בעלזער כתב:רב אברהם לא דיברתי על תמריץ כלכלי, דיברתי על האכזבה שקורה לאחר הוצאת הספר ועל המשבר, שאנשים לא תמיד מעריכים את העבודה שלך.
בעלזער כתב:הוצאתי כבר איזה שש ספרים, ודווקא הספרים שהייתי בטוח שזה יילך הישר למחסן להם יש כל הזמן ביקוש, אז לך תדע משהו.
אברהם כתב:[ד. בשולי הדברים, מהתגובות דלעיל נלמד כמה יקר למחברים לקבל משוב מהלומדים, וכמה חסד נעשה אם נרים טלפון או נשלח מכתב למחבר שנהנינו מספרו.
מכיר אני ת"ח גדול שחיבר קונטרסים נכבדים על תרגום אונקלוס, והוא מיצר על כך שאף אחד לא קורא והוגה בדבריו. כשסיפרתי לו שבעיני ראיתי אנשים רבים לומדים את דבריו כסדר, בכל שבוע, ממש ויפג ליבו כי לא האמין לי. לאחרונה ראיתי אברך אחד מעביר הסדרה שמו"ת כשהוא משתמש בחיבור הנ"ל, פניתי אליו וביקשתיו להתקשר ולהודות ולמחבר, אבל הוא סירב מפני הבושה... אוי לאותה בושה.
- ותוך כדי הדברים עולה ברעיוני, האם ישנה אפשרות שתוכנת האוצר תזהה [ע"י הנתונים במקוון, וכן ע"י העדכונים וכדו'] כמה 'כניסות' היו לכל ספר בשנה, ויוכל המחבר לדעת כמה אנשים עיינו בספרו, ויהי לו למשיב נפש..]
ותוך כדי הדברים עולה ברעיוני, האם ישנה אפשרות שתוכנת האוצר תזהה [ע"י הנתונים במקוון, וכן ע"י העדכונים וכדו'] כמה 'כניסות' היו לכל ספר בשנה, ויוכל המחבר לדעת כמה אנשים עיינו בספרו, ויהי לו למשיב נפש..
אוצר החכמה כתב:כן או שאנשים ינצלו את הכלי לתגובות לא ראויות
חזקי כתב:התבקשתי על ידי ידידי מחבר הספר 'בעצתך תנחני', אחרי שהובא לידיעתו הפולמוס המתארך כאן בעקבות ספרו, ודברים שונים שנכתבו כאן, להעלות לכאן את תגובתו המצורפת.
לבב כתב:יורשה לי לנחש שאותו מתקיף לא הוציא מעולם שום ספר...
לבב כתב:אגב, מה בדיוק הכוונה באותו שר מסכים, שמסכים ומתחרט, כותב מכתב ומתחרט... מה בדיוק עמדתו הברורה, נכון לרגע הבא?....
לבב כתב:אם אכן המתקיף הנ"ל הוציא ספר או אפילו קונטרס - יהיה באמת מעניין לבדוק את תכונות הנפש שלו על מה ראה לנכון ללחום במחבר כ"כ,
שהרי לכו"ע אין כאן כפירה או אפיקורסות.
לבב כתב:ובעניין המתחרט
אדרבה, איך באמת נדע את דעתו? ילמדנו רבינו, הרוצה לדעת את דעתו - מה יעשה?
מעלות התורה כתב:על אף הדברים דלעיל, אני רואה צורך לומר שמי שהתחיל לתת אופי פומבי להתגדות לספר הנ"ל ,ע"י שהלך לרבנים להביא לידיעתם את הכתוב בו וע"י שאר הפעולות כגון ההתנצחות בפורום זה-הוא נתן פרסומת אדירה לספר הנ"ל.
מעלות התורה כתב:אילולא היו יוצאים נגד הספר ,מקסימום חמישים אברכים היו קונים אותו ושמתוכם מיעוט היו קוראים אותו רציני [כך שמיעוט שבמיעוט היו נחשפים לתוכנו].והספר היה נעלם אט אט בתהום הנשיה [כמו רוב הספרים היוצאים בדורנו].
בר אוריין תנינא כתב:זה זמן רב חורה ליבי בקרבי למשמע ה"פולמוס" הנזכר, בין כותלי בית המדרש הנפלא בו אני הוגה במה שליבי חפץ, שבין כתליו מסתופפים מרבית נשואי אשכול זה. שבתי במיוחד לירכתי הפורום לאחר הפסקה ארוכה, כדי לתנות צערי ברבים על אשר מתרחש. ואפרש שיחתי.
