ארבעה יסודות, ארבעה סוגים בבריאה, ארבע מרות. הכל זה כנגד זה או נובע מהיסוד הזה.

מעניין שלפי הפיזיקה המודרנית, מספר כוחות היסוד בטבע (שמהם כל המתרחש, ולדעתם גם כל הקיים) הוא ארבעה, לא פחות ולא יותר.

אולי תוכל לפרט קצת.

מעניין שגם כיום מדבר המדע על ארבע הכוחות היסודיים בבריאה, אלא שבעוד שבעבר דברו על ארבע היסודות הנ"ל כיום מדברים כאמור עלארבע כוחות: הכח הגרעיני החזק, הכח הגרעיני החלש, הכח האלקטרומגנטי והכח הצנטרפוגלי. והם נמצאים ביסוד הכל. מעניין שעם כל המהפכה הגדולה שעבר המדע המספר ארבע נשאר תקף וכיום מדברים אודות מציאותם של ארבע שורשים לבריאה.

באר הגולה עם ביאור הרב נויגרשל חלק העיונים עמוד 588.

ונתנו ידידים
הודעות: 1223
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ו' יולי 26, 2024 10:08 am

יהושפט כתב:
עקביה כתב:הבהרתי.
ואוסיף, שאיני בטוח שיהיה נכון לומר שכיום נתברר שתפיסת 4 יסודות איננה נכונה.
זו בסה"כ דרך לתפוס את העולם. כיום מקובל לתפוס אחרת.

ממש לא
ארבע יסודות במקורה, היא תאוריה "מדעית" שבאה לתת תיאור של המציאות, של הרכב החומר שבו וכו', על סמך כל מיני ראיות מצאיתותיות והנחות פילוסופיות, ומהפן הזה היא שגויה לחלוטין
אני מתייחס לתאוריה היוונית כמובן, ולא לדברי הזוהר והמקובלים שהשתמשו בה.

אנא תמחול לי שאני מתחצף לשאול אותך בדברים שאין ידיעותי מספקת לנהל בהם ויכוח אמיתי, אבל ללמוד אני רוצה.
גם אם ההסברים שרצו להסביר אינו נכון, מ"מ במה התפיסה שגוייה.
פירוש שלמעשה יש ד סוגי חומרים בעולם, יש מוקשים יש נוזלים יש גזים יש קרים יש חמים וכו'.
אמנם שאנחנו מבינים היום שכולם מגיעים מאותם מולקולות רק שנפעלו בצורות שונות אבל סוף סוף יש לנו ד סוגים האלו.

צופה_ומביט
הודעות: 5058
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' יולי 26, 2024 10:45 am

סגי נהור כתב:
צופה_ומביט כתב:וארבעה יסודות ארמ"ע? הרי המספר ארבע הוא יסודי ביותר בהסבר המציאות לפי הנסתר, ארבע אותיות שם הויה, ארבעה עולמות, ארבעה יסודות, ארבעה סוגים בבריאה, ארבע מרות. הכל זה כנגד זה או נובע מהיסוד הזה.

מעניין שלפי הפיזיקה המודרנית, מספר כוחות היסוד בטבע (שמהם כל המתרחש, ולדעתם גם כל הקיים) הוא ארבעה, לא פחות ולא יותר.

אכן, גם אני חשבתי על זה מזמן. וזה פלאי פלאים.
[שו"ר שהביאו כאן את שימת הלב הזו גם מהרב נויגרשל. מה שכתב שם צנטריפוגלי במקום כבידה לא הבנתי].
וכ"ז אינו נוגע לארמ"ע ולא מיישב אותם. שהם עוסקים ביסודות החומר [מושג הנפש שיש בדצ"ח לא זכור לי כעת דבר ברור מה סברו בו הקדמונים, ובוודאי שאינה מהעליונים אלא תוצא הארץ נפש חיה, ויתכן שגם הוא מהיסודות], ובהגדרות אחרות לגמרי ותפיסת עולם אחרת לגמרי מאשר הכוחות המדוברים.
אלא שייך רק לעניין המספר ארבע בבריאה.
עצם מושגי ה"כוח" הללו, שמושכים, מחברים, מרחיקים, הוא פלא/נס המתרחש כסדר מול העיניים [בעולם המיקרו]. (יש עוד תופעות מופלאות/נסיות בעולם הקוואנטי כידוע, של התנהגות החומר, ובכלל זה היסוד שחומר ואנרגיה מומרים זה בזה). מציאות שאינה "חומרית" בהגדרתה [הגם שקשורה בחומר ולא ידוע על תחום פעולה אחר שלה מלבד על החומר. ואולי בזה עוד גדל הנס. ועכ"פ מועיל מאד לכל מי שתהה על חיבור הנפש החיונית בגוף].

