מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שועת העני וצעקת הדל-מקור למשמעות דברי הרמב"ם בזוה"ק

חיפושי מקורות וכדומה
מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

שועת העני וצעקת הדל-מקור למשמעות דברי הרמב"ם בזוה"ק

הודעהעל ידי מגיב ומניב » א' אוגוסט 01, 2010 9:19 am

ברמב"ם הלכות מתנות עניים (י,ג), וז"ל: והקב"ה קרוב לשועת עניים שנאמר שוועת עניים אתה תשמע. לפיכך צריך ליזהר בצעקתם שהרי ברית כרותה להם שנאמר והיה כי יצעק אלי ושמעתי כי חנון אני.

הנה לכאורה נראה מלשון הרמב"ם ששועה וצעקה הם שתי ענינות חלוקות ולכך מייתי להו תרי קראי, וצ"ב. וביותר, שהרי ליכא מקרא דכתיב שועת עניים אתה תשמע, אלא זה נמצא בברכת השיר לפי נוסח ספרד, וע"כ דמייתי מינה הרמב"ם מה דא"א למישמע מהכתוב בתורה והיה כי יצעק אלי וגו'.

ונראה דמדויק בלשון הרמב"ם דאף כי לשועת עניים הקב"ה קרוב, אבל צעקה אלימא טפי שיש ע"ז כריתת ברית שהקב"ה שומע. ובאמת זהו ההמשך בברכת השיר: צעקת הדל תקשיב ותושיע.

ודבר זה מבואר היטב בדברי הזוה"ק פרשת שמות המובאים בספר "שערים בתפילה" עמ' מא: צעקה ושועה במאי אתפרשן, א"ר יצחק אין לך שועה אלא בתפילה שנאמר שמעה תפילתי ה' ושועתי האזינה אליך ה' שועתי שועתי אליך ותרפאני. צעקה שצועק ואינו אומר כלום. א"ר יהודה הלכך גדולה צעקה מכולן שהצעקה היא בלב הדא הוא דכתיב צעק לבם אל ה'. צעקה וזעקה דבר אחד הוא, וזה קרובה להקב"ה יותר מתפילה וכו', דכתיב כי אם צעק אצעק אלי שמע אשמע צעקתו.

מדבר
הודעות: 327
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 10:38 am

Re: שועת העני וצעקת הדל-מקור למשמעות דברי הרמב"ם בזוה"ק

הודעהעל ידי מדבר » ג' מאי 15, 2012 4:14 am

בקובץ תלפיות שנה ו חוברת א ב (עמוד 416 באוצר)רצה לומר שכונת הרמב"ם שכתב שנאמר שועת עניים אתה תשמע כונתו שנאמר בתפילה עי"ש וזה קצת פלא לפי שלא נמצא זה בנוסח התפילה של הרמב"ם

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: שועת העני וצעקת הדל-מקור למשמעות דברי הרמב"ם בזוה"ק

הודעהעל ידי הוגה » ג' מאי 15, 2012 12:39 pm

יפה מאוד ביארת, גם הרמב"ם וגם "נשמת",
אפשר להוסיף ג"כ בביאור "שועת עניים אתה תשמע, צעקת הדל תקשיב ותושיע", ש"דל" הוא פחות מ"עני" כמבואר בכ"מ, לכן בעני נאמר רק שועה - היינו תפילה בפה (לפמ"ש בזוהר שם), ואילו דל שמצבו חמור מעני נאמר צעקה - שלרוב חלישותו כבר אינו מתפלל בפיו אלא בלבו - אז "ותושיע".

ויצויין להמשך לשון הזוהר הנ"ל: "ת"ר האי מאן דצלי ובכי וצעיק עד לא יכיל למרחש בשפוותיה, האי צלותא שלימתא דהיא בלבא, ולעולם לא הדרא ריקניא" - זהו שנאמר בדל שצועק: "ותושיע".

גם כתב המלבי"ם בכ"מ, ש"הקשבה היא מרחוק" משא"כ שמיעה, לכן בעני המשוע בפיו בתפילה לא צריך הקשבה מיוחדת, רק מספיק "אתה תשמע" --- משא"כ "דל" שאינו מוציא בפיו רק צועק בלבו, צריך הקשבה עד לבו.

מדבר
הודעות: 327
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 10:38 am

Re: שועת העני וצעקת הדל-מקור למשמעות דברי הרמב"ם בזוה"ק

הודעהעל ידי מדבר » ג' מאי 15, 2012 2:51 pm

מדבר כתב:בקובץ תלפיות שנה ו חוברת א ב (עמוד 416 באוצר)רצה לומר שכונת הרמב"ם שכתב שנאמר שועת עניים אתה תשמע כונתו שנאמר בתפילה עי"ש וזה קצת פלא לפי שלא נמצא זה בנוסח התפילה של הרמב"ם

מצאתי שהרב קפח במהדורתו לרמב"ם דן בזה בהקדמתו לנוסח התפילה של הרמב"ם עי"ש (אין הדפסה מהספר לכן איני יכול לשלוח לכאן)


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 39 אורחים