הנה זה ברור ומוסכם שהאברך היקר מחבר הספר לא שלף דברים מכריסו והפיצם ברבים על מנת להרעיל את אברכי ישראל במים עכורים. יודע אני ומכיר היטב את חששו של הכותב מכל מילה פן לא תהיה במקומה, לשם כך הפיצם תחילה במהדורה "עלונית", וביקש מכל הקוראים ביקורת על הדברים. כמו כן העבירם תחת שבט ביקורתם של תלמידי חכמים מופלגים בעלי חוש ביקורת, ותיקן כל דבר כפי אשר הורו לו. הרב קסלר רבה של קרית ספר היה בסוד הענין במשך כל הזמן ושב וביקר ותיקן ושוב תיקן, ונתן לעוד חכמים ונבונים לעבור ולבקר. המחבר בגודל זהירותו פן יצא תחת ידו דבר שאינו מתוקן לא חשך במאמצים והתיעץ שוב ושוב עם אחדים מגדולי ראשי הישיבות והמשגיחים כפי שאפשר לראות בהסכמות ובמעלה אשכול זה. רבים מהם שיבחו עד למאוד את הרעיון הכללי של הספר ואת תוכנו. עד אשר ברכו על המוגמר והסכימו להוציאו לאור עולם.
עד כאן הדברים ידועים ולא חזרתי ושחתי בהם אלא כהקדמה לאשר כואב לי באמת, כדלהלן:
רעה חולה התפתחה בדור האחרון בחוגים מסוימים אשר הרבה יש להרחיב על מקורותיה, והיא: "השתלטות על מרחב הדעה הציבורית", במילים אחרות ועדינות קצת פחות קוראים לזה "סתימת פיות". היינו, אין זכות לאף אחד שלא לחשוב כמוני, להבין כמוני ולהתנהג כמוני. אם נתבונן רגע במה שהתרחש הרי כך היו הדברים: ראה רי"ר את הספר הנ"ל ובהיותו איש מוסרי מאוד (בעל כולל ערב ללימוד המוסר) צרמו לו חלק מהדברים ולא נעמו לאזניו, זכותו. מה עשה? כתב את כל מה שהיה נראה לו להעיר ושלח אל המחבר. עד כאן הכל טוב ויפה וכן ראוי לעשות. אלא שמה לעשות? המחבר לאחר התייעצות, ולפי שכאמור כל הספר נכתב עם הרבה ביקורת, לא ראה לנכון להסכים עם כל דברי הרב המעיר. כאן מתחילה המערכה עליה אני מבכה. רי"ר הולך לרבו הגר"ש שליט"א והוא מצדיק את הביקורת. (אגב, מי אמר שדברי הגר"ש בקרית ספר היו נגד הספר הנזכר, כך עכ"פ לדברי מקורביו, הרי כל קורא בספר אינו מוצא ביקורת על העיון אלא עצות למי שלא מוצא טעם בזה, אני דווקא סברתי כל העת שהגר"ש דיבר נגד התוכניות של "דרשו"...) מהרגע הזה ניתן האות והחלה מלחמה. מכאן ואילך צריך לרדת לחיי המחבר, להשפיל אותו ולבזות אותו, אין למחבר, לרבותיו ולכל מסכימיו זכות קיום. יש לגנוז את הספר ואולי אפילו לשרוף אותו. ולא נחו עד שביזו (כן ,זה ביזיון!) את זקן המשגיחים, ולמרות שהספר מאד יקר וחשוב לליבו, אילצו אותו לחזור בו ממכתב ההסכמה ברבים. למה, אסור לו לחשוב אחרת מכם? למה, דעתם של כל המבקרים והבודקים חשובה פחות מדעתכם? עם כל הכבוד, יש זכות לעוד אנשים גדולים בתורה, שאגב, אינם זקוקים להסכמתכם, לחשוב באופן אחר ובצורה אחרת גם בדברים שנראה לכם שהם עיקרי הדת.
מדרך התורה לנהוג כבוד זה בזה, לכבד זה את זה, גם במקומות שאין דעותינו מסכימות. אין חובה להסכים, אדרבה, החובה להתווכח, אולם מתוך כבוד הדדי, מתוך ענוה ונתינת מקום לדעותיו של השני גם כשאני חולק עליו. אין צורך להכביר בציטוטים בענין, הדברים פשוטים וברורים, אלא שמתוך הפולמוס משתכחים הדברים, וחבל.
מעלות התורה כתב:זה מזכיר לי מעשה שהיה לפני כ-25 שנה במדינה הציונית, על עובד זוטר בשב"כ[שירות הביטחון הכללי] שפוטר מעבודתו. הנ"ל עבר לגור בקנדה וכתב ספר על השב"כ ,וכיון שידע מעט מאוד כתב הרבה חצאי אמיתות ודמיונות לרוב. ראש הממשלה דאז כשהוא שמע על כוונות האיש ,ביקש מממשלת קנדה למנוע מהאיש להוציא את הספר . הממשלה הקנדית כצפוי דחתה את פניית הממשלה מטעמים של חופש הביטוי. ביום אחד הספר והמחבר שלו הפכו למפורסמים בכל העולם והספר שהוציא נהיה לרב מכר.
שיבר כתב:המשיגים על הספר כנראה סבורים כי הוא מהווה הרס התורה ובני התורה, וחייבים לצאת נגד זה בחרב ובחנית. לדידם הרבנים המסכימים הוטעו, ואם לא הוטעו ברי שטעו, עכ"פ בשיקול הדעת.
ומה שלא יצאו המתנגדים בשמם, יתכן שכדי לשוות לספר זה משקל עד שמצדיק יציאה רשמית נגדו, מלבד הגר"ד יפה שמכיון שנתן הסכמתו על הספר נאלץ הוא למושכה בכתב.
גליל העליון כתב: גם ניקים הכותבים באתר המכובד כאן תחת שמם המלא עדיין אין להם כתב הרשאה ושליחות מאותם רבנים המתנגדים.
ן.
ציבור כתב:גליל העליון כתב: גם ניקים הכותבים באתר המכובד כאן תחת שמם המלא עדיין אין להם כתב הרשאה ושליחות מאותם רבנים המתנגדים.
ן.
מי הם הניקים שמצאת כאן עם שם מלא?
ציבור כתב:גליל העליון כתב: גם ניקים הכותבים באתר המכובד כאן תחת שמם המלא עדיין אין להם כתב הרשאה ושליחות מאותם רבנים המתנגדים.
ן.
מי הם הניקים שמצאת כאן עם שם מלא?
הרי רוב אלה שיורדים לחיי הרב המחבר מסתתרים ומכים רעם בסתר מתוך קנאה ושנאה וחוסר הכרה בכך שיכול להיות שגם השני צודק, ולא תמיד רק הם צודקים, או למצער שניהם צודקים
עשוי לנחת כתב:ציבור כתב:גליל העליון כתב: גם ניקים הכותבים באתר המכובד כאן תחת שמם המלא עדיין אין להם כתב הרשאה ושליחות מאותם רבנים המתנגדים.
ן.
מי הם הניקים שמצאת כאן עם שם מלא?
בעיקר פותח האשכול, שמוטב ונחשוב כי העלמותו מהפורום בימים אלו היא עקב החיזוק של ערב מתן תורה כדרכו מאז. אשריו ואשרי חלקו...
מעלות התורה כתב:על אף הדברים דלעיל, אני רואה צורך לומר שמי שהתחיל לתת אופי פומבי להתגדות לספר הנ"ל ,ע"י שהלך לרבנים להביא לידיעתם את הכתוב בו וע"י שאר הפעולות כגון ההתנצחות בפורום זה-הוא נתן פרסומת אדירה לספר הנ"ל .
שמואל מאיר כתב:אם יש בידי הרשות למחות, הריני מוחה.
שמואל מאיר כתב:יכולים הנלחמים להתנחם בכך שבעקבות פעולותיהם לא נמכר הספר בחנויות, והשם הטוב יכפר בעדם.
עשוי לנחת כתב:שמואל מאיר כתב:יכולים הנלחמים להתנחם בכך שבעקבות פעולותיהם לא נמכר הספר בחנויות, והשם הטוב יכפר בעדם.
כוונתך שמרוב הפרסומת שעשו לספר, כל ההדפסות נמכרו. אולי באמת תמשיכו ביתר שאת להלחם, כשהספקים ישמעו על הביקוש הרב בחנויות, אולי יועיל המחבר בטובו להדפיס כמות נוספת.
שמואל מאיר כתב:עשוי לנחת כתב:שמואל מאיר כתב:יכולים הנלחמים להתנחם בכך שבעקבות פעולותיהם לא נמכר הספר בחנויות, והשם הטוב יכפר בעדם.
כוונתך שמרוב הפרסומת שעשו לספר, כל ההדפסות נמכרו. אולי באמת תמשיכו ביתר שאת להלחם, כשהספקים ישמעו על הביקוש הרב בחנויות, אולי יועיל המחבר בטובו להדפיס כמות נוספת.
טעות בידך...
אינני מהנלחמים, רחוק מכך.
הם עושים עוול גדול, גם למחבר, וגם לצבור שזקוק לספר.
אבל בגללם הספר אינו נמכר בחנויות, ואף אם הוא נמכר גם כך, עדיין יש כאן נזק למחבר ולספר.
גליל העליון כתב:נכונים דברי בר אורין תנינא ועשוי לנחת.
הרבנים התומכים בספר הביעו דעתם בכתב ואילו על הרבנים המתנגדים לספר יש רק שמועות קלוטות מן האויר, מדוע שלא יחשפו בשמם ובכבודם ובמעמדם ובדברים שבכתב? גם ניקים הכותבים באתר המכובד כאן תחת שמם המלא עדיין אין להם כתב הרשאה ושליחות מאותם רבנים המתנגדים.
ובדרך אגב, מה שמשתמשים בשיחה שמסר הגר"ש אויערבאך בקרית ספר, וטוענים שהודפסה בהסכמתו ולאחר שעבר עליו, גם אם העובדות נכונות לא נכתב שם בדיוק על מי מדובר ואני שמעתי מנאמן ביתו שהדברים היו מכוונים על הגרי"ג אדלשטיין.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 263 אורחים