צופה_ומביט
הודעות: 5058
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' יולי 26, 2024 10:51 am

ונתנו ידידים כתב:
יהושפט כתב:
עקביה כתב:הבהרתי.
ואוסיף, שאיני בטוח שיהיה נכון לומר שכיום נתברר שתפיסת 4 יסודות איננה נכונה.
זו בסה"כ דרך לתפוס את העולם. כיום מקובל לתפוס אחרת.

ממש לא
ארבע יסודות במקורה, היא תאוריה "מדעית" שבאה לתת תיאור של המציאות, של הרכב החומר שבו וכו', על סמך כל מיני ראיות מצאיתותיות והנחות פילוסופיות, ומהפן הזה היא שגויה לחלוטין
אני מתייחס לתאוריה היוונית כמובן, ולא לדברי הזוהר והמקובלים שהשתמשו בה.

אנא תמחול לי שאני מתחצף לשאול אותך בדברים שאין ידיעותי מספקת לנהל בהם ויכוח אמיתי, אבל ללמוד אני רוצה.
גם אם ההסברים שרצו להסביר אינו נכון, מ"מ במה התפיסה שגוייה.
פירוש שלמעשה יש ד סוגי חומרים בעולם, יש מוקשים יש נוזלים יש גזים יש קרים יש חמים וכו'.
אמנם שאנחנו מבינים היום שכולם מגיעים מאותם מולקולות רק שנפעלו בצורות שונות אבל סוף סוף יש לנו ד סוגים האלו.

ברגע שאלה לא היסודות, אלא חלוקה שרירותית של החומר בעולם [שנוצר מאטומים של יסודות אחרים, שבטבלה המחזורית, המתחברים למולקולות, והאטומים בעצמם שונים זה מזה בהרכב חלקיקי היסוד שלהם אלקטרונים פרוטונים ונייטרונים ואולי גם ביחסים ביניהם] לפי קטגוריות שבחרנו לנקוט בהן, א"כ אפשר לחלק שרירותית בעוד צורות/קטגוריות/הגדרות. אין שום דבר "יסודי" בארמ"ע, והם לא "יסודות".
תפיסת העולם של ארבעה יסודות מובאת ברמב"ם בהלכות יסודי התורה ואפשר לראות. זו תפיסת עולם שלימה, שמסבירה את כל הקיים והמתרחש בחומר בהרכבת היסודות האלה ושינוי היחס ביניהם, והיסודות עצמם הם מציאות לעצמם שקודמת להרכבותיהם, ויש למשל האש היסודית וגלגל האש, שמשם יסוד האש החומרי ואליו הוא שואף, וגלגלי היסודות מסודרים זה למעלה מזה פיזית.
בספר התניא עדיין מביא את העניין הזה כתפיסת עולם, ומביא דוגמה מהאש ששואפת אל יסודה למעלה לגלגל האש שתחת הירח אף ששם תתבטל במציאותה.

עקביה
הודעות: 5563
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי עקביה » ו' יולי 26, 2024 1:52 pm

מכיון שרעיון 'ארבעת היסודות' אינו מגיע מתחום הפיזיקה או הכימיה, אלא מהפילוסופיה (העתיקה), איני יודע כמה ממנו מתאר את המציאות הפיזיקלית, וכמה ממנו רעיוני.
האם סברו הקדמונים שישנה דרך תאורטית למצוא באבטיח, לדוגמה, עפר ואש?

משל למה הדבר דומה,
נניח שהייתה תפיסה קדומה שהסבירה את העובדה שכל הגופים נמשכים אל הארץ ע"י הטענה שישנו שד היושב במרכז כדה"א, הוא בעל אין סוף זרועות ארוכות ללא גבול, והוא מושך אליו כל דבר.
האם נכון לומר שלאחר ניוטון התברר שטענה זו אינה נכונה?
כמובן שלא.
א"א להפריך את קיומו של אותו שד.

