אשכול מיוחד לרשימת ספרי המאספים,
שאספו וליקטו מתשובות הפוסקים שקדמו להם,
על סדר ארבעה הטורים ושלחן ערוך.
דוגמת כנסת הגדולה וכיוצ"ב.מן הסתם תוכל לצאת תועלת עי"ז.
רשימה זו מבוססת בעיקרה ע"פ מאמרו של הרב משה בצרי, בספר "שערי כנסת הגדולה" (באוצר). [מן הסתם כתבו בזה עוד אחרים. היכן?]
נוספו כאן כמה וכמה חיבורים שנשמטו מהנ"ל, ע"פ מפעל הביבליוגרפיה ולפי סדרם הכרונולוגי.
לא הובאו כאן חיבורים שבכת"י, ולא חיבורים, אפילו קדומים, שנדפסו לאחרונה ולא עמדו לפני הפוסקים.
אגב, אם כי ספרים אלו כונו כאן "מאספים", זה כמובן עדיין לא אומר שהם אינם "פוסקים".
לחלקם הגדול כאן, התייחסו גדולי הפוסקים שלאחריהם, בתור דעה בהלכה.
רק הצד השווה שבהם, שמנהגם לאסוף וללקט מספרות השו"ת וכו', שלא על סדר הטוש"ע. ולנקודה זו, מטרת האשכול.
אשמח לתיקונים והערות, שיפורים והוספות !
א.
"פנים חדשות" - לר' יצחק בר אברהם חיים ישורון,
ויניציאה תי"א.
ב.
"חסן ישועות" - לר' שבתי חסן, על אבן העזר בלבד,
שאלוניקי תי"ב.
ג.
"מורה צדק" - לר' מיכאל בן משה הכהן, על חושן משפט בלבד,
שאלוניקי תט"ו.
ד.
"דורש משפט" - לר' שלמה פלורינטין, על חושן משפט בלבד, הוספות על "מורה צדק" הנ"ל,
שאלוניקי תט"ו.
• ה.
"כנסת הגדולה [ושיירי]" - לר' חיים בנבנישתי, עמד לפניו "פנים חדשות" ו"מורה צדק" הנ"ל.
ליוורנו תי"ח ואילך.
ו. "
גן נטע" - לר' נתן נטע איגר, על או"ח. ליקוט מעולת תמיד, ט"ז מ"א, ואליה זוטא.
פראג תנ"ה.
ז. "חקי חיים" - לר' משה קופמן הכהן, חתנו של המ"א. ברלין ת"ס.ח. "
לקט הקמח" - למהר"ם חאגיז, על או"ח יו"ד ואהע"ז,
אמשטרדם תס"ז ואילך.
ט. "
באר היטב הראשון" - לר' ישעיה ב"ר אברהם נין הט"ז, על או"ח, ליקוט מנו"כ הש"ע בתוספת דברים מהמקובלים.
אמשטרדם תס"ח.
• י. "
בני חיי" - לר' חיים אלגאזי מאזמיר,
קושטא תע"ב.
• יא. "
יד אהרן" - לר' אהרן אלפאנדארי, שהיה נשוי עם נכדתו של ר' חיים אלגאזי הנ"ל,
אזמיר תצ"ה ואילך.
יב. "
באר היטב השני" - לר' יהודה אשכנזי, בסיסו באר היטב הראשון בתוספת דברים מלקט הקמח ויד אהרן ועוד.
אמשטרדם תק"ב.
יג. "
בית הראה" - לר' שמואל פלורנטין,
שאלוניקי תקי"ח.
יד. "
חשק שלמה" - לר' שלמה ב"ר מרדכי, על חושן משפט עד סימן ס"ח בלבד.
קושטא תקכ"ח.
• טו. "
ברכי יוסף", לר' חיים יוסף דוד אזולאי,
ליוורנו תקל"ד.
• טז. "
מחזיק ברכה", להנ"ל,
ליוורנו תקמ"ה.
יז. "
בן פורת יוסף" - לר' יוסף קובו, על או"ח אהע"ז וח"מ,
שאלוניקי תקנ"ז.
יח. "
מטה שמעון" - לר' מרדכי שמעון, בנו של ר' שלמה הנ"ל. על חושן משפט עד הלכות אבידה ומציאה.
שאלוניקי תקנ"ז ואילך.
יט. "קמח סלת" - לר' יהודה עלי, על או"ח וקצת יו"ד, לא ע"ס הש"ע. מבוסס על "ברכי יוסף". שאלוניקי תקנ"ח.
• כ. "זכור לאברהם" - לר' אברהם אלקלעי, על ד"ח הש"ע, לא ע"ס הש"ע. שאלוניקי תקנ"ח.
כא. "עיקרי הד"ט" - לר' דניאל טירני, על או"ח ויו"ד, לא ע"ס הש"ע. מזכיר בהקדמתו את ה"פנים חדשות"; "לקט הקמח"; ו"בן פורת יוסף". פירנצה תקס"ג ואילך. • כב. "
שערי תשובה" - לר' חיים מרדכי מרגליות, על או"ח בלבד. הזכיר בהקדמתו את "פנים;לקט;כנסת" הנ"ל.
דובנא תק"פ.
כג. "
פתחי תשובה" - לר' צבי הירש אייזנשטאט, כמתכונת שערי תשובה, על יו"ד אה"ז וחו"מ,
וילנא תקצ"ו ואילך.
כד. "
כרם שלמה" - לר' שלמה האס, על או"ח יו"ד ואהע"ז.
פרעסבורג ת"ר ואילך.
כה. "
דבר המשפט" (חו"מ) ו"
דברי מנחם" (או"ח) - לר' מנחם ב"ר מרדכי שמעון הנ"ל.
אזמיר תרל"ד ואילך.
כו. "
פתחי תשובה", לר' ישראל איסרלין, כמתכונת שערי תשובה, על או"ח בלבד,
וילנא תרל"ה.
• כז. "
רוח חיים", לר' חיים פאלאג'י, על ד' חלקי הש"ע,
אזמיר תרל"ו.
כח. "
דרכי תשובה" - לר' צבי הירש שפירא ממונקאטש, על יו"ד בלבד.
וילנא תרנ"ג.
כט. "
דלתי תשובה" - לר' יעקב ווילנציק, על יו"ד בלבד.
וילנא תר"ן ואילך.
• ל. "
ארחות חיים" - לר' נחמן כהנא, על או"ח בלבד.
סיגט תרנ"ח.
לא. "
פתחי עולם ומטעמי השלחן" - לר' דובער קאראסיק, על או"ח בלבד.
וילנא תרס"א.
לב. "
לקוטי מגדים", על יו"ד בלבד,
לוצין תרצ"ד.
• לג. "
מאסף לכל המחנות" - לר' יחיאל מיכל גולד, על או"ח בלבד.
מונקאטש תרצ"ז.
• זהו סימון לספר שבעיקרו מאסף, אלא שנמצאים בו חידושים עצמאיים רבים.
טקסט נטוי, כזה, מורה על ספר שאינו על סדר הש"ע.
מאספים שנדפסו לאחר שנת ת"ש:
א. "דעת תורה" למהרש"ם, על או"ח ויו"ד.
ב. "לקט הקמח החדש".
ג. "אוצר הפוסקים" - על תחילת אה"ז.
ד. "קובץ הפוסקים" - על תחילת חו"מ.
ה. "הלכה פסוקה" - על תחילת חו"מ.
ו. "הלכה ברורה" - על תחילת או"ח.
ספרים חלקיים על הלכות ספיצפיות, לא נכנסו.