כן הדבר הזה - מסתבר שאילו היו הקדמונים מכירים את טבלת היסודות, לא היו נזקקים ל'ארבעת היסודות', אבל זה לא מחייב שבתמונת העולם המוכרת לנו אין מקום לאותה חלוקה רעיונית של ארבעת היסודות.

יהושפט
הודעות: 998
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי יהושפט » ו' יולי 26, 2024 1:58 pm

כבר היטיב הרב צו"מ כתמיד להסביר את דברי טוב יותר ממה שאני הייתי מצליח

בנוגע לספר 4 ולנסיונות לזהות אותם הראני פעם אבי מורי זצ"ל שר' נפתלי הרץ מיפו בספרו ברית עולם ח"ב בהקדמה מנסה לבאר אותם לפי המדע החדש, לדבריו אש הוא כח החשמל, מים הוא כח המגנט, ורוח ועפר הם גז ומוצק, שגז הוא ביטוי לכח ההפרדה, ומוצק לכח החיבור, לא הבנתי בדקדוק את דבריו [מלבד מה שלפי המדע מגנט וחשמל הם כח אחד], והריהם מצ"ב
ברית עולם.pdf
(2.57 MiB) הורד 13 פעמים


בספר בתורתו של רבי גדליה כתב כך:
צילום מסך 2024-07-26 135230.jpg
צילום מסך 2024-07-26 135230.jpg (57.48 KiB) נצפה 185 פעמים
צילום מסך 2024-07-26 135205.jpg
צילום מסך 2024-07-26 135205.jpg (47.38 KiB) נצפה 185 פעמים


בין כך ובין כך, כל ההסברים הללו לארבעת היסודות אינם כוונתם המקורית של חכמי יוון, אמנם בשונה מדברי ר' גדליה יש אולי טעם לחפש לזה הסבר כדי להסביר את דברי הזוהר והמקובלים שמצאו שורשים לזה בעליונים.
כתבתי אולי, לא כי אני מסופק חלילה אם דבריהם נכונים, אלא מסופקני האם יש טעם למצוא לזה הסבר מציאותי, ובדוגמת דברי המהר"ל והרמח"ל על השמש עולה למעלה מהרקיע וכו', שהסבירו שהכל בעליונים ואין טעם למצוא לזה הסבר מציאותי.

עקביה
הודעות: 5563
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי עקביה » ו' יולי 26, 2024 2:23 pm

יהושפט כתב:בין כך ובין כך, כל ההסברים הללו לארבעת היסודות אינם כוונתם המקורית של חכמי יוון,

ללא ספק.
ועדיין יתכן שיש להם מקום לא כ"כ רחוק מהכוונה המקורית.

בחלקו הראשון של המאמר הקצר הזה יש רעיון נחמד בהקשר המדובר (ובחלקו השני יש דברים משונים).
http://www.chabad.org.il/Articles/Artic ... oryID=1006

יהושפט
הודעות: 998
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי יהושפט » ו' יולי 26, 2024 2:35 pm

עקביה כתב:
יהושפט כתב:בין כך ובין כך, כל ההסברים הללו לארבעת היסודות אינם כוונתם המקורית של חכמי יוון,

ללא ספק.
ועדיין יתכן שיש להם מקום לא כ"כ רחוק מהכוונה המקורית.

בחלקו הראשון של המאמר הקצר הזה יש רעיון נחמד בהקשר המדובר (ובחלקו השני יש דברים משונים).
http://www.chabad.org.il/Articles/Artic ... oryID=1006

מה שכתוב שם הוא בפירוש לא כוונת המקור ביחס ליסוד
אין לי בעיה שזו כוונת המקובלים

בן ראובן
הודעות: 986
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: עוד על חיבור ספר הזוהר - מאמר חדש מאת הרב יהושע ענבל בהמעין

הודעהעל ידי בן ראובן » ו' יולי 26, 2024 9:08 pm

נוריאל עזרא כתב:ארבע כוחות: הכח הגרעיני החזק, הכח הגרעיני החלש, הכח האלקטרומגנטי והכח הצנטרפוגלי


וכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע מציע באופן אחר (אגרות קודש חי"ט ע' רלט): חומר, אנטי חומר, מטען חיובי, מטען שלילי.

ולכאורה כוונתו: חומר ואנטי חומר - עפר ורוח. חיובי ושלילי - אש ומים